Parkeren
Gepubliceerd op: 29-01-2019
Geprint op: 18-08-2019
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/parkeren/
Spring naar het artikel

Of u nu in Rotterdam woont, er onderneemt of als bezoeker in de stad komt: als u met de auto bent wilt u ergens parkeren. Op deze pagina vindt u alle informatie over parkeergarages, vergunningen, parkeertarieven en nog veel meer.

Klik op de kaart hieronder of beantwoord de vragen om bij de juiste informatie uit te komen.


externe bron

Hieronder vindt u de meestgestelde vragen over parkeren in Rotterdam, gesorteerd naar onderwerp.

Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u uw vraag mailen. Vragen over de parkeervergunning kunt u stellen via het contactformulier. Vragen over de milieuzone en ontheffingen stelt u aan supportovv@rotterdam.nl. De gemeente beantwoordt uw vraag dan zo snel mogelijk. Ook kunt u het gemeentelijke nummer 14 010 bellen.

Meer informatie over de milieuzone kunt u vinden op gezonderelucht.nl.

Als er iets niet is goed gegaan bij het betalen van parkeergeld waardoor u denkt in aanmerking te komen voor teruggave van het betaalde bedrag, dan kunt dit (online of per post) terugvragen via onderstaande link:

Parkeerproducten worden variërend per product gefactureerd per maand, kwartaal of per jaar.
U ontvangt de acceptgiro altijd aan het begin van de periode.
Wanneer u bijvoorbeeld heeft gekozen voor een kwartaalbetaling, dan ontvangt u de acceptgiro aan het begin van het kwartaal.
Wanneer u heeft gekozen voor een automatische incasso, krijgt u geen acceptgirokaart. Het bedrag wordt automatisch afgeschreven.

Een wijziging in de betaalwijze, de betaaltermijn of het bankrekeningnummer kunt u direct zelf aanpassen via Mijn Loket. Ook kunt u het schriftelijk doorgeven door middel van het formulier 'Wijziging betaling parkeerproducten'.
Een wijziging in de betaaltermijn van uw parkeerproduct gaat op 1 januari van het volgende jaar in. De bezoekers- en mantelzorgparkeervergunning kunt u alleen per kwartaal betalen via de automatische incasso.
Het wijzigen van betaalwijze automatische incasso naar acceptgirokaart is niet mogelijk voor de hulpverlenersvergunning, bezoekers- en mantelzorgpas.

U kunt een parkeerproduct niet contant betalen bij een stadswinkel. U kunt een parkeerproduct, zoals een parkeervergunning of een -abonnement wel contant betalen aan de balie van Belastingen Rotterdam

Wat moet ik doen als ik een vordering dubbel heb betaald? Het kan gebeuren dat u een vordering dubbel betaald heeft of dat u per ongeluk teveel betaald heeft voor een parkeervergunning of -abonnement. U krijgt in dat geval een brief omdat u dan geld tegoed heeft van de gemeente Rotterdam.

In de brief staat het bedrag dat u terugkrijgt. De gemeente gebruikt voor het terugbetalen een termijn van 3 tot 6 weken. Er wordt nooit contant geld teruggegeven aan de kas van Belastingen.

  • Geen rekeningnummer bekend bij Belastingen
    U krijgt een brief met daarin het verzoek om het rekeningnummer door te geven, waarop het geld terugbetaald moet worden. Zodra de gemeente deze gegevens van u ontvangen heeft, wordt het geld aan u terugbetaald.
  • Wel rekeningnummer bekend bij Belastingen
    U krijgt een brief waarin staat dat u het bedrag krijgt terugbetaald op uw rekeningnummer dat bij Belastingen bekend is. Wilt u dat in de toekomst een ander rekeningnummer wordt gebruikt voor terugbetalingen? U moet dan zo snel mogelijk een ander rekeningnummer doorgeven aan Belastingen.

Als u automatische incasso heeft, kunt u geen factuur ontvangen. In andere gevallen kunt u contact opnemen met Belastingen Rotterdam op het telefoonnummer 14 010. U kunt ook langskomen aan de balie van Belastingen Rotterdam.

  • U kunt de parkeervergunning betalen:
    • per drie maanden of per jaar
    • per acceptgiro of automatische incasso.
  • U kunt een garageabonnement betalen:
    • per maand of per jaar
    • per acceptgiro of automatische incasso.
  • U kunt een fietstrommelabonnement betalen:
    • per drie maanden of per jaar
    • per acceptgiro of automatische incasso.
  • U kunt de bezoekers/mantelzorgpas alleen betalen per drie maanden via automatische incasso.

