Parkeren in garages
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 05-03-2021
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/openbare-parkeergarages/
Ga naar de hoofdinhoud

Rotterdam heeft 17 gemeentelijke parkeergarages. In deze garages kunt u tegen een lager bedrag parkeren dan in commerciële parkeergarages. De gemeentelijke parkeergarages zijn te herkennen aan de groene ‘P’ en het logo van de gemeente.

Op de parkeerplattegrond vindt u alle openbare gemeentelijke parkeergarages in Rotterdam. De parkeerkosten verschillen per garage. Op de parkeerplattegrond bij de locatie ziet u het parkeerbedrag dat u daar betaalt.

De commerciële garages worden beheerd door Q-park, APCOA PARKING, Interparking, ParkingYou en Parkking.

Betaalmogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden om te betalen in gemeentelijke parkeergarages. Bekijk op de parkeerplattegrond de betaalmogelijkheden per garage.

Voordat u de garage uitrijdt, moet u de parkeerkosten betalen. Dat doet u bij de parkeerautomaat in de garage. U kunt op verschillende manieren betalen: contant, met pin of creditcard.

Hoe werkt het?

  1. Het parkeerkaartje dat u krijgt als u de garage inrijdt, biedt u aan bij de parkeerautomaat.
  2. Betaal het gevraagde bedrag.
  3. Neem uw kaartje uit de automaat.
  4. Rij naar de uitgang en bied uw parkeerkaartje aan.

Teruggave

Is er iets niet goed gegaan bij het betalen van het parkeergeld? Heeft u denkt u recht op teruggave van het betaalde bedrag? U kunt dit bedrag (online of per post) terugvragen via de pagina Teruggave parkeergeld.

U kunt uw parkeerkosten ook betalen met uw mobiele telefoon. Het voordeel hiervan is dat u niet langs een parkeerautomaat hoeft. Iedereen met een mobiele (smart-)telefoon kan gebruikmaken van mobiel betalen. U moet zich wel eerst aanmelden bij een parkeerprovider. Op dit moment is het mobiel betalen in de gemeentelijke parkeergarages mogelijk via de volgende providers:

Hoe werkt het?

  1. Rijd de gemeentelijke parkeergarage in. Uw kenteken wordt herkend. Daardoor hoeft u geen kaartje te trekken bij de slagboom.
  2. Parkeer uw auto.
  3. Gebruik de app van uw aanbieder om de parkeertijd te starten.
  4. Geef het zonenummer door. Dit nummer kunt u vinden bij de ingang, loopdeuren en betaalautomaten.
  5. De slagbomen gaan voor u open. Uw (elektronische) parkeeractie stopt automatisch zodra u met de auto de parkeergarage verlaat.
  6. De aanbieder brengt de parkeerkosten bij u in rekening.

Animatiefilmpje plaatsen met uitleg mobiel betalen in parkeergarage:

Kosten

Wilt u weten wat de (actuele) kosten zijn voor het mobiel betalen in een gemeentelijke parkeergarage? Kijk dan op de website van uw provider.

Met een voordeelkaart kunt u tegen een lager bedrag parkeren in een gemeentelijke parkeergarage. U hoeft dan niet meer bij de parkeerautomaat of via uw mobiel te betalen. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende voordeelkaarten.

Product Tarief 2021 (inclusief BTW)
'2 uur voor 3 euro'-voordeelkaart 3 euro

Wilt u een voordeelkaart kopen? U moet dat doen voordat u wilt gaan parkeren.

Teruggave

Is er iets niet goed gegaan bij het betalen van het parkeergeld? Heeft u denkt u recht op teruggave van het betaalde bedrag? U kunt dit bedrag (online of per post) terugvragen via de pagina Teruggave parkeergeld.

Wilt u als bedrijf bijdragen in de parkeerkosten van uw klanten of bezoekers? Dat kan door gebruik te maken van uitrij- of waardekaarten.

Met een abonnement voor een parkeergarage of parkeerterrein kunt u uw auto in een beschermde omgeving parkeren.

Bent u ondernemer en zoekt u een parkeeroplossing voor uw medewerkers en relaties? Neem een maatwerkabonnement op een stadsgarage.

Veelgestelde vragen over het reserveren van een parkeerplaats

Bel bij een storing en/of bij onraad in een gemeentelijke parkeergarage naar 010 - 413 05 05. U wordt dan rechtstreeks verbonden met onze meldkamer. Deze is 24 uur per dag te bereiken.

Met de online reserveringsmodule kunt u vooraf online een parkeerplaats reserveren en betalen bij een beperkt aantal parkeergarages. U rijdt binnen op basis van het opgegeven kenteken of via een verkregen QR-code. Wanneer u binnen de reserveringstijd de parkeergarage verlaat, hoeft u ook niet meer vooraf langs de betaalautomaat. Naast speciale actietarieven bij bijvoorbeeld evenementen, bieden wij ook voordeelkaarten aan.

Online reserveren doet u met de online reserveringsmodule. Onder het kopje reserveren staan de parkeergarages waarvoor u kunt reserveren. Bij de parkeergarages staat ook vermeld of het mogelijk is om direct te reserveren. U wordt naar onze reserveringsmodule geleid. Hier vult u een datum en tijd in, waarna met de button 'Zoek aanbiedingen' een overzicht wordt getoond van de mogelijke parkeerproducten per garage. Kies het gewenste product en bevestig met de groene button 'Selecteer'. Nadat u een keuze hebt gemaakt, doorloopt u vervolgens de volgende stappen:

  • Persoonlijke gegevens
  • Toegang
  • Betalen
  • Samenvatting.

