Spring naar het artikel

U kunt langskomen op verschillende locaties om uw zaken te regelen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een paspoort aanvragen of gesprekken over een uitkering. Ook als u vragen heeft waar u niet uitkomt, kunt u terecht bij de gemeente.

Stadswinkels

In een stadswinkel kunt u tijdens de openingstijden voor producten langskomen die u niet online kunt aanvragen. Op de pagina Loket vindt u een overzicht van alle gemeentelijke producten. Sommige producten kunt u niet online aanvragen zoals geboorteaangifte of een eerste vestiging. Hiervoor moet u een afspraak maken.

U kunt van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur ook zonder afspraak langskomen in de stadswinkel. De stadswinkels hebben verschillende openingstijden. Dit betekent dat zij niet allemaal iedere dag van 10.00 tot 15.00 uur open zijn. Bekijkt u de openingstijden.

Bezoekers met afspraak hebben voorrang. Hierdoor kunnen de wachttijden voor mensen zonder afspraak langer zijn dan voor diegenen die wel een afspraak hebben. Zorg er daarom voor dat u een afspraak maakt.

Let op : Bij een bezoek aan de Stadwinkel moet u een geldig identiteitsbewijs meenemen.

 

Alleen voor de volgende producten kunt u ook zonder afspraak langskomen:

  • paspoort (ook: spoedaanvraag, bij vermissing)
  • zakenpaspoort
  • tweede paspoort
  • identiteitskaart (ook: spoedaanvraag, bij vermissing)
  • rijbewijs (ook: omwisseling, spoedaanvraag, bij vermissing)
  • verklaring omtrent het gedrag
  • legalisatie handtekening
  • garantverklaring

Voor deze producten heeft u nooit een afspraak nodig:

  • het afhalen van een reisdocument en rijbewijs
  • het kopen van de gezondheidsverklaring (eigen verklaring)
  • het inleveren van pasjes van een opgezegd abonnement parkeergarages en -terreinen

U kunt online een afspraak maken. Dit kan met of zonder DigiD. Kiest u voor DigiD, dan zijn de meeste gegevens al ingevuld. Verder kiest u zelf waarvoor u langskomt, in welke stadswinkel, op welke dag en op welk tijdstip. Vergeet niet uw afspraak te bevestigen.

Als u op het formulier uw e-mailadres heeft ingevuld, krijgt u een bevestiging van uw afspraak in uw mailbox. Hierin staat of u iets mee moet nemen en wat de eventuele kosten zijn.

U kunt ook bellen voor een afspraak via het gemeentelijke 5-cijferige telefoonnummer 14 010.  Houd u wel uw Burgerservicenummer bij de hand. Deze staat onder andere op uw paspoort of rijbewijs.

Een afspraak aanpassen of annuleren doet u via de link in de afspraakbevestiging die u per mail krijgt nadat u een afspraak heeft gemaakt. U kunt ook telefonisch via 14 010 uw afspraak aanpassen of annuleren. Zorg ervoor dat u op tijd bent, het risico bestaat dat u niet geholpen kunt worden. U moet dan een nieuwe afspraak maken.

Stadhuis

Heeft u een afspraak met bijvoorbeeld een wethouder, raadslid of in een van de trouwzalen, dan kunt u langskomen bij het Stadhuis.

VraagWijzer

Heeft u vragen of problemen en komt u er zelf niet uit? Dan kunt u terecht bij VraagWijzer, een gratis loket van gemeente Rotterdam. Bijvoorbeeld met ingewikkelde brieven, juridische kwesties, vragen over uw gezondheid of over geld. Er zijn veertien VraagWijzerkantoren in Rotterdam. Bekijk de informatie over de VraagWijzer en de Vraagwijzerlocaties.

Belastingen Rotterdam

Al uw gemeentelijke belastingen kunt u digitaal regelen via de pagina belastingen en heffingen. Bij het kantoor van Belastingen gemeente Rotterdam kunt u terecht als u een aanslag contant wilt betalen.

Ondernemersinformatie

Informatie voor ondernemers vindt u bij de Ondernemersbalie.

Werk en inkomen

Een afspraak bij één van de locaties voor werk en inkomen van gemeente Rotterdam? Kijk voor meer informatie op de contactpagina van Werk en Inkomen.

Fietspunt

Uw verwijderde fiets of een ander verloren voorwerp kunt u ophalen bij Fietspunt.

Loket Plaagdierbeheersing

Voor informatie en aanvullend advies over het beheersen en bestrijden van plaagdieren kunt u terecht bij het Loket Plaagdierbeheersing.