Zorgdichtbij: vervoer
Gepubliceerd op: 09-02-2017
Geprint op: 11-07-2020
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/zorgdichtbij-vervoer/
Spring naar het artikel

Zoekt u ondersteuning bij vervoer omdat u niet (meer) zelfstandig kunt reizen? Of zoekt u of vervoer voor uw kind? Op deze pagina leest u over de mogelijkheden.

Komt u er zelf niet uit met deze pagina? Bespreek dan uw zorgvraag bij de VraagWijzer. Kom langs op het spreekuur. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online. Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor de VraagWijzer bij u in de buurt.

Medewerkers van de VraagWijzer zoeken samen met u naar oplossingen. Is het nodig, dan verwijst VraagWijzer u naar andere organisaties in de wijk. Bijvoorbeeld het wijkteam of een hulpverlener van een zorgorganisatie.

Wat kunt u zelf regelen voor uw vervoer?

Kunt u door uw beperking geen gebruikmaken van een eigen vervoermiddel, het openbaar vervoer of een taxi? Misschien kunt u het zelf oplossen. Een fiets met elektrische trapondersteuning kopen bijvoorbeeld, of kennissen vragen u weg te brengen. Ook kunt u de wijkbus gebruiken als deze in uw wijk rijdt.

In alle gebieden kunnen bewoners van 55 jaar of ouder of met een beperking de wijkbus gebruiken. Maar het is nog niet overal op dezelfde manier geregeld. De prijs van het abonnement en de ritprijs kan iets verschillen per gebied.

Neem hiervoor contact op met de welzijnsorganisatie die de wijkbus organiseert in uw gebied (zie hieronder).

Rotterdammers met een indicatie voor collectief aanvullend vervoer die zelf in en uit kunnen stappen, mogen ook gebruik maken van de wijkbus. Dit geeft hen meer keuzevrijheid.

Telefoonnummers wijkbus

Wijkbus Centrum (010) 217 19 19
Wijkbus Charlois (010) 481 76 48
Wijkbus Feijenoord (010) 820 18 80
Wijkbus Delfshaven 06 - 24 66 80 43
Wijkbus Noord (010) 820 18 80
Wijkbus Hillegersberg/Schiebroek (010) 418 81 21
Wijkbus Hoek van Holland (017) 46 30 358
Wijkbus Hoogvliet/Pernis (010) 760 22 33
Wijkbus Kralingen/Crooswijk (010) 217 19 19
Wijkbus Overschie (010) 415 35 35
Wijkbus Prins Alexander (010) 455 85 17
Wijkbus Rozenburg 06 - 28 12 66 12
Wijkbus IJsselmonde (010) 479 54 04
Wijkbus Lombardijen (010) 419 10 20

Vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd hebben inwoners van de gemeente Rotterdam recht op vrij reizen met het openbaar vervoer in de regio Rotterdam. Voor de inwoners die in de periode 1 juli 2016 - 31 maart 2017 65 jaar zijn geworden, ging het vrij reizen in op de leeftijd van 65 jaar + 9 maanden.

Met het vrij reizen abonnement kunt u op doordeweekse dagen vanaf 9.00 uur instappen. In het weekend en op feestdagen mag u de hele dag vrij reizen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de RET. U ontvangt uiterlijk een aantal weken voor uw AOW-gerechtigde leeftijd van de gemeente een brief met een formulier. Het ingevulde formulier stuurt u terug in de antwoordenvelop. Een postzegel is niet nodig. Maakt u nog geen gebruik van vrij reizen met het openbaar vervoer, maar bent u wel AOW-gerechtigd? Bel dan met 14 010.

Hoe regelt u Vrij Reizen?

  • Persoonlijke OV-chipkaart
    Voor Vrij Reizen heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Dit is een openbaar vervoerkaart met uw foto erop. Als u die nog niet heeft, kun u hem aanvragen via www.ov-chipkaart.nl of via 0900 – 09 80.
  • Formulier invullen
    U ontvangt ruim voor uw AOW-gerechtigde leeftijd van de gemeente een brief met een formulier. Het ingevulde formulier stuurt u terug in de antwoordenvelop. Een postzegel is niet nodig.
  • Vrij reizen abonnement op uw OV-kaart zetten
    De aanvraag wordt verwerkt. Uiterlijk drie weken voor ingang van uw AOW-gerechtigde leeftijd ontvangt u van de gemeente bericht. U kunt dan het Vrij reizen abonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart zetten. De meeste winkels van Albert Heijn, Primera en Tabac & Gifts hebben hiervoor een gele OV-chipkaart automaat staan. Zoek een automaat in uw buurt.
  • Saldo OV-chipkaart
    Er moet saldo op uw OV-chipkaart staan, anders kan het vrij reizen abonnement niet op uw kaart worden geladen. U kunt het saldo checken via een gele OV-chipkaart automaat.

