Zorgdichtbij: hulpmiddelen
Gepubliceerd op: 13-02-2017
Geprint op: 07-04-2020
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/zorgdichtbij-hulpmiddelen/
Spring naar het artikel

U woont nog zelfstandig en u kunt zich door ziekte of een beperking niet (meer) goed redden? Misschien biedt een hulpmiddel uitkomst, bijvoorbeeld een rolstoel.

Sommige hulpmiddelen kunt u zelf lenen of kopen, bijvoorbeeld in een zorgwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een rollator. Voor andere hulpmiddelen kunt u ondersteuning vragen bij de gemeente. Zoals een rolstoel, een douchestoel op wielen of een tillift.

Bespreek uw vraag bij de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

Eerder dit jaar heeft de gemeente Rotterdam besloten de samenwerking met Hulpmiddelencentrum te beëindigen. Deze week werd bekend dat het Hulpmiddelencentrum failliet is verklaard. Hulpmiddelencentrum blijft voorlopig het onderhoud uitvoeren op de hulpmiddelen van hun cliënten, totdat de hulpmiddelen overgedragen zijn aan de nieuwe leverancier.

Ondertussen werkt de gemeente er hard aan dat cliënten hier zo min mogelijk van merken. We maken hiervoor afspraken met Welzorg en Meyra.

  • Voor een groot deel van de cliënten van Hulpmiddelencentrum geldt dat zij al per 1 mei 2020 een andere leverancier zouden krijgen. Voor deze cliënten verandert het faillissement feitelijk niets. Tot 1 mei 2020 kunnen zij voor reparaties contact opnemen met Hulpmiddelencentrum, na 1 mei 2020 met de nieuwe leverancier.
  • Voor de cliënten die na 1 mei 2020 zouden blijven bij Hulpmiddelencentrum verandert er wel iets. Zij krijgen een nieuwe hulpmiddelenleverancier; Meyra of Welzorg. Deze cliënten ontvangen zo snel mogelijk een brief met meer informatie. Voorlopig kunt u voor reparaties contact opnemen met Hulpmiddelencentrum.

Ik heb een hulpmiddel van Hulpmiddelencentrum. Heeft het faillissement gevolgen voor het hulpmiddel dat ik heb van Hulpmiddelencentrum?

Uw hulpmiddel blijft bij u. Voorlopig voert Hulpmiddelencentrum het onderhoud nog uit. U krijgt na 1 mei 2020 of in de periode daarna een andere leverancier voor de dienstverlening.

  • Zou u met uw hulpmiddel (onder andere scootmobiel) bij HMC blijven, ook na 1 mei 2020? Dan ontvangt u zo snel mogelijk een brief met meer informatie
  • Heeft u onlangs al een keuze gemaakt voor een andere leverancier na 1 mei 2020? Dan is uw nieuwe leverancier per 1 mei u al bekend en verandert er voor u niets.

Ik heb een hulpmiddel van Hulpmiddelencentrum en mijn hulpmiddel heeft een reparatie nodig. Wat moet ik doen?

Tot in ieder geval 1 mei 2020 kunt u Hulpmiddelencentrum bellen voor de reparatie van uw hulpmiddel.

  • Zou u met uw hulpmiddel (o.a. scootmobiel) bij HMC blijven, ook na 1 mei 2020? Dan ontvangt u zo snel mogelijk een brief met meer informatie
  • Heeft u onlangs al een keuze gemaakt voor een andere leverancier na 1 mei 2020? Dan is uw nieuwe leverancier per 1 mei u al bekend en kunt u na 1 mei voor reparaties en vragen contact opnemen met uw nieuwe leverancier.

Mijn hulpmiddel heeft een aanpassing of vervanging nodig en ik ben nu nog cliënt bij Hulpmiddelencentrum. Wat moet ik doen?

Neem contact op met VraagWijzer. U wordt dan eerder overgeheveld naar Meyra of Welzorg zodat zij dit voor u kunnen regelen.

Wat doet de gemeente nu rond Hulpmiddelencentrum?

De gemeente heeft nauw contact met Hulpmiddelencentrum en met Meyra en Welzorg. Dit zijn de drie leveranciers in Rotterdam voor hulpmiddelen. Samen werken we er hard aan om de overgang van cliënten van Hulpmiddelencentrum naar Meyra en Welzorg zo goed mogelijk te laten verlopen.

