Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 2 min

30 km/u in Rotterdam

De stad groeit en het wordt er steeds drukker. Dat maakt sommige plekken onveilig voor voetgangers, fietsers en spelende kinderen. Ook voor auto- en snorfietsbestuurders is het soms lastig om een goed overzicht te houden in het verkeer.

Daarom wordt de maximale snelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur. Niet overal, maar in straten waar het nodig en mogelijk is. Bijvoorbeeld in straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants of cafés zijn gevestigd. Ook moet de politie en ambulance er altijd door kunnen. Als straten aanleiding hebben om 30 km/u te worden, dan blijft de maximumsnelheid 50 km/u. 

Hoe herken je 30 km/u wegen?


We begrijpen dat dit even wennen is. Daarom komen er duidelijke borden en worden de lijnen op de weg aangepast. Wie te hard rijdt, neemt het risico om een boete te krijgen. Ook komt er een grote publiekscampagne om aan te geven waar we 30 km/u rijden en waarom.  Na de invoering van de 30 km/u wegen meten we of de snelheden zijn afgenomen en of de verkeersveiligheid is verbeterd. Is dit niet het geval, dan onderzoeken we hoe we de straat kunnen aanpassen.

Voordelen 30 km/u


Er zijn meerdere voordelen om meer straten naar 30 km/u te brengen. Eén van de belangrijkste is de verkeersveiligheid in Rotterdam. 80% van de letselongevallen vindt plaats op 50 km/u wegen. De remweg bij een 50 km/u weg (27,7 meter) is namelijk 2 keer zo lang dan bij een 30 km/u weg (13,3 meter). Meer 30 km/u wegen zorgen dus voor minder letselongevallen. 

Wist je dat?

-    Alles gewoon bereikbaar blijft en het verkeer nog steeds goed doorstromen; 
-    Er veel minder verkeerslawaai is. Er is zelfs 32% minder geluid; 
-    Er daardoor meer ruimte kan komen voor voetgangers en fietsers.

Kortom, met minder snel verkeer wordt het veiliger en meer relaxed in de stad.

Voorbeelden

Met deze nieuwe regel geven we gehoor aan de Verklaring van Stockholm, die in 2020 door Nederland is ondertekend. Andere steden zoals Brussel, Parijs en Helsinki hebben dit al gedaan en zien een verbetering van de veiligheid voor alle verkeersdeelnemers. Met name de stad Bilbao in Spanje is vergelijkbaar met Rotterdam en ziet positieve resultaten terug!