Huwelijk of partnerschap melden
Gaat u trouwen of wilt u een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan meldt u dit eerst bij de gemeente. Dit heette vroeger 'ondertrouw'. Waar op deze pagina 'huwelijk' staat, wordt ook 'partnerschapsregistratie' bedoeld.
U kunt uw melding online doen. U logt in met DigiD. Hebt u of uw partner geen DigiD, doe dan de melding via e-mail.
Online meldenMelden per e-mailVoor wie is het
- U trouwt in de gemeente Rotterdam.
- U bent allebei 18 jaar of ouder op de trouwdatum.
Let op:
- Wonen u en uw partner beiden in het buitenland én hebt u geen van beiden de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u niet in Nederland trouwen.
- Wonen u en uw partner beiden in het buitenland en heeft 1 van u of u allebei de Nederlandse nationaliteit? Dan doet u de melding bij de gemeente Den Haag. Link opent een externe pagina.
Verklaring geen schijnhuwelijk of schijnpartnerschap
Hebt u of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit? Of woont 1 van u niet in Nederland?
Dan is er misschien een extra verklaring nodig. Daarin zegt u dat u niet trouwt om een verblijfsvergunning te krijgen of iemand een verblijfsvergunning te geven.
U en uw partner zetten allebei een handtekening onder de verklaring. Ook als uw partner in het buitenland woont.
Geen verklaring nodig
- als u uw melding online doet
Dan gaat het automatisch. - als u allebei de nationaliteit hebt van een EU/EER-land of Zwitserland
- als u allebei een Nederlandse verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebt (document II)
- als u allebei een Nederlandse asielvergunning voor onbepaalde tijd hebt (document IV)
In alle andere gevallen hebt u wel een verklaring nodig. Via de knop 'Melden via e-mail' bovenaan deze pagina leest u welk formulier u nodig hebt.
Kosten
Het melden van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap is gratis.
De tarieven van verschillende soorten huwelijken vindt u in de 'Prijslijst huwelijk en partnerschap 2024'.
Hoelang duurt het
- Als uw gegevens kloppen en uw aanvraag compleet is, plannen we een afspraak voor een videobelgesprek. U krijgt binnen 1 maand een afspraakbevestiging via e-mail en SMS.
Tussen de afspraakbevestiging en het videobelgesprek zit 1 week.
Tijdens dit videobelgesprek spreekt u onder andere de trouwdag en de locatie af. U betaalt meteen via iDeal. - Tussen de melding en het huwelijk of partnerschap zit minimaal 14 dagen en maximaal 1 jaar. Doe uw melding dus ruim op tijd.
Wachttijden voor trouwen
- gratis huwelijk: 6 maanden
- eenvoudig huwelijk: 4 maanden
- standaard huwelijk: 6 weken
Getuigen
- De getuigen hoeven niet aanwezig te zijn bij het melden van huwelijk of partnerschap. De getuigen moeten pas aanwezig zijn bij het huwelijk of de partnerschapsregistratie zelf.
- Er kunnen minimaal 2 en maximaal 4 getuigen bij uw huwelijk of partnerschapsregistratie zijn. Bij een gratis huwelijk of partnerschap mogen er maximaal 2 getuigen zijn.
- De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn.
- U kunt alleen online een melding doen als u al weet wie uw getuigen zijn.
Bij een melding per e-mail geeft u uw getuigen door via het getuigenformulier. Dit stuurt u uiterlijk 4 weken voor de huwelijksdatum of registratiedatum op naar de gemeente. - Let op: Verandert u de getuigen in de 4 weken vóór de huwelijksdatum? Vanaf 1 januari 2024 betaalt u hier kosten voor.
Trouwambtenaar (BABS)
Een trouwambtenaar noemen we een (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand (BABS). Deze persoon mag mensen trouwen of een partnerschap voltrekken.
