Oeververbindingen
De gemeente beheert en onderhoudt de oeververbindingen. Dat zijn 1.065 beweegbare en vaste bruggen, viaducten, de parksluizen en de Maastunnel. Jaarlijks vinden er inspecties plaats, waarbij we kijken welk onderhoud er nodig is.
Algemeen
Hier vindt u nieuwsberichten en actuele informatie over werkzaamheden en storingen aan de bruggen en tunnel.
Maastunnel: kijk voor onderhoud, werkzaamheden en bereikbaarheid op Rotterdamonderweg.nl. Link opent een externe pagina.
Voor op afstand bedienbare bruggen kijk op de pagina Bruggen en sluizen.
Nieuws
De sluizen Kralingse Verlaat en Bergsluis zijn nu niet alleen op afstand te openen, maar ook de bedieningstijden zijn uitgebreid:
- Van 1 april tot en met 31 oktober kunt u van maandag tot en met donderdag tussen 9.00-20.00 uur gebruik maken van de sluizen. En op vrijdag tot en met zondag en op feestdagen zelfs van 8.00 tot 22.00 uur. U kunt dus langer op pad met je bootje. Ideaal toch?
- Van 1 november tot en met 31 maart is dat iets korter. Dan kunt u van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur gebruik maken van de sluizen en op zon- en feestdagen is er geen bediening.
Deze bedieningstijden gelden overigens ook voor de sluis Berg- en Broeks Verlaat, alleen is deze sluis niet op afstand te openen. De brugwachter die er zit opent de sluis.
Op afstand
Deze sluizen zijn op afstand te besturen door een brugwachter vanaf zijn post op de Kop van Zuid. Aan beide kanten van de sluizen zitten nu drukknoppen, en er staan borden met uitleg en de nieuwe bedieningstijden. Als er op de knop gedrukt wordt, krijgt de brugwachter een melding dat er een vaartuig voor de sluis ligt. De brugwachter zet de sluis in werking en kan met behulp van camera’s en een omroepinstallatie alles in de gaten houden en eventueel aanwijzingen geven.
Energieneutrale sluizen
Beide sluizen zijn de eerste twee sluizen in Rotterdam die nu ook energieneutraal zijn. De energie die nodig is voor de werking van de sluizen wordt opgewekt door nieuwe zonnepanelen. En er zijn ook duurzamere technieken gebruikt.
Ook bruggen
De bediencentrale op de Kop van Zuid is vorig jaar gemoderniseerd. Naast deze twee sluizen zijn vanuit de centrale nu ook al dertien bruggen in Rotterdam op afstand te besturen, zoals de Erasmusbrug, de Koninginnebrug bij De Hef en de vier bruggen in de Wijnhaven.
Meer informatie vindt u op pagina Bruggen en sluizen.
De Erasmusbrug, het icoon van Rotterdam, krijgt in 2024 een onderhoudsbeurt. De werkzaamheden starten direct na de marathon, rond half april, en duren tot ongeveer het einde van het jaar. De brug blijft tijdens de werkzaamheden grotendeels bereikbaar en bruikbaar voor alle gebruikers. Veiligheid staat hierbij voorop. Daarom worden er verschillende maatregelen genomen, zoals bijvoorbeeld versmallingen. En soms zal er een nachtafsluiting zijn als het echt niet anders kan.
Onderhoud
Het gaat hier om schoonmaken van alle verfoppervlakken, herstellen van roestplekken waar nodig en de brug voorzien van een nieuwe verflaag. Ook wordt de slijtlaag van het fietspad hersteld en slechte plekken op de voetpaden en rijbanen hersteld.
Werkzaamheden aan de zijkant en de onderzijde kunnen eventueel eerder starten.
De gemeente Rotterdam zorgt goed haar bruggen zodat deze lang meegaan. Elke brug heeft onderhoud nodig dus ook de Erasmusbrug. Hierdoor wordt de levensduur van de brug gegarandeerd.
Meer informatie volgt later.
De werkzaamheden aan de 1e Coolhavenbrug zijn klaar. Vanaf begin mei starten we met de reparatie van de Parkhavenbrug. Het herstel duurt ook hier een aantal maanden. Tijdens de werkzaamheden is de Parkhavenbrug afgesloten voor al het wegverkeer en staat dan met de klep omhoog. Dit is voor de scheepvaart de beste oplossing. Auto’s, fietsers en voetgangers kunnen omrijden en -lopen via de 1e Coolhavenbrug. De verwachting is dat de reparatie van de Parkhavenbrug eind juli/augustus klaar is.
