30 km/u in Rotterdam
Vanaf juni 2025 maakt de gemeente 115 Rotterdamse straten veiliger voor het verkeer. Dit doen we door de maximumsnelheid te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Hierdoor wordt het verkeer veiliger en is er minder kans op ongelukken. We passen de straten in fases of per wijk aan. Op die manier zal er minder overlast zijn van de werkzaamheden en de stad blijft zo ook bereikbaar.
Wat gaat er gebeuren
Centrum
Straatnaam | Wegvak |
Eendrachtsplein | |
Eendrachtsweg | ten zuiden van Witte de Withstraat |
Eendrachtsweg | tussen Witte De Withstraat en Eendrachtsplein |
Gedempte Zalmhaven | |
Glashaven | |
Goudsesingel | |
Henegouwerlaan parallel | |
Hofplein | |
Mariniersweg | |
Mathenesserlaan | tussen Nieuwe Binnenweg en Rochussenstraat |
Mauritsweg | |
Nieuwe Binnenweg | tussen Eendrachtsplein en 's-Gravendijkwal |
Oostplein | |
Parkhaven | |
Posthoornstraat | |
Regentessebrug | |
Scheepstimmermanlaan | |
Weena | parallelbaan |
West Kruiskade | |
Westersingel noord | tussen Weena en Eendrachtsplein |
Westersingel zuid | tussen Eendrachtsplein en Westzeedijk |
Charlois
Straatnaam | Wegvak |
Kerkwervesingel | |
Langenhorst | tussen Oldegaarde en Slinge |
Wolphaertsbocht | tussen Pleinweg en Brielselaan |
Wolphaertsbocht | tussen Dorpsweg en Doklaan |
Wolphaertsbocht | tussen Pleinweg en Dorpsweg |
Delfshaven
Straatnaam | Wegvak |
1e Middellandstraat | |
2e Middellandstraat | |
Beukelsdijk | |
Beukelsweg | |
Bilderdijkstraat | |
Claes de Vrieselaan | |
Da Costastraat | |
Franselaan | |
Groshansstraat | |
Grote Visserijstraat | |
Havenstraat | |
Mathenesserdijk | tussen Marconiplein en Mathenesserbrug |
Mathenesserlaan | tussen Groshansstraat en Nieuwe Binnenweg |
Mathenesserlaan | tussen Mathenesserweg en Groshanssstraat |
Mathenesserweg | |
P.C. Hooftplein | |
's-Gravendijkwal | parallelbaan tussen Rochussenstraat en 1e Middellandstraat |
Schiedamseweg oost | tussen Mathenesserweg en Lage Erfbrug |
Spanjaardstraat | |
Van Cittersstraat | |
Vierambachtsstraat | |
Willem Buytewechstraat | tussen Havenstraat en Pieter de Hoochweg |
Willem Buytewechstraat | tussen Pieter de Hoochweg en Puntegaalstraat |
Feijenoord
Straatnaam | Wegvak |
Beukendaal | |
Brede Hilledijk | tussen Hillelaan en Laan op Zuid |
Brede Hilledijk | tussen Hillelaan en Maashavenstraat |
Brede Hilledijk | tussen Maashavenstraat en Tolhuislaan |
Groene Hilledijk | tussen Bree en Groene Zoom |
Hillevliet | |
Lange Hilleweg | |
Maashavenstraat | |
Maashaven noordzijde | |
Maaskade | |
Meeuwenstraat | |
Olivier van Noortstraat | |
Prins Hendrikkade | tussen Meeuwenstraat en Koninginnebrug |
Prins Hendrikkade | tussen Brugweg en Olivier van Noortstraat |
Veldstraat | tussen Strevelsweg en Verlengde Motorstraat |
Verlengde Motorstraat |
Hillegersberg-Schiebroek
Straatnaam | Wegvak |
Achillesstraat | |
Ceintuurbaan | |
Dirk van der Kooijweg | |
Junolaan | |
Kleiweg | G.K. van Hogendorpweg tot spoorwegovergang Kleiweg |
Minervalaan | |
Minosstraat | |
Weissenbruchlaan |
Hoek van Holland
Straatnaam | Wegvak |
De Cordesstraat | |
De Houtmanstraat | |
Hoekse Hillweg | |
Koningin Emmaboulevard | |
Pastoor Onderwaterstraat | keerlus busstation / entree terminal Stena |
Stationsweg | Hoeksebaan en Berghaven |