Uw voorkeur
U kunt uw voorkeur voor een trouwambtenaar aangeven. Maak voor uzelf een top 3 en geef deze minimaal 4 weken voor de ceremonie door. De gemeente houdt rekening met uw top 3. Maar als het erg druk is, is de ambtenaar van uw 1e keus misschien niet beschikbaar.
U hoort 4 weken voor de ceremonie wie uw trouwambtenaar van de gemeente zal zijn.
Kijk voor meer informatie op de pagina Trouwambtenaar.
Eigen trouwambtenaar
U kunt zich ook laten trouwen door iemand die in een andere gemeente trouwambtenaar is.
Ook een familielid of een vriend kan u trouwen. Voorwaarde is dat deze persoon 18 jaar of ouder is en niet onder curatele staat. Deze persoon wordt dan BABS voor 1 dag. Hier betaalt u voor.
Bij de ceremonie is ook altijd een trouwambtenaar van de gemeente aanwezig. Deze ambtenaar zorgt ervoor dat alles goed gebeurt.
De trouwambtenaar van de gemeente neemt 3 weken van tevoren contact met u op. Samen bespreekt u de toespraak en de ceremonie.
Trouwlocatie
In Rotterdam kunt u altijd en overal trouwen. Ook in het weekend en ’s nachts. Zolang de plek maar veilig is en openbaar.
Eigen locatie
U kunt kiezen voor een trouwlocatie van de gemeente, maar dat hoeft niet.
Als het geen trouwlocatie van de gemeente is, hebt u ook toestemming nodig van de eigenaar van de locatie om daar te mogen trouwen.
Bij het melden van uw huwelijk geeft u aan waar u wilt trouwen. U vult de 'Verklaring trouwlocatie' in als u trouwt op een locatie die niet van de gemeente is. U vult het formulier samen met de locatiebeheerder in.
U voegt het ingevulde formulier toe bij de online melding van uw huwelijk. Of u stuurt het formulier per e-mail of post. Het adres staat op het formulier.
U kunt uw huwelijkslocatie doorgeven vanaf 6 weken vóór uw huwelijk.
Het bespreken en betalen van de locatie regelt u zelf.
Tolk
Als u of uw partner geen Nederlands, Duits, Engels of Frans spreekt, zorgt u zelf voor een erkende tolk Nederlands. U kunt een erkende tolk vinden op de website van de Raad voor de Rechtsbijstand. Link opent een externe pagina.
Als er geen erkende tolk is, kan de ceremonie niet door gaan.
Stuur uiterlijk 1 maand vóór de ceremonie een kopie van de tolkenpas naar de gemeente. U kunt dit sturen via uw online dossier. Of stuur een e-mail naar kcc2@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Voor de getuigen geldt dat ze in elk geval moeten kunnen begrijpen wat er gebeurt.
Contact
Hebt u vragen, bel dan 14 010.
Veelgestelde vragen
Het bruidspaar en de getuigen nemen allemaal hun legitimatiebewijs mee.
Geldige legitimatiebewijzen:
- paspoort
- identiteitskaart (ID-kaart)
- verblijfsdocument
- Nederlands rijbewijs
Gaat u niet in de gemeente Rotterdam trouwen? Dan meldt u uw huwelijk in de gemeente waar u wilt trouwen.
Nee, op officiële documenten zoals een paspoort, rijbewijs, uittreksel of trouwboekje blijft altijd uw eigen naam staan. Ook als u ervoor kiest dat de overheid een andere naam gebruikt in brieven.
Kijk op de pagina Verklaring naamgebruik aanvragen voor meer informatie.
Dan kiest u voor het melden via e-mail bovenaan deze pagina. Via de knop 'Melden via e-mail' leest u wat u moet doen.
Misschien moeten de documenten die u mee moet nemen eerst vertaald of gelegaliseerd worden. Lees meer over het legaliseren van buitenlandse documenten op de website nederlandwereldwijd.nl. Link opent een externe pagina.
Bij de balieafspraak hoeft uw partner niet verplicht aanwezig te zijn als dit niet mogelijk is.