Elektrisch rijden
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 16-12-2018
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/elektrisch-rijden/
Spring naar het artikel

Het verkeer in Rotterdam is een van de grootste veroorzakers van ongezonde lucht in de stad. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, stimuleert Rotterdam het gebruik van elektrisch vervoer.

Want elektrische auto’s zijn schoon, stil en zuinig. Hierdoor dragen elektrische auto's bij aan een gezondere en aantrekkelijke leefomgeving.

Om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen zijn inmiddels ruim 1.700 openbare laadpunten geplaatst in Rotterdam. Door de groei van het aantal elektrische auto’s stijgt ook de behoefte aan laadpunten.

Laadplein

Rotterdam heeft één laadplein voor elektrische auto’s. Op dit openbare en slimme laadplein, gelegen aan de Veerhaven, kunnen tien auto’s tegelijkertijd opladen. Hierbij zorgt slimme software voor de verdeling van de beschikbare groene stroom over de aangesloten auto’s. Dit heet load-balancing. De snelheid waarmee iedere auto laadt is afhankelijk van

  • de hoeveelheid aangesloten auto's
  • het beschikbaar vermogen van het elektriciteitsnet
  • de maximale laadsnelheid van iedere aangesloten auto (verschilt per merk en model).

Opladen en parkeren bij het laadplein

Vier van de tien parkeerplekken zijn exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere zes plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

De palen van dit laadplein zijn de eerste palen in Rotterdam waar elektrisch rijders hun auto ook contractloos (dus zonder laadpas) kunnen opladen. Dit gaat via de 'laadpaal app' (van Last Mile Solutions), gekoppeld aan PayPal.

Openbare laadpaal aanvragen

Heeft u behoefte aan een laadpunt? De gemeente speelt op deze vraag in met het aanvraagportaal laadpaalnodig.nl. Deze website is voor automobilisten die wonen of werken in Rotterdam en (binnenkort) een elektrisch of plug-in hybride voertuig hebben. Via de website kunnen zij eenvoudig een nieuwe openbare laadpaal in de buurt aanvragen. Ook toont laadpaalnodig.nl een overzicht van alle openbare laadpalen binnen de gemeente. Via laadpaalnodig.nl kunt u de voorwaarden bekijken. Ook kunt u gemakkelijk een nieuwe laadpaal in de buurt van uw woon- of werkadres aanvragen.

Laadpaal bij eigen parkeerplaats

Elektrisch rijders die in het bezit zijn van een eigen parkeerplaats bij de woning komen niet in aanmerking voor een openbare laadpaal. Bekijk de mogelijkheden:

Elektrisch rijders die in een Vereniging van Eigenaren (VvE) een eigen parkeerplaats hebben kunnen daar (een) laadpunt(en) laten plaatsen. Dit kan, eventueel met de Vereniging van Eigenaren en een laadpuntleverancier. Om deze e-rijder op weg te helpen is de brochure Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen een VvE (pdf). Hierbij hoort ook een juridische toolkit (pdf). Deze brochure biedt een handleiding voor een toekomstbestendige aanpak voor het plaatsen van laadinfrastructuur binnen een VvE.

Elektrisch rijders met een eigen parkeerplaats zonder een Vereniging van Eigenaren (VvE) kunnen op verschillende manieren opladen. U kunt de elektrische auto aansluiten op de netaansluiting van de woning (plaats hiervoor een gecertificeerd stopcontact). De andere mogelijkheid is het plaatsen van een laadpunt, bijvoorbeeld in uw voortuin. Neem contact op met een laadpuntleverancier om u te laten informeren over de mogelijkheden.

Storing

Werkt een openbare laadpaal niet? Bel het storingsnummer: (088) 369 29 14 (dit telefoonnummer vindt u ook op de laadpaal). U krijgt dan direct een monteur aan de telefoon die het paalnummer aan u zal vragen. Dit (EVB-P)-nummer staat op de paal. In veel gevallen kan de monteur de storing op afstand verhelpen. Kan het niet op afstand dan komt de monteur zo snel mogelijk naar de laadpaal.

