Spring naar het artikel

Zoekt u ondersteuning bij vervoer omdat u niet (meer) zelfstandig kunt reizen? Of zoekt u of vervoer voor uw kind? Op deze pagina leest u over de mogelijkheden.

Komt u er zelf niet uit met deze pagina? Bespreek dan uw zorgvraag bij de VraagWijzer. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14010 of online. Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

Medewerkers van de VraagWijzer zoeken samen met u naar oplossingen. Is het nodig, dan verwijst VraagWijzer u naar andere organisaties in de wijk. Bijvoorbeeld het wijkteam of een hulpverlener van een zorgorganisatie.

Wat kunt u zelf regelen voor uw vervoer?

Kunt u door uw beperking geen gebruikmaken van een eigen vervoermiddel, het openbaar vervoer of een taxi? Misschien kunt u het zelf oplossen. Een fiets met elektrische trapondersteuning kopen bijvoorbeeld, of kennissen vragen u weg te brengen. Ook kunt u de wijkbus gebruiken als deze in uw wijk rijdt.

In alle gebieden kunnen bewoners van 55 jaar of ouder of met een beperking de wijkbus gebruiken. Maar het is nog niet overal op dezelfde manier geregeld. De prijs van het abonnement en de ritprijs kan iets verschillen per gebied.

Neem hiervoor contact op met de welzijnsorganisatie die de wijkbus organiseert in uw gebied (zie hieronder).

Rotterdammers met een indicatie voor vervoer op maat die zelf in en uit kunnen stappen, mogen ook gebruik maken van de wijkbus. Dit geeft hen meer keuzevrijheid.

Telefoonnummers wijkbus

Wijkbus Centrum (010) 217 19 19
Wijkbus Charlois (010) 481 76 48
Wijkbus Feijenoord (010) 820 18 80
Wijkbus Delfshaven 06 - 24 66 80 43
Wijkbus Noord (010) 820 18 80
Wijkbus Hillegersberg/Schiebroek (010) 418 81 21
Wijkbus Hoek van Holland (017) 46 30 358
Wijkbus Hoogvliet/Pernis (010) 760 22 33
Wijkbus Kralingen/Crooswijk (010) 217 19 19
Wijkbus Overschie (010) 415 35 35
Wijkbus Prins Alexander (010) 455 85 17
Wijkbus Rozenburg 06 - 28 12 66 12
Wijkbus IJsselmonde (010) 479 54 04
Wijkbus Lombardijen (010) 419 10 20

Vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd hebben inwoners van de gemeente Rotterdam recht op vrij reizen met het openbaar vervoer. Dit betekent dat voor het jaar 2018 het vrij reizen mogelijk is vanaf de leeftijd van 66 jaar.

Voor de inwoners die in de periode 1 juli 2016 - 31 maart 2017 65 jaar zijn geworden, ging het vrij reizen in op de leeftijd van 65 jaar + 9 maanden.

Met het vrij reizen abonnement kunt u op doordeweekse dagen vanaf 9.00 uur instappen. In het weekend en op feestdagen mag u de hele dag vrij reizen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de RET. U ontvangt uiterlijk een aantal weken voor uw AOW-gerechtigde leeftijd van de gemeente een brief met een formulier. Het ingevulde formulier stuurt u terug in de antwoordenvelop. Een postzegel is niet nodig. Maakt u nog geen gebruik van vrij reizen met het openbaar vervoer, maar bent u wel AOW-gerechtigd? Bel dan met 14 010.

Hoe regelt u Vrij Reizen?

Persoonlijke OV-chipkaart
Voor Vrij Reizen heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Dit is een openbaar vervoerkaart met uw foto erop. Als u die nog niet heeft, kun u hem aanvragen via www.ov-chipkaart.nl of via 0900 – 09 80.

Formulier invullen
U ontvangt ruim voor uw AOW-gerechtigde leeftijd van de gemeente een brief met een formulier. Het ingevulde formulier stuurt u terug in de antwoordenvelop. Een postzegel is niet nodig.

Vrij reizen abonnement op uw OV-kaart zetten
De aanvraag wordt verwerkt. Uiterlijk drie weken voor ingang van uw AOW-gerechtigde leeftijd ontvangt u van de gemeente bericht. U kunt dan het Vrij reizen abonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart zetten. De meeste winkels van Albert Heijn, Primera en Tabac & Gifts hebben hiervoor een gele OV-chipkaart automaat staan. Zoek een automaat in uw buurt.

Saldo OV-chipkaart
Er moet saldo op uw OV-chipkaart staan, anders kan het vrij reizen abonnement niet op uw kaart worden geladen. U kunt het saldo checken via een gele OV-chipkaart automaat.

Welke vervoersvoorzieningen kunt u bij de gemeente aanvragen?

Kunt u het probleem niet zelf, met uw familie of buren oplossen? Dan kijken we of een vervoersvoorziening van de gemeente een oplossing kan zijn. Bijvoorbeeld Trevvel Samen (voorheen Vervoer op Maat), een scootmobiel of een aanpassing aan uw eigen vervoermiddel. Deze ondersteuning kunt u dan aanvragen bij de gemeente.

