Stadhoudersweg
De riolering in de Stadhoudersweg wordt vervangen. De werkzaamheden in de Stadhoudersweg starten in het tweede kwartaal van 2025. Het gaat om het deel vanaf het Stadhoudersplein tot aan de Schieweg.
Veelgestelde vragen
Nee, dit is niet mogelijk. In het onderhoudsproject vervangen we de riolering en passen we de straat op kleine punten aan. De indeling van de weg blijft hetzelfde.
Ja, er komt een extra zebrapad ter hoogte van de Van Maanenstraat. De locatie voldoet aan de criteria voor een zebrapad.
Ja, de zebrapaden worden beter zichtbaar door de rijbaan te versmallen en extra versmallingen bij de zebrapaden aan te brengen. Ook brengen we nieuwe markeringen aan en plaatsen we verkeersborden.
Voor 50 km/u-wegen plaatsen we geen drempels, zodat hulpdiensten geen vertraging oplopen. Flitspalen worden bepaald door het Openbaar Ministerie, in overleg met wegbeheerders en de politie. Wel versmallen we de rijbaan en brengen we extra versmallingen aan bij de zebrapaden.
Aan de zuidzijde van de Stadhoudersweg blijft het aantal parkeervakken gelijk. Aan de noordzijde van de Stadhoudersweg komen in totaal 5 extra parkeervakken.
Vragen over de fietsnietjes
Het aantal fietsparkeerplaatsen blijft hetzelfde. We plaatsen overal dezelfde antracietgrijze fietsnietjes.
Vragen over het groen
In 2027 wordt de middenberm opgeknapt tijdens het werk aan de riolering aan de noordzijde van de Stadhoudersweg. We verwijderen in totaal vier bomen uit de middenberm. Uit onderzoek is gebleken dat deze bomen verzwakt zijn en niet verplant kunnen worden, omdat zij zulke verplaatsingen niet overleven. Voor elke verwijderde boom planten we een nieuwe boom terug. Daarnaast planten we extra bomen in de middenberm.
Voor de start van de werkzaamheden in 2027, verwijderen we de bomen. We informeren u hier vooraf over.
Nee, zelfbeheer in hoofdwegen is alleen toegestaan onder voorwaarden (kwaliteit, veiligheid, etc.). De middenberm is in dit geval niet veilig genoeg en we streven naar een uniforme uitstraling. Wel creëren we meer plantvakken aan de woningenzijde, waar we zelfbeheer mogelijk willen maken.
Nee, dat is niet mogelijk. De zelf geplante bomen zijn wilgen, een inheemse soort die beter past in natte gebieden zoals polders en rivieren. We verplaatsen de wilgen naar een andere projectlocatie in een landschappelijk gebied.
In 2027 wordt de middenberm meegenomen tijdens het werk aan de riolering aan de noordzijde van de Stadhoudersweg. We brengen nieuwe aarde aan en nieuwe beplanting. Voor de start van de werkzaamheden in 2027, verplaatsen we de wilgen. We informeren u hier vooraf over.
Ja, we kiezen beplanting die goed groeit in schaduwrijke omstandigheden. Op dit moment zijn we bezig met het opstellen van een beplantingsplan.
Vóór de start van de werkzaamheden vragen we bewoners om persoonlijke spullen, zoals fietsen en plantenpotten, van het voetpad aan de zuidzijde te verwijderen. Deze kunnen tijdelijk op het voetpad aan de noordzijde worden geplaatst.
Na de werkzaamheden mogen losse plantenpotten weer op de stoep voor de woning staan, zolang er minimaal 2 meter vrije ruimte blijft voor voetgangers.
Vragen over de geveltuinen
Nee, het groen in de geveltuinen mag blijven staan. Wel vragen we om overhangend groen te snoeien of te verwijderen. De aannemer plaatst tijdens de bestratingswerkzaamheden een nieuwe opstaande rand.
Bestaande geveltuinen blijven staan. Wie een nieuwe geveltuin wil aanleggen of een bestaande wil verwijderen, kan een e-mail sturen naar stadhoudersweg@deomgevingsverbinder.nl. Link opent een externe pagina.
Op plekken waar een nieuwe geveltuin komt, maakt de aannemer een opstaande rand. Het planten en onderhouden van de tuin is de verantwoordelijkheid van de bewoner.
Overige vragen
De gemeente Rotterdam heeft als doel elk jaar 50 bankjes te plaatsen. We kijken nog of in de Stadhoudersweg een bankje kan komen. Als dat mogelijk is, gebeurt dit pas na de werkzaamheden.
Nee, trottoirs moeten toegankelijk blijven voor iedereen. Obstakels zoals hekjes hinderen niet alleen fietsers, maar ook voetgangers. Wel creëren we extra plantvakken om fietsen op het trottoir te ontmoedigen.