Scheurtjes
Beide bruggen maken onderdeel uit van het Parksluizen-complex. De 1e Coolhavenbrug is gerepareerd, want er zaten scheurtjes in de draaipunten. Bij nader onderzoek aan de Parkhavenbrug bleek dat ook hier scheurtjes in de hoofddraaipunten zitten. Deze scheurtjes zijn minder ernstig dan bij de 1e Coolhavenbrug, daarom kon de Parkhavenbrug in gebruik blijven totdat de 1e Coolhavenbrug gerepareerd was. Deze is nu klaar en start het werk aan de Parkhavenbrug.
Reparatie van de brug
Om de brug goed te repareren moeten we ook hier alle vier de draaipunten vervangen. Dat is best een lastige klus, want het moet gedaan worden in de basculekelder. Dat is de moeilijk te bereiken ruimte onder de brug, waar het contragewicht zit. Door de ervaring opgedaan tijdens de reparatie van de 1e Coolhavenbrug is het mogelijk om, direct nadat deze klaar is, te starten met de reparatie van de Parkhavenbrug. De onderdelen die hiervoor nodig zijn, zijn inmiddels binnen en kan het werk direct beginnen.
De sluis Kralingse Verlaat is, net als de Bergsluis, nu ook op afstand te besturen door een brugwachter op de Kop van Zuid. De 25 meter lange en 4 meter brede sluis is een belangrijke verbinding voor de recreatievaart tussen de Kralingse Plas en de Boezem.
Op afstand besturen
Aan beide kanten van de sluis zitten nu drukknoppen, en er staan borden met uitleg en de nieuwe bedieningstijden. Als er op de knop gedrukt wordt, krijgt de brugwachter in de bedienpost op de Kop van Zuid een melding dat er een vaartuig voor de sluis ligt. De brugwachter zet de sluis in werking en kan met behulp van camera’s en een omroepinstallatie alles in de gaten houden en eventueel aanwijzingen geven.
Energieneutrale sluizen
De sluis Kralingse Verlaat en de Bergsluis zijn de eerste twee sluizen in Rotterdam die nu ook energieneutraal zijn. De energie die nodig is voor de werking van de sluizen wordt opgewekt door nieuwe zonnepanelen. En er zijn ook duurzamere technieken gebruikt.
Ook bruggen
De bediencentrale op de Kop van Zuid is vorig jaar gemoderniseerd. Naast deze 2 sluizen zijn vanuit de centrale nu ook al 13 bruggen in Rotterdam op afstand te besturen, zoals de Erasmusbrug, de Koninginnebrug bij De Hef en de vier bruggen in de Wijnhaven.
Kijk voor meer informatie op de pagina Bruggen en sluizen.
In oktober 2022 starten de werkzaamheden voor de vervanging van de Hertekade en de renovatie van de Ibisbrug in de Wijnhaven. Deze duren tot juli 2023.
Bekijk de pagina Maritiem District voor uitgebreide informatie over de werkzaamheden.
Maastunnel
De monumentale Maastunnel (1942) is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. De tunnel verbindt de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De Maastunnel heeft 4 buizen: 2 voor auto's, 1 voor fietsers en 1 voor voetgangers.
De bouw begon in 1937 en was klaar in 1942.
Elke dag gebruiken ruim 75.000 motorvoertuigen, ongeveer 7.000 fietsers en bromfietsers plus 150 voetgangers de tunnel. Daarmee is de Maastunnel een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Snelverkeer mag maximaal 50 km per uur rijden.
De Maastunnel is 4 meter hoog. De viaducten die op de route naar de tunnel liggen, onder het Maastunnelplein en het Droogleever Fortuynplein, zijn 3,60 meter hoog. Regelmatig rijden vrachtwagenbestuurders met een te hoge vrachtwagen zich vast onder deze viaducten.