Welke vervoersvoorzieningen kunt u bij de gemeente aanvragen?

Kunt u het probleem niet zelf, met uw familie of buren oplossen? Dan kijken we of een vervoersvoorziening van de gemeente een oplossing kan zijn. Bijvoorbeeld Trevvel Samen, een scootmobiel of een aanpassing aan uw eigen vervoermiddel. Deze ondersteuning kunt u dan aanvragen bij de gemeente.

Bij Trevvel Samen rijdt u met anderen in een taxibusje. De vervoerder rijdt door heel Rotterdam en omstreken.

U wordt op het afgesproken adres opgehaald en zonder overstap naar het adres van uw bestemming gebracht. U moet een Trevvel Samenpas aanvragen (log in met DigiD) om gebruik te maken van Trevvel Samen.

Goed om te weten over Trevvel Samen:

  • Waar kunt u reizen?
    Als u een Wmo-indicatie Trevvel (vervoer op maat) heeft kunt u in de hele gemeente Rotterdam reizen met uw Trevvel Samenpas. Wilt u verder dan 5 zones buiten Rotterdam reizen dan kunt u gebruik maken van Valys. Valys kan alleen aangevraagd worden wanneer u ook een WMO-indicatie heeft voor  Trevvel. U moet hiervoor een Valyspas aanvragen.
  • Veiligheid
    Het dragen van een gordel is verplicht tijdens de rit met Trevvel Samen. Voor kinderen moet u zelf zorgen voor een goedgekeurd zitje, bijvoorbeeld een Maxi-Cosi of een stoelverhoger. Dit moet met een standaard driepuntsgordel vastgezet worden.
  • Trevvel Samenpas kwijt of onbruikbaar
    Doet uw Trevvel Samenpas het niet meer of bent u de pas verloren? Bel; dan met de klantenservice van Trevvel Samen, telefoon (088) 130 30 30.
  • Woon-werkvervoer
    U kunt Trevvel Samen niet gebruiken om naar uw werk te reizen. Uw werkgever is verantwoordelijk voor het woon-werkvervoer.
  • Begeleider mee
    Soms moet er verplicht een begeleider met u meereizen. In dat geval, reist deze gratis met u mee op uw Trevvel Samenpas.
  • Ritbijdrage
    Voor het gebruik van Trevvel Samen betaalt u een ritbijdrage aan Trevvel.

Bent u 75+ en reist u nog met het openbaar vervoer, maar liever niet 's avonds? Dan kunt u de 75+ Trevvel Samenpas aanvragen.

Iedere Rotterdammer die ouder is dan 75 jaar kan deze 75+ pas krijgen. Daarmee kunt u reizen vanaf 19.00 uur. Als u buiten de gemeente reist dan kan dit tot maximaal vijf zones rondom uw woonadres. Daarbuiten kunt u gebruik maken van Valys. U moet hiervoor een Valyspas aanvragen.

Misschien heeft u een hulpmiddel nodig om zelfstandig te kunnen reizen. Denk aan een scootmobiel, speciale fiets, handbike of rolstoelfiets.

Het kan ook zijn dat uw eigen vervoermiddel aangepast kan worden. Ondersteuning hiervoor kunt u aanvragen bij de gemeente. Hiervoor heeft u een Wmo-indicatie nodig.

Iedere mantelzorger ontvangt een gratis Rotterdampas. Daarop krijgt de mantelzorger ook eenmalig 25 euro OV-tegoed.

Voor de aanvraag van de pas heeft u een mantelzorgverklaring nodig. Heeft u al een gratis pas, dan kunt u deze verlengen. U kunt het OV-tegoed bij één van de RET-servicepunten op uw OV-chip laden. Lees meer op de pagina Mantelzorg.

Met de Rotterdampas kunt u meer dan 750 leuke dingen doen, gratis of met korting. Voor alle kortingsacties: zie rotterdampas.nl/acties.

Heeft u voor uzelf of uw kind een indicatie voor vervoer en wilt u uw deze veranderen, stopzetten of verlengen? Lees op de pagina Wijzigingen in zorg doorgeven hoe u dat doet.

Welke ondersteuning is er voor vervoer van uw kind?

Heeft uw kind vervoer naar een jeugd-ggz-opvang of -behandeling nodig?

Hiervoor kunt u via uw hulpverlener een aanvraag indienen. Uw hulpverlener neemt dan contact op met uw wijkteam van de gemeente.
Heeft u hier vragen over dan kunt u die ook stellen via doelgroepenvervoer@rotterdam.nl. Binnen 48 uur (op werkdagen) krijgt u een reactie  (telefonisch of per e-mail).

Eigen bijdrage

Het kan zijn dat u voor uw vervoer of vervoershulpmiddel een eigen bijdrage moet betalen.

\