Zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's
Vanaf 1 januari 2025 voert de gemeente de zero-emissiezone (ZE-zone) in. De zone is een gebied in de stad, binnen de ring, waarin alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn. Uitstootvrij rijden betekent elektrisch rijden of rijden op waterstof.
Bestel- en vrachtauto’s zijn grote veroorzakers van vervuilde lucht en uitstoot van CO2. Om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot te verminderen voert de gemeente Rotterdam de ZE-zone in. Ook meer dan dertig andere gemeentes voeren de komende jaren een ZE-zone in.
De invoering van de ZE-zone is één van de pijlers van de Aanpak Nul Emissie Mobiliteit. Deze aanpak draagt bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van het college, namelijk een minimale halvering van de CO2-uitstoot in 2030 en klimaatneutraal in 2050. Maar ook het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. Hiermee dragen we bij aan Rotterdam als duurzame en aantrekkelijke stad met een betere luchtkwaliteit.
Waar de zone precies komt, ziet u op de volgende kaart:
Bestel- en vrachtauto's
Het gaat om alle zakelijke bestel- en vrachtauto's van aannemers, klusbedrijven en andere bedrijven in de facilitaire dienstverlening of die spullen of producten brengen en halen. Maar ook om bestel- of vrachtauto's met een speciale opbouw waar werkzaamheden mee worden uitgevoerd. Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn deze bestel- en vrachtauto's bekend onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3.
Particuliere eigenaren van een bestel- of vrachtauto kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing.
Toegangseisen
De invoering van de ZE-zone moet bij kleine en grote bedrijven niet tot te grote investeringen leiden en moet voor iedere ondernemer haalbaar zijn. Ook moeten winkels nog goed bevoorraad kunnen worden, nieuwe bouwprojecten probleemloos kunnen verlopen en bewoners hun aankopen thuis kunnen laten bezorgen. Daarom is er een toegangsregeling gekomen die gelijk is voor alle ZE-zones. De toegangseisen voor de ZE-zone komen uit de afspraken in de nationale uitvoeringsagenda stadslogistiek. Link opent een externe pagina (Rijksoverheid.nl).
De toegangseisen voor de ZE-zone
- Alle nieuwe bestel- en vrachtauto's die ná 1 januari 2025 een kenteken krijgen, moeten emissievrij zijn in de ZE-zone.
- Plug-in hybride vrachtauto's hebben tijdelijk - tot 1 januari 2030 - toegang tot de ZE-zone, als deze kunnen bewijzen dat ze emissievrij rijden.
- Vrachtauto's emissieklasse 6 die geen opleggertrekkers zijn en met een datum eerste toelating van 1 januari 2017 tot 1 januari 2020, hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de zero-emissiezone.
- Bakwagens Euro-VI die ná 1 januari 2020 en trekkers Euro-VI die ná 1 januari 2017 een kenteken hebben gekregen, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zone.
- Bestelauto's Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zone.
- Bestelauto's Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zone.
- Alle bestel- en vrachtauto's moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in de ZE-zone.
Het kan zijn dat u geen toegang hebt tot de ZE-zones met uw voertuig, omdat uw voertuig een te lage emissieklasse heeft of te oud is. Dit kunt u checken via de kentekenchecker. Link opent een externe pagina.
Soms worden er wel uitzonderingen gemaakt. We hebben het dan over vrijstellingen en ontheffingen. Een vrijstelling wordt bepaald op basis van het kenteken en krijgt u automatisch. Een ontheffing moet u zelf aanvragen.
Om in aanmerking te komen voor een vrijstelling of ontheffing, moet het voertuig of uw situatie aan bepaalde voorwaarden voldoen. Bekijk op Logistiek010.nl. Link opent een externe pagina om welke uitzonderingen het gaat.
Voor de Rotterdamse ZE-zone is een plan gemaakt. Dat beschrijft in zes stappen hoe Rotterdam de komende jaren wil komen tot slimme en schone stadslogistiek. Met als belangrijkste maatregel de invoering van de zero emissie zone voor stadslogistiek in 2025.
- Stap 1: Start Stappenplan ZES - juni 2019.
- Stap 2: Ondertekenen Convenant en actieprogramma met de logistiek sector - december 2020.
- Stap 3: Uitvoering actieprogramma en monitoring – december 2020 tot 2030.
- Stap 4: Verkeersbesluit - eind 2023.
- Stap 5: Invoering zero-emissiezone voor stadslogistiek - 1 januari 2025.
- Stap 6: Monitoring en evaluatie - vanaf januari 2025.
Slimme en uitstootvrije stadslogistiek: de overheid en het bedrijfsleven doen het samen. De gemeente en de logistieke sector zijn het hierover eens en hebben daarom eind 2020 het Convenant ZES getekend.
Hiermee zeggen ze 'ja' tegen 'samen op weg naar nul' en laten ze zien dat ze willen samenwerken aan een schone, gezonde en aantrekkelijke stad. In het convenant staat ook wat de partijen gaan doen om dit doel te bereiken, met acties tot tenminste 2030. Samen hebben de ondertekenaars de omvang van de ZES-zone bepaald. De gemeente organiseert en controleert de uitvoering van de afspraken uit het convenant en schrijf hierover elk jaar een voortgangsrapportage.
Downloads
Rotterdam kent ook twee milieuzones, Milieuzone Stad Rotterdam en Milieuzone Maasvlakte Rotterdam. Deze milieuzones gelden nu al voor vervuilende vrachtauto’s. De milieuzone Stad Rotterdam gaat op in de ZE-zone in 2025, de milieuzone Maasvlakte Rotterdam blijft ook na 2025 van kracht.
Stadslogistiek
Supermarkten moeten dagelijks verse spullen krijgen, vrachtwagens brengen materialen naar nieuwbouwlocaties, bezorgdiensten leveren dag in dag uit pakketjes aan huis en de loodgieter komt met een bestelbus langs om de verwarming te repareren. Dit soort verkeer noemen we stadslogistiek.
Slimmer en schoner
Er rijden steeds meer bestel- en vrachtwagens door de stad. Ze zijn een belangrijke oorzaak van luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen. Om deze stadslogistiek slimmer en schoner te maken, werkt de gemeente sinds 2014 samen met ondernemers en kennisinstellingen in de community Logistiek 010. Samen willen ze ervoor zorgen dat er straks minder bestel- en vrachtauto's in de stad rijden. Dat kan bijvoorbeeld door samen nieuwe ideeën te bedenken, zoals het bouwen van transporthubs aan de rand van de stad en het gebruik van cargobikes.
Meer informatie
Hebt u te maken met stadslogistiek in Rotterdam en bent u benieuwd wat de zero-emissiezone voor u betekent? De logistiek adviseurs van de gemeente Rotterdam geven u graag advies en praktische tips. Bijvoorbeeld over mogelijkheden voor schoon vervoer, subsidies, kosten en voordelen. Kijk op Logistiek010.nl. Link opent een externe pagina om een gratis adviesgesprek op maat aan te vragen en om te zien hoe andere ondernemers de overstap naar elektrisch vervoer nu al maken.