Bij Trevvel Samen (voorheen Vervoer op Maat) rijdt u met anderen in een taxibusje. De vervoerder rijdt door heel Rotterdam en omstreken.

U wordt op het afgesproken adres opgehaald en zonder overstap naar het adres van uw bestemming gebracht. U moet een Trevvel Samenpas aanvragen om gebruik te maken van Trevvel Samen.

Goed om te weten over Trevvel Samen:

Waar kunt u reizen?
U kunt in de hele gemeente Rotterdam reizen met uw Trevvel Samenpas. Als u buiten de gemeente reist dan kan dit tot maximaal vijf zones rondom uw woonadres. Daarbuiten kunt u gebruik maken van Valys. U moet hiervoor een Valyspas aanvragen.

Veiligheid
Het dragen van een gordel is verplicht tijdens de rit met Trevvel Samen. Voor kinderen moet u zelf zorgen voor een goedgekeurd zitje, bijvoorbeeld een Maxi-Cosi of een stoelverhoger. Dit moet met een standaard driepuntsgordel vastgezet worden.

Trevvel Samenpas kwijt of onbruikbaar
Doet uw Trevvel Samenpas het niet meer of bent u de pas verloren? Bel; dan met de klantenservice van Trevvel Samen, telefoon (088) 130 30 30.

Woon-werkvervoer
U kunt Trevvel Samen niet gebruiken om naar uw werk te reizen. Uw werkgever is verantwoordelijk voor het woon-werkvervoer.

Begeleider mee
Soms moet er verplicht een begeleider met u meereizen. In dat geval, reist deze gratis met u mee op uw Trevvel Samenpas.

Bent u 75+ en reist u nog met het openbaar vervoer, maar liever niet 's avonds? Dan kunt u de 75+ Trevvel Samenpas (voorheen Vervoer op Maat 75+) aanvragen.

Iedere Rotterdammer die ouder is dan 75 jaar kan deze 75+ pas krijgen. Daarmee kunt u reizen vanaf 19.00 uur. Als u buiten de gemeente reist dan kan dit tot maximaal vijf zones rondom uw woonadres. Daarbuiten kunt u gebruik maken van Valys. U moet hiervoor een Valyspas aanvragen.

Misschien heeft u een hulpmiddel nodig om zelfstandig te kunnen reizen. Denk aan een scootmobiel, speciale fiets, handbike of rolstoelfiets.

Het kan ook zijn dat uw eigen vervoermiddel aangepast kan worden. Ondersteuning hiervoor kunt u aanvragen bij de gemeente. Hiervoor heeft u een Wmo-indicatie nodig.

Goed om te weten over vervoershulpmiddelen

Problemen met uw scootmobiel
U kunt contact opnemen met uw leverancier als

  • uw scootmobiel tijdens een vakantie in Nederland kapot gaat,
  • niet meer in gebruik is wegens overlijden
  • u vragen heeft over het besturen van de scootmobiel

Weet u niet wie uw leverancier is? Kijk dan hieronder.

  • Rotterdam Noord (3011 t/m 3016, 3021 t/m 3029, 3031 t/m 3039, 3041 t/m 3047, 3051 t/m 3056, 3059 en 3061 t/m 3069) Leverancier Jens
     
  • Rotterdam Zuid / Rozenburg / Hoek van Holland (3150, 3151, 3070 t/m 3079, 3081 t/m 3089. 3180, 3181, 3191, 3192, 3193, 3194)
    Leverancier MEYRA
     

Stalling van uw aangepaste fiets
U bent zelf verantwoordelijk voor het veilig stallen van de fiets.

Tegemoetkoming voor een fiets met lage instap en een hulpmotor
Heeft u een fiets met lage instap of hulpmotor nodig? Dan komt u meestal niet in aanmerking voor een tegemoetkoming. Dit zijn fietsen die in een gewone fietshandel verkrijgbaar zijn. Het hangt van uw persoonlijke situatie af of u een tegemoetkoming krijgt. Dit bespreekt u met de medewerker van de VraagWijzer.

Iedere mantelzorger ontvangt een gratis Rotterdampas. Daarop krijgt de mantelzorger ook eenmalig € 25 OV-tegoed.

Voor de aanvraag van de pas heeft u een mantelzorgverklaring nodig. Heeft u al een gratis pas, dan kunt u deze verlengen. U kunt het OV-tegoed bij één van de RET-servicepunten op uw OV-chip laden. Lees meer op de pagina Mantelzorg.

Met de Rotterdampas kunt u meer dan 750 leuke dingen doen, gratis of met korting. Voor alle kortingsacties: zie rotterdampas.nl/acties.

Heeft u voor uzelf of uw kind een indicatie voor vervoer en wilt u uw deze veranderen, stopzetten of verlengen? Lees op de pagina Wijzigingen in zorg doorgeven hoe u dat doet.

Welke ondersteuning is er voor vervoer van uw kind?

 

Leerlingenvervoer is vervoer van en naar school. U kunt in aanmerking komen voor leerlingenvervoer als uw kind door ziekte, een handicap of gedragsproblemen niet zelfstandig naar school kan.