Strandboulevard |
Hoogvliet
Straatnaam | Wegvak |
Baarsweg | |
Bovensim | |
Desdemonastraat | |
Endenhout | ten westen van Kouwenaardseweg |
Fideliolaan | tussen Troubadourlaan en Desdemonastraat |
Fideliolaan | tussen Desdemonastraat en Toscalaan |
Holwinde | |
Horsweg | |
Kapershoekseweg | |
Kruisnetlaan | |
Lengweg | |
Max Havelaarweg | |
Mosoelstraat | |
Othelloweg | |
Oude Wal | |
Overwolde | |
Parelvissersstraat | |
Posweg | |
Speerreep | |
Steurweg | |
Tijmweg | |
Toscalaan | tussen Othelloweg en Desdemonastraat |
Toscalaan | tussen Oudelandseweg en Fideliolaan |
Troubadourlaan | |
Wijnruitstraat |
IJsselmonde
- Reyerdijk
Kralingen-Crooswijk
- Boezemweg
- Gerdesiaweg
- Kortekade
- Slaak
- Vondelweg
- Warande
Noord
Straatnaam | Wegvak |
Benthuizerstraat | |
Bentincklaan | |
Bergselaan | tussen Schieweg en Gordelweg |
Heer Bokelweg | |
Noordplein | |
Proveniersplein | |
Stationssingel | |
Van Aerssenlaan | |
Zaagmolendrift | |
Zaagmolenstraat |
Overschie
Straatnaam | Wegvak |
Abtsweg | rotonde en Kleinpolderplein |
Burgemeester Baumannlaan | 2e Hogenbanweg en Duyvesteynstraat |
Burgemeester Baumannlaan | 2e Hogenbanweg en De Lugt |
De Lugt | |
Parallelstraat |
Prins Alexander
Straatnaam | Wegvak |
Koningslaan | Hoofdweg en Duikerstraat |
Watermanweg | |
Zevenkampse Ring | Zevenkampseweg en Kurt Weillstraat |
Rozenburg
- Blankenburg
- Esdoornlaan
- Grote Stern
- Meeuwensingel
- Wilgensingel
Waarom 30 km/uur
Wist u dat 80% van de ongelukken gebeurt op een weg waar mensen 50 km/uur rijden?
Planning
Hoe herkent u een weg met 30 km/uur
Waar komt er geen 30 km/uur
Handhaving
Vervolgstappen
Verhalen uit de wijk
Rotterdam – Als schooldirecteur Michiel Tange vanaf de snelweg met zijn auto naar Rozenburg rijdt, mindert hij altijd haast automatisch snelheid. Ook conciërge Arend den Toom doet dat. Ze weten dat vrijwel alle leerlingen op de fiets naar Penta Rozenburg komen. En zijn dolblij met de nieuwe 30-kilometerstraat voor de deur.
“Een paar jaar geleden is er iets vreselijks gebeurd”, vertelt Tange. “Het broertje van een van onze leerlingen werd aangereden en is overleden. Die jongen zou na de zomer hier op school komen. We hebben het daar uiteraard veel over gehad. Met personeel, met leerlingen, met de ouders. En ik weet zeker dat het ook bij iedereen in het dorp aan de eettafel besproken is. Sinds dat gebeurd is, ga ik altijd langzamer rijden als ik van de grote weg Rozenburg binnenrijd.”
Dat langzame rijden geldt niet voor iedereen. De Blankenburg en de Wilgensingel voor de school worden als doorgaande wegen gebruikt. Veel vrachtwagenchauffeurs draaien hier even de wijk in om boodschappen te doen. Andere automobilisten haasten zich richting de ring naar het industriegebied en richting Spijkenisse en Rotterdam.
“Toen ik hier vanochtend aankwam, scheurde er nog een Volkswagen Polo met een knallende uitlaat voorbij”, vertelt conciërge Den Toom. “Nou, die reed zeker 80 hoor. Zelf hou ik het altijd netjes bij 50 kilometer per uur. En vanaf nu dus 30. Ik vind het fantastisch dat die aanpassing er komt. Ben het er volledig mee eens. Pas is er nog een meisje van onze school door een auto geraakt. Die 30-kilometer is echt nodig voor de veiligheid van onze kinderen.”
