Zorgdichtbij: hulpmiddelen
Gepubliceerd op: 13-02-2017
Geprint op: 25-10-2020
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/zorgdichtbij-hulpmiddelen/
Ga naar de hoofdinhoud

U woont nog zelfstandig en u kunt zich door ziekte of een beperking niet (meer) goed redden? Misschien biedt een hulpmiddel uitkomst, bijvoorbeeld een rolstoel.

Sommige hulpmiddelen kunt u zelf lenen of kopen, bijvoorbeeld in een zorgwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een rollator. Voor andere hulpmiddelen kunt u ondersteuning vragen bij de gemeente. Zoals een rolstoel, een douchestoel op wielen of een tillift.

Bespreek uw vraag bij de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

Eerder dit jaar heeft de gemeente Rotterdam besloten de samenwerking met Hulpmiddelencentrum te beëindigen. Op 3 april 2020 werd bekend dat Hulpmiddelencentrum failliet is. Hulpmiddelenleverancier Kersten heeft het Hulpmiddelencentrum overgenomen.

Als u klant was van Hulpmiddelencentrum ontvangt u een brief. In deze brief staat wie uw nieuwe leverancier is.

Waarom krijg ik deze brief?

Wij willen u informeren over uw nieuwe hulpmiddelenleverancier. In de brief staat wie uw nieuwe leverancier is. Uw hulpmiddelen blijven bij u. U kunt bij uw nieuwe leverancier terecht voor vragen over uw hulpmiddel, reparaties of andere zaken.

Mijn hulpmiddel heeft een reparatie nodig. Wat moet ik doen?

U kunt contact opnemen met de leverancier die in uw brief genoemd staat. 

Moet ik mijn hulpmiddelen inleveren / krijg ik een ander hulpmiddel nu ik een nieuwe leverancier heb?

Nee, u houdt gewoon uw huidige Wmo-hulpmiddel(en).

Ik zou per 1 mei klant worden van Meyra of Welzorg. In de brief staat dat ik nu klant word van Kersten. Waarom?

Doordat Hulpmiddelencentrum failliet is gegaan moesten er nieuwe afspraken gemaakt worden met de curator en de hulpmiddelenleveranciers. Om die reden wordt u nu klant bij Kersten.

Ik ben niet tevreden met de leverancier die in mijn brief staat. Kan ik overstappen naar een andere leverancier?

U kunt overstappen vanaf 1 januari 2021.

Wat is Kersten voor bedrijf?

Kersten is een hulpmiddelenleverancier. Zij hebben Hulpmiddelencentrum overgenomen nadat Hulpmiddelencentrum failliet was verklaard. De gemeente Rotterdam heeft vertrouwen dat Kersten een goede hulpmiddelenleverancier is.

Hulpmiddelenleveranciers

Gemeente Rotterdam heeft contracten afgesloten met twee hulpmiddelenleveranciers:

Als u voor het eerst een voorziening krijgt, dan kiest u zelf of Welzorg of Meyra uw leverancier wordt. Als u niet kiest wordt u ingedeeld bij de voorkeursleverancier van uw gebied.

Veelgestelde vragen over hulpmiddelen

Bekijk het kaartje:

Welzorg

Het hoofdgebied van Welzorg bestaat uit de postcodes 3032 t/m 3033, 3035 t/m 3041, 3042 LH, 3043 t/m 3047, 3051 t/m 3056, 3059, 3064 t/m 3069 (VraagWijzers Hillegersberg-Schiebroek, Noord, Overschie, Prins Alexander).

  • Welzorg
    Groothandelsweg 3
    2645 EH Delfgauw
    Telefoon: (088) 0016 700
    WhatsApp: 06 22 41 58 70 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur)
    E-mail: info@welzorg.nl

Meyra

Het hoofdgebied van Meyra bestaat uit de postcodes 3031, 3034, 3061 t/m 3063, 3071 t/m 3079, 3083 AA t/m AW, LV - LX (VraagWijzers Feijenoord, IJsselmonde, Kralingen-Crooswijk).

Meestal moet u een eigen bijdrage betalen. Lees er alles over op de pagina eigen bijdrage.

Soms zijn hulpmiddelen tijdelijk noodzakelijk, bijvoorbeeld omdat u een been gebroken heeft. Voorbeelden van artikelen die je maximaal 6 maanden kan lenen zijn rolstoelen, douchestoelen, bedverhogers, en toiletverhogers.

Neem hiervoor contact op met Vegro Revalidatie, telefoon 0800 288 77 66.

Neem contact op met uw hulpmiddelenleverancier, deze is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.

U kunt dit doorgeven aan de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

U kunt het ook doorgeven aan uw hulpmiddelenleverancier.

Dat mag, maar dit moet u zelf verzekeren. De gemeente heeft uw rolstoel niet verzekerd in het buitenland. Als er in het buitenland iets mee gebeurt, bent u zelf verantwoordelijk.

U kunt dit doorgeven aan de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

U kunt contact opnemen met uw hulpmiddelenleverancier.

Bij de aflevering van een scootmobiel, elektrische rolstoel of driewielfiets krijgt u uitleg en instructie over het gebruik van het middel. Daarnaast worden rijlessen gegeven. De rijlessen zijn gericht op het verantwoord, veilig en optimaal gebruik van het hulpmiddel.

U kunt één keer per kalenderjaar wisselen van hulpmiddelenleverancier.

U kunt hiervoor een melding doen bij de VraagWijzer bij u in de buurt. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online.

Voor het online indienen van een vraag of melding heeft u DigiD nodig.

Hiervoor kunt u terecht bij uw ziektekostenverzekeraar.

Heeft u vermoedens van onjuist gebruik van zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Jeugdwet? Bijvoorbeeld dat iemand een persoonsgebonden budget ontvangt die dit niet echt nodig heeft? Of dat iemand niet de zorg krijgt waar wel voor wordt betaald? Maak dan een melding.

Meer informatie

Heeft u nog vragen of wilt u nadere informatie? Vul dan het contactformulier in of bel naar 14 010. U kunt ook binnenlopen bij een VraagWijzer bij u in de buurt.