Let op: voor een storing van een openbare laadpaal op het laadplein aan de Veerhaven belt u een ander storingsnummer, namelijk: (071) 568 19 06 (dit telefoonnummer vindt u ook op de laadpaal).

Werkt een privélaadpaal niet? Neem dan contact op met uw laadpuntleverancier.

Innovatieve projecten

De gemeente realiseert een dekkend netwerk van laadinfrastructuur. Hiernaast doet ze ook mee met innovatieve projecten en experimenten voor elektrisch rijden en opladen. Bijvoorbeeld aan een batterij om duurzame energie op te slaan. Of een app om uitgesteld en draadloos laden mogelijk te maken.

Ook neemt de gemeente deel aan Living Lab Smart Charging. Dit is een samenwerkingsverband gericht op slim laden en verschonen we het eigen wagenpark. En willen we nieuwbouw 'EV-ready' maken: vanaf de bouw rekening houden met toekomstig gebruik van elektrisch vervoer.

Benieuwd naar de ontwikkeling van elektrisch rijden en laadpunten in Rotterdam? Bekijk de factsheet:

Veelgestelde vragen over elektrisch rijden

Op dit moment zijn er ongeveer 1.800 openbare laadpunten op straat. Daarnaast staan er ongeveer 450 private laadpunten bij bewoners en gemeentelijk terreinen zoals parkeergarages en P&R terreinen. Het totaal van de laadpunten komt daarmee uit op ongeveer 2.200 binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam.

De laadpalen in uw omgeving kunt u via verschillende manieren vinden. Bijvoorbeeld via laadpaalnodig.nl, RotterdamOnderweg.nl of via de app van uw laaddienstverlener. Het streven van de gemeente is dat de laadpalen maximaal worden gebruikt. Gebruikers van elektrische voertuigen kunnen met elkaar communiceren over het gebruik en de beschikbaarheid van een laadpaal. Bijvoorbeeld via de Social Charging App.

Plekken van laadpalen buiten gemeente Rotterdam kunt u vinden op oplaadpalen.nl.

Laadpunten in parkeergarages en op P&R-terreinen
In 10 van de 17 openbare stadsgarages vindt u 50 laadpunten. Op vier van de vijf P&R-terreinen zijn er 22 laadpunten. Meer informatie over parkeergarages.

De openbare laadpalen werken met een laadpas. Deze pas krijgen elektrisch rijders bij het afsluiten van een laadabonnement. Er zijn verschillende bedrijven die laadabonnementen en -passen leveren. In Rotterdam exploiteert ENGIE de openbare palen. ENGIE biedt ook een laadpas aan. U laadt met deze pas bij de Rotterdamse openbare laadpalen van ENGIE. Dit kost 26 of 28 eurocent per kWh (exclusief BTW). De energieprijs is afhankelijk van de plaatsingsdatum van de laadpaal. Met de laadpas va ENGIE betaalt u geen additionele servicekosten.

Een laadpas aanvragen kan via de website van ENGIE.

Bij het laadplein aan de Veerhaven is het ook mogelijk om zonder laadpas te betalen. Gebruikers kunnen via de app ChargePoint en PayPal betalen en de laadsessie starten en beëindigen.

Ja, er zijn twee snelladers.

  • City Rent aan het Couwenburg 58 (nabij Hofplein)
  • Argos Oil tankstation aan de Colloseumweg 470

Waarom plaatst de gemeente niet overal snelladers in plaats van gewone laadpunten?
Nog niet alle (gedeeltelijk) elektrische auto’s kunnen snelladen. Ook zijn snelladers voor gebruikers relatief duur in vergelijk met gewone laadpunten (hogere prijs per kWh). Dit komt door de hoge exploitatiekosten.

