Spring naar het artikel

Wandelen, fietsen, hardlopen of op een andere manier genieten van het onovertroffen uitzicht. Vanaf elke plek langs de rivier kunt u via de bruggen, de tunnel of met de boot rondjes van 3,5 tot 28 kilometer maken.

Hieronder kunt u de routekaart van het Nieuwe Maasparcours downloaden. De gedrukte versie van de kaart met routebeschrijving is gratis af te halen bij onder andere Rotterdam.info (VVV).

Zeven trajecten

Het Nieuwe Maasparcours is opgedeeld in 7 trajecten, variërend van 3,5 tot 5 km. De begin- en eindpunten zijn dichtbij haltes van het openbaar vervoer en opstapplaatsen van de watertaxi.

De Euromast en Het Park zijn twee van de bekendste attracties van Rotterdam. De Parkkade is een vrije ligplaats voor zeeschepen. Langs de Westerkade en rond de Veerhaven staan imposante panden uit de 19de en vroege 20ste eeuw.

Denk dan aan het Westerkadehuis, het Atlantic-Huis, het Wereldmuseum en het gebouw van de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging De Maas. De Veerhaven is een jachthaven voor zeegaande, historische schepen. Op de kop staan vijf borstbeelden van prominente Rotterdammers, voormalige bewoners van de Parklaan en het Westplein. Op het halfronde plein aan de Veerkade staat het monument voor ir. Pieter Caland, ontwerper van de Nieuwe Waterweg. Aan de overkant staan de wolkenkrabbers van de Kop van Zuid met daartussen Hotel New York en de cruiseterminal.

In de Leuvehaven liggen historische vaartuigen van het Havenmuseum, waaronder RDM-stoomslepers, een graanelevator en een drijvende bok. Langs de Boompjes wappert de Internationale Vlaggenparade. Aan de overzijde, op het Noordereiland staat karakteristieke, laat-19de-eeuwse bebouwing. Bij het oude bruggenhoofd bevindt zich een bord met het getal 1000, de afstand in kilometers tot het begin van de bevaarbare Rijn.

Bij de oprit van de Willemsbrug is ter hoogte van Het Witte Huis, ooit het hoogste kantoorgebouw van Europa. De Oudehaven, met historische werf, biedt ligplaats aan vele historische binnenvaartschepen.

Routebeschrijving

  • Vanuit de Maastunnel rechtsaf over de Parkkade en via de Westerkade langs de beelden van zeegod Poseidon en tsaar Peter de Grote om de Veerhaven heen. Over de Willemskade naar het Willemsplein met aanlegsteigers van Aqualiner, Waterbus en Spido en onder de Erasmusbrug door. Fietsers gaan bovenlangs.
  • Na de Nieuwe Leuvebrug voor het Oorlogsmonument voor Zeevarenden de trap af naar het Leuvehoofd, fietsers nemen de helling naar beneden, en verder over de Boompjeskade.
  • Over het Bolwerk, onder het bruggenhoofd van de oude Willemsbrug door en langs het Maasbeeld, bijgenaamd ‘De Waslijn’, van Auke de Vries.

In voormalig zwemparadijs Tropicana zijn café-restaurant Aloha, een koffiebranderij en paddenstoelenkwekerij Rotterzwam gevestigd. Aan de Maasboulevard liggen passagiersschepen, die in Duitsland reisjes langs de Rijn maken.

Aan de overkant staat De Brug, een indrukwekkend kantoorgebouw op poten uit 2005, boven het bestaande gebouw van Unilever uit 1891. De Watertoren uit 1873 hoorde bij het Gemeentelijk Drinkwaterleiding-terrein (DWL-terrein). In de toren bevinden zich nu woningen, kantoren en horeca. Op het DWL-terrein werd een nieuwe woonwijk gebouwd, waarbij veel karakteristieke elementen van ‘het Waterwerk’ behouden zijn.

Routebeschrijving

  • Over de Oosterkade en de Boerengatbrug, de trap af naar de Rhijnspoorkade, fietsers langs het voormalig zwemparadijs Tropicana en via de helling onderlangs de Maasboulevard.
  • Voor het tankstation rechtsaf naar beneden naar de Oude Plantage. Voor roeivereniging Nautilus linksaf. Naar rechts via de kop van de Watertorenhaven, de trap op, met fietsgoot, naar de Watertorenweg. Via het pad op de dijk, de Buitenbassinweg, naar het werkhaventje. Fietsers linksaf via de Rijsakkerlaan, de Oude Plantagedreef en de Watertorenweg naar de Buitenbassinweg.

