Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 3 min

Verkeer op Maastunneltraverse: nu en in de toekomst

De Maastunnelcorridor is een drukke route dwars door de stad, van Zuidplein tot Bentinckplein en andersom. Deze weg is in de afgelopen jaren flink veranderd. Zo rijdt er sinds 2020 minder verkeer op deze route voor schonere lucht in de stad. En deze aanpak helpt. Er zijn inmiddels geen luchtknelpunten meer in de stad.

Maar hoe nu verder? Het is en blijft een drukke en belangrijke route die zuid en noord met elkaar verbindt. 

De komende jaren wordt het steeds drukker in het centrum en in de wijken daarbuiten. Dat zorgt voor meer drukte in het verkeer. Met negatieve gevolgen op de CO2-uitstoot en luchtkwaliteit. Wetgeving voor luchtkwaliteit zal op termijn strenger worden. Om hierop voorbereid te zijn, moeten we keuzes maken. Niet alles kan, en niet alles kan tegelijkertijd. We zullen anders naar het verkeer en ons reisgedrag moeten kijken om de stad prettig, gezond en bereikbaar te houden in de toekomst. 

Daarom blijft de verkeerssituatie op de Maastunnelcorridor zoals die is. Daarnaast worden er tijdelijk meer soorten voertuigen, zoals taxi’s, bergingsvoertuigen, toegestaan op de vrije rijstrook. 

Dit heeft geen gevolgen voor de reistijd zoals u nu gewend bent. 

De Maastunnelcorridor, oftewel tunneltraverse
'De lucht voldoet nu in heel Rotterdam aan de luchtkwaliteitsnormen'
Uit de eindevaluatie blijkt dat minder voertuigen op de Maastunnelcorridor heeft bijgedragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit., eindevaluatie Verkeersaanpak Maastunnelcorridor

Wat verandert er wél op de route? 

  • Naast de hulpdiensten en RET-bussen buiten dienst maken er tijdelijk meer voertuigen gebruik van de vrije rijstrook, zoals: 
    • Taxi’s
    • Trevvel-voertuigen
    • Bergers
    • Voertuigen van Maastunnelbeheerders
    • Officier van Dienst (DCMR, gemeente Rotterdam, RET en ProRail).

​​​​​​De hulpdiensten en taxi’s zijn vrijgesteld van een ontheffing en mogen de vrij liggende rijstrook gebruiken. De andere bovenstaande voertuigen moeten een ontheffing aanvragen via de website van gemeente Rotterdam, onder vermelding van 'Ontheffing vrije rijstrook Maastunnelcorridor'. Hiervoor hoeven geen leges te worden betaald. Het verkeersbesluit wordt binnenkort gepubliceerd.

  • De parallelstraten op de ’s-Gravendijkwal en Henegouwerlaan worden aantrekkelijker voor fietsers, zodat fietsers meer ruimte krijgen en veiliger kunnen fietsen. Auto’s zijn hier te gast. Wanneer deze straten worden aangepast, is nog niet bekend.
  • Er komen camera’s op de route om de verkeerssituatie te handhaven. 
  • Er komt vanaf januari 2024 een snelle, comfortabele busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal door de Maastunnel. Met 8 bussen per uur en nieuwe haltes Erasmus MC Campus, Middellandstraat en Henegouwerlaan. Zo staat u snel op uw plek van bestemming. 

Waarom is er minder verkeer nodig op deze route? 

We gaan even terug in de tijd. In 2018 bleek dat de luchtkwaliteit onvoldoende was op de route van en naar de Maastunnel. Dat moest anders, zodat de luchtkwaliteit gezonder werd voor alle Rotterdammers en dus binnen de Europese normen viel. Dat is inmiddels gelukt! Er rijdt minder verkeer, waardoor er minder uitstoot is. 
    
Bekijk hieronder de video waarin we uitleggen waarom deze verkeersaanpak nodig is.

Accepteer de cookies om deze inhoud te kunnen zien

Meer informatie

Heeft u een specifieke vraag over deze verkeersaanpak of wilt u hierop reageren? Neem dan contact met ons op via ons telefoonnummer 14 010 of laat uw reactie achter via de reactiepagina.