Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 8 min

Deelvervoer

Deelfietsen, deelscooters en deelauto’s worden steeds belangrijker. Deelvervoer is een van de manieren om onze stad bereikbaar, aantrekkelijk en gezond te houden. Wat rijdt er allemaal in Rotterdam? Wat doet de gemeente om overlast te beperken en wat kunt u zelf doen? En hoe zit het met vergunningen?

Wat is deelvervoer?

Deelvervoer is vervoer waarvan iedereen gebruik kan maken.  Bij deelvervoer gebruikt de reiziger niet een eigen vervoermiddel maar betaalt zij/hij alleen voor het gebruik van het deelvervoermiddel en het aantal kilometers dat ze maken.  Op de bestemming parkeren ze hun deelvervoermiddel, zoals een deelscooter, deelfiets of deelauto.  Daarna kan de volgende gebruiker er weer gebruik van maken. 

Deelvervoer in Rotterdam

In Rotterdam zijn twee soorten deelvervoer. 

  • Deeltweewielers: fietsen, bakfietsen en scooters, voor korte ritjes in de stad
  • Deelauto’s:  worden vaak gebruikt voor langere ritten door het hele land. 

Bekijk hieronder een filmpje over deelvervoer.

Accepteer de cookies om deze inhoud te kunnen zien

Melden overlast

Wat kunt u doen bij overlast?

Hebt u overlast van deelvoertuigen op straat, op pleinen, in parken of plantsoenen? Meld dit dan via:

Meldt u overlast via MeldR of online? Stuur dan een foto mee. Dan kunnen de gemeente en de aanbieder van de deelfiets of -scooter de overlast beter oplossen.

Wat gebeurt er met uw melding?

De gemeente stuurt uw melding door naar de aanbieder van fiets, bakfiets of scooter. Wat er dan gebeurt, hangt af van het soort melding.

  • Staat er een kapotte fiets of scooter? Dan haalt de aanbieder het voertuig op of repareert het daar.
  • Staat een fiets of scooter heel erg in de weg? Dan waarschuwt de aanbieder de laatste gebruiker. Krijgt de gebruiker regelmatig een waarschuwing dan krijgt deze een boete of wordt geblokkeerd. De gebruiker kan dan geen fietsen of scooters meer gebruiken van die aanbieder.
  • Handhavers van de gemeente kunnen ook meteen een boete geven als een deelfiets of -scooter fout staat geparkeerd. Deze boete gaat naar de aanbieder. Die stuurt de boete door naar de gebruiker die de fiets of scooter fout heeft geparkeerd.
  • Komen er vaak meldingen over dezelfde plek binnen? Dan kan de aanbieder het servicegebied aanpassen. Dan kunnen deelfietsen of -scooters niet meer op die plek geparkeerd worden.
  • Is er in de wijk of straat geen geschikte plek waar gebruikers de fietsen of scooters kunnen parkeren? Dan kijken de gemeente en de aanbieders samen in de wijk waar wel én juist niet geparkeerd kan worden. Aanbieders zijn verplicht hun servicegebied hieraan aan te passen. Een oplossing kan een vervoershub zijn.

Aanbieders deelvervoer

Deelfietsen en deelscooters

In Rotterdam bieden zeven bedrijven (elektrische) deelfietsen,  scooters of bakfietsen aan.

Vervoershubs

Een vervoershub is een verzamelplek voor deel(bak)fietsen en deelscooters. Op steeds meer locaties in Rotterdam opent de gemeente Rotterdam dit soort plekken. Zo zwerven er minder scooters door de stad en ontstaan er minder gevaarlijke situaties doordat deelscooters in de weg staan. Daarnaast hoeft u niet te zoeken en kunt u altijd op een vaste plek een deelscooter of deelfiets vinden, én weer in een andere hub terugzetten.  
Waar de vervoershubs voor deelvervoer liggen, ziet u op de kaart.. Link opent een externe pagina

Deelauto's 

In Rotterdam zijn verschillende manieren van autodelen.

Aanbieders deelauto’s

De auto’s van Greenwheels, MyWheels en Sixt vindt u overal in de stad. Er zijn drie soorten deelauto’s.

