De gemeente Rotterdam heeft 52 parkeergarages. 17 hiervan zijn openbare gemeentelijke parkeergarages en de overige 35 zijn wijkstallingsgarages.
In de openbare gemeentelijke parkeergarages kunt u tegen een lager bedrag parkeren dan in commerciële parkeergarages. Deze gemeentelijke parkeergarages zijn te herkennen aan de groene 'P' en het logo van de gemeente.
De wijkstallingsgarages zijn bestemd voor vaste gebruikers, dus voor bedrijven en omwonenden. U kunt hierbij denken aan een parkeergarage voor bewoners bij/ onder een appartementencomplex. Op de parkeerplattegrond vindt u alle gemeentelijke parkeergarages in Rotterdam. De parkeerkosten verschillen per (soort) parkeergarage.
Hier vindt u een overzicht van alle openbare gemeentelijke parkeergarages:
Hier vindt u Algemene voorwaarden voor de parkeervoorzieningen van de gemeente Rotterdam op Rotterdambis.notubiz.nl (pdf).
De commerciële garages worden beheerd door Q-park, APCOA PARKING, Interparking, ParkingYou en Parkking.
Wijkstallingsgarages
Hier vindt u een overzicht van alle wijkstallingsgarages.
- Coolsestraat
- Bloemstraat
- Tiendplein
- Korte Bajonetstraat
- Van Speykstraat 1 en 2
- Gouvergnestraat 1 en 2
- Rochussenstraat
- Bloemkwekerterrein
- Nieuwe Binnenweg 2
- Gaffelstraat
- Adrianastraat
- Herman Costerstraat
- Oleanderplein
- Putselaan
- Veranda
- Colosseumweg
- Boulevard Zuid
- Wolphaertsbocht
- Vlissingenplein
- Aelwijn Floriszstraat
- Zoomstraat
- Benthuizerstraat
- Raephorststraat
- Zuster Meijboomhof
- Nieuwe binnenweg 1
- Lieve Verschuierstraat
- Mathenesserplein
- Haagse Veer
- Meent
- Kiphof
- Oude Haven
- Spaanse Kade
- Kobelaan 1 en 2
- Odessastraat
- Tom Mandershof
Betaalmogelijkheden
Er zijn verschillende mogelijkheden om te betalen in gemeentelijke parkeergarages. Bekijk op de parkeerplattegrond de betaalmogelijkheden per garage.
Betalen bij een parkeerautomaat
Voordat u de garage uitrijdt, moet u de parkeerkosten betalen. Dat doet u bij de parkeerautomaat in de garage. U kunt op verschillende manieren betalen: contant, met pin of creditcard.
Hoe werkt het?
- Het parkeerkaartje dat u krijgt als u de garage inrijdt, biedt u aan bij de parkeerautomaat.
- Betaal het gevraagde bedrag.
- Neem uw kaartje uit de automaat.
- Rij naar de uitgang en bied uw parkeerkaartje aan.
Teruggave
Is er iets niet goed gegaan bij het betalen van het parkeergeld? Heeft u denkt u recht op teruggave van het betaalde bedrag? U kunt dit bedrag (online of per post) terugvragen via de pagina Teruggave parkeergeld.
Betalen met een mobiele telefoon
U kunt uw parkeerkosten ook betalen met uw mobiele telefoon. Het voordeel hiervan is dat u niet langs een parkeerautomaat hoeft. Iedereen met een mobiele (smart-)telefoon kan gebruikmaken van mobiel betalen. U moet zich wel eerst aanmelden bij een parkeerprovider. Op dit moment is het mobiel betalen in de gemeentelijke parkeergarages mogelijk via de volgende providers:
Hoe werkt het?
- Rijd de gemeentelijke parkeergarage in. Uw kenteken wordt herkend.
- Parkeer uw auto.
- Gebruik de app van uw aanbieder om de parkeertijd te starten.
- Geef het zonenummer door. Dit nummer kunt u vinden bij de ingang, loopdeuren en betaalautomaten.
- De slagbomen gaan voor u open. Uw (elektronische) parkeeractie stopt automatisch zodra u met de auto de parkeergarage verlaat.
- De aanbieder brengt de parkeerkosten bij u in rekening.
Animatiefilmpje plaatsen met uitleg mobiel betalen in parkeergarage:
Kosten
Wilt u weten wat de (actuele) kosten zijn voor het mobiel betalen in een gemeentelijke parkeergarage? Kijk dan op de website van uw provider.
Betalen met een voordeelkaart
Met een voordeelkaart kunt u tegen een lager bedrag parkeren in een gemeentelijke parkeergarage. U hoeft dan niet meer bij de parkeerautomaat of via uw mobiel te betalen. Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende voordeelkaarten.