Na de Eerste Wereldoorlog werden de plannen voor een tweede vaste oeververbinding tussen Noord en Zuid steeds concreter. In 1929 ontstond het eerste idee voor een tunnel tussen Park en Charlois, die het scheepvaartverkeer niet zou hinderen. Rijkswaterstaat had in 1935 voorkeur voor een 60 meter hoge hangbrug. Wegens technische en financiële problemen kreeg een tunnel in 1937 de voorkeur. De tunnel werd ontworpen door J.P. van Bruggen, directeur van Gemeentewerken en stadsarchitect A. van der Steur. Voor de bouw werd een combinatie van vier aannemingsmaatschappijen gevormd, de N.V. Maastunnel. In juni 1937 gaf burgemeester Droogleever Fortuyn het sein tot aanvang van de bouw.
Zinkmethode
De Maastunnel is gebouwd volgens de zinkmethode: negen geprefabriceerde betonnen segmenten van 61 meter lang, 25 meter breed en 9 meter hoog zijn tussen 1939 en eind 1940 in een uitgebaggerde sleuf afgezonken. Vervolgens werden de tussenschotten weggebroken en werd de tunnel afgebouwd. De tunnel is ongeveer een kilometer lang; het diepste gedeelte ligt 20 meter beneden N.A.P. De doorsnede van de tunnel bestaat uit twee buizen met rijbanen van zes meter breedte voor auto's en twee boven elkaar gelegen smallere buizen voor fietsers en voetgangers. De ventilatiekanalen liggen in het gedeelte onder water onder de verkeersbuizen en in het landgedeelte boven de buizen. De tunnelbuizen zijn vanwege de hygiëne bekleed met ongeveer 800.000 witte keramische tegels. De autobanen sluiten aan op de Pleinweg op Zuid en de tunneltraverse in Noord. Aan de noordkant is een groot verkeersplein op de kruising met de Westzeedijk aangelegd, het Droogleever Fortuynplein, genoemd naar de initiatiefnemer van de Maastunnel.
Ventilatiegebouwen
Toegangsgebouwtjes, garages en de imposante ventilatiegebouwen vormen de enige bovengrondse tekenen van de aanwezigheid van de Maastunnel.
De fiets- en voetgangerstunnel komt via lange roltrappen uit in aparte toegangsgebouwtjes. In de gebogen wanden boven de beide roltrappen zijn mozaïeken van Jaap Gidding aangebracht. Aan de noordkant zijn schepen, auto's en fietsen afgebeeld, aan de zuidkant zeemeerminnen, vissen en golven.
In de garages zijn allerlei materialen voor het onderhoud van de Maastunnel opgeslagen. De ventilatiegebouwen hebben een totale hoogte van ongeveer zestig meter: 34 meter bovengronds en 26 meter ondergronds. Ze bestaan uit een hoge betonnen schacht en een lager gedeelte met koperen koepeldak aan de rivierzijde: de aanzuigruimte voor verse lucht.
De architectuur van de gebouwen is verwant: koperen daken en gevels deels van witgepleisterd beton en deels van oranje-bruine grèstegels.
Ingebruikname
Op 20 januari 1941 liep ingenieur Van Bruggen als eerste door de Maastunnel. Op 14 februari 1942 werd de tunnel officieel in gebruik genomen. Als eersten gingen drie jongens uit Charlois de roltrappen af. Verwoesting van de tunnel door de Duitse bezetter werd ternauwernood voorkomen.
Het klinkt misschien gek: nachtafsluitingen in een net gerenoveerde autotunnel. Is er nu al iets stuk? Dat is gelukkig niet zo. Er is niks mis met onze tunnel.
De nachtafsluitingen zijn vooral nodig voor het normale onderhoud aan de tunnel, met haar vele technische systemen. De tunnel moet in ieder geval iedere maand twee nachten dicht voor dit onderhoud. Dat was ook al zo voor de renovatie. We gebruiken die nachten bijvoorbeeld om de vloeren en wanden schoon te maken, of om de vluchtdeuren te onderhouden. Vooral systemen die nodig zijn bij calamiteiten (noodgevallen) moeten we regelmatig blijven testen.
Met de renovatie en restauratie van de tunnel is deze zoveel mogelijk in de oude stijl teruggebracht. Dat geldt ook voor het gele wegdek. Toen de Maastunnel in 1942 klaar was, lagen er gele klinkers in de tunnel. Nu is de gele kleur terug, maar wel in asfalt. Een lichtere kleur is wel wat eerder vuil, maar met de normale schoonmaakbeurten wordt ook het wegdek schoon gemaakt en blijft de kleur zoals deze moet zijn.
