Zorgdichtbij: hulpmiddelen
Gepubliceerd op: 13-02-2017
Geprint op: 21-02-2020
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/zorgdichtbij-hulpmiddelen/
Spring naar het artikel

U woont nog zelfstandig en u kunt zich door ziekte of een beperking niet (meer) goed redden? Misschien biedt een hulpmiddel uitkomst, bijvoorbeeld een rolstoel.

Sommige hulpmiddelen kunt u zelf lenen of kopen, bijvoorbeeld in een zorgwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een rollator. Voor andere hulpmiddelen kunt u ondersteuning vragen bij de gemeente. Zoals een rolstoel, een douchestoel op wielen of een tillift.

Bespreek uw vraag bij de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

De gemeente Rotterdam heeft besloten de samenwerking met Hulpmiddelencentrum te beëindigen. Als u hulpmiddelen gebruikt van het Hulpmiddelencentrum dan ontvangt u hierover persoonlijk bericht.

Waarom wordt de samenwerking beëindigd?

De gemeente heeft de afgelopen periode veel signalen ontvangen over de slechte dienstverlening van het Hulpmiddelencentrum. Zij leveren bijvoorbeeld niet op tijd nieuwe hulpmiddelen. De gemeente heeft het Hulpmiddelencentrum een periode de tijd gegeven om dit te verbeteren, maar dit is niet gelukt. Daarom heeft de gemeente besloten de samenwerking met het Hulpmiddelencentrum te beëindigen.

Per wanneer?

Tot in ieder geval 1 mei 2020 blijft het Hulpmiddelencentrum uw leverancier. Voor onderhoud en reparatie van uw hulpmiddel kunt u bij het Hulpmiddelencentrum terecht.

Schuttevaerweg 5
3044BA Rotterdam
Telefoon: (010) 458 00 88
E-mail: service.rotterdam@hulpmiddelencentrum.nl

Moet ik mijn hulpmiddelen inleveren?

Nee, u houdt gewoon uw huidige Wmo-hulpmiddel(en).

Wat moet ik als klant van het Hulpmiddelencentrum nu doen?

Niets. Op 7 of 8 februari ontvangt u een brief. Vervolgens ontvangt u eind januari/begin februari een tweede brief van de gemeente Rotterdam. In deze brief wordt u nader geïnformeerd over wat het besluit voor u persoonlijk betekent na 1 mei 2020.

Welke hulpmiddelenleveranciers heeft de gemeente Rotterdam nu nog?

Meyra en Welzorg zijn de twee leveranciers met wie de gemeente Rotterdam een contract heeft voor het leveren en onderhouden van hulpmiddelen

Mag ik zelf een nieuwe leverancier kiezen?

De gemeente geeft u een advies in de brief, maar u mag ook uw eigen voorkeur doorgeven.

Ik heb een nieuwe scootmobiel via het Hulpmiddelencentrum, wat verandert er voor mij?

Als u een scootmobiel heeft via het Hulpmiddelencentrum dan kunt u bij hen blijven. Indien nodig, zorgen zij voor reparatie en onderhoud, ook in de toekomst.

Mocht u van leverancier willen veranderen, dan betekent het dat u van Meyra of Welzorg een andere scootmobiel krijgt. U kunt uw huidige scootmobiel niet meenemen naar Meyra of Welzorg.

Voert het Hulpmiddelencentrum het onderhoud ook nog uit na 1 mei?

Ja, het Hulpmiddelencentrum voert het onderhoud voor al uw hulpmiddelen uit ten minste tot 30 april 2024.

Wat is een voorkeursleverancier?

Een voorkeursleverancier is de hoofdleverancier van een bepaald gebied. Wanneer u geen specifieke voorkeur heeft voor één van de leveranciers, wordt u ingedeeld bij de leverancier van zijn/haar gebied. Een voorkeursleverancier kan in het gebied extra services en diensten leveren aan cliënten. Denk hierbij aan een opfriscursus voor het rijden met een scootmobiel.

Ik heb een bestelling voor een hulpmiddel uitstaan bij Hulpmiddelencentrum, ga ik het nog wel ontvangen?