Achter de Nesserdijk ligt het natuurgebied De Esch. Vanaf het ‘balkon’ op de pilaar van de Van Brienenoordbrug die op het eiland staat, ziet u aan de noordoever hoe de Hollandsche IJssel uitmondt in de Nieuwe Maas.

Op de zuidoever ligt het oude dorp IJsselmonde, voor het eerst genoemd als Islemunde in 1072.

Routebeschrijving

Via Nesserdijk en Schaardijk, wandelaars halverwege het talud, onder de Van Brienenoordbrug door, dan linksaf en via het fietspad de brug over. Voor wandelaars is er op beide oevers een trap met fietsgoot. Aan de zuidzijde trap af en rechtsaf, tunneltje door, fietsers richting fietsknooppunt 63.

In 1941 werd het agrarische dorp IJsselmonde met zijn kapitale boerderijen door Rotterdam geannexeerd. In de vruchtbare polders verrezen, vanaf de jaren zestig, nieuwbouwwijken die samen Groot-IJsselmonde vormen.

De Veranda is de wijk aan de Piet Smitkade. Hij is gebouwd op het voormalige terrein van scheepswerf en machinefabriek Piet Smit Jr. Door de nabijheid van stadion ‘De Kuip’ zijn de straten vernoemd naar personen uit de geschiedenis van de voetbalclub Feyenoord.

De halve bollen en de watertoren in het Mallegatpark zijn een restant van de gasfabriek Feijenoord.

Routebeschrijving

  • Na het tunneltje linksaf. Bij het stoplicht rechtsaf de Willem van Gelderstraat in via de dijk, fietsers nemen het fietspad. Linksaf de Bovenstraat in. Over het asfalt onder de brug tot het Zuiddiepje, fietsers direct na de brug naar rechts. Het water volgen, wandelaars kort voor het einde het trapje af en de punt ronden via de kade. Rechtsaf langs de Kreeksehaven en rechtsaf bij de Burgemeester van Slijpelaan. Fietsers kunnen het fietspad op de dijk volgen. Via de Stadionweg langs een bedrijventerrein, dat door de rommelige aanblik ‘Klein België’ wordt genoemd.
  • Bij het Hoendiep rechtsaf tot de brug naar het Eiland van Brienenoord. Linksaf via het Boterdiep en de Piet Smitkade, langs de radarpost. Verder langs de rivier. Linksaf bij de Klinkerstraat, rechtsaf via de Korte Stadionweg.
  • Voorbij het tankstation rechtsaf via het Mallegatpark naar de rivier. Bij het hek linksaf de Passerstraat in.

Langs de Piekstraat staat oude, industriële bebouwing die voor een deel wordt hergebruikt door jonge bedrijven. Voorbij de sociale woningbouw op het voormalige terrein van scheepssloperij Simons staan de herenhuizen aan de kade.

De gevels zijn gerestaureerd en de woningen erachter zijn nieuw gebouwd. Aan de overkant van de rivier staat de voormalige watertoren op het DWL-terrein.

‘De Hef’ werd in 1928 in gebruik genomen en is een ontwerp van Pieter Joosting. Sinds de opening van de spoortunnel in 1993 is de spoorbrug buiten gebruik. Het imposante bouwwerk werd als industrieel monument gespaard. Het beweegbare deel, ‘het val’, is tot halverwege 2016 voor grootschalig onderhoud verwijderd. De Koninginnebrug dateert uit 1929 en werd ontworpen door A.H. van Rood.

Het Poortgebouw werd in 1879 gebouwd als kantoor van de Rotterdamsche Handelsvereeniging van Lodewijk Pincoffs. Het Joods Kindermonument bij het restant muur om het voormalige Gemeentelijk Haventerrein werd in 2013 onthuld. Daarop staan de namen vermeld van alle 686 Rotterdamse Joodse kinderen die vanaf deze plek zijn gedeporteerd en nooit zijn teruggekeerd. De Maastoren uit 2009 is met 161,2 meter het hoogste gebouw van Nederland. Links staat het gerechtsgebouw.