De Maastunnel ging 3 juli 2017 voor 2 jaar dicht voor autoverkeer richting Zuid. Soms moest de tunnel ook richting Noord dicht. Want na 75 jaar was de Maastunnel toe aan een grondige opknapbeurt. Fietsers en voetgangers konden tijdens de werkzaamheden aan de autotunnel gewoon naar de overkant. Sinds de zomer van 2019 kan onze autotunnel er weer jaren tegenaan.
Waarom was renovatie van de Maastunnel nodig
In 2011 constateerden we dat het beton in de Maastunnel door de jaren heen is aangetast. Daarbij komt dat de Maastunnel vanaf 2019 moest voldoen aan de nieuwste eisen voor veiligheid in tunnels. Met deze grondige opknapbeurt kan de tunnel er weer jaren tegenaan én voldoet aan de nieuwste eisen. De Maastunnel is bovendien een rijksmonument. Daarom moesten we de tunnel niet alleen renoveren, maar ook restaureren.
Dat betekent dat we de tunnel zo veel mogelijk in oorspronkelijke staat moesten herstellen. Dat geldt ook voor het gele wegdek. Toen de Maastunnel in 1942 klaar was, lagen er gele klinkers in de tunnel. Meer dan 20 jaar bleven deze klinkers liggen. Tot het wegdek in 1965 zo beschadigd was, dat de bestrating werd vervangen door grijs asfalt. Met de renovatie en restauratie van de tunnel is het gele wegdek teruggekeerd, maar nu wel in asfalt.
Sluiting Maastunnel
Er is gekozen om de Maastunnel tijdens de werkzaamheden buis-voor-buis af te sluiten. Dat betekende dat er steeds in 1 buis gewerkt werd zodat de andere buis open kon blijven voor verkeer. De Maastunnel is tijdens de renovatie dicht geweest voor verkeer richting Zuid. Omdat het ErasmusMC bereikbaar moest blijven voor spoedgevallen, bleef de Maastunnel tijdens de renovatie wel open voor verkeer richting Noord. Verkeer richting Zuid werd omgeleid via de Erasmusbrug, Willemsbrug en via de ring.
De renovatie van de fiets- en voetgangerstunnel ging van start op 15 november 2019. De fietstunnel was 7 maanden dicht, de voetgangerstunnel 11 maanden. De voetgangerstunnel is ingrijpend gerenoveerd en gerestaureerd. Zo is de vloer volledig vernieuwd, zijn de oude muurtegels vervangen en hangen er nieuwe ledlampen en veiligheidscamera’s. Fietsers en voetgangers konden tijdens de renovatie via een veerdienst oversteken.
Schone lucht voor iedereen, daar gaan we voor. In Rotterdam wordt daarom hard gewerkt aan een goede luchtkwaliteit. In het gebied rondom de Maastunnel bevindt zich het laatste luchtknelpunt van de stad. Tot voor kort werden de Europese normen voor luchtkwaliteit hier nog overschreden. Met de verkeersaanpak Maastunnelcorridor werken we aan een oplossing voor de toekomst.
Lees meer op de pagina over de aanpak van de Maastunnelroute.
Bekijk de pagina Kunst in onze tunnel.
Algemeen
- U mag de orde, rust en veiligheid niet verstoren in de tunnel.
- Onze gastheren en gastvrouwen zijn dag en nacht in de tunnel aanwezig. Bent u getuige van vernieling, agressie of geweld, bel 112. Meld u daarna bij de gastheer of gastvrouw.
- Filmen en foto’s maken voor eigen particulier gebruik is toegestaan. Zonder hun toestemming mag personeel van de gemeente Rotterdam niet worden gefotografeerd of gefilmd.
- Voor professioneel filmen is toestemming nodig van de gemeente Rotterdam. U kunt hiervoor een aanvraag doen bij het Rotterdam Film & Media Office.
- Elke vorm van roken is in de Maastunnel niet toegestaan. Dus ook geen e-sigaret of vaper.
- Het is verboden om alcohol of drugs te gebruiken in de Maastunnel.
- De Maastunnel is een Rijksmonument. Help ons de tunnel schoon en veilig te houden.
Regels fietstunnel
- In de fietstunnel mogen alleen fietsers en elektrisch ondersteunende snor- en bromfietsen.
- Snor- en bromfietsen met een verbrandingsmotor mogen de tunnel niet in.
- In de fietstunnel geldt een maximale snelheid van 30 km per uur.
- Het is in de fietstunnel verboden om naast de fiets of (snor)bromfiets te lopen.