Product | Tarief 2021 (inclusief BTW) |
---|---|
'2 uur voor 3 euro'-voordeelkaart | 3 euro |
'5 uur voor 6,5 euro'-voordeelkaart | 6,50 euro |
'Dagje uit'-voordeelkaart (10 uur parkeren) | 10,50 euro |
Hotelvoordeelkaart (24 uur parkeren met onbeperkt in- en uitrijden) | 19 euro |
Wilt u een voordeelkaart kopen? U moet dat doen voordat u wilt gaan parkeren.
Teruggave
Is er iets niet goed gegaan bij het betalen van het parkeergeld? Heeft u denkt u recht op teruggave van het betaalde bedrag? U kunt dit bedrag (online of per post) terugvragen via de pagina Teruggave parkeergeld.
Betalen met een uitrij- of waardekaart
Wilt u als bedrijf bijdragen in de parkeerkosten van uw klanten of bezoekers? Dat kan door gebruik te maken van uitrij- of waardekaarten.
Betalen met een abonnement
Met een abonnement voor een parkeergarage of parkeerterrein kunt u uw auto in een beschermde omgeving parkeren.
Bent u ondernemer en zoekt u een parkeeroplossing voor uw medewerkers en relaties? Neem een maatwerkabonnement op een stadsgarage.
Veelgestelde vragen over het reserveren van een parkeerplaats
Wat te doen bij een storing of onraad?
Bel bij een storing en/of bij onraad in een gemeentelijke parkeergarage naar 010 - 413 05 05. U wordt dan rechtstreeks verbonden met onze meldkamer. Deze is 24 uur per dag te bereiken.
Wat is online reserveren?
Met de online reserveringsmodule kunt u vooraf online een parkeerplaats reserveren en betalen bij een beperkt aantal parkeergarages. U rijdt binnen op basis van het opgegeven kenteken of via een verkregen QR-code. Wanneer u binnen de reserveringstijd de parkeergarage verlaat, hoeft u ook niet meer vooraf langs de betaalautomaat. Naast speciale actietarieven bij bijvoorbeeld evenementen, bieden wij ook voordeelkaarten aan.
Ik wil online een parkeerplaats reserveren. Hoe doe ik dit?
Online reserveren doet u met de online reserveringsmodule. Onder het kopje reserveren staan de parkeergarages waarvoor u kunt reserveren. Bij de parkeergarages staat ook vermeld of het mogelijk is om direct te reserveren. U wordt naar onze reserveringsmodule geleid. Hier vult u een datum en tijd in, waarna met de button 'Zoek aanbiedingen' een overzicht wordt getoond van de mogelijke parkeerproducten per garage. Kies het gewenste product en bevestig met de groene button 'Selecteer'. Nadat u een keuze hebt gemaakt, doorloopt u vervolgens de volgende stappen:
- Persoonlijke gegevens
- Toegang
- Betalen
- Samenvatting.
Wanneer de betaling succesvol is afgerond, ontvangt u automatisch een bevestiging van uw reservering per e-mail. In deze e-mail vindt u verdere instructies.
Bij welke parkeervoorzieningen kan ik online reserveren?
U kunt momenteel online reserveren bij parkeergarages Schouwburgplein 1, Schouwburgplein 2, Kiphof, Oude Haven, Erasmusbrug, Museumpark, Meent en Boompjes. Op de website staat bij welke parkeergarages u binnenkort ook kunt reserveren. De gemeente Rotterdam behoudt zich het recht voor om de reserveringsmogelijkheid te beperken, indien de te verwachten parkeerdruk in een of meerdere parkeergarages daarom vraagt. U treft voor die momenten de betreffende parkeergarage(s) niet aan bij de voordeelproducten.
Hoe kan ik mijn reservering wijzigen of annuleren en hoelang van te voren kan ik dit doen?
Wijzigen is alleen mogelijk door een reservering te annuleren. Annuleren is mogelijk tot 1 uur voor aanvang van de reserveringsperiode. In uw reserveringsbevestiging vindt u de link om de reservering te annuleren. Het betaalde bedrag wordt daarna binnen 5 werkdagen automatisch op uw rekening teruggestort.
Is reserveren verplicht?
Nee. U kunt altijd zonder reservering gebruikmaken van onze parkeergarages. Maar online reserveren levert wel veel voordeel op. Onze scherpe tarieven zijn dan nog scherper.
Kan ik inrijden voor aanvang van de gereserveerde periode?
Het is mogelijk om een half uur van te voren in te rijden, op dat moment start de reservering. De eindtijd van de reservering schuift in dit geval mee naar voren. Bij later inrijden verschuift de eindtijd niet. De eindtijd op de reservering blijft in dat geval gelijk. Bij overschrijding van de eindtijd moet worden bijbetaald tegen het reguliere tarief.
Wat zijn de betaalmogelijkheden?
Online reserveren kunt u vooraf betalen via iDEAL, Mastercard of VISA. Als u langer geparkeerd hebt dan de gereserveerde tijd, dan moet u die tijd tegen het reguliere tarief afrekenen bij de betaalautomaat. Dit kunt u doen met uw parkeerkaart, kenteken of QR code van de reservering. U kunt ook betalen bij de uitrijzuil met uw bankpas.
