Gemeentelijke belasting betalen
U heeft een aanslag gemeentelijke belastingen gekregen. Deze kunt u online in één keer betalen. U kunt ook betalen via automatische incasso of via een betalingsregeling.
Online betalen, geld overmaken of incasso online regelen
Via de knop 'Belasting betalen' kunt u in één keer betalen.
U logt in met DigiD. Bedrijven loggen in met eHerkenning.
Let op: dit lukt niet als op uw computer de bankiersbeveiliging aan staat.
Geld overmaken
Misschien wilt u op een andere manier betalen.
Het rekeningnummer van Rotterdam Belastingen is NL 97 ABNA 06 44 51 21 13.
Vermeld het vorderingsnummer in de omschrijving.
Incasso regelen
Met een automatische incasso betaalt u altijd op tijd.
Via de knop 'Incasso regelen' kunt u online:
- een automatische incasso aanvragen
- uw bankrekeningnummer aanpassen
- de automatische incasso stopzetten
Let op
- Aan het eind van de online aanvraag is uw aanvraagformulier aangemaakt.
U verstuurt het formulier online én per post.
Download het formulier, onderteken het en stuur het naar:
Gemeente Rotterdam
Belastingen, afdeling Invordering
Antwoordnummer 5483
3000 VB Rotterdam
Een postzegel plakken is niet nodig. - De belastingaanslag wordt alleen in 12 maandelijkse termijnen afgeschreven als uw aanvraag op tijd bij de gemeente is.
Dit is binnen 4 weken na datum van de aanslag.
Betalingsregeling aanvragen
Een betalingsregeling aanvragen kan alleen in de volgende gevallen:
- Het openstaande totaal bedrag is hoger dan € 50.
- U heeft geen automatische incasso lopen bij Belastingen.
- Het is langer dan 16 dagen geleden dat u een brief heeft gekregen met een intrekking van een vorige betalingsregeling of een toewijzing op een bezwaarschrift of kwijtschelding.
Na een afwijzing van uw bezwaar of kwijtschelding, kunt u direct een nieuwe betalingsregeling aanvragen.
U krijgt als burger een standaard betalingsregeling van 12 termijnen.
Voor een bedrijf is dit standaard 10 termijnen.
De gemeente beoordeelt uw aanvraag op basis van uw betaalhistorie.
U vraagt de betalingsregeling online aan via de knop 'Betalingsregeling aanvragen'.
Ruimere betalingsregeling
Is een betalingsregeling van 12 maanden niet voldoende voor u?
U kunt een betalingsregeling voor meer dan 12 maanden aanvragen.
Dit doet u met het formulier 'Verzoek betalingsregeling'.
Per post aanvragen
Als u per post uw betaling wilt regelen, stuur dan een brief.
Het adres van de gemeente is:
Gemeente Rotterdam
Belastingen, afdeling Invordering
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Automatische incasso aanvragen
Stuur het formulier 'Aanvraag automatische incasso' ingevuld op.
Let op: de handtekening mag niet elektronisch.
Alleen een handgeschreven handtekening telt.
Bankrekeningnummer aanpassen
Schrijf in uw brief:
- het burgerservicenummer
- het rekeningnummer waarvan nog wordt afgeschreven
- het nieuwe IBAN rekeningnummer
- de naam van de persoon waarop de nieuwe IBAN rekeningnummer staat
Let op: deze persoon moet altijd de brief ondertekenen.
Stopzetten automatische incasso
Schrijf in uw brief:
- dat u uw automatische incasso wilt stopzetten
- uw burgerservicenummer
Let op: onderteken de brief.
Betalingsregeling aanvragen
Schrijf in uw brief:
- uw verzoek om een betalingsregeling voor 12 termijnen
- uw burgerservicenummer
Let op: onderteken de brief.
Hoe werkt de betalingsregeling?
- Met een betalingsregeling betaalt u invorderingsrente over de aanslag.
Dit is standaard 2 % van het openstaande bedrag. - U krijgt een brief waarin de betalingsregeling wordt bevestigd.
Het eerste bedrag moet u zelf voor de afgesproken datum overmaken. - Iedere keer dat u een maandbedrag overmaakt, krijgt u een nieuw betaalverzoek voor het volgende maandbedrag.
U bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen. - Let op: De afgesproken betaaldatum, de hoogte van het bedrag en het aantal termijnen kunnen niet achteraf worden aangepast.