Regels voetgangerstunnel
- Voetgangers en personen op skates, skeelers, rolschaatsen, step of skatebord gebruiken de voetgangerstunnel.
- Ook personen die lopen naast een fiets of (snor-)bromfiets mogen in de voetgangerstunnel.
- Gebruikers in een scootmobiel moeten de fietstunnel gebruiken.
Regels roltrappen
- U mag niet zitten op de roltrappen.
- Er mogen geen huisdieren op de roltrappen.
- De noodstop mag uitsluitend in noodsituaties worden gebruikt.
- Maak gebruik van een roltrap met een groen licht.
- U mag niet op de roltrappen sporten of (sport gerelateerde) activiteiten doen.
- Bezoekers met kinderwagen, fietsen met kinderzitjes, kar of hulpmiddelen moeten de lift gebruiken.
Cameratoezicht
In de Maastunnel is cameratoezicht aanwezig en worden video-opnames gemaakt op grond van artikel 151c van de gemeentewet.
Dit is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouders hebben geen toegang tot de opnameapparatuur. Op het cameratoezicht is aanvullend op de APV het privacy beleid van de gemeente Rotterdam van toepassing.
Erasmusbrug
De 802 meter lange Erasmusbrug is dé verbinding tussen het noordelijk en zuidelijk deel van Rotterdam. De hangbrug over de Maas heeft een 139 meter hoge stalen pyloon, die in totaal met 40 tuien is gemonteerd. Door de vorm van de pyloon kreeg de brug de bijnaam De Zwaan. De Erasmusbrug is hét icoon van de stad.
De Erasmusbrug is, naast de Willemsbrug, de tweede brug over de Nieuwe Maas in het centrum van Rotterdam. De brug is vernoemd naar de Nederlandse priester Erasmus.
De Erasmusbrug is in 1990 ontworpen door Ben van Berkel, een Nederlandse architect. De bouw begon in 1992 en duurde vier jaar. Op 4 september 1996 deed Koningin Beatrix de officiële opening van deze nieuwe oeververbinding tussen Rotterdam-Noord en -Zuid.
's Avonds is de brug prachtig verlicht en voor speciale gelegenheden kan de brug zelfs in verschillende kleuren aangelicht worden.
- Totale lengte: 802 meter
- Lengte tuibrug: 410 meter
- Basculebrug inclusief kelder: 89 meter
- Doorvaarbreedte basculebrug: 50 meter
- Deze basculebrug is de grootste en zwaarste van West-Europa
- De Erasmusbrug is een tuibrug, dat betekent dat de brug bestaat uit een grote stalen paal in het midden met sterke metalen draden (tuien) eraan
- De langste tui is 280 meter
- Aan weerszijden 20 tuien, dus totaal 40 tuien
- Bij elkaar zijn deze zo’n 6,2 kilometer lang
- Overspanning: is 278 meter
- De Erasmusbrug is 34 meter hoog
- Breedte brug: 33,8 meter
- Maximale hoogte rijdek 17 meter
- Hoogste punt 139 meter
- Gewicht van de pyloon: 1.800 ton
- Gewicht totale brug: 6.800 ton
- Bouwkosten: 165 miljoen euro (362 miljoen gulden)
- Dagelijks gaan er ongeveer 32.000 voertuigen over de Erasmusbrug. Ter vergelijking: Door de Maastunnel gaan dagelijks 61.000 voertuigen en over de Willemsbrug gaan dagelijks ongeveer 19.000 voertuigen
De Erasmusbrug is hét icoon van Rotterdam. Op 4 september 2021 bestond de brug 25 jaar. Sinds de opening in 1996 is de Zwaan niet meer weg te denken uit Rotterdam. De brug is nu misschien wel het meest gefotografeerde object van Rotterdam, maar ook de bouw is op foto’s en film vastgelegd.
Willemsbrug
De rode Willemsbrug (1981) over de Nieuwe Maas verbindt het stadscentrum met het Noordereiland. De op- en afritten van de brug maken een enigszins wonderlijke bocht van negentig graden. Hier is -onder druk van omwonenden- voor gekozen om verkeersdrukte te voorkomen in de historische Oude Haven en de Oranjeboomstraat. De brug werd op 1 juli 1981 geopend door Koningin Beatrix samen met kroonprins Willem Alexander. In 1983 kreeg de brug de Nationale Staalprijs.