Wat kan ik doen wanneer mijn kenteken niet wordt herkend of bij andere problemen bij de in- of uitrit?
Bij iedere in- en uitrit is er een intercom die u verbindt met de servicemedewerkers van onze meldkamer. Zij helpen u verder.
Krijg ik een kwitantie bij een betaling?
Ja, u ontvangt een betaalbewijs in de bijlage van de bevestigingsmail.
Ik heb een reservering gedaan maar de verkeerde dag(en) en of tijdstip(en) gekozen. Hoe los ik dit op?
Bij de vraag ‘Hoe kan ik mijn reservering wijzigen of annuleren?' vindt u het antwoord op deze vraag.
Ik krijg een foutmelding als ik wil betalen met iDEAL. Wat moet ik doen?
Gebruik de F5-toets. Als de melding blijft, controleer dan of uw bank een storing heeft met het afwikkelen van iDEAL betalingen.
Hoe kan ik inrijden met mijn reservering?
De reservering wordt herkend via uw kenteken of QR-code
- Kenteken
Zodra u voor de slagboom staat, herkent het kentekenherkenningsysteem het van te voren opgegeven kenteken. Het parkeerticket wordt binnen enkele seconden automatisch aangeboden bij de inrit. U hoeft dus niet op de knop voor een parkeerticket te drukken.
Inrijden met uw kenteken:- Rij op tot de hoogte van de ticketzuil bij de inrit. Het kan enkele seconden duren voordat uw kenteken wordt herkend.
- Zodra uw kenteken is herkend, zal het systeem automatisch een parkeerticket afgeven. Dit parkeerticket heeft u bij terugkomst weer nodig om de parkeergarage te verlaten. Wordt uw kenteken na enkele seconden niet herkend, druk dan op de intercom en vraag om instructies van één van onze medewerkers. Houd uw reserveringsbevestiging bij de hand.
- Bij het uitrijden kunt u de parkeerkaart weer invoeren in de kaartlezer bij de uitrit. Rijdt u uit binnen de gereserveerde periode, dan opent de slagboom. Dit kan enkele ogenblikken duren. Heeft u langer geparkeerd dan gereserveerd, dan moet u eerst die extra tijd betalen bij de parkeerautomaat. Hiervoor geldt het reguliere tarief.
- Inrijden met QR-code
Wanneer u binnenrijdt op basis van een QR-code, dan dient u de QR-code door middel van het 'print@home' ticket of via uw mobiele telefoon voor de QR-lezer te houden bij de inrit.- Rij op tot hoogte van de ticketzuil bij de inrit. Het kan enkele seconden duren voordat uw kenteken wordt herkend.
- Bij herkenning van de QR-code wordt er automatisch een parkeerticket geproduceerd dat u goed moet bewaren. Wordt uw QR-code na enkele seconden niet herkend, druk dan op de intercom en vraag om instructies van één van onze medewerkers. Houd de reserveringsbevestiging bij de hand.
Heb ik bij een reservering een vaste parkeerplaats in de parkeergarage?
Nee, u kunt gebruikmaken van elke beschikbare parkeerplaats in de garage.
Hoe verlaat ik de parkeergarage?
Steek uw parkeerticket in de uitrijzuil. De slagboom zal automatisch omhoog gaan.
Wat gebeurt er als ik langer geparkeerd sta dan gereserveerd?
U reserveert een bepaalde tijdsperiode. Die verschilt per voordeelkaart. De tijd die u langer verblijft, wordt in rekening gebracht tegen het reguliere tarief. Deze overtijd betaalt u bij de betaalautomaat. Vervolgens steek u uw parkeerticket in de uitrijzuil. De slagboom zal automatisch omhoog gaan.
Wanneer ik eerder vertrek dan mijn reservering, krijg ik dan geld terug?
Nee, u krijgt geen restitutie. Kies dus de juiste voordeelkaart voor uw bezoek aan Rotterdam.
Tot hoelang van te voren kan ik een parkeerplaats reserveren?
U kunt tot uiterlijk 1 uur voor de gewenste reserveringstijd een parkeerplaats reserveren. U kunt maximaal 62 dagen van tevoren reserveren.
Ontvang ik een bevestiging van mijn bestelling?
Ja. Zodra de bestelling succesvol is afgerond, ontvangt u (op het door u ingevoerde e-mailadres) een bevestiging.
Krijg ik een parkeerticket thuisgestuurd?
Nee. U kunt de parkeergarage binnenrijden op basis van uw kenteken of via een verkregen QR-code.
De parkeergarage waarvoor ik wil reserveren staat er niet bij
De gemeente Rotterdam behoudt zich het recht voor om de reserveringsmogelijkheid te beperken, indien de te verwachten parkeerdruk in een of meerdere parkeergarages daarom vraagt. U treft voor die momenten de betreffende parkeergarage(s) niet aan bij de voordeelproducten.