Om elektrisch rijders te ondersteunen bij het afleggen van grotere afstanden (vergroten actieradius) is een aantal snelladers geplaatst in de stad, op strategische locaties in de buurt van uitvalswegen. Daarnaast is er langs de snelwegen rondom Rotterdam ook een aantal snelladers.

In woonwijken zien we dat gebruikers over het algemeen langer op de laadplek staan (wonen of werken in de buurt). Dat maakt een snellader op zo’n locatie minder efficiënt. Het doorgaand verkeer dat gebruik wil maken van snelladers willen we dan ook niet een woonwijk inleiden, maar bedienen langs voor hen logische en efficiënte routes de stad in en uit.

U kunt een laadpaal aanvragen via laadpaalnodig.nl. Het onafhankelijke aanvraagportaal laadpaalnodig.nl is ontwikkeld door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. De gemeente is opdrachtgever voor de uitbreiding van het openbare laadnetwerk. Ze werkt hierbij samen met diverse partijen zoals de netbeheerder. Op dit moment levert, onderhoudt en exploiteert ENGIE de openbare laadpalen op straat.

Voor het aanvragen van een openbare laadpaal moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • u woont of werkt in Rotterdam
  • u heeft geen eigen (bedrijfs)parkeerterrein waar u kunt opladen
  • er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u gebruik van kunt maken
  • u bezit (of heeft een aankoop-/leasecontract voor) een volledig elektrische auto of plug-in hybride voertuig (vierwielig)
  • u heeft een parkeervergunning als de plek waarvoor u de aanvraag indient een betaald parkeren gebied is
  • u rijdt minimaal 10.000 km per jaar elektrisch (dit is ongeveer 2.000 kWh geladen stroom per jaar)

Na het plaatsen van de laadpaal wordt het gebruik gemonitord. Het is mogelijk dat een laadpaal wordt weggehaald of verplaatst als er per jaar minder dan 2.000 kWh wordt geladen.

ENGIE maakt, in overleg met de gemeente, een voorstel voor een plek voor de laadpaal. De netbeheerder (bv Stedin) doet een netcheck. De gemeente maakt daarna een verkeersbesluit, waar een reactie/bezwaartermijn van 6 weken aan verbonden is. De netbeheerder maakt vervolgens een planning voor plaatsing en aansluiting van de laadpaal. Tot slot plaatst ENGIE de laadpaal.

Bij het voorstel voor de plaats wordt onder andere rekening gehouden met:

  • de verkeersveiligheid
  • de zichtbaarheid van de laadlocatie
  • de aanwezigheid van laagspanningskabel
  • de breedte van het trottoir (minimaal 1,50 meter)
  • het ontbreken van grote bomen (en boomwortels)

De doorlooptijd van aanvraag tot realisatie van een laadpaal is zo’n vier tot zes maanden. Alle partijen streven naar een zo kort mogelijk doorlooptijd.

U vraagt een laadpas aan bij ENGIE, uw autodealer of een willekeurige dienstverlener van elektrisch vervoer. Met deze laadpas kunt u uw elektrische voertuig opladen bij alle openbare laadpunten in Nederland. Om op te laden houdt u uw laadpas voor het scanoog van het laadpunt en volgt vervolgens de instructies. Het scherm geeft aan dat u de stekker kunt aansluiten op het stopcontact van het laadpunt. Nadat de stekker is vergrendeld verschijnt de tekst ‘opladen bezig’ op het scherm.

Bij het laadplein aan de Veerhaven kunt u met de 'laadpaal app' (van Last Mile Solutions) de laadsessie starten en beëindigen.

Rijden op elektriciteit is goedkoper dan bijvoorbeeld rijden op benzine. Eén kWh elektriciteit van een Rotterdamse laadpaal kost 26 tot 28 eurocent (ex btw). Op deze ene kWh kan een elektrische auto nu al acht kilometer rijden. Een liter benzine kost ongeveer 1,60 euro en een zuinige auto rijdt hier ongeveer 20 kilometer op. Daarmee is elektrisch rijden ruim twee keer goedkoper dan rijden op benzine.