Routebeschrijving

  • Via Persoonshaven en Schietloodstraat om het zorgcentrum De Steenplaat heen. Via de Piekbrug naar de Piekstraat en langs het pand van Hunter Douglas. Bij de Feijenoorddijk rechtsaf, via het parkje naar de rivier, fietsers via de Spiekmanstraat en linksaf over de Feijenoordkade, wandelaars kunnen direct naar de kade via de helling.
  • Bij de Feijenoordhaven via de smalle brug naar de overkant, fietsers om het haventje heen, en verder langs de Feijenoordkade. Bij de Nassauhaven de kade volgen en rechtsaf over de Nassaubrug, een ophaalbrug, de Roentgenstraat in. Ter hoogte van de Nassaustraat (links) rechtsaf langs het terrein van Unilever tot de Koningshaven.
  • Linksaf onder de voormalige spoorbrug met heftorens (de Hef) door tot de Koninginnebrug, wandelaars direct aan het water, trapje omhoog bij de  Koninginnebrug. Fietsers gaan rechtdoor naar de Stieltjesstraat. Wandelaars steken via zebra over naar het Stieltjesplein, rechtsaf naar de Stieltjesstraat en via zebra terug naar de waterkant, trapje omlaag en lopen over de kade. Langs kinderkunsthal Villa Zebra, hotel Pincoffs, Poortgebouw en Kindermonument. Va het Wilhelminaplein met de Maastoren en brugwachtershuis, wandelaars direct langs de rivier, naar de Erasmusbrug.

De Wilhelminapier maakt deel uit van de Kop van Zuid en was decennialang het grondgebied van de Holland-Amerika Lijn (HAL), die in 1873 werd opgericht.

Op de pier bevonden zich kantoren, werkplaatsen, loodsen, vemen en aankomst- en vertrekhallen. Hotel New York, op de kop van de pier, is gevestigd in het voormalige hoofdkantoor van de HAL, die het imposante gebouw in 1984 verliet.

Het schiereiland Katendrecht ligt ingeklemd tussen de Rijn- en Maashaven. Aan het begin van de 20ste eeuw verdween door het graven van de Maashaven het oude dorp grotendeels, aan het einde van de eeuw verdween het havenbedrijf van Katendrecht. Op de vrijgekomen terreinen verrezen moderne woningen en het Deliplein kreeg een facelift. ‘De Kaap’ begon aan een derde jeugd met Theater, Kantine en FC Walhalla, Verhalenhuis Belvédère en restaurants. En met de Fenix-loodsen met de Food Factory, Circus Rotjeknor en de circusopleiding van Codarts.

Het ss Rotterdam werd in 1958 bij de RDM-werf te water gelaten. Na vele omzwervingen en een grondige restauratie keerde het schip terug naar de thuishaven en begon in 2010 een nieuw leven als toeristische attractie in de Maashaven. Aan boord bevinden zich onder meer een hotel, restaurants en bars. De Maashaven werd gegraven als graanhaven. Het silhouet van de Maassilo beheerst het beeld. De haven lag in het verleden vol graanschepen, elevatoren en rijnaken. Bij de Watersnoodramp van 1953 liep de kade langs de Maashaven over, waarna deze werd verhoogd tot Deltahoogte. Het pad ligt op de oorspronkelijke hoogte van de kade.

Routebeschrijving

  • Oversteken bij de Erasmusbrug naar de Wilhelminapier. Ga rechts naar het water. Over de Holland Amerikakade langs het KPN-gebouw, de drie geschakelde torens van De Rotterdam, de cruiseterminal, het World Port Center naar het sculptuur Lost Luggage en Hotel New York. Aan het einde van de Wilhelminapier de kade volgen. Via de Rijnhavenbrug naar het Deliplein op het schiereiland Katendrecht (De Kaap).
  • Bij de Veerlaan rechtsaf en bij de Linker Veerdam terug naar de rivier en linksaf het water volgen tot de Maashaven met aan de kade het ss Rotterdam.
  • Via Maashavenkade en Maashaven Nz. rechtsaf naar Maashaven Oz. Wandelaars volgen een pad halverwege het talud tot voorbij de steiger voor de watertaxi, daarna via een trap omhoog en onder het metroviaduct verder tot de Maassilo.

