Zorgdichtbij: hulpmiddelen
Gepubliceerd op: 13-02-2017
Geprint op: 25-04-2019
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/zorgdichtbij-hulpmiddelen/
Spring naar het artikel

Kunt u zich door ziekte of beperking in uw omgeving niet (meer) goed redden? Misschien biedt een hulpmiddel uitkomst, bijvoorbeeld een rolstoel.

Sommige hulpmiddelen kunt u zelf lenen of kopen, bijvoorbeeld in een zorgwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een rollator. Voor andere hulpmiddel kunt u ondersteuning vragen bij de gemeente.

Bespreek uw vraag bij de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14010 of online.

Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

Hulpmiddelenleveranciers

Gemeente Rotterdam heeft nieuwe contracten afgesloten met drie hulpmiddelenleveranciers: Welzorg, Meyra en Hulpmiddelencentrum (de nieuwe naam voor JenS Beenhakker BV). Deze contracten gaan in per 1 mei 2019.

De belangrijkste wijzigingen per 1 mei 2019:

  • Er is een wisseling van gebieden waarvan de Welzorg, Meyra en Hulpmiddelencentrum hoofdleverancier zijn.
  • Alle drie de leveranciers leveren álle hulpmiddelen. U heeft dus nog maar te maken met één leverancier.
  • U kunt één keer per kalenderjaar wisselen van hulpleverancier. Alle drie de leveranciers leveren door heel Rotterdam.

Rotterdammers die al in bezit zijn van een hulpmiddel ontvangen een informatiebrief.

Veelgestelde vragen over hulpmiddelen

Meestal moet u een eigen bijdrage betalen. Lees er alles over op de pagina eigen bijdrage.

U kunt dit doorgeven aan de leverancier van uw hulpmiddel. Aan de postcodes hieronder kunt u zien bij welke leverancier u terechtkunt.

  • Rotterdam Noord (3011 t/m 3016, 3021 t/m 3029, 3031 t/m 3039, 3041 t/m 3047, 3051 t/m 3056, 3059 en 3061 t/m 3069) 
    Leverancier JenS
  • Rotterdam Zuid/Rozenburg/Hoek van Holland (3150, 3151, 3070 t/m 3079, 3081 t/m 3089. 3180, 3181, 3191, 3192, 3193, 3194)
    Leverancier Meyra

Hiervoor kunt u terecht bij uw ziektekostenverzekeraar.

U kunt dit doorgeven aan de leverancier van uw hulpmiddel. Aan de postcodes hieronder kunt u zien bij welke leverancier u terechtkunt.

  • Rotterdam Noord (3011 t/m 3016, 3021 t/m 3029, 3031 t/m 3039, 3041 t/m 3047, 3051 t/m 3056, 3059 en 3061 t/m 3069) 
    Leverancier JenS
  • Rotterdam Zuid/Rozenburg/Hoek van Holland (3150, 3151, 3070 t/m 3079, 3081 t/m 3089. 3180, 3181, 3191, 3192, 3193, 3194)
    Leverancier Meyra

Ja, u kunt een rolstoel krijgen voor minder dan zes maanden. Bijvoorbeeld omdat u uw been gebroken heeft.

Neem hiervoor contact op met Vegro Revalidatie via telefoonnummer 0800 - 2887766.

Als u al een rolstoel of scootmobiel heeft, kunt u contact opnemen met de onderstaande leverancier.

  • Rotterdam Noord (3011 t/m 3016, 3021 t/m 3029, 3031 t/m 3039, 3041 t/m 3047, 3051 t/m 3056, 3059 en 3061 t/m 3069) 
    Leverancier JenS
  • Rotterdam Zuid/Rozenburg/Hoek van Holland (3150, 3151, 3070 t/m 3079, 3081 t/m 3089. 3180, 3181, 3191, 3192, 3193, 3194)
    Leverancier Meyra

Een trippel werkstoel vraagt u aan via uw ziektekostenverzekeraar.

U kunt contact opnemen met de leverancier. De leverancier gaat na of de rolstoel niet meer nodig is. De leverancier kijkt ook of u een ander hulpmiddel nodig heeft.

U kunt contact opnemen met de leverancier, Welzorg.

Telefoon (010) 850 93 10
Mail info@welzorg.nl

Dit mag, maar dit moet u zelf verzekeren. De gemeente heeft uw rolstoel niet verzekerd in het buitenland. Als er in het buitenland iets mee gebeurt, bent u zelf verantwoordelijk.

Heeft u een Wmo-indicatie voor een hulpmiddel en wilt u uw deze veranderen, stopzetten of verlengen? Lees op de pagina Wijzigingen in zorg doorgeven hoe u dat doet.

Meer informatie

Vul het contactformulier in of bel naar 14 010. U kunt ook binnenlopen bij een VraagWijzer bij u in de buurt.