Vooruitbetalen is niet mogelijk. Als u op vakantie gaat of lange tijd afwezig bent, kunt u het beste een automatische incasso aanvragen. Dit kan via het formulier wijziging betaling parkeerproducten. U kunt dit downloaden en opsturen.

Ik heb een vordering ontvangen van een parkeervergunning. Maar het bedrag klopt niet. Hoe kan dat? Controleert u goed de periode waar de vordering over gaat. Bezoekerspasvorderingen ontvangt u altijd achteraf na het aflopen van een kwartaal. Als er meer dan een kenteken op uw parkeerproduct staat dan komt er VARIABEL op de vordering te staan.

Heeft u tussentijds opgezegd en krijgt u nog geld terug?

Het kan zijn dat de betaling van een parkeerproduct en de beëindiging ervan elkaar gekruist hebben. In dat geval vindt er een vermindering op de vordering plaats.

Het teveel betaalde bedrag kan worden verrekend met nog eventuele andere openstaande vorderingen bij Belastingen Rotterdam. Hierover krijgt u schriftelijk bericht. Als er geen openstaande vorderingen zijn, wordt het bedrag teruggestort. U ontvangt dan geen aangepaste factuur, u moet de bestaande factuur betalen vóór de vervaldatum. Als u de hele voorgaande betaaltermijn betaalt, dan krijgt u binnen zes tot acht weken het teveel betaalde geld terug.

Uitleg aan de hand van 4 stappen:

  • STAP 1 Toegang
    Trek een parkeerkaart uit de automaat bij de entree van het P+R-terrein. 
    Neem de parkeerkaart mee uit uw auto. 
    Ook als u in bezit bent van een OV-abonnement, trek de kaart uit de parkeerautomaat en neem hem mee.
  • STAP 2 Reizen met OV
    Reis vanaf het P+R-terrein met openbaar vervoer (OV).
    Check altijd in en uit met uw OV-chipkaart (ook voor abonnementhouders)!
    U heeft de parkeerkaart bij u.
  • STAP 3 Kaartcontrole en betalen
    Let op: u parkeert alleen gratis als u reist met de OV-chipkaart.
    Papieren vervoersbewijzen en acties van winkelketens komen niet in aanmerking voor deze korting.
    Stop uw parkeerkaart in de parkeerautomaat.
    Houdt u OV-chipkaart voor de OV-chipkaartlezer op de parkeerautomaat.
    Deze controleert uw reis met het OV.
    De laatste reis heeft het eindpunt dichtbij het P+R-terrein en is gestart vanaf een ander station.
    U kunt tot een uur na uitchecken bij het OV station gratis uitrijden.
    Geen geldige OV-reis of later dan een uur na uitchecken op het parkeerterrein? U betaalt het geldende parkeertarief voor de tijd dat u hebt geparkeerd.
    Reizen met het OV zonder OV-chipkaart of vergeten in en uit te checken? U betaalt het geldende tarief.
  • STAP 4 Uitrijden
    Stop uw parkeerkaart in de uitrij-automaat en rijd weg.

U kunt het parkeergeld betalen bij de automaat met uw pinpas of met contant geld.

U krijgt korting (het parkeren is gratis) als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • U reist met het openbaar vervoer van- en naar het terrein en maakt gebruik van een OV chipkaart. Papieren (zelf geprinte) kaartjes zijn niet geldig, ook acties van winkelketens zoals o.a Kruidvat, Albert Heijn kunnen niet gebruikt worden. Papieren RET dagkaarten zijn wel geldig.
    Let op: maakt u een enkele reis met het openbaar vervoer dan betaalt u het normale tarief.
  • U parkeert niet langer dan 72 uur. Na 72 uur geldt het normale tarief van 0,50 euro per 17 minuten. Het dagtarief is 18 euro.
  • U heeft binnen 1 uur na het uitchecken bij het openbaar vervoer het parkeerterrein verlaten.

Als u wel aan de voorwaarden hebt voldaan en toch geen korting hebt gekregen dan kunt u een verzoek teruggave parkeergeld indienen.

