Verkeersveiligheid en overlast
Veel bewoners en bezoekers van Rotterdam kennen het fenomeen als het mooi weer is: onnodig hard optrekkende auto’s en motoren, het negeren van snelheidslimieten, cruise-verkeer, herrie door knallende uitlaten en luide muziek.
Aanpak en maatregelen
Sinds 2021 zijn de gemeente, politie en het Openbaar Ministerie gestart met een zomeroffensief tegen verkeersasociaal gedrag. Door middel van controleacties door de politie, ingrepen in de buitenruimte, techniek (zoals flitscamera’s) en communicatie, is gezamenlijk geprobeerd de problematiek aan te pakken.
Waardevolle ervaringen van de afgelopen jaren vormen input voor de Rotterdamse Verkeersaso Aanpak. Waarbij maatregelen voor de korte en lange termijn worden onderscheiden. Dit is slechts het begin, tussentijds monitoren en bijsturen zorgt voor continue doorontwikkeling. Samen maken we een vuist tegen verkeersasocialen en komen we aan de voorkant van de problematiek!
Acties
- Boete voor 'onnodig geluidsoverlast'
Politie en gemeentelijke handhavers leggen een boete op voor 'onnodig geluidsoverlast' van voertuigen. Het gaat hier om onnodig hard optrekken, getunede auto’s met knallende uitlaten en luide muziek. Maakt u te veel geluid, dan is de boete € 300! - Het opleggen van een last onder dwangsom
Gemeentelijke handhavers houden gerichte acties in straten waar sprake is van veel overlast. Handhavers constateren, rapporteren en leggen de last onder dwangsom op. Bij iedere opvolgende overtreding moet de bestuurder dan een dwangsom betalen ter hoogte van € 500 oplopend met een maximum van € 3.000. - Controleacties door een speciaal 'verkeersaso team'
Dit handhavingsteam richt zich specifiek op het handhaven op verkeersasociaal gedrag. - Wijk- en gebiedsverboden opleggen aan verkeersaso’s
Bij herhaaldelijk verkeerasociaal gedrag zijn de personen niet meer welkom in wijken en straten rondom bijvoorbeeld de Meent, strand Nesselande, enzovoort. - Gesprek aangaan met autoverhuurbedrijven
Regionaal en landelijk met samenwerkende partijen het gesprek aangaan met autoverhuurbedrijven. Het doel van de gesprekken is om ervoor te zorgen dat verkeersaso's die herhaaldelijk in de fout gaan, geen auto's meer kunnen huren. - Monitoren met geluidsmeters
We hangen op diverse locaties geluidmeters op. Hiermee monitoren we de geluidsoverlast en kunnen we in samenwerking met het verkeersaso team van Handhaving en de politie, gerichter bepalen welke locaties en tijdsperiodes in aanmerking komen voor handhaving.
Deze acties blijven we ook dit jaar doen:
- Grote verkeerscontroles: De politie houdt maandelijks grote verkeerscontroles in de Rotterdamse regio.
- Kleinere verkeerscontroles: Wijkagenten houden kleine handhavingsacties en letten extra op bij naleving van de verkeersregels.
- Afsluiten straten: We sluiten straten af op momenten waar sprake is van extreme overlast in uitgaansgebieden in het centrum.
- Politie interventie voertuigen: De politie zet snelle interventievoertuigen in op de toegangswegen naar Rotterdam.
- Flitspalen – snelheidsovertreders: Gemeente Rotterdam zet naast de huidige 21 flitspalen, 3 extra flitspalen in.
- Flexflitsers – snelheidsovertreders: De gemeente Rotterdam zet een flexflitser in. Deze flexflitser verplaatst zich eens in de 3 maanden.
- Handhaving op voertuigeisen: De politie handhaaft de geldende eisen voor voertuigen, bijvoorbeeld bij grote verkeerscontroles.
- Slimme technieken, zoals de snelheidsdisplay: We zetten snelheid-informatie-displays in die bestuurders informeren als ze de maximale snelheid overschrijden.
- Educatie Maatregel Gedrag (EMG): De politie meldt bestuurders die zich asociaal of risicovol gedragen op de weg, aan voor een cursus bij het CBR: Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG).
- Recidiveregeling OM: De gemeente en het OM trekken samen op bij de landelijke 'Recidiveregeling Veelplegers Verkeer'. Dit geldt voor bestuurders die binnen twee jaar meer dan drie overtredingen begaan.
- Verkeersonveilige locaties: De gemeente richt de meest verkeersonveilige locaties opnieuw in en past deze aan.
- 30 km/uur straten: Bestuurders krijgen minder kans om hard te rijden door meer 30 km/uur-zones in te voeren.
- Aantrekkelijke verblijfsplekken: Verblijfsplekken die we herinrichten, passen we zo aan dat verkeersasociaal gedrag geen ruimte krijgt.
Op vaste dagen en tijden sluiten we in de avond en nacht in het centrum en op het Noordereiland een aantal straten af voor doorgaand verkeer, om asociaal verkeersgedrag tegen te gaan. De afsluitingen worden tijdig aangegeven met verkeersborden.
Centrum
Van 18 april tot en met 31 augustus sluiten we op de Meent van vrijdag tot en met zondag de Meentbrug af van 20.00 tot 03.00 uur.
- Verkeer vanaf de Coolsingel kan via de Haagseveer de Meent verlaten, richting de Pompenburg.
- Verkeer vanaf de Goudsesingel op de Meent wordt via borden omgeleid naar andere uitgangen.
Van 30 mei tot en met 3 augustus sluiten we op vrijdag tot en met zondag de volgende straten af:
- Kruiskade, ter hoogte van het Hofplein: van 03.30 uur tot 06.00 uur.
- Karel Doormanstraat, ter hoogte van de Oldenbarneveltstraat: van 20.00 uur tot 03.00 uur. Door deze afsluiting rijdt er minder verkeer door de Aert van Nesstraat. Verkeer uit de parkeergarage kan de Aert van Nesstraat nog wel inrijden.
Noordereiland
Van 6 juni tot en met 31 augustus sluiten we op vrijdag en zaterdag de volgende straten af van 20.00 tot 03.00 uur:
- Prins Hendrikkade (net vóór de kruising Tulpstraat)
- Van der Takstraat (net vóór de kruising Burgemeester Hoffmanplein)
- Prins Hendrikkade (net vóór de kruising De Ruyterstraat)
We monitoren het effect van de afsluitingen op asociaal verkeersgedrag en op de manier waarop het verkeer zich verplaatst. Na deze periode bekijken we opnieuw welke mogelijkheden er zijn. Daarbij houden we ook rekening met andere werkzaamheden, zoals de werkzaamheden aan het Hofplein in het centrum.
De afsluitingen gelden alleen voor gemotoriseerd verkeer, niet voor (brom)fietsers en voetgangers en hulpdiensten. Taxistandplaatsen en gehandicaptenparkeerplaatsen blijven bereikbaar.