Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 5 min

Betalingsregeling aanvragen

Als u uw gemeentelijke belastingen niet in 1 keer wilt betalen, kunt u een betalingsregeling aanvragen. U kiest zelf in hoeveel maanden u betaalt. Ook kiest u zelf op welke dag van de maand u het bedrag overmaakt.

Vraag een betalingsregeling online aan, of per post of e-mail. Voor een online aanvraag hebt u DigiD nodig. Bedrijven loggen in met eHerkenning.

Online aanvragen. Link opent een externe paginaPer post of e-mail aanvragen

Voorwaarden

U kunt voor maximaal 12 maanden kiezen. Moet u minder dan € 50 betalen? Dan kunt u voor maximaal 3 maanden kiezen.

U kunt geen betalingsregeling aanvragen in deze situaties:

  • U hebt al 3 betalingsregelingen voor een belastingaanslag gehad.
  • U hebt al iets anders aangevraagd. Bijvoorbeeld kwijtschelding of een automatische incasso. Of als u bezwaar hebt gemaakt. Dan moet de gemeente daarover eerst een beslissing nemen. 
  • Er is al beslag gelegd. Bijvoorbeeld op uw inkomen, bankrekening of auto. U hebt daar dan al een brief over gekregen.

Langere betalingsregeling aanvragen

Is een betalingsregeling van 12 maanden niet voldoende voor u?
U kunt een betalingsregeling voor meer dan 12 maanden aanvragen.
Dit doet u met het formulier 'Verzoek betalingsregeling'. 

Betalingsregeling voor bedrijven

U kiest zelf in hoeveel maanden u betaalt. Ook kiest u op welke dag van de maand u het bedrag overmaakt. U kunt voor maximaal 10 maanden kiezen. Moet u minder dan € 50 betalen? Dan kunt u voor maximaal 3 maanden kiezen.

De gemeente beoordeelt uw aanvraag op basis van uw betaalgeschiedenis.

  • Is uw belastingschuld hoger dan € 10.000? Dan moet u een zekerheidsstelling (een bankgarantie of een beslag) kunnen geven.
    Na uw aanvraag krijgt u een brief. Via het telefoonnummer op de brief kunt u de aanvraag voor een betalingsregeling bespreken. 
  • Is uw belastingschuld lager dan € 2.500 ? Dan moet u misschien ook een zekerheidsstelling geven. Dit hangt af van uw betaalgeschiedenis.
    Na uw aanvraag krijgt u een brief. Via het telefoonnummer op de brief kunt u de aanvraag voor een betalingsregeling bespreken.

Langere betalingsregeling voor bedrijven

Is een betalingsregeling van 10 maanden niet voldoende voor u?
U kunt een langere betalingsregeling aanvragen.
Stuur hiervoor een e-mail naar betalingsregelingdv@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.

Kosten

Met een betalingsregeling betaalt u daarbij rente over de belastingaanslag.
Dit is standaard 4 % van het bedrag dat u nog moet betalen.

Hoelang duurt het

  • Een betalingsregeling tot 12  maanden (10 maanden voor bedrijven) kunt u direct online aanvragen. 
  • Een aanvraag voor een betalingsregeling van meer dan 12 maanden duurt ongeveer 4 tot 6 weken.

Hoe werkt het

  • U kiest zelf in hoeveel maanden u betaalt. U kunt maximaal 12 maanden kiezen. 
  • Moet u minder dan € 50 betalen? Dan kunt u voor maximaal 3 maanden kiezen.
  • U kiest zelf op welke dag van de maand u het bedrag overmaakt. Kiest u een dag binnen een week? Dan gaat uw betalingsregeling een maand later in. Bijvoorbeeld: het is vandaag 16 november. U kiest dag 20 om te betalen. Dan moet u voor 20 december de eerste betaling doen. De eerste betaaldag ziet u meteen bij uw online aanvraag.
  • U krijgt een brief waarin staat dat u een betalingsregeling hebt gekregen. Het eerste bedrag moet u zelf voor de afgesproken datum overmaken.
  • Iedere keer dat u een maandbedrag overmaakt, krijgt u een nieuw betaalverzoek voor het volgende maandbedrag.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen.
  • Met een betalingsregeling betaalt u rente  over de aanslag. Kijk voor meer informatie onder Kosten. Link opent een externe pagina.
Let op:
De afgesproken betaaldatum, de hoogte van het bedrag en het aantal delen kunnen niet achteraf worden aangepast.
Als u een nieuwe belastingaanslag krijgt, vraagt u hier een nieuwe betalingsregeling voor aan.

Contact

Hebt u vragen, bel 14 010.

Veelgestelde vragen