  1. Deelauto’s met een vaste standplaats. Uw rit start en eindigt op deze plek. Dat heet station-based. U herkent deze auto’s aan het bord ‘autodate’ en een parkeervak met merkteken. Aanbieders: Greenwheels en MyWheels. 
  2. Deelauto’s die horen bij een bepaalde parkeersector. Dat heet zone-floating. Uw rit start en eindigt in deze sector. U kunt de deelauto parkeren op openbare parkeerplaatsen in die zone en daar de openbare laadpalen gebruiken. Aanbieder: MyWheels.
  3. Deelauto’s met een stadsbrede parkeervergunning. U mag in grote delen van de stad op openbare parkeerplaatsen parkeren. Om op te laden mogen openbare laadpalen worden gebruikt. Dit heet free-floating. Aanbieder: Sixt.

Platform voor deelauto’s 

Autodelen met buurtbewoners

U kunt ook met een vaste groep buren deelauto’s gebruiken. Aanbieder OnzeAuto verzorgt dit. De gemeente zorgt voor een autodateplaats en laadpaal in uw buurt. 

In de wijken Middelland en Spangen (Delfshaven) delen buurtbewoners al enkele deelauto’s via OnzeAuto. Link opent een externe pagina

Particulier autodelen

U kunt uw eigen auto delen met familie, vrienden of buren. Of er zelf een bij hen lenen. Dat komt natuurlijk altijd al vaak voor. De gemeente vindt het belangrijk dat auto’s beter gebruikt worden, maar is hier verder niet bij betrokken. 
De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik geeft meer informatie en tips. 

E-mail: info@deelauto.nl. Link opent een externe pagina
Website: Deelauto.nl. Link opent een externe pagina

Vergunningen deeltweewielers

Bedrijven die deel(bak)fietsen en deelscooters in Rotterdam aanbieden, hebben sinds 1 januari 2020 een vergunning nodig. Hierdoor zijn er voor Rotterdammers genoeg deelfietsen en -scooters om te gebruiken, maar ook weer niet zo veel dat ze overlast geven. 
De vergunning geldt alleen voor elektrische brom- en snorfietsen, (elektrische) deelfietsen en elektrische bakfietsen. Deelauto's en deelbrommobielen hoeven zo’n vergunning niet te hebben. Deze gebruiken parkeervergunningen.
Als er ruimte is voor een nieuwe aanbieder, kan de gemeente een periode bepalen waarin aanbieders een vergunning kunnen aanvragen. Aanbieders doen dat via de pagina Vergunning deelvervoer aanvragen.

Rotterdam heeft ruimte voor 6.750 deelvoertuigen. Het gaat om:

  • 3.000 elektrische fietsen
  • 3.000 elektrische brom- en snorfietsen
  • 750 elektrische bakfietsen.

In Rotterdam kunnen nog nieuwe soorten deelvervoer komen. Dus soorten die niet in het rijtje hierboven staan. Als de gemeente nieuwe soorten deelvervoer toelaat, dan gebeurt dat  gecontroleerd. En de gemeente houdt rekening met verschillende zaken. Zoals aan welke vormen van vervoer bewoners, reizigers, bezoekers en anderen behoefte hebben. En hoe we de openbare ruimte veilig en aantrekkelijk houden. 

Hoe en wanneer vraag ik een vergunning aan? 

De gemeente maakt bekend wanneer er weer ruimte is voor aanbieders van deelvervoer. Dan bepaalt de gemeente een periode waarin een vergunning kan worden aangevraagd. 

Aanvragen vergunning deelvervoer

Hoe het aanvragen en verlenen van deze vergunningen precies werkt, staat in de regels deelmobiliteit. Link opent een externe pagina

Nieuwe vergunningen voor deelfietsen en deelscooters per 5 februari 2025

In 2025 lopen de meeste vergunningen van de huidige aanbieders van deel(bak)fietsen en -scooters in Rotterdam af.
De eerste nieuwe vergunningen gaan in op 5 februari 2025. Dan komt er ruimte vrij voor 3000 elektrische deelscooters en 2000 deelfietsen. 
U kunt nog geen nieuwe aanvraag doen voor deelbakfietsen en de overige 1000 deelfietsen. De vergunningen voor de aanbieders gelden nog langer. 

Vergunningen deelauto's

Bedrijven die in Rotterdam deelauto’s aanbieden, hebben een  parkeervergunning nodig. De gemeente toetst de aanvragen hiervoor aan het Uitvoeringsbesluit Parkeren 2024. Zo zorgt de gemeente dat het aanbod aan deelauto's past bij de behoeften van de bewoners. En bij wat de gemeente voor Rotterdam wil bereiken: een bereikbare, aantrekkelijke, gezonde en economisch sterke stad.

Hoe en wanneer vraag ik een vergunning aan? 

