Vraagwijzer
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 23-11-2020
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/vraagwijzer/
Ga naar de hoofdinhoud

U kunt nu het beste bellen naar telefoonnummer 14010. Een medewerker neemt graag de tijd voor een een-op-een-gesprek aan de telefoon. Als het kan meteen, en anders plannen we een afspraak voor een ander moment dat u én ons uitkomt.

Hoe u de Vraagwijzer nog meer kan bereiken, staat hieronder.

Telefonisch

Icoon van een telefoon

U kunt de Vraagwijzer telefonisch bereiken via 14 010 of als u een buitenlands abonnement/provider heeft via +31 10 267 16 25.

Digitaal

Icoon van een beeldscherm

U kunt ook het digitale contactformulier invullen.

Langskomen

icoon open deur en afstand houden

Bent u gezond en heeft u een dringende vraag die u aan de balie moet stellen? Dan bent u welkom van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur.
Let op: draag een mondkapje, kom alleen en houd 1,5 meter afstand!

De balies van de Vraagwijzers in Rotterdam zijn geopend. Maar stel uw bezoek uit bij hoesten, keelpijn, neusverkoudheid of koorts!

Meer informatie over contact met de Vraagwijzer

  1. Via het telefoonnummer 14 010 kunt u een vraag stellen of een afspraak maken voor een gesprek van een half uur met een medewerker van de Vraagwijzer. 14010 is bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur op weekdagen en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur
  2. Via de computer kunt u een vraag stellen of een afspraak maken voor een gesprek van een half uur met een medewerker van de Vraagwijzer. 24/7
  3. U kunt langskomen bij de balie van de Vraagwijzer bij u in de buurt voor een vraag of een gesprek met een medewerker, tussen 9.00 en 12.00 uur op weekdagen. Lees meer over het dragen van een mondkapje.

Over de Vraagwijzer

Heeft u vragen of problemen en komt u er zelf niet uit? Dan kunt u terecht bij de Vraagwijzer, een gratis loket van de gemeente Rotterdam. Bijvoorbeeld met administratie, opvoeding, juridische kwesties, vragen over uw gezondheid of over geld.

Werkwijze de Vraagwijzer

Medewerkers van de Vraagwijzer zoeken samen met u naar oplossingen. Is het nodig, dan verwijst de Vraagwijzer u naar andere organisaties in de wijk. Bijvoorbeeld het wijkteam, de Kredietbank of een hulpverlener van een zorgorganisatie.

Kijk op de kaart hieronder voor de adressen en openingstijden (klik op een Vraagwijzer in uw gebied). Onderaan deze pagina vindt u ook een lijst met Vraagwijzers per gebied.

Ziet u de kaart niet meteen? Klik dan op 'accepteer cookies'.

De Vraagwijzer juiste loket?

Twijfelt u of de Vraagwijzer de goede plek is voor uw vraag? Met de Wegwijzer zorg en hulp weet u in een paar klikken waar u het beste uw vraag kunt stellen. Accepteer de cookies hieronder en bekijk het filmpje om te zien hoe de Wegwijzer zorg en hulp werkt.

Veelgestelde vragen

De Vraagwijzer is een loket waar u langs kunt voor informatie en advies. Er zijn veertien Vraagwijzers verdeeld over de stad.

De Vraagwijzer is er voor alle Rotterdammers met een vraag over bijvoorbeeld zorg, geld, wonen, vervoer of juridische zaken.

U kunt vragen stellen over bijvoorbeeld:

  • zorg of hulp, bijvoorbeeld: vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • geldproblemen, bijvoorbeeld: een cursus of hulp van de Kredietbank Rotterdam
  • wonen, bijvoorbeeld: een woningaanpassing om zelfstandig te kunnen blijven wonen
  • juridische zaken, bijvoorbeeld: het schrijven van een bezwaarschrift of het aanvragen van toeslagen
  • vervoer, bijvoorbeeld over Trevvel of over de wijkbus
  • vrijwilligerswerk of een activiteit in uw wijk

U hoeft niets mee te nemen. Medewerkers van de Vraagwijzer kunnen u wel beter helpen als u de volgende dingen meeneemt:

  • uw paspoort of ID-kaart
  • documenten die met uw vraag te maken hebben, bijvoorbeeld brieven.

U kunt tijdens de spreekuren langskomen bij de Vraagwijzer bij u in de buurt. U kunt ook online een afspraak maken of via het telefoonnummer 14010.

Bij de Vraagwijzer werken medewerkers die u informatie en advies kunnen geven. Er werken Vraagwijzerconsulenten, Wmo-adviseurs en Sociaal Raadslieden.

Een medewerker van de Vraagwijzer zoekt samen met u naar oplossingen voor uw probleem of vraag. Is het nodig, dan verwijst de medewerker u door naar het wijkteam, de Kredietbank of de Sociaal Raadslieden.