VraagWijzer
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 19-10-2019
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/vraagwijzer/
Spring naar het artikel
Foto: Bureau In10

Heeft u vragen of problemen en komt u er zelf niet uit? Dan kunt u terecht bij VraagWijzer, een gratis loket van gemeente Rotterdam. Bijvoorbeeld met ingewikkelde brieven, juridische kwesties, vragen over uw gezondheid of over geld.

Er zijn veertien VraagWijzerkantoren in Rotterdam. De VraagWijzer bij u in de buurt, kan u het beste helpen. Kom zonder afspraak langs tijdens het inloopspreekuur. Of maak een afspraak via telefoonnummer 14 010 of online. Of vul uw gegevens en een datum en tijdstip in op onderstaand formulier, dan belt iemand van de Vraagwijzer u terug.

Medewerkers van VraagWijzer zoeken samen met u naar oplossingen. Is het nodig, dan verwijst VraagWijzer u naar andere organisaties in de wijk. Bijvoorbeeld het wijkteam, de Kredietbank of een hulpverlener van een zorgorganisatie.

Kijk op de sociale kaart Rotterdam voor een VraagWijzer bij u in de buurt. Of kijk op kaart hieronder voor de adressen en openingstijden (klik op een VraagWijzer in uw gebied). Onderaan deze pagina vindt u ook een lijst VraagWijzers per gebied.

VraagWijzer juiste loket?

Twijfelt u of VraagWijzer de goede plek is voor uw vraag? Met de Wegwijzer zorg en hulp weet u in een paar klikken waar u het beste uw vraag kunt stellen. Bekijk het filmpje om te zien hoe de Wegwijzer zorg en hulp werkt.

Veelgestelde vragen

VraagWijzer is een loket waar u langs kunt voor informatie en advies. Er zijn veertien VraagWijzers verdeeld over de stad.

VraagWijzer is er voor alle Rotterdammers met een vraag over bijvoorbeeld zorg, geld, wonen, vervoer of juridische zaken.

U kunt vragen stellen over bijvoorbeeld:

  • zorg of hulp, bijvoorbeeld: vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • geldproblemen, bijvoorbeeld: een cursus of hulp van de Kredietbank Rotterdam
  • wonen, bijvoorbeeld: een woningaanpassing om zelfstandig te kunnen blijven wonen
  • juridische zaken, bijvoorbeeld: het schrijven van een bezwaarschrift of het aanvragen van toeslagen
  • vervoer, bijvoorbeeld over Trevvel of over de wijkbus
  • vrijwilligerswerk of een activiteit in uw wijk

U hoeft niets mee te nemen. Medewerkers van VraagWijzer kunnen u wel beter helpen als u de volgende dingen meeneemt:

  • uw paspoort of ID-kaart
  • documenten die met uw vraag te maken hebben, bijvoorbeeld brieven.

U kunt tijdens de spreekuren langskomen bij de VraagWijzer bij u in de buurt. U kunt ook een afspraak maken via het telefoonnummer 14010 of online.

Bij VraagWijzer werken medewerkers die u informatie en advies kunnen geven. Er werken VraagWijzerconsulenten, Wmo-adviseurs en Sociaal Raadslieden.

Een medewerker van VraagWijzer zoekt samen met u naar oplossingen voor uw probleem of vraag. Is het nodig, dan verwijst de medewerker u door naar het wijkteam, de Kredietbank of de Sociaal Raadslieden.

Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding

Vanaf 1 augustus 2019 geldt in overheidsgebouwen een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding. Het gaat bijvoorbeeld om een integraalhelm, een bivakmuts, een boerka of een nikab. Daarom mag u met gezichtsbedekkende kleding onze locaties niet in. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Meer informatie

De VraagWijzer is voor Rotterdammers op verschillende manieren bereikbaar: via het contactformulier, online, via telefoon 14 010 en op een plek bij u in de buurt.