Meldpunt Zorgen om een Ander
Maakt u zich zorgen om iemand in uw omgeving? Om uw buurvrouw, die steeds vaker dingen vergeet? Om iemand die verward overkomt? Om iemand bij wie de gordijnen overdag dicht blijven en die de deur niet meer opendoet? Of misschien om uw buurman, die niet meer buiten komt? U kunt uw zorgen melden door te bellen naar het meldpunt Zorgen om een Ander of online via deze pagina.
Bel het meldpunt Zorgen om een Ander op telefoonnummer 010 267 07 00. U kunt bellen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Dit gebeurt er als u belt:
- U krijgt een deskundige medewerker van het meldpunt Zorgen om een Ander aan de telefoon.
- U vertelt waarom u belt.
- De medewerker stelt u vragen om in te schatten wat er aan de hand is met de persoon over wie u belt.
- De medewerker geeft de melding door aan een geschikte organisatie in de wijk. De melding kan doorgegeven worden aan bijvoorbeeld het wijkteam, OGGZ, GGZ of een welzijnspartij.
- Deze organisatie gaat met de melding aan de slag. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan de persoon in kwestie zijn of een doorverwijzing naar juiste zorg.
- Is er een levensbedreigende situatie? Bijvoorbeeld als iemand dringend medische hulp nodig heeft. Of bij brand of als u een inbraak, mishandeling of overval ziet gebeuren. Dan belt u altijd 112 voor spoedeisende hulp!
- Twijfelt u of u wel moet melden? Of wilt u meer informatie? Neem dan ook contact op met het meldpunt Zorgen om een Ander. U kunt ook bellen voor advies.
- U kunt niet anoniem melden, maar u kunt wel anoniem blijven. Dat betekent dat u zich wel bekend moet maken. Maar de persoon over wie u zich zorgen maakt hoeft niet te weten van uw melding. Uw melding is altijd vertrouwelijk en veilig.
U kunt buiten werktijden online een melding doen. Ga naar www.meldpuntzorgenomeenander.rotterdam.nl. Link opent een externe pagina om uw melding online door te geven. Een melding doen duurt ongeveer 5 minuten.
De gemeente neemt uiterlijk de volgende werkdag contact met u op.
Dit gebeurt er als u een melding doet via de website:
- Uw melding komt binnen bij een kantoor van de gemeente en wordt door een medewerker gelezen.
- U ontvangt een bevestigingsmail als het meldpunt Zorgen om een Ander uw bericht heeft ontvangen.
- Op werkdagen belt een medewerker van het meldpunt u.
- De medewerker stelt u aanvullende vragen om in te schatten welke hulp de persoon over wie u zich zorgen maakt nodig heeft.
- De medewerker geeft de melding door aan een geschikte organisatie in de wijk. De melding kan doorgegeven worden aan het wijkteam, OGGZ, GGZ of een welzijnspartij.
- Deze organisatie gaat met de melding aan de slag. Dit kan bijvoorbeeld een bezoek aan de persoon in kwestie zijn of een doorverwijzing naar de juiste zorg.
- Is er een levensbedreigende situatie? Bijvoorbeeld als iemand dringend medische hulp nodig heeft. Of bij brand of als u een inbraak, mishandeling of overval ziet gebeuren. Dan belt u altijd 112 voor spoedeisende hulp.
- Twijfelt u of u wel moet melden? Of wilt u meer informatie? Neem dan ook contact op met het meldpunt Zorgen om een Ander. U kunt ook bellen voor advies.
- U kunt niet anoniem melden, maar u kunt wel anoniem blijven. Dat betekent dat u zich wel bekend moet maken. Maar de persoon over wie u zich zorgen maakt hoeft niet te weten van uw melding.
Landelijk Meldpunt Zorgwekkend Gedrag
Belt u over iemand die niet in de gemeente Rotterdam woont? Dan kunt u bellen met het landelijke Meldpunt Zorgwekkend Gedrag op 0800 – 1205. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl. Link opent een externe pagina.
Vragen en antwoorden
U merkt als familie of buur vaak als eerste als het niet goed met iemand gaat. Het is belangrijk om dat te melden. Soms voelt het lastig om een melding te doen. Door een melding te doen helpt u juist. Zo kan iemand zo snel mogelijk hulp krijgen.
Soms hebben mensen meerdere problemen tegelijk. Bijvoorbeeld een verslaving, een verstandelijke beperking of psychische klachten. Ook kunnen er schulden zijn, dakloosheid, een vervuild huis of eenzaamheid. Door deze stapeling van problemen verliezen mensen vaak de grip op hun leven. Dit kan leiden tot verward of onbegrepen gedrag. U kunt een melding doen als iemand één of meer van de volgende problemen heeft:
- Iemandgedraagt zich anders/vreemd of is in de war.
- Iemand heeft weinig contact met anderen, leeft alleen en is eenzaam.
- Iemand heeft psychische problemen.
- Iemand ziet er vuil uit of heeft een vuil huis.
- Bij andere problemen, zoals verslaving of als iemand zichzelf of huisdieren niet goed verzorgt. Of als iemand met iedereen ruzie heeft.
- Als u zich grote zorgen maakt, maar twijfelt u of u voldoende hebt voor een melding. U kunt altijd bellen voor advies.