Tange: “Zeker 98 procent van de leerlingen komt uit Rozenburg en ik schat dat 85 procent daarvan op de fiets naar onze school komt. Het is een redelijk veilige route hoor, de meesten komen door de Molenweg, een rustige zijstraat. Maar als ze bijvoorbeeld naar de Lidl fietsen, of naar de gymles, komen ze wel over de doorgaande weg.”
De schooldirecteur vervolgt: “En het blijven pubers hè. Ze kletsen onderweg, kunnen snel afgeleid zijn, haken met de sturen in elkaar. Om maar te zwijgen van mobiele telefoons, oordopjes, hoodies. We besteden er veel aandacht aan, hebben het keurmerk Veilige School. Eén keer in de drie jaar is er een inspectie van de gemeente op het gebied van veiligheid, zowel binnen al buiten de school. Maar als leerlingen eenmaal de weg op zijn, ben je ze toch een beetje kwijt. In de brugklas mogen ze daarom de eerste periode helemaal niet van het plein af.”
Als je op de kruising bij het De Montignyplein in Hillegersberg een uurtje in het zonnetje gaat zitten, weet je niet wat je ziet. Het verkeer krioelt er door elkaar en om de haverklap gaat er (bijna) iets mis. Er fietsen opvallend veel kinderen op het kruispunt en automobilisten hebben overduidelijk niet altijd een idee van de verkeersregels.
Conny Coenders kijkt het allemaal bezorgd aan. Ze is blij dat de regels op de Weissenbruchlaan gaan veranderen. De Weissenbruchlaan zorgt voor problemen voor fietsers en voetgangers op het kruispunt. En dus verandert de laan in een 30 kilometerstraat. “En dat is hoognodig. Als je vanaf deze kruising op de fiets de bocht heuvelop neemt, word je op de Weissenbruchlaan regelmatig afgesneden door auto’s. En aan de andere kant van de weg geven automobilisten graag gas als ze naar beneden richting de Burgemeester F.H. Van Kempensingel gaan. Daar ben je op de stoep je leven soms niet zeker.”
Coenders woont even verderop voorbij het kruispunt. Aan de Burgemeester Lefèvre de Montignylaan. Samen met haar buren streed ze al eens succesvol voor een verbod op grote vrachtwagens in het rustige straatje. Nu is ze blij met de invoering van 30 kilometerstraten. “Want soms is het hier net een racebaan.”
Elke ochtend rijdt Conny Coenders (62) vanuit haar wijk naar de stad, naar een middelbare school in Blijdorp. “Ik doe eigenlijk alles op de fiets in de stad, alleen als ik mijn ouders moet ophalen of veel boodschappen moet doen, neem ik de auto. Maar ik vind het wel druk, en soms chaotisch, veel mensen hebben haast. Tegenwoordig heb ik een helm op als ik ga fietsen. Ik geef ook les op een basisschool hier in de buurt. Daar zijn we elke keer weer blij als de kinderen veilig met de fiets op school aankomen.”
Rondom het kruispunt bij de Weissenbruchlaan zitten vijf basisscholen. Tijdens het gesprek met Coenders zitten we ongeveer een uur op een bankje en zien we zeker vijf bijna-ongelukken gebeuren. Automobilisten rijden soms hard, de voorrangsregels zijn erg onduidelijk en kinderen…
Coenders: “Tja, kinderen zijn nu eenmaal kinderen, die kunnen afgeleid zijn en kennen soms geen angst. Daar moet je echt op letten als je met de auto bent. Toen mijn kinderen nog klein waren, reden ze voor de zekerheid altijd over de stoep.”
Het gesprek wordt onderbroken door een toerende auto. Coenders: “Toen ik las dat je hier voortaan 30 in plaats van 50 kilometer per uur moet gaan rijden, was ik wel opgelucht. Ik ben heel benieuwd of het veiliger gaat worden. Voor automobilisten maakt het niet uit, je bent heus niet veel eerder thuis als je harder rijdt. Maar voor de veiligheid van fietsers en voetgangers kan zo’n maatregel alleen maar goed zijn. Ik vraag me wel af hoe er gehandhaafd gaat worden. Maar bovenal gaat het er gewoon om dat mensen zich fatsoenlijk gedragen in het verkeer. Rekening houden met elkaar. En met de kinderen.”