Op dit moment is de aanschafprijs van een elektrische auto nog hoger dan die van een benzineauto. Maar de verwachting is dat deze komende jaren snel gaat dalen. Dit komt door de toenemende vraag en door het toenemend aanbod van tweedehands elektrische auto’s.

Nee, voor laadpunten is geen landelijke subsidie beschikbaar. Wel kunnen er financiële (belasting)voordelen zijn voor de aanschaf en het gebruik van een elektrische auto. Uw dealer kunt u hierover adviseren.

Ja, in principe kunt u hier elke laadpas voor gebruiken. Het kan wel zijn dat u naar uw ‘gewone’ laadabonnement nog afzonderlijk een abonnement bij een andere aanbieder moet afsluiten.

Kijk voor de verschillende laadpassen op laadpastop10.nl.

U mag zolang u laadt bij een laadpaal geparkeerd staan. Is uw accu vol? Verplaats dan uw auto zodat een volgende elektrisch rijder gebruik kan maken van de laadpaal.

Woont u in een buurt waar u de enige elektrisch rijder bent? Dan zou u uw auto nadat deze volgeladen is, kunnen laten staan om de parkeerdruk niet onnodig te verhogen. Anders houdt u én de laadplek én de andere ‘gewone’ parkeerplaats bezet.

Met de laadpas van ENGIE laadt u, op de Rotterdamse openbare laadpalen van ENGIE, voor 26 of 28 cent per kWh exclusief BTW (afhankelijk van de plaatsingsdatum). Wanneer u gebruik maakt van een ENGIE laadpas betaalt u geen extra servicekosten. Een andere serviceprovider brengt deze kosten (zoals start- of transactiekosten) mogelijk wel in rekening. U kunt daar ook een ander laadtarief betalen, afhankelijk van uw abonnement.

Let op! Staat de laadpaal in een betaald parkeren gebied? Dan betaalt u ook het gewone parkeertarief.

De palen die wij plaatsen zijn alleen bestemd voor de openbare ruimte. Een Vereniging van Eigenaars valt hier niet onder.  Het plaatsen van een laadpunten binnen een VvE kan vragen oproepen bij zowel elektrisch rijders als leden van de VvE. Om u op weg te helpen is er de brochure Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE (pdf). Hierbij hoort ook een juridische toolkit (pdf). Deze brochure biedt een handleiding om te komen tot een toekomstbestendige aanpak voor het plaatsen van laadinfrastructuur binnen een VvE. De juridische toolkit bevat voorbeelden van modeldocumenten waarin u de gemaakte afspraken kunt vastleggen. Neem contact op met uw VvE om na te gaan wat de mogelijkheden zijn.

Als gebruiker van een elektrische auto mag u met een laadpas openbare laadpalen

  • op straat
  • in parkeergarages
  • op P+R terreinen

in Rotterdam gebruiken. Ook niet-Rotterdammers.

Goed om te weten; de laadpaal die u aanvraagt is geen ‘eigen’ laadpaal, maar voor iedereen toegankelijk.

Een openbaar toegankelijk laadpunt op privaat terrein van bijvoorbeeld een bedrijf of instelling. Denk aan parkeergarages op parkeerterreinen van bedrijven. De laadpunten zijn te gebruiken tijdens de openingstijden van het bedrijf of de instelling.

Voor elektrisch vervoer betekent interoperabiliteit dat elke laadpas bij elk openbaar laadpunt werkt. Zo heeft u voor heel Nederland, en straks misschien ook wel daarbuiten, maar één pas nodig.

Ja. Het gebruik van groene energie is een van de voorwaarden die de gemeente Rotterdam stelt aan de elektriciteitsleverancier van laadpalen. Het gaat dan om gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen, zoals:

  • zon
  • wind
  • biomassa
  • waterkracht
  • stortgas afkomstig uit Nederland

Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het laadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten is. Als de kabel is aangesloten, vergrendelt de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat de stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus erg veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.