U dient de aanvraag en de documenten aan via Rotterdam.nl/vergunning-deelvervoer-aanvragen.
Een vergunning geldt maximaal 12 maanden. Hierna kan de gemeente de vergunning automatisch verlengen. Maar dat gebeurt alleen als de aanvrager zich houdt aan de voorschriften van de vergunning.
Hoe het aanvragen en verlenen van deze vergunningen precies werkt, staat in het Uitvoeringsbesluit Parkeren 2024. 

Voor welke voertuigen geldt de vergunning?

De vergunning geldt voor deelauto's. In Rotterdam zijn drie soorten:
Deelauto’s zonder vaste parkeerplaats waar deze moet worden opgehaald of achtergelaten (free-floating).
Deelauto’s zonder vaste parkeerplaats die moeten worden opgehaald en achtergelaten in een bepaalde parkeerzone (zone-floating)
Deelauto’s die op een vaste parkeerplaats moeten worden geparkeerd (stationbased). 

Wie moeten een parkeervergunning voor deelauto's aanvragen?

  • Nieuwe bedrijven die deelauto’s willen aanbieden in Rotterdam (zowel stationbased, zone-floating als free-floating)
  • Aanbieders van deelauto’s die nu al actief zijn in Rotterdam en die die hun aanbod willen uitbreiden.

Voor bestaande aanbieders van deelauto’s die niet willen uitbreiden, blijven de parkeervergunningen gelden. Wel moeten ook zij zich houden aan de regels, voorschriften en beperkingen in het Uitvoeringsbesluit parkeren Rotterdam 2024.

Wat staat er in het uitvoeringsbesluit Parkeren 2024?

  • Nieuwe deelauto’s mogen geen CO2 meer uitstoten. 
  • Er is een maximum voor free-floating deelauto's voor 2024: een maximum van 200 parkeervergunningen per deelautoaanbieder.
  • Voor stationbased deelauto's wordt steeds per aanvraag gekeken wat er in een wijk/buurt mogelijk is.

Projecten

Mobility-as-a-Service

In Rotterdam stimuleren we het gebruik van deelvervoer. Daarom maken we dat via verschillende projecten bereikbaar en toegankelijk. Mobility-as-a-Service is hier onderdeel van. U heeft altijd toegang tot het (deel)vervoer dat bij uw reis past op het moment dat u het nodig hebt. Landelijk werken partijen aan de ontwikkeling hiervan. Ook in de regio Rotterdam/Den Haag wordt samengewerkt om reizigers zo snel en comfortabel mogelijk te laten reizen. 

De app die hiervoor is ontwikkeld, is de Moves-app. Hiermee plant, boekt en betaalt u uw reis op één platform. Kijk voor meer informatie op Rotterdam.nl/reizen-met-moves.

Europees project ShareDiMobihub

De gemeente werkt samen met andere Europese steden en universiteiten aan de ontwikkeling van kennis over deelvervoer.
Met dit project testen we het promoten van deelvervoer en het plaatsen van deelhubs in de wijken Oud-Mathenesse en Het Witte Dorp. Samen met de andere steden kijken we hoe we deelvervoer makkelijk en bereikbaar kunnen maken en waar nodig uit kunnen breiden.
Alle informatie vindt u op Rotterdam.nl/ShareDiMobihub.

Deelauto’s in parkeergarage Schouwburgplein 2

Naast deelauto’s die geparkeerd staan op straat, zijn er ook vaste plekken voor deelauto’s in parkeergarage Schouwburgplein 2. Deze deelauto’s zijn volledig elektrisch en zijn te vinden bij de laadpalen op etage -2 van de garage. 

Op de kaart vindt u meer informatie over de stadsgarage Schouwburgplein 2. Link opent een externe pagina en een routebeschrijving. 

Doordat de deelauto’s in de garage staan blijft er meer ruimte vrij op staat voor voetgangers, fietsers en groen.

Elektrische deelauto reserveren

Het stationsgebied Rotterdam Central District is een van de drukste gebieden in het hart van de stad. Er is weinig parkeermogelijkheid op de openbare weg. Dat zorgt ervoor dat bewoners hun auto niet altijd dicht bij huis kunnen parkeren. Door elektrische deelauto's in de parkeergarage te zetten, hebben bewoners - en bezoekers - de mogelijkheid om dichtbij te parkeren en hun reis met de deelauto te starten of te eindigen.

U reserveert een elektrische deelauto in de parkeergarage Schouwburgplein 2 via de aanbieder Greenwheels. Link opent een externe pagina
Contactformulier: Klantenservice Greenwheels. Link opent een externe pagina.