Abonnement parkeergarage of parkeerterrein aanvragen
Met een abonnement voor een parkeergarage of parkeerterrein parkeert u uw auto in een beschermde omgeving.
Online aanvragen doet u via de knop 'Abonnement aanvragen'. U heeft hier DigiD voor nodig.
Abonnement aanvragen. Link opent een externe paginaOnline abonnement inzien, aanpassen of opzeggen
U kunt online ook uw abonnement bekijken en aanpassen of opzeggen.
U logt in met uw DigiD.
Aanvragen per post
U kunt ook een formulier downloaden, invullen en opsturen naar het adres rechtsboven op het formulier.
Meer informatie
Opzeggen abonnement
Er is een opzegtermijn van 1 maand. De maand opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de maand.
Afwijzing aanvraag
Als uw aanvraag voor een wijkstallingsgarage of wijkstallingsterrein wordt afgewezen, kunt u een abonnement in een van de openbare parkeergarages aanvragen.
Kosten
Per maand in 2023 | Garage | Terrein |
---|---|---|
Stalling bewoner | € 31,31 | € 25,33 |
Stalling bedrijf beperkt (maandag - vrijdag van 7.00 - 19.00 uur) | € 70,46 | € 37,99 |
Stalling bedrijf onbeperkt (7 dagen per week, 24 uur per dag) | € 93,44 | € 50,65 |
Beperkt (maandag - vrijdag van 7.00 – 19.00 uur) | € 201,02 | |
Beperkt (maandag - zondag van 7.00 – 19.00 uur) | € 214,16 | |
Beperkt (5 x 24) | € 233,88 | |
Stadsgarages onbeperkt (7 dagen per week, 24 uur per dag) | € 260,17 | |
Bewoners centrum | € 31,31 |
Voor een motor betaalt u de helft van de abonnementskosten voor een auto, als de parkeerplaats als motorplaats is ingericht.
Kijk op de kaart. Link opent een externe pagina voor alle wijkstallingsgarages en wijkstallingsterreinen om te zien waar deze tarieven gelden.
Meenemen
Op elk formulier staat welke documenten u mee moet sturen.
Hoelang duurt het
U kunt op dit moment alleen online en per post een abonnement aanvragen, verlengen of opzeggen.
- online: maximaal 2 werkweken
- per post: maximaal 4 werkweken ná ontvangst van de poststukken
Voor wie is het
Abonnementen voor wijkstallingsgarages zijn bedoeld voor bewoners of bedrijven in de directe omgeving van de garage.
Zolang er voldoende plaats is, kunnen ook anderen een abonnement krijgen voor de parkeerplaats. Voor bedrijven zijn er 2 verschillende soorten abonnementen aan te vragen. Een beperkt en een onbeperkt abonnement.
- Bij een beperkt bedrijfsabonnement mag er geparkeerd worden van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 19.00 uur.
- Bij een onbeperkt bedrijfsabonnement mag er 7 dagen in de week, 24 uur per dag geparkeerd worden.
Daarnaast is er nog een verschil in kosten.
Als er een wachtlijst is, worden de parkeerplaatsen als volgt verdeeld:
- bewoners of bedrijven uit de bij de parkeergarage horende gebouwen
- bewoners of bedrijven uit de omgeving
- bewoners en bedrijven binnen Rotterdam (niet uit het gebouw of de omgeving)
- bewoners en bedrijven buiten Rotterdam
Contact
Heeft u vragen, bel dan naar 14 010.
Veelgestelde vragen
Ja, dat mag. Wanneer u de garage met de pas binnen rijdt, staat de pas op aangemeld. U moet daarna eerst naar buiten rijden zodat de pas wordt afgemeld.
U krijgt een rekening voor de overschrijding van de parkeertijd.
Mijn pas doet het niet. Wat nu?
Als de garage niet direct open gaat als u aan komt rijden, probeert u het volgende:
- Plaats de pas op een andere plek op uw voorruit.
- Hou de pas in uw hand (zie de gebruiksvoorschriften).
Werkt de pas nog steeds niet, geef dan de storing door aan Stadsbeheer via telefoonnummer 14 010 (zie ook de gebruiksvoorschriften).
Ik wil een 2e voetgangerspas bestellen. Kan dat?
Bent u houder van het abonnement, dan kan dat niet. De voetgangerspas is gekoppeld aan de autopas.
Bent u eigenaar van een kelderbox, dan kunt u (per kelderbox) 2 voetgangerspassen krijgen. Deze vraagt u aan via uw woningbouwvereniging.
Mag ik met de voetgangerspas meerdere keren de garage inlopen en uitlopen?
Ja, u kunt vrij naar binnen of naar buiten lopen. Deze pas werkt als een sleutel.
Ik rijd op een motor. Waar moet ik de autopas plaatsen?
De pas kunt u in uw hand houden. Het elektronische oog op de garagedeur herkent uw pas en de slagboom gaat automatisch open.
Ik ben mijn voetgangerspas of autopas kwijt. Of mijn voetgangerspas of autopas is kapot. Wat nu?
Uw verloren, gestolen of kapotte autopas en voetgangerspas geeft u online door via Mijn Loket. Link opent een externe pagina.
Of gebruik het wijzigingsformulier.
Het ingevulde formulier kunt u :
- scannen en mailen naar: parkerendv@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
- opsturen naar:
Gemeente Rotterdam
Publiekszaken
Postbus 70013
3000 KR Rotterdam.
Na de aanvraag wordt er contact met u opgenomen als de passen klaar zijn. Uw oude passen zijn niet meer geldig.
U vindt een overzicht van alle vragen over het betalen van uw parkeerproducten op de pagina 'Vergunningen en abonnementen'.
U komt alleen in aanmerking voor een tijdelijke parkeervergunning als de garage van uw woongebouw vol is. U moet bewijzen dat u op de wachtlijst staat.
Stallingsabonnementen zijn er voor de stallingsgarages van de gemeente Rotterdam en enkele gemengde parkeergarages.
In gemengde parkeergarages is een deel voor stalling en een deel voor bezoekers of kort parkeren. Hier worden zowel stallingsabonnementen uitgegeven als abonnementen waar winst op wordt gemaakt (net als in openbare parkeergarages). Het stallingstarief is lager en bedoeld voor bewoners en bedrijven in de omgeving van de parkeerplaats.
U kunt uw kenteken op 2 manieren controleren en veranderen:
- Online via MijnLoket. Link opent een externe pagina. U logt in met uw DigiD.
- U neemt contact op met een medewerker van de gemeente via 14 010.