Een uitbreiding van het openbaar laadnetwerk met een laadpaal bij u in de buurt kost u niets. De gemeente stimuleert het gebruik van elektrisch vervoer. Maar het is niet de bedoeling om zonder opgaaf van reden uw aanvraag voor een laadpaal te annuleren. Of om geen gebruik te maken van de laadpaal. De uitbreiding van het laadnetwerk kost de gemeente wel geld en daarom moet de laadpaal ook gebruikt worden.

De laadpassen van laaddienstverleners in Nederland zijn met elkaar uitwisselbaar (interoperabel). Dat betekent dat u met elke pas bij elk openbaar laadpunt kunt laden. Lukt dit niet, neem dan contact op met de aanbieder van uw laadpas.

Elektrische voertuigen dragen bij aan een gezonde luchtkwaliteit en zijn stil in gebruik. Door elektrisch vervoer te stimuleren werken we aan een aantrekkelijk en gezond Rotterdam. Als we het elektriciteitsnet ontlasten en tegelijkertijd maximaal profiteren van zelfopgewekte, duurzame energie dragen we bij aan de energietransitie. De verwachting is dat elektrisch vervoer ook veel nieuwe werkgelegenheid zal creëren.

Het rendement van een elektrische aandrijving over de gehele keten is 30-60 procent. Bij een conventionele aandrijving is dat 15-20 procent is. De CO2-winst van elektrische auto's is 30-55 procent vergeleken met niet-elektrische auto's. Hierbij gaan we uit van de huidige Nederlandse stroomopwekking. Dit is bij duurzame stroom dus nog hoger. De gemeente biedt uitsluitend groene stroom aan op haar laadpunten.

De gemiddelde afstand die een auto in Nederland jaarlijks aflegt is 20.000 kilometer. Om die afstand te rijden is 13.000 kilowattuur nodig (benzine omgerekend in stroom). Een elektrisch aangedreven auto heeft voor dezelfde afstand genoeg aan 4.000 kilowattuur. Elektrische voertuigen veroorzaken bovendien geen lokale uitstoot van fijnstof en NOx. Ze dragen daarmee bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.

De gemeente participeert in innovatieve projecten voor elektrisch rijden en opladen. Denk hierbij aan vernieuwingen in techniek, vormgeving, plaatsingsmethodiek, communicatie enzovoort. Ook neemt de gemeente deel aan Living Lab Smart Charging. Dit is een samenwerkingsverband met andere (markt)partijen gericht op slim laden. Kijk voor meer info op gezonderelucht.nl/actueel.

Zowel een waterstof auto als een elektrische auto rijdt op elektriciteit. Het verschil zit hem in de energiedrager. Elektrische auto’s halen de elektriciteit uit de opgeladen batterij. Waterstof auto’s halen dezelfde elektriciteit uit het omzetten van waterstof in elektriciteit en water. Dit water komt als reststof uit de uitlaat. Bij de één rijd je met een pakket batterijen rond, bij de ander met een tank waterstof. De aandrijving komt in beide gevallen uit een elektromotor.

Waterstof levert lokaal geen uitstoot op. We verwachten op lange termijn dat waterstof zorgt voor het vergroten van de actieradius van zwaardere elektrische voertuigen. Voor personenvervoer wordt verwacht dat we allemaal overstappen op elektrisch rijden (wel of niet met waterstof aangedreven). Vanaf 2030 wil het kabinet dat alle nieuwe auto’s die verkocht worden elektrisch rijden.

In de koersnota Schone lucht 2015-2018 (pdf) staat hoe gemeente Rotterdam de luchtkwaliteit wil verbeteren. Op korte en lange termijn.

Eén van de maatregelen uit de koersnota schone lucht is het stimuleren van elektrisch vervoer. Met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en te zorgen voor geluidsreductie door verkeer. ENGIE plaatst daarom vraaggestuurd laadpalen op straat voor elektrische voertuigen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie en een overzicht van laadpalen bij u in de buurt op laadpaalnodig.nl.