Deze Willemsbrug is de tweede Willemsbrug. De eerste werd ontworpen door C.B. van der Tak en in 1878 opengesteld en vernoemd naar koning Willem III. Via een kijker op de Boompjes kun je de eerste Willemsbrug nog zien liggen.
Kijk voor oude foto's van de Willemsbrug op de website van het Stadsarchief. Link opent een externe pagina.
In 1927 werd de brug enkele meters opgevijzeld en van zijn ornamenten ontdaan. Ook werden het fiets- en voetpad naar de buitenzijde van de brug verplaatst, omdat het sterk toegenomen wegverkeer voor steeds gevaarlijkere situaties zorgde. De Willemsbrug was tot de opening van de Maastunnel tijdens de Tweede Wereldoorlog de meest westelijke vaste oeververbinding over de Maas, zodat ook het steeds belangrijker wordende internationale verkeer gebruik maakte van deze verbinding dwars door het oude centrum van Rotterdam.
De Willemsbrug speelde een belangrijke rol tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mariniers uit de nabijgelegen Marinierskazerne aan het Oostplein verdedigden vanaf de Duitse inval op 10 mei 1940 deze brug en de ernaast gelegen spoorbrug en kade 'Boompjes'. De tegenstand van de Nederlandse mariniers was veel sterker dan de Duitsers hadden verwacht. De mariniers wisten de opmars van de Duitse troepen tegen te houden tot de Duitsers besloten het centrum van Rotterdam te bombarderen op 14 mei 1940.
- Totale lengte: 366 meter
- Afstand tussen pylonen: 270 meter
- Hoogste punt: 65 meter boven NAP
- Breedte brugdek: 34 meter
- Doorvaarthoogte: 11,5 meter boven NAP over een breedte van 150 meter
- Kleur: Robijnrood RAL 3003
Cijfers groot onderhoud in 2017
- 14 maanden duurde het groot onderhoud
- 3.000 kg aangebrachte hoeveelheid aluminium/zinklegering
- 5.000 liter verwerkte hoeveelheid grondverf
- 2.500 liter van de robijnrode laklaag RAL 3003
- 5.500 m2 is voorzien van deze rode kleur
- 350.000 kilo het gewicht van de steigerconstructie rondom 1 pyloon
- 90.000 kilo draagvermogen ondersteuning (4 stuks)
- 10.000 stuks het aantal steigerdelen dat nodig was
- 67 meter boven NAP bevond zich het dak van de steiger
- 12.000 m2 krimpfolie rondom de steigers
- 3.000 m2 PVC-zeildoek voor de daken en tussenvloeren van de steiger
- 21.000 kg staal voor vervanging leuningen en bordessen
- 2.000 bouten om het nieuwe staal te bevestigen.
Begin 2017 startte de gemeente met groot onderhoud aan de Willemsbrug. Na 36 jaar was dat nodig. Sinds 1981 was er weinig onderhoud gepleegd aan de brug. In 1990 is de brug voor het laatst geschilderd.
In 2017 is de verweerde rode verflaag van de pylonen en de zijkanten van de brug verwijderd waarna de pylonen en brug voorzien zijn van een hoogwaardig duurzaam verfsysteem in de oorspronkelijke kleur RAL3003 robijnrood. Aan de binnenzijde van de pylonen en de onderzijde van de brug zijn slechte plekken bijgewerkt. Verder werden de bordessen, ladders en leuningen op beide pyloonkoppen vervangen.
De Willemsbrug is daarnaast voorzien van nieuwe sierverlichting. Daarmee komt de brug niet alleen overdags maar ook 's-avonds nog beter tot haar recht.
Koninginnebrug
De Koninginnebrug is een brug over de Koningshaven in Rotterdam, naast de Hef. De brug verbindt het Noordereiland met de wijk Feijenoord. De eerste Koninginnebrug was een draaibrug die werd gebouwd in 1870. Na vijftig jaar was de brug een belemmering voor zowel de scheepvaart- als wegverkeer; ze was ook niet geschikt voor trams.
In 1923 werd besloten om een nieuwe brug te bouwen: een dubbele basculebrug naar een ontwerp van A.H. van Rood. Met de bouw werd in 1927 begonnen, nadat de oude brug in 1926 verplaatst was naar de oostzijde van de spoorbrug, in het verlengde van de Oranjeboomstraat. De nieuwe brug werd op 14 juni 1929 door minister van Binnenlandse Zaken en Landbouw Kan geopend.