Bel met de Vraagwijzer via 14 010, de Wmo-adviseur kan dit voor u uitzoeken. De Wmo-adviseur kan u ook adviseren om al direct over te stappen naar Meyra en Welzorg, dan ontvangt u al uw hulpmiddelen van Meyra en Welzorg.

Kan ik mijn bestelling nog annuleren bij Hulpmiddelencentrum en nu al bij Meyra of Welzorg bestellen?

Ja dit kan. Bel met de Vraagwijzer via 14 010, de Wmo-adviseur regelt dit voor u. U stapt dan direct over naar Meyra of Welzorg met ál uw hulpmiddelen.

Hulpmiddelenleveranciers

Gemeente Rotterdam heeft contracten afgesloten met twee hulpmiddelenleveranciers:

U mag zelf kiezen welke leverancier u wilt als u voor het eerst een voorziening krijgt. Als u niet kiest wordt u ingedeeld bij de voorkeursleverancier van uw gebied.

U kunt één keer per kalenderjaar wisselen van hulpmiddelenleverancier.

Veelgestelde vragen over hulpmiddelen

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl
     
  • Meyra
    Hekendorpstraat 31
    3079 DX Rotterdam
    Telefoon: (010) 229 40 20
    E-mail: rotterdam@meyra.nl

Bekijk het kaartje:

Welzorg

Het hoofdgebied van Welzorg bestaat uit de postcodes 3032 t/m 3033, 3035 t/m 3041, 3042 LH, 3043 t/m 3047, 3051 t/m 3056, 3059, 3064 t/m 3069 (VraagWijzers Hillegersberg-Schiebroek, Noord, Overschie, Prins Alexander).

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl

Meyra

Het hoofdgebied van Meyra bestaat uit de postcodes 3031, 3034, 3061 t/m 3063, 3071 t/m 3079, 3083 AA t/m AW, LV - LX (VraagWijzers Feijenoord, IJsselmonde, Kralingen-Crooswijk).

Meestal moet u een eigen bijdrage betalen. Lees er alles over op de pagina eigen bijdrage.

Soms zijn hulpmiddelen tijdelijk noodzakelijk, bijvoorbeeld omdat u een been gebroken heeft. Voorbeelden van artikelen die je maximaal 6 maanden kan lenen zijn rolstoelen, douchestoelen, bedverhogers, en toiletverhogers.

Neem hiervoor contact op met Vegro Revalidatie, telefoon 0800 288 77 66.

Neem contact op met uw hulpmiddelenleverancier, deze is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl
     
  • Meyra
    Hekendorpstraat 31
    3079 DX Rotterdam
    Telefoon: (010) 229 40 20
    E-mail: rotterdam@meyra.nl

U kunt dit doorgeven aan de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

U kunt het ook doorgeven aan uw hulpmiddelenleverancier.

Dat mag, maar dit moet u zelf verzekeren. De gemeente heeft uw rolstoel niet verzekerd in het buitenland. Als er in het buitenland iets mee gebeurt, bent u zelf verantwoordelijk.

U kunt dit doorgeven aan de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

U kunt contact opnemen met uw hulpmiddelenleverancier.

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl
     
  • Meyra
    Hekendorpstraat 31
    3079 DX Rotterdam
    Telefoon: (010) 229 40 20
    E-mail: rotterdam@meyra.nl

Bij de aflevering van een scootmobiel, elektrische rolstoel of driewielfiets krijgt u uitleg en instructie over het gebruik van het middel. Daarnaast worden rijlessen gegeven. De rijlessen zijn gericht op het verantwoord, veilig en optimaal gebruik van het hulpmiddel.

U kunt één keer per kalenderjaar wisselen van hulpmiddelenleverancier.

Omdat de nieuwe contracten met de hulpmiddelenleveranciers op 1 mei 2019 zijn ingegaan, kunt u voor het eerst wisselen op 1 januari 2020.

U kunt hiervoor een melding doen bij de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Voor het online indienen van een vraag of melding heeft u DigiD nodig.

Hiervoor kunt u terecht bij uw ziektekostenverzekeraar.

Meer informatie

Heeft u nog vragen of wilt u nadere informatie? Vul dan het contactformulier in of bel naar 14 010. U kunt ook binnenlopen bij een VraagWijzer bij u in de buurt.

\