Als u geen gebruik maakt van openbaar vervoer (heen- en terugreis met het openbaar vervoer van en naar het P+R-terrein) dan betaalt u het normale parkeertarief op het P+R-terrein 0,50 euro per 17 minuten. Het dagtarief is 18 euro.

Bij verlies van uw parkeerkaart bent u het geldende dagtarief verschuldigd.

Wanneer u u langer dan 72 uur parkeert geldt het normale tarief van 0,50 euro per 17 minuten met een maximum van 18 euro per dag.
 

Nee. Wij raden u aan om uw auto goed op slot te doen en waardevolle spullen mee te nemen. De gemeente is niet aansprakelijk bij diefstal uit auto’s.

Veelgestelde vragen over de Milieuzone en uw parkeervergunning

De toegangseisen voor de Rotterdamse Milieuzone voor oude benzineauto's (van voor 1 juli 1992) zijn opgeheven, maar voor het verlenen van een parkeervergunning geldt nog steeds de bepaling in het Uitvoeringsbesluit parkeren; oftewel in het kader van de luchtkwaliteit geen parkeervergunning voor 'vieze auto's' (dieselauto's van voor 1 januari 2001 en benzineauto's van voor 1 juli 1992). Hieronder vindt u de meestgestelde vragen en antwoorden.

Rotterdam wil bewoners en bedrijven met een auto die niet aan de eisen van de milieuzone voldoet, zoveel mogelijk stimuleren om de auto te vervangen.

Als u uw oude auto vervangt door een exemplaar dat de milieuzone wél in mag, dan blijft de parkeervergunning geldig. U mag de vergunning dan dus blijven gebruiken. U kunt de parkeervergunning op een kenteken laten zetten van een auto die de milieuzone wél in mag.

Koopt u geen andere, schonere auto en blijft u uw oude auto gebruiken? Dan mag u hiermee niet in de milieuzone rijden, en dus ook niet parkeren.

Voor 30 euro per maand kunt u een abonnement afsluiten bij P+R Kralingse Zoom en Slinge. Dit geldt alleen voor bedrijven uit het centrum en bewoners uit de milieuzone waarvan de auto niet voldoet aan de milieunormen.
Ook zijn er twee wijkstallingsgarages op Zuid, Oleanderplein en Putselaan waar u als bewoner uit de milieuzone een regulier abonnement voor af kan sluiten voor 27,88 euro per maand.
Er is een beperkt aantal plaatsen/abonnementen beschikbaar.

Bezoekersvergunningen zijn niet gekoppeld aan een kenteken en worden niet ingetrokken.
Abonnementen in de gemeentelijke garages worden niet ingetrokken. Het is aan de abonnementhouder zelf om de afweging te maken of 12 dagontheffingen per jaar voldoende zijn voor het gebruik van het voertuig.

Ja, u mag met dit voertuig in de milieuzone rijden en parkeren. Via rdw.nl kunt u controleren of uw auto op deze manier geregistreerd is bij de RDW. Vraag een parkeervergunning aan.

Ja dat kan. U kunt dit pas doen zodra u een officieel besluit heeft ontvangen. Hierin staat uitgelegd hoe u bezwaar kunt maken.

De gemeente kan het gebruik van de parkeervergunning niet beoordelen. De aanwezigheid van een dergelijke auto is niet toegestaan in de milieuzone. Daarom wordt de parkeervergunning ingetrokken.

Als de gemeente u een langdurige ontheffing toewijst, dan blijft de parkeervergunning behouden.

Vragen over de parkeervergunning kunt u stellen via het contactformulier. Vragen over de milieuzone en ontheffingen kunt u stellen aan supportovv@rotterdam.nl. Heeft u geen e-mail? Bel dan met 14 010.

Relevante regelgeving is het Uitvoeringsbesluit Parkeren 2019 (pdf). Let op: in dit besluit reiken de bepalingen voor vervuilende voertuigen verder dan de milieuzone en gelden voor alle betaald parkeersectoren.

Sector 1
Sector 12
Sector 1B
Sector 2
Sector 3
Sector 3B
Sector 4 en 5
Sector 50
Sector 51
Sector 53
Sector 54
Sector 56
Sector 58
Sector 5 en 6
Sector 60
Sector 61
Sector 63
Sector 65
Sector 66
Sector 70
Sector 71
Sector 72
Sector 73
Sector 74
Sector 75
Sector 76

Op gezonderelucht.nl staat meer informatie over de ligging van de milieuzone.