Uitgangspunt is de lichtst mogelijke vorm van vervoer, afhankelijk van de mogelijkheden van de leerling. Dat kan dus variëren van fiets tot taxi(-bus) of vervoer per touringcar.

Er zijn vier verschillende vervoersvoorzieningen, namelijk Zelfstandig openbaar vervoer (OV), Begeleid openbaar vervoer (BOV), Aangepast vervoer (vervoer per touringcar, taxi of minibusje) of Eigen vervoer.

  1. Hoe kom ik in aanmerking voor leerlingenvervoer?
    U stuurt een mail naar leerlingenvervoer@rotterdam.nl of u belt op werkdagen tussen 08.30-12.30 uur met medewerkers van leerlingenvervoer, telefoon (010) 498 42 57. U kunt het aanvraagformulier downloaden via loket leerlingenvervoer. U kunt ook aan de medewerkers van leerlingenvervoer vragen u het formulier per post toe te sturen.
     
  2. Met welke normen wordt er getoetst?
    • Afhankelijkheid van type onderwijs en vervoer
    • Afstand van huis naar school
    • In sommige gevallen speelt het inkomen een rol
     
  3. Hoe zit het met begeleiding en combinaties?
    Er wordt gekeken naar vaste combinaties van leerlingen, meestal naar dezelfde school.
    Daarnaast proberen we de samenstelling zo veel mogelijk gelijk te houden.
     
  4. Hoe groot is het vervoersgebied? Mag de klant overal naartoe gebracht worden?
    De leerling wordt vervoerd vanaf het woonadres of de Voorschoolse Opvang naar school. Voor de terugrit is dit uit school naar het woonadres of Buitenschoolse Opvang (BSO).
     
  5. Hoe lang mag een rit duren?
    Maximaal 90 minuten.
     
  6. Op hoeveel ritten heb ik recht?
    Twee ritten per dag: 1x heen en 1x terug op de reguliere tijden. Leerlingenvervoer is combinatievervoer. Dit houdt in dat leerlingen altijd in combinatie met elkaar worden vervoerd met maximaal 8 kinderen in een busje.
     
  7. Wat is de ritbijdrage en hoe wordt deze berekend?
    Er is geen ritbijdrage. Ouders van wie kinderen naar een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) gaan of naar een school voor een bepaalde levensovertuiging, betalen soms een eigen bijdrage. De afstand moet dan 6 kilometer of meer zijn en het inkomen van ouders moet € 24.300 of meer per jaar bedragen. De eigen bijdrage is even hoog als een 2-sterrenabonnement voor de leerling. Voor de eigen bijdrage ontvangen ouders een factuur van de gemeente Rotterdam.
     
  8. Kunnen er meerdere rolstoelen per keer vervoerd worden?
    Het rolstoelvervoer is ook combinatievervoer. Het aantal leerlingen dat tegelijk vervoerd wordt in de bus hangt onder meer af van het type rolstoel.
     
  9. Welke bagage mag er mee?
    Leerlingen mogen een schooltas of rugzak meenemen.
     
  10. Kun je vervoerd worden zonder een indicatie te hebben?
    Nee, dit is niet mogelijk.
     
  11. Wordt er rekening gehouden met inkomen?
    Voor leerlingen die naar een clusterschool gaan (SO/VSO), wordt geen eigen bijdrage berekend.
    Een eigen bijdrage geldt als
    - het belastbaar inkomen van ouders hoger is dan het wettelijk minimum inkomen
    - de leerling naar een school gaat met een specifiek godsdienstige of levensbeschouwelijke richting, een vrije school of een school voor speciaal basisonderwijs (SBO).
     
  12. Wanneer moet ik mijn aanvraag indienen?
    Als u vervoer wilt aanvragen voor het nieuwe schooljaar, moet u de aanvraag vóór 1 juni toesturen, zodat deze op tijd kan worden behandeld. Alleen dan kunnen wij zorgen voor het juiste vervoer vanaf de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar.

Bijzonderheden leerlingenvervoer

  • De leerlingen hebben meestal een taxipaspoort bij zich. Daarin staat wat de beperking van de leerling is en hoe er gehandeld moet worden als er plotseling iets is met de leerling. De chauffeur kan dan snel zien hoe te handelen.
  • Ouders kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten voor leerlingenvervoer. Dit wordt beoordeeld aan de Verordening Rotterdam 2015 en het besluit Toepassing Rotterdam 2015.

Heeft uw kind vervoer naar een jeugd-ggz-opvang of -behandeling nodig?

Hiervoor kunt u via uw hulpverlener een aanvraag indienen. Uw hulpverlener neemt dan contact op met uw wijkteam van de gemeente.
 
Heeft u hier vragen over dan kunt u die ook stellen via doelgroepenvervoer@rotterdam.nl. Binnen 48 uur (op werkdagen) krijgt u een reactie  (telefonisch of per e-mail).

Eigen bijdrage

Het kan zijn dat u voor uw vervoer of vervoershulpmiddel een eigen bijdrage moet betalen.