De Koninginnebrug heeft twee beweegbare kleppen van geklonken staal. In de brugkelders bevinden zich de contragewichten van ieder 800 ton. De brug heeft vier brugwachtershuisjes met koperen daken, maar wordt tegenwoordig op afstand bediend. Dit gebeurt in het bedieningshuis Kop van Zuid. Sinds het gereedkomen van de Noord-zuidlijn van de Rotterdamse metro in 1968 rijden er geen trams meer over de Koninginnebrug.
In 2016 kreeg de toen al meer dan 85-jarige Koninginnebrug een groot onderhoudsbeurt. De ‘rolopleggingen’ zijn vervangen omdat ze zwaar waren aangetast. Rolopleggingen zijn ronde metalen balken waar de aanbruggen op steunen. Om de rolopleggingen te kunnen vervangen moesten de aanbruggen een klein stukje opgetild te worden. Om de overlast zo veel mogelijk te beperken en om het werk veilig uit te voeren, gebeurde dit in twee fases. Eerst de oostelijke kant en daarna de westelijke kant. Hierdoor kunnen voetgangers, fietsers en hulpdiensten gebruik blijven maken van de brug.
Na een maand waren de werkzaamheden klaar en de brug kan er weer jaren tegenaan.
De Hef
De Koningshavenbrug is een spoorbrug en verbindt het Noordereiland en de wijk Feijenoord. De brugdelen stammen uit 1878. Het middengedeelte was oorspronkelijk een draaibrug. Dit was een forse hindernis voor de scheepvaart. Er kwamen veel schepen vast te zitten. Na een laatste ongeval in 1918 werd besloten de draaibrug door een hefbrug te laten vervangen. Deze hefbrug is ontworpen door ingenieur Pieter Joosting en opengesteld op 31 oktober 1927. Het was destijds niet alleen de grootste hefbrug van Nederland maar de eerste in zijn soort in West-Europa. De brug werd in de volksmond al gauw 'De Hef' genoemd.
Na de bouw van de Willemsspoortunnel werd 'de Hef' op 24 september 1993 definitief buiten gebruik gesteld en verloor zijn functie als spoorverbinding. In oktober 2000 werd de Hef een Rijksmonument.
De brug werd na de openstelling al snel een icoon van de stad en dat is het nog steeds. Voor de scheepvaart is de brug nog steeds een obstakel. Daarom staat de brug altijd in zijn hoogste stand geparkeerd. Alleen bij storm of onderhoud wordt de brug nog naar beneden gehaald.
- Totale lengte: 79 meter
- Hefgedeelte: 53 meter
- Breedte: 11 meter
- De pijlers staan op zand en de landhoofden op houten palen
- De brug functioneert tot windkracht 9
- Heftijd: ongeveer 50 sec
- Met behulp van 60 staalkabels in lengte variërend van 50 tot 200 meter met een totale lengte van ongeveer 4 km.
- De bouwkosten waren destijds 713.800 gulden (323.908 euro).
De sfeerverlichting van de Koningshavenbrug 'De Hef' bootst iedere avond een 'rijdende trein' na. Elk kwartier tussen 19.00 en 23.00 uur. Heeft u deze trein al gezien?
In 2016 kreeg de Hef een groot onderhoudsbeurt. De werkzaamheden duurden ongeveer een jaar.
De aannemer was in november al begonnen met werkzaamheden aan het val, het bewegende deel, dat op een terrein aan de Gustoweg ligt. Daarna gingen zij ook aan de slag met De Hef zelf, als eerste met de zuidelijke aanbrug. Door middel van gritstralen werden de oudere verflagen verwijderd. Vervolgens kreeg de brug een nieuwe verflaag in de oorspronkelijke mosgroene kleur NS 116, zoals door de Rotterdamse gemeenteraad in 1995 is vastgesteld. Alle stalen kabels van het val worden vervangen. In het najaar van 2016 werd het opgeknapte middenstuk van de brug, het val, weer teruggeplaatst. De brug is zo weer helemaal in ere hersteld en zal met nieuwe verlichting ’s avonds nog mooier zichtbaar zijn. De sierverlichting bootst zelfs, 's avonds tussen 19.00 en 23.00 uur, ieder kwartier een 'rijdende trein' na. Maar let wel op, de trein is zo voorbij.