Welke hulpmiddelenleveranciers heeft de gemeente Rotterdam nu nog?

Meyra en Welzorg zijn de twee leveranciers met wie de gemeente Rotterdam een contract heeft voor het leveren en het onderhoud van hulpmiddelen

Kunnen de andere leveranciers het werk van Hulpmiddelencentrum overnemen?

Ja. Een groot deel van de cliënten zou 1 mei 2020 al overgaan naar Meyra en Welzorg, omdat we de samenwerking al hadden opgezegd met Hulpmiddelencentrum. Een kleiner deel zou blijven bij Hulpmiddelencentrum, maar gaat in de komende periode ook over naar Meyra of Welzorg.

Hulpmiddelenleveranciers

Gemeente Rotterdam heeft contracten afgesloten met twee hulpmiddelenleveranciers:

U mag zelf kiezen welke leverancier u wilt als u voor het eerst een voorziening krijgt. Als u niet kiest wordt u ingedeeld bij de voorkeursleverancier van uw gebied.

U kunt één keer per kalenderjaar wisselen van hulpmiddelenleverancier.

Veelgestelde vragen over hulpmiddelen

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl
     
  • Meyra
    Hekendorpstraat 31
    3079 DX Rotterdam
    Telefoon: (010) 229 40 20
    E-mail: rotterdam@meyra.nl

Bekijk het kaartje:

Welzorg

Het hoofdgebied van Welzorg bestaat uit de postcodes 3032 t/m 3033, 3035 t/m 3041, 3042 LH, 3043 t/m 3047, 3051 t/m 3056, 3059, 3064 t/m 3069 (VraagWijzers Hillegersberg-Schiebroek, Noord, Overschie, Prins Alexander).

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl

Meyra

Het hoofdgebied van Meyra bestaat uit de postcodes 3031, 3034, 3061 t/m 3063, 3071 t/m 3079, 3083 AA t/m AW, LV - LX (VraagWijzers Feijenoord, IJsselmonde, Kralingen-Crooswijk).

Meestal moet u een eigen bijdrage betalen. Lees er alles over op de pagina eigen bijdrage.

Soms zijn hulpmiddelen tijdelijk noodzakelijk, bijvoorbeeld omdat u een been gebroken heeft. Voorbeelden van artikelen die je maximaal 6 maanden kan lenen zijn rolstoelen, douchestoelen, bedverhogers, en toiletverhogers.

Neem hiervoor contact op met Vegro Revalidatie, telefoon 0800 288 77 66.

Neem contact op met uw hulpmiddelenleverancier, deze is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl
     
  • Meyra
    Hekendorpstraat 31
    3079 DX Rotterdam
    Telefoon: (010) 229 40 20
    E-mail: rotterdam@meyra.nl

U kunt dit doorgeven aan de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

U kunt het ook doorgeven aan uw hulpmiddelenleverancier.

Dat mag, maar dit moet u zelf verzekeren. De gemeente heeft uw rolstoel niet verzekerd in het buitenland. Als er in het buitenland iets mee gebeurt, bent u zelf verantwoordelijk.

U kunt dit doorgeven aan de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

U kunt contact opnemen met uw hulpmiddelenleverancier.

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl
     
  • Meyra
    Hekendorpstraat 31
    3079 DX Rotterdam
    Telefoon: (010) 229 40 20
    E-mail: rotterdam@meyra.nl

Bij de aflevering van een scootmobiel, elektrische rolstoel of driewielfiets krijgt u uitleg en instructie over het gebruik van het middel. Daarnaast worden rijlessen gegeven. De rijlessen zijn gericht op het verantwoord, veilig en optimaal gebruik van het hulpmiddel.

U kunt één keer per kalenderjaar wisselen van hulpmiddelenleverancier.

Omdat de nieuwe contracten met de hulpmiddelenleveranciers op 1 mei 2019 zijn ingegaan, kunt u voor het eerst wisselen op 1 januari 2020.

U kunt hiervoor een melding doen bij de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Voor het online indienen van een vraag of melding heeft u DigiD nodig.

Hiervoor kunt u terecht bij uw ziektekostenverzekeraar.

Meer informatie

Heeft u nog vragen of wilt u nadere informatie? Vul dan het contactformulier in of bel naar 14 010. U kunt ook binnenlopen bij een VraagWijzer bij u in de buurt.

\