Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 2 min

Stadsbrug en OV

Rotterdam krijgt een nieuwe stadsbrug in het oostelijk deel van de stad. Dit is de derde brug, na de Willemsbrug en de Erasmusbrug.

De nieuwe brug gaat noord en zuid nog beter verbinden. De brug loopt van de Nesserdijk in Polder De Esch in Kralingen naar de Olympiaweg in Rotterdam zuid. Over de brug komt snel en schoon openbaar vervoer van en naar Zuidplein en Kralingse Zoom. Die rit duurt ongeveer 15 minuten. Daarnaast is er ruimte voor auto’s, om te fietsen en om te wandelen over de brug. Het Station Rotterdam Stadion, waar nu alleen een trein stopt als er een wedstrijd of evenement in De Kuip is, wordt omgebouwd tot het volwaardige NS station Stadionpark, dat permanent in gebruik is. 

Wonen

Er is een enorm tekort aan woningen in Rotterdam. De nieuwe brug is een belangrijke voorwaarde om ongeveer 30.000 woningen te bouwen aan de oostkant van Rotterdam noord en zuid. Bij het nieuwe station Stadionpark komen 4.000 woningen Hierover leest u meer op de pagina Stadionpark.  Ook gemeente Capelle aan den IJssel helpt mee met 5.000 woningen op het Rivium. Link opent een externe pagina. Tot aan 2030 worden er 19.000 woningen gebouwd waarvan 3.000 studentenwoningen. In de jaren daarna komen er nog 16.000 woningen bij. Meer informatie staat op de pagina Oostflank.

Bereikbaar blijven

Het verkeer wordt steeds drukker. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die van zuid naar noord rijden of omgekeerd, merken dat steeds vaker. Zo staat het steeds vaker vast op de route Vaanweg-Pleinweg-Maastunnel en ’s Gravendijkwal, ook buiten de spits. En op de A16 bij de Van Brienenoordbrug staan dagelijks files. Daarom worden knelpunten op de Algeracorridor (N210) en kruisingen bij de knooppunten Terbregseplein, Ridderkerk en Vaanplein anders ingericht. En op een aantal plekken komen extra rijstroken. Hierdoor kan het verkeer beter doorrijden. De brug met de nieuwe OV-lijn en het treinstation Stadionpark helpen mee om het autoverkeer terug te dringen. 

Samenwerking

De nieuwe brug, de OV-lijn en het station Stadionpark kosten samen ongeveer 1,5 miljard euro. De gemeente betaalt 498 miljoen euro. De overige financiering komt van het Rijk: 771 miljoen, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag: 238 miljoen en de provincie Zuid-Holland: 10 miljoen euro.

Planning

Naar verwachting is in april 2025 bekend of er een tram of een bus over de nieuwe brug gaat rijden en wat de route daarvan wordt. De gemeente wil in 2033 starten met de bouw van de brug.

Participatie

De gemeente is al jaren in gesprek met bewoners, ondernemers, organisaties en de nautische sector over de komst van de brug. Wanneer duidelijk is wat de route wordt van de nieuwe tram of bus, kunnen bewoners langs de route daarover meepraten.