Zero Emissie Stadslogistiek
Nieuwe zakelijke bestelbusjes en vrachtwagens mogen vanaf 2025 geen schadelijke gassen uitstoten als ze in de zogenoemde ZES-zone rijden. En vanaf 2030 geldt dit voor al het bedrijfsverkeer. ZES staat voor Zero Emissie Stadslogistiek. De gemeente en het bedrijfsleven werken daar samen aan.
Supermarkten moeten dagelijks verse spullen krijgen, vrachtwagens brengen materialen naar nieuwbouwlocaties, bezorgdiensten leveren dag in dag uit pakketjes aan huis en de loodgieter komt met een bestelbus langs om de verwarming te repareren. Dit soort verkeer noemen we stadslogistiek.
Slimmer en schoner
Er rijden steeds meer bestel- en vrachtwagens door de stad. Ze zijn een belangrijke oorzaak van luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen. Om deze stadslogistiek slimmer en schoner te maken, werkt de gemeente sinds 2014 samen met ondernemers en kennisinstellingen in de community Logistiek 010. Samen willen ze ervoor zorgen dat er straks minder bestel- en vrachtauto’s in de stad rijden. Dat kan bijvoorbeeld door samen nieuwe ideeën te bedenken, zoals het bouwen van transporthubs aan de rand van de stad en het gebruik van cargobikes.
ZES-zone
Daarnaast willen ze ervoor zorgen dat zakelijke voertuigen in de stad geen schadelijke gassen meer uitstoten. Daarom heeft de gemeente in samenwerking met transportbedrijven besloten om 1 januari 2025 een zero emissie zone voor stadslogistiek in te voeren: de ZES-zone. De afspraken hierover staan in het Convenant ZES, dat de gemeente en transportbedrijven eind 2020 hebben ondertekend. Vanaf 2025 moeten in de ZES-zone alle nieuwe zakelijke bestel- en vrachtauto’s uitstootvrij zijn. Uiterlijk in 2030 mogen er helemaal geen zakelijke bestel- en vrachtauto’s met brandstofmotor de ZES-zone meer binnenrijden. Naast Rotterdam hebben tot nu toe 26 andere gemeenten besloten een ZES-zone in te voeren.
Voor de Rotterdamse ZES-zone is een plan gemaakt. Dat beschrijft in zes stappen hoe Rotterdam de komende jaren wil komen tot slimme en schone stadslogistiek. Met als belangrijkste maatregel de invoering van de zero emissie zone voor stadslogistiek in 2025.
- Stap 1: Start Stappenplan ZES – juni 2019.
- Stap 2: Ondertekenen Convenant en actieprogramma met de logistiek sector – december 2020.
- Stap 3: Uitvoering actieprogramma en monitoring – december 2020 tot 2030.
- Stap 4: Verkeersbesluit – eind 2023.
- Stap 5: Invoering zero emissie zone voor stadslogistiek – 1 januari 2025.
- Stap 6: Monitoring en evaluatie – vanaf januari 2025.
Download het stappenplan
Slimme en uitstootvrije stadslogistiek: de overheid en het bedrijfsleven doen het samen. De gemeente en de logistieke sector zijn het hierover eens en hebben daarom eind 2020 het Convenant ZES getekend.
Hiermee zeggen ze 'ja' tegen 'samen op weg naar nul' en laten ze zien dat ze willen samenwerken aan een schone, gezonde en aantrekkelijke stad. In het convenant staat ook wat de partijen gaan doen om dit doel te bereiken, met acties tot tenminste 2030. Samen hebben de ondertekenaars de omvang van de ZES-zone bepaald. De gemeente organiseert en controleert de uitvoering van de afspraken uit het convenant en schrijf hierover elk jaar een voortgangsrapportage.
Downloads
- Convenant ZES (Nederlands) | PDF - Logistiek010.nl . Link opent een externe pagina
- Covenant Zero Emission City Logistics Rotterdam (English) | PDF - Logistiek010.nl. Link opent een externe pagina
- Stand van ZES. Voortgang Zero Emissie Stadslogistiek in Rotterdam 2021 | PDF - Logistiek010.nl. Link opent een externe pagina
In 2025 gaat in Rotterdam de Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek (ZES-zone) in. Dan moeten alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die gebruikt worden om goederen te vervoeren of diensten uit te voeren, uitstootvrij zijn.
Denk bijvoorbeeld aan vrachtwagens die winkels, kantoren en bouwplaatsen bevoorraden. En aan bestelbusjes die pakjes bij consumenten en bedrijven afleveren of wagens van service- en verhuisbedrijven. Maar het gaat ook om de bestelauto van de lokale winkel, cateraar en bloemist. Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn deze voertuigen bekend onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3. Voor een aantal voertuigsoorten is er tot 2030 nog een overgangsregeling.
Omvang van de zone
De ondertekenaars van Convenant ZES hebben samen de grenzen van de ZES-zone op straatniveau bepaald. De grenzen van deze zone worden definitief als het verkeersbesluit wordt gepubliceerd. Dat is eind 2023/begin 2024.
Bekijk de concept-contouren van de ZES-zone op de kaart. Link opent een externe pagina.
Toegangseisen
De toegangseisen voor de ZES-zone komen uit de afspraken in de nationale uitvoeringsagenda stadslogistiek. Link opent een externe pagina (Rijksoverheid.nl). Zo moet er een toegangsregeling komen die gelijk is voor alle ZES-zones in Nederland. Belangrijk hierbij is dat bedrijven de kosten die de invoering van de ZES-zone voor hen meebrengt, kunnen dragen. Ook als de ZES-zone er is moeten winkels hun voorraad kunnen krijgen, bouwprojecten zonder problemen hun materialen aangeleverd krijgen en bewoners hun aankopen thuis kunnen ontvangen.
De toegangseisen voor de ZES-zone
- Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die ná 1 januari 2025 een kenteken krijgen, moeten emissievrij zijn in de ZES-zone.
- Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk - tot 1 januari 2030 - toegang tot de ZES-zone, als deze kunnen bewijzen dat ze emissievrij rijden.
- Bakwagens Euro-VI die ná 1 januari 2020 en trekkers Euro-VI die ná 1 januari 2017 een kenteken hebben gekregen, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZES-zone.
- Bestelauto’s Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZES-zone.
- Bestelauto’s Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZES-zone.
- Alle bestel- en vrachtauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in de ZES-zone.
Meer informatie
Hebt u te maken met stadslogistiek in Rotterdam en bent u benieuwd wat de ZES-zone voor u betekent? De logistiek adviseurs van de gemeente Rotterdam geven u graag advies en praktische tips. Bijvoorbeeld over mogelijkheden voor schoon vervoer, subsidies, kosten en voordelen. Kijk op Logistiek010.nl. Link opent een externe pagina om een gratis adviesgesprek op maat aan te vragen en om te zien hoe andere ondernemers de overstap naar elektrisch vervoer nu al maken.
Via de kentekenchecker. Link opent een externe pagina kunt u nagaan of uw zakelijke voertuig in 2025 de zero-emissiezone nog in mag.
Ook kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Link opent een externe pagina en u aansluiten bij de community van Logistiek 010. Link opent een externe pagina. Hebt u interesse om convenantpartner te worden, dan kunt u dat daar ook laten weten.