Zorgdichtbij: hulpmiddelen
Gepubliceerd op: 13-02-2017
Geprint op: 29-09-2022
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/zorgdichtbij-hulpmiddelen/
Ga naar de hoofdinhoud

Woont u nog zelfstandig en kunt u zich door ziekte of een beperking niet (meer) goed redden? Misschien biedt een hulpmiddel uitkomst, bijvoorbeeld een rolstoel.

Sommige hulpmiddelen kunt u zelf lenen of kopen, bijvoorbeeld in een zorgwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een rollator. Voor andere hulpmiddelen kunt u ondersteuning vragen bij de gemeente. Zoals een rolstoel, een douchestoel op wielen of een tillift.

Bespreek uw vraag bij de Vraagwijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur of maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Regelhulp

De Rijksoverheid heeft de website regelhulp.nl die u op weg helpt bij het zoeken van zorg en hulp.

Hulpmiddelenleveranciers

Gemeente Rotterdam heeft contracten afgesloten met drie hulpmiddelenleveranciers:

Als u voor het eerst een voorziening krijgt, dan kiest u zelf of Welzorg, Meyra of Kersten uw leverancier wordt. Als u niet kiest wordt u ingedeeld bij de voorkeursleverancier van uw gebied.

Veelgestelde vragen over hulpmiddelen

Bekijk het kaartje:

Welzorg

Het hoofdgebied van Welzorg bestaat uit de postcodes 3032 t/m 3033, 3035 t/m 3041, 3042 LH, 3043 t/m 3047, 3051 t/m 3056, 3059, 3064 t/m 3069 (Vraagwijzers Hillegersberg-Schiebroek, Noord, Overschie, Prins Alexander).

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: 088 - 0016 700
    WhatsApp: 06 - 224 158 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl

Meyra

Het hoofdgebied van Meyra bestaat uit de postcodes 3031, 3034, 3061 t/m 3063, 3071 t/m 3079, 3083 AA t/m AW, LV - LX (Vraagwijzers Feijenoord, IJsselmonde, Kralingen-Crooswijk).

Meestal moet u een eigen bijdrage betalen. Lees er alles over op de pagina eigen bijdrage.

Soms zijn hulpmiddelen tijdelijk noodzakelijk, bijvoorbeeld omdat u een been gebroken heeft. Voorbeelden van artikelen die u maximaal 6 maanden kunt lenen zijn rolstoelen, douchestoelen, bedverhogers, en toiletverhogers.

Neem contact op met uw hulpmiddelenleverancier, deze is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.

U kunt dit doorgeven aan de Vraagwijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur of maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

U kunt het ook doorgeven aan uw hulpmiddelenleverancier.

Dat mag, maar dit moet u zelf verzekeren. De gemeente heeft uw rolstoel niet verzekerd in het buitenland. Als er in het buitenland iets mee gebeurt, bent u zelf verantwoordelijk.

U kunt dit doorgeven aan de Vraagwijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur of maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Kijk op de webpagina over de Vraagwijzer voor de een Vraagwijzer bij u in de buurt.

Wanneer u in de gemeente Rotterdam komt wonen, dan neemt de gemeente Rotterdam in principe uw indicatie en hulpmiddel van de vorige gemeente over.

U kunt zich hiervoor melden bij de Vraagwijzer. Dit kan via telefoonnummer 14 010, online of kom langs op het spreekuur. Kijk op de webpagina over de Vraagwijzer voor de een Vraagwijzer bij u in de buurt.

Bij het overnemen van een hulpmiddel is het belangrijk dat u het ondersteuningsplan en de beschikking van de vorige gemeente kan overhandigen.

Wanneer u verhuist naar een andere gemeente, moet u zich melden bij de nieuwe gemeente. Mogelijk kan de nieuwe gemeente uw indicatie en het hulpmiddel van de gemeente Rotterdam overnemen. De nieuwe gemeente kan u hierover meer informatie geven.

Komt u in aanmerking voor een scootmobiel? Dan kunt u deze alleen krijgen als u een geschikte, brandveilige stalling heeft. Heeft u dit niet, dan wordt gekeken of de scootmobiel in uw eigen woning gestald kan worden. Een scootmobiel mag niet gestald worden op een galerij, in een lifthal of andere verkeersruimte. Heeft u geen eigen berging en past de scootmobiel niet in uw woning? Neem dan contact op met uw woningeigenaar om te kijken of er een andere stallingsplek beschikbaar is.

U kunt contact opnemen met uw hulpmiddelenleverancier.

Bij de aflevering van een scootmobiel, elektrische rolstoel of driewielfiets krijgt u uitleg en instructie over het gebruik van het middel. Daarnaast worden rijlessen gegeven. De rijlessen zijn gericht op het verantwoord, veilig en optimaal gebruik van het hulpmiddel.

U kunt één keer per kalenderjaar wisselen van hulpmiddelenleverancier.

  • U kunt moet dit melden bij de Vraagwijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur of maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.
  • Voor het online indienen van een vraag of melding heeft u DigiD nodig.

Heeft u vermoedens van onjuist gebruik van zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Jeugdwet? Bijvoorbeeld dat iemand een persoonsgebonden budget ontvangt die dit niet echt nodig heeft? Of dat iemand niet de zorg krijgt waar wel voor wordt betaald? Maak dan een melding.

Meer informatie

Heeft u nog vragen of wilt u nadere informatie? Vul dan het contactformulier in of bel naar 14 010. U kunt ook binnenlopen bij een Vraagwijzer bij u in de buurt.