Zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's
Vanaf 1 januari 2025 voert de gemeente de zero-emissiezone (ZE-zone) in. De zone is een gebied in de stad, binnen de ring, waarin alle zakelijke bestel- of vrachtauto’s uitstootvrij moeten zijn. Uitstootvrij rijden betekent elektrisch rijden of rijden op waterstof.
We voeren de ZE-zone in om de luchtkwaliteit, het klimaat en de bereikbaarheid in de stad te verbeteren. Bestel- en vrachtauto’s zijn grote veroorzakers van vervuilde lucht en uitstoot van CO2. We voeren deze zone in stappen in. In 28 andere steden komt ook een ZE-zone.
Waar de zone precies komt, ziet u op de kaart zero-emissiezone Rotterdam. Link opent een externe pagina:
Bestel- en vrachtauto's
De ZE-zone geldt voor bestel- en vrachtauto's die ondernemers zakelijk gebruiken. Dat zijn bestelauto’s en vrachtauto’s die bijvoorbeeld spullen brengen voor winkels, kantoren en bouwplaatsen. Of waarmee bloemen, eten en pakketten bij mensen worden gebracht.
Particuliere eigenaren van een bestel- of vrachtauto kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing.
Toegangsregeling zero-emissiezone
Er is een algemene toegangsregeling voor alle ZE-zones in Nederland.
- Vanaf 1 januari 2025 mogen oude bestelauto’s lager dan Euroklasse 5 of vrachtauto’s lager dan Euroklasse 6 de zone niet meer in.
- Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die na 1 januari 2025 worden gekocht moeten uitstootvrij zijn in de ZE-zone.
- Vanaf 1 januari 2030 zijn er geen bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone met een brandstof motor, zoals diesel, benzine of gas, meer toegestaan.
Al deze voertuigen zijn bij het RDW bekend onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3.
Meer informatie over de toegangsregeling ZE-zone:
Logistiek 010 | ZE-zone en toegangseisen. Link opent een externe pagina
Vrijstellingen en ontheffingen
Eigenaren van bestel- en vrachtauto’s kunnen in aanmerking komen voor een vrijstelling of ontheffing. Er zijn dan bepaalde voorwaarden waar iemand aan moet voldoen en er moet soms bewijsmateriaal aangeleverd worden.
Wat kunt u doen?
Doe de kentekencheck
Bent u een ondernemer met een bestel- of vrachtauto? Doe dan de kentekencheck om te zien of uw voertuig vanaf 1 januari 2025 de zone in mag. Het kan zijn dat u geen toegang hebt tot de ZE-zones met uw voertuig, omdat uw voertuig een te lage emissieklasse heeft of te oud is.
> Naar de kentekenchecker op Logistiek 010. Link opent een externe pagina
Gratis advies
Wilt u weten wat de ZE-zone voor u en uw bedrijf betekent? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan met één van onze logistiek adviseurs. Zij geven u informatie, advies en tips. Bijvoorbeeld over mogelijkheden voor uitstootvrij vervoer, alternatieven, subsidies, kosten én voordelen van uitstootvrij rijden.
> Persoonlijk advies | Logistiek 010. Link opent een externe pagina
Milieuzones
Rotterdam kent ook twee milieuzones, Milieuzone Stad Rotterdam en Milieuzone Maasvlakte Rotterdam. Deze milieuzones gelden nu al voor vervuilende vrachtauto’s.
- Milieuzone Stad Rotterdam gaat vanaf 1 januari 2025 op in de ZE-zone.
> Meer over Milieuzone Stad Rotterdam - Milieuzone Maasvlakte Rotterdam blijft ook na 1 januari 2025 van kracht.
> Meer over Milieuzone Maasvlakte Rotterdam
Verschil milieuzone en zero-emissiezone
Een zero-emissiezone en een milieuzone zijn allebei bedoeld om de luchtkwaliteit en de mate van uitstoot in steden te verbeteren.
Maar een zero-emissiezone geldt voor alle bestel- en vrachtauto’s en een milieuzone in Rotterdam alleen voor vrachtauto’s.
Achtergrondinformatie
Aanpak Nul Emissie Mobiliteit
De invoering van de ZE-zone is één van de pijlers van de Aanpak Nul Emissie Mobiliteit. Deze aanpak draagt bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van het college van burgemeester en wethouders, namelijk een minimale halvering van de CO2-uitstoot in 2030 en klimaatneutraal in 2050. Maar ook het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.
Hiermee dragen we bij aan Rotterdam als duurzame en aantrekkelijke stad met een betere luchtkwaliteit.
Meer over Nul Emissie Mobiliteit in Rotterdam
Stadslogistiek: slimmer en schoner
Er rijden steeds meer bestel- en vrachtwagens door de stad. Supermarkten moeten dagelijks verse spullen krijgen, vrachtwagens brengen materialen naar nieuwbouwlocaties, bezorgdiensten leveren dag in dag uit pakketjes aan huis en de loodgieter komt met een bestelbus langs om de verwarming te repareren.
Dit soort verkeer noemen we stadslogistiek. Het is een belangrijke oorzaak van luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen.
Om deze stadslogistiek slimmer en schoner te maken, werkt de gemeente sinds 2014 samen met ondernemers en kennisinstellingen in de community Logistiek 010. Samen willen ze ervoor zorgen dat er straks minder bestel- en vrachtauto's in de stad rijden. Dat kan bijvoorbeeld door samen nieuwe ideeën te bedenken, zoals het bouwen van transporthubs aan de rand van de stad en het gebruik van cargobikes.
Over de community Logistiek 010. Link opent een externe pagina
Voor de Rotterdamse ZE-zone is een plan gemaakt. Dat beschrijft in zes stappen hoe Rotterdam de komende jaren wil komen tot slimme en schone stadslogistiek. Met als belangrijkste maatregel de invoering van de zero-emissiezone voor stadslogistiek in 2025.
- Stap 1: Start Stappenplan ZES - juni 2019.
- Stap 2: Ondertekenen Convenant en actieprogramma met de logistiek sector - december 2020.
- Stap 3: Uitvoering actieprogramma en monitoring – december 2020 tot 2030.
- Stap 4: Verkeersbesluit - eind 2023.
- Stap 5: Invoering zero-emissiezone voor stadslogistiek - 1 januari 2025.
- Stap 6: Monitoring en evaluatie - vanaf januari 2025.
Slimme en uitstootvrije stadslogistiek: de overheid en het bedrijfsleven doen het samen. De gemeente en de logistieke sector zijn het hierover eens en hebben daarom eind 2020 het Convenant ZES (Zero-emissiezone) getekend.
Hiermee zeggen ze 'ja' tegen 'samen op weg naar nul' en laten ze zien dat ze willen samenwerken aan een schone, gezonde en aantrekkelijke stad.
In het convenant staat ook wat de partijen gaan doen om dit doel te bereiken, met acties tot tenminste 2030. Samen hebben de ondertekenaars de omvang van de ZE-zone bepaald. De gemeente organiseert en controleert de uitvoering van de afspraken uit het convenant en schrijf hierover elk jaar een voortgangsrapportage.