Voor een nieuwe vordering vraagt u een nieuwe betalingsregeling aan.
Hoelang duurt het
- Een betalingsregeling van 12 maanden kunt u direct regelen.
- Een aanvraag voor een betalingsregeling van meer dan 12 maanden duurt ongeveer 4 tot 6 weken.
Voor wie is het
Alle inwoners en bedrijven van Rotterdam betalen belasting.
En kunnen een betalingsregeling aanvragen.
Let op: Automatische incasso kan niet worden aangevraagd:
- door bedrijven
- door eigenaren van meer dan 5 panden
- voor aanslagen die gaan over niet-woningen
- voor aanslagen minder dan € 50
- voor aanslagen ouder dan 4 weken na dagtekening
Voorwaarden automatische incasso en betalingsregeling
Aanvragen automatische incasso
Is de machtiging binnen 4 weken na de datum van de aanslag binnen bij Belastingen? Dan wordt de belastingaanslag in 12 maandelijkse termijnen afgeschreven.
De automatische incasso geldt alleen voor het aanslagbiljet Gemeentelijke heffingen. Aanslagen voor andere heffingen vallen niet onder deze automatische incasso. U moet de andere heffingen zelf betalen binnen de termijn die op de aanslag staat.
Let op: Als u voor de aanslag Gemeentelijke heffingen een betalingsregeling heeft, dan kunt u geen automatische incasso aanvragen. Vraagt u automatische incasso aan? Dan gaat de incasso pas het volgende jaar in.
Stopzetten automatische incasso
U kunt op elk moment de automatische incasso stopzetten. U geeft dit uiterlijk 14 dagen vóór de eerstvolgende automatische incasso door.
Stopt u de automatische incasso? Dan betaalt u het bedrag dat overblijft in één keer. Vermeld het aanslagnummer (vorderingsnummer) bij uw betaling. Na het stopzetten krijgt u een bevestiging per post.
De bankgegevens:
IBAN: NL 97 ABNA 06 44 51 21 13
BIC: ABNA NL 2A
Datum afschrijving termijnbedrag
De eerste termijn wordt afgeschreven rond de vervaldatum die op de aanslag staat. Daarna worden de 12 termijnen aan het eind van de maand afgeschreven.
Regels
Meer informatie leest u in het Incassoreglement. Link opent een externe pagina.
Betalingsregeling bedrijven
Als ondernemer kunt u onder bepaalde voorwaarden een betalingsregeling aanvragen:
- Als uw belastingschuld hoger is dan € 10.000 dan moet u een zekerheidsstelling (een bankgarantie of een beslag) kunnen geven.
Na uw aanvraag krijgt u een brief met meer informatie. Via het telefoonnummer op deze brief kunt u de behandeling van uw verzoek bespreken. - Zijn er in de afgelopen 3 jaar dwanginvorderingsmaatregelen aan u opgelegd? Dan moet u bij een belastingschuld van minder dan € 2.500 een zekerheidsstelling kunnen geven.
Na uw aanvraag krijgt u een brief met meer informatie. Via het telefoonnummer op deze brief kunt u de behandeling van uw verzoek bespreken.
Contact
Heeft u nog vragen, bel dan naar 14 010.
Veelgestelde vragen
Bent u het niet eens met een afwijzing of intrekking van een betalingsregeling? Dan kunt u hiertegen binnen 10 dagen na de datum op de beschikking in beroep gaan. Het college van burgemeester en wethouders beslist over uw beroepschrift. De afhandeling duurt ongeveer 6 weken. Uw beroepschrift stuurt u naar:
College van burgemeester en wethouders
directeur Belastingen Rotterdam
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Als u op hetzelfde adres woont, dan gaat dit vanaf de volgende aanslag automatisch. Staat u niet op hetzelfde adres ingeschreven, dan wordt de aanslag naar de erfgenaam gestuurd.
De volgende termijnbedragen van uw automatische incasso worden hoger. Het bedrag van de niet afgeschreven termijn wordt verdeeld over de nog overgebleven termijnen.
U hoeft het niet betaalde termijnbedrag dus niet zelf over te maken.
Als het binnen 6 maanden 2 keer niet lukt om het bedrag automatisch af te schrijven van uw rekening, vervalt de automatische incasso voor deze vordering. U krijgt daarvan per post bericht.