Voor de Maassilo staat een kantoorgebouw van architect Herman Haan op palen in het water. De graanelevators en de verbindingen naar de silo zijn de laatste restanten van de graanoverslag.

Aan de Brielselaan staan behalve de Maassilo, fabrieken van Quaker Oats en Meneba. Achter de Brielselaan ligt de Tarwebuurt met straatnamen die verwijzen naar het graanbedrijf: Gerststraat, Roggestraat, Speltstraat, Stoppelstraat en Tarwestraat.

Het Charloisse Hoofd biedt een mooi uitzicht. Onder andere op het s.s. Rotterdam, de Erasmusbrug, de Euromast, Het Park, het Scheepvaart- en Transport-college met overhangende collegezaal, de kranen van de Waalhaven. En natuurlijk op de ventilatiegebouwen van de Maastunnel op beide oevers. De Maastunnel was de eerste autotunnel in Nederland en was in 1942 voltooid. De tunnel is nu een Rijksmonument.

Routebeschrijving

  • Maashaven Zz. voor de Maassilo rechtsaf langs de kade en na het parkje linksaf. Bij de Brielselaan rechtsaf, fietsers via fietspad. Wandelaars over de dijk en over de Doklaan, langs de wand met rozen en de stalen gevel van de voormalige vuilverbranding rechtsaf naar het Charloisse Hoofd. 
  • Via de ingang tot de Maastunnel voor wandelaars en fietsers met de roltrap naar beneden. Door de tunnel naar de overkant van de rivier.

Elf extra wandelroutes

Langs het Nieuwe Maasparcours zijn 11 extra routes op de kaart gezet. Deze zijn vooral voor wandelaars goed toegankelijk want in een aantal zitten trappen of onverharde paden. De extra routes gaan langs oude Stadshavens, twee natuurparken, twee eilanden en het oudste stadspark van Rotterdam.

Gemarkeerde route

De Nieuwe Maas is de zichtbare leidraad. Ga zo dicht mogelijk langs de waterkant en de route wijst zichzelf. Voor wandelaars, fietsers en andere gebruikers is het Nieuwe Maasparcours in beide richtingen goed begaanbaar. De route is rechtsom beschreven en gemarkeerd met bordjes. 

Bewonersinitiatief

Het Nieuwe Maasparcours is een bewonersinitiatief dat door de gemeente enthousiast is overgenomen. Al een maand na de lancering van dit plan nam de gemeenteraad op 15 juli 2014 met algemene stemmen een motie aan. Hierin werd het Nieuwe Maasparcours omarmd als ‘hét uitgangspunt voor toekomstige plannen en werkzaamheden op beide rivieroevers’.

Plan van Aanpak

Sindsdien heeft de gemeente in overleg met de initiatiefnemers een Plan van Aanpak opgesteld. Daarin zijn grote en kleine knelpunten langs de route geïnventariseerd en is een opzet voor de uitvoering gemaakt.
Fietsen is een beleidsprioriteit van de gemeente Rotterdam. Daarom heeft de wethouder Mobiliteit zelf een deel van het Nieuwe Maasparcours ‘geïnspecteerd’. Dit is op film vastgelegd. Inmiddels heeft de gemeente een budget vastgesteld en is een aantal verbeteringen uitgevoerd.

Programma Rivieroevers

Het Nieuwe Maasparcours is door alle gebruikers (fietsers, wandelaars, hardlopers, scootmobielen, enz.) al goed te gebruiken, maar men moet voorlopig rekening houden met mogelijke obstakels. Fietsers en wandelaars op het parcours maken grotendeels gebruik van dezelfde paden, wat betekent dat men met elkaar rekening moet houden. Waar het niet anders kan, volgen de gebruikers aparte trajecten. Als het Nieuwe Maasparcours afwijkt van de rivieroever wordt dat aangegeven via markeringen. Het uitgangspunt blijft dat de rivier de leidraad is voor het hele 28 kilometer lange Nieuwe Maasparcours. Het Nieuwe Maasparcours wordt door de gemeente opgenomen als onderdeel van het Programma Rivieroevers.

Meer informatie

Voor vragen en suggesties: info@nieuwemaasparcours.nl.