Wanneer de betaling succesvol is afgerond, ontvangt u automatisch een bevestiging van uw reservering per e-mail. In deze e-mail vindt u verdere instructies.

U kunt momenteel online reserveren bij parkeergarages Schouwburgplein 1, Schouwburgplein 2, Kiphof, Oude Haven, Erasmusbrug, Museumpark, Meent en Boompjes. Op de website staat bij welke parkeergarages u binnenkort ook kunt reserveren. De gemeente Rotterdam behoudt zich het recht voor om de reserveringsmogelijkheid te beperken, indien de te verwachten parkeerdruk in een of meerdere parkeergarages daarom vraagt. U treft voor die momenten de betreffende parkeergarage(s) niet aan bij de voordeelproducten.

Wijzigen is alleen mogelijk door een reservering te annuleren. Annuleren is mogelijk tot 1 uur voor aanvang van de reserveringsperiode. In uw reserveringsbevestiging vindt u de link om de reservering te annuleren. Het betaalde bedrag wordt daarna binnen 5 werkdagen automatisch op uw rekening teruggestort.

Nee. U kunt altijd zonder reservering gebruikmaken van onze parkeergarages. Maar online reserveren levert wel veel voordeel op. Onze scherpe tarieven zijn dan nog scherper.

Het is mogelijk om een half uur van te voren in te rijden, op dat moment start de reservering. De eindtijd van de reservering schuift in dit geval mee naar voren. Bij later inrijden verschuift de eindtijd niet. De eindtijd op de reservering blijft in dat geval gelijk. Bij overschrijding van de eindtijd moet worden bijbetaald tegen het reguliere tarief.

Online reserveren kunt u vooraf betalen via iDEAL, Mastercard of VISA. Als u langer geparkeerd hebt dan de gereserveerde tijd, dan moet u die tijd tegen het reguliere tarief afrekenen bij de betaalautomaat.

Bij iedere in- en uitrit is er een intercom die u verbindt met de servicemedewerkers van onze meldkamer. Zij helpen u verder.

Ja, u ontvangt een betaalbewijs in de bijlage van de bevestigingsmail.

Gebruik de F5-toets. Als de melding blijft, controleer dan of uw bank een storing heeft met het afwikkelen van iDEAL betalingen.

De reservering wordt herkend via uw kenteken of QR-code

  • Kenteken
    Zodra u voor de slagboom staat, herkent het kentekenherkenningsysteem het van te voren opgegeven kenteken. Het parkeerticket wordt binnen enkele seconden automatisch aangeboden bij de inrit. U hoeft dus niet op de knop voor een parkeerticket te drukken.
    Inrijden met uw kenteken:
    • Rij op tot de hoogte van de ticketzuil bij de inrit. Het kan enkele seconden duren voordat uw kenteken wordt herkend.
    • Zodra uw kenteken is herkend, zal het systeem automatisch een parkeerticket afgeven. Dit parkeerticket heeft u bij terugkomst weer nodig om de parkeergarage te verlaten. Wordt uw kenteken na enkele seconden niet herkend, druk dan op de intercom en vraag om instructies van één van onze medewerkers. Houd uw reserveringsbevestiging bij de hand.
    • Bij het uitrijden kunt u de parkeerkaart weer invoeren in de kaartlezer bij de uitrit. Rijdt u uit binnen de gereserveerde periode, dan opent de slagboom. Dit kan enkele ogenblikken duren. Heeft u langer geparkeerd dan gereserveerd, dan moet u eerst die extra tijd betalen bij de parkeerautomaat. Hiervoor geldt het reguliere tarief.
  • Inrijden met QR-code
    Wanneer u binnenrijdt op basis van een QR-code, dan dient u de QR-code door middel van het 'print@home' ticket of via uw mobiele telefoon voor de QR-lezer te houden bij de inrit.
    • Rij op tot hoogte van de ticketzuil bij de inrit. Het kan enkele seconden duren voordat uw kenteken wordt herkend.
    • Bij herkenning van de QR-code wordt er automatisch een parkeerticket geproduceerd dat u goed moet bewaren. Wordt uw QR-code na enkele seconden niet herkend, druk dan op de intercom en vraag om instructies van één van onze medewerkers. Houd de reserveringsbevestiging bij de hand.

Nee, u kunt gebruikmaken van elke beschikbare parkeerplaats in de garage.

Steek uw parkeerticket in de uitrijzuil. De slagboom zal automatisch omhoog gaan.

U reserveert een bepaalde tijdsperiode. Die verschilt per voordeelkaart. De tijd die u langer verblijft, wordt in rekening gebracht tegen het reguliere tarief. Deze overtijd betaalt u bij de betaalautomaat. Vervolgens steek u uw parkeerticket in de uitrijzuil. De slagboom zal automatisch omhoog gaan.

Nee, u krijgt geen restitutie. Kies dus de juiste voordeelkaart voor uw bezoek aan Rotterdam.

U kunt tot uiterlijk 1 uur voor de gewenste reserveringstijd een parkeerplaats reserveren. U kunt maximaal 62 dagen van tevoren reserveren.

Ja. Zodra de bestelling succesvol is afgerond, ontvangt u (op het door u ingevoerde e-mailadres) een bevestiging.

Nee. U kunt de parkeergarage binnenrijden op basis van uw kenteken of via een verkregen QR-code.

De gemeente Rotterdam behoudt zich het recht voor om de reserveringsmogelijkheid te beperken, indien de te verwachten parkeerdruk in een of meerdere parkeergarages daarom vraagt. U treft voor die momenten de betreffende parkeergarage(s) niet aan bij de voordeelproducten.