Deze stopzetting geldt voor deze ene aanslag. Als er nog andere automatische incasso’s zijn, dan blijven deze lopen.
Ja, na overlijden zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor het betalen van de aanslag.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- De erfenis is aanvaard: de erfgenamen moeten de aanslag betalen.
- De erfenis is verworpen: de erfgenamen hoeven de aanslag niet te betalen. Hiervoor heeft de gemeente de akte van verwerping en een kopie legitimatiebewijs nodig.
- De erfenis is beneficiair aanvaard: de erfgenamen zijn in afwachting van de boedelbeschrijving en besluiten daarna of de erfenis wordt aanvaard of verworpen. Deze boedelbeschrijving wordt opgemaakt door de rechtbank. Dit kan even duren. Als u de gemeente de akte van beneficiaire aanvaarding en een kopie legitimatiebewijs toestuurt, wacht de gemeente tot u aangeeft of de erfenis uiteindelijk aanvaard of verworpen is.
- De erfenis is aanvaard, maar u kunt de aanslag niet betalen. Hiervoor belt u naar 14 010 en vraagt u naar de afdeling Specifieke Invordering van Belastingen. De gemeente zoekt dan samen met u naar een oplossing.
De gevraagde documenten kunt u sturen naar dwanginvorderingDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Of per post naar:
Gemeente Rotterdam
Belasting, afdeling Invordering
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Heeft u niet het juiste kenmerk of vorderingsnummer vermeld? Stuur dan een kopie van het betaalbewijs op. Hierop moet staan:
- de datum
- het bedrag
- het rekeningnummer
- een omschrijving waarvoor het bedrag bestemd was
- het juiste kenmerk of vorderingsnummer
Schrijf dit op het betaalbewijs.
Opsturen kan per e-mail of per post.
- e-mailadres: financieleinfogbr@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
- per post:
Gemeente Rotterdam
Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
U kunt in Mijn Loket controleren of de betaling juist is verwerkt.
Nadat u een dwangbevel ('binnen 2 dagen betalen') heeft ontvangen, kunt u een betalingsregeling aanvragen.
Zodra de aanvraag van de betalingsregeling is toegewezen hoeft u niet binnen 2 dagen te betalen. Doe dit online, dan ontvangt u direct hiervan een toewijzing of afwijzing.
- Linksboven op het aanslagbiljet staan de 12 termijnen die elke maand worden afgeschreven.
U kunt uw rekeningnummer online of per post aanpassen:
- online via Mijn Loket. Link opent een externe pagina
U logt in met uw DigiD. - per post met het formulier 'Wijziging betaling parkeerproducten' op de pagina Rekeningnummer doorgeven producten parkeren
De aanslag waarvoor u bezwaar heeft gemaakt of kwijtschelding heeft aangevraagd, zal niet meegaan in de betalingsregeling.
U heeft voor deze aanslag(en) al eerder een verzoek ingediend. Bijvoorbeeld: een bezwaarschrift, verzoek tot kwijtschelding of een automatische incasso.
Dit eerdere verzoek handelt de gemeente eerst af. U kunt het deel van de aanslagen dat u niet bestrijdt, wel alvast zelf (in gedeeltes) betalen.
Na afhandeling kunt u opnieuw een betalingsregeling aanvragen. Als u nog een betalingsregeling heeft lopen en daarna pas een ander verzoek indient, blijft uw betalingsregeling wel actief.
Als u te veel belasting heeft betaald aan de gemeente, dan wordt het bedrag dat u tegoed heeft verrekend met andere openstaande bedragen.
Als er geen openstaande bedragen zijn waarop verrekend wordt, dan krijgt u binnen 6 weken het geld terug.
Uw aanvraag voor een betalingsregeling kan worden afgewezen als u al een ander verzoek hebt gedaan. U hebt bijvoorbeeld kwijtschelding of automatische incasso aangevraagd. Of u heeft bezwaar gemaakt. Dit verzoek of bezwaar behandelen wij eerst.
16 dagen nadat u het besluit over uw vorige verzoek van ons krijgt, kunt u weer een betalingsregeling aanvragen. De 16 dagen hebben te maken met de tijd die u hebt om een bedrag te betalen. In deze periode worden andere aanvragen tegengehouden. Ook wanneer een betalingsregeling is ingetrokken en u vraagt direct een nieuwe aan, wordt uw verzoek binnen deze 16 dagen afgewezen.