Elektrisch rijden
Het verkeer in Rotterdam is een van de grootste veroorzakers van ongezonde lucht in de stad. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, stimuleert Rotterdam het gebruik van elektrisch vervoer.
Want elektrische auto’s zijn schoon, stil en zuinig. Hierdoor dragen elektrische auto's bij aan een gezondere en aantrekkelijke leefomgeving.
Om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen zijn inmiddels ruim 6.000 openbare laadpalen geplaatst in Rotterdam. Door de groei van het aantal elektrische auto’s stijgt ook de behoefte aan laadpunten.
Bekijk de locaties van de openbare laadpalen op de parkeerplattegrond. Link opent een externe pagina. Let op! Bij een laadpaal (in een betaald parkeergebied) moet u ook gewoon betalen voor de parkeerplek. Als u laadt en parkeert zonder geldig betalingsbewijs dan riskeert u een parkeerboete.
Laadpleinen
Rotterdam heeft op dit moment 5 laadpleinen voor elektrische auto’s. Op deze openbare en slimme laadpleinen kunnen meerdere auto’s tegelijkertijd opladen. De vakken met een kruis, stekkericoon en bijbehorend verkeersbord zijn alleen bestemd voor elektrische auto’s die aan het laden zijn. De parkeervakken zonder markering zijn bestemd voor alle auto’s en zijn voorzien van een werkende laadpaal. Op de laadpleinen zorgt slimme software voor de verdeling van de beschikbare groene stroom over de aangesloten auto’s. Dit heet load-balancing. De snelheid waarmee iedere auto laadt is afhankelijk van onderstaande punten:
- de hoeveelheid aangesloten auto's
- het beschikbaar vermogen van het elektriciteitsnet
- de maximale laadsnelheid van iedere aangesloten auto (verschilt per merk en model).
Het maximale vermogen dat elke laadpaal biedt is 22 kW. Volg de instructies op de laadpaal om het laden van de elektrische auto te starten en te stoppen.
Opladen en parkeren bij het laadplein
Het laadplein aan het Cor Kieboomplein heeft drie laadpalen, elk met vier laadpunten. Op dit laadplein kunnen twaalf elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Het laadplein bevindt zich aan het Cor Kieboomplein ter hoogte van de Jan Pettersonstraat. Vier van de twaalf parkeerplekken zijn exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere acht plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.
Het laadplein aan de Nassauhaven Noord heeft twee laadpalen, elk met twee laadpunten. Op dit laadplein kunnen vier elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Daarnaast staan er twee DC laders, die beide gereserveerd zijn voor elektrische deelauto’s en niet te gebruiken zijn voor het opladen van uw elektrische auto. Het laadplein bevindt zich aan de Nassauhaven ter hoogte van huisnummer 40.
Het laadplein aan de Schiedamse Vesthof heeft vier laadpalen, elk met twee laadpunten. Daarnaast staat er ook een DC lader, die toegankelijk is voor elektrische auto’s met een ChaDeMo-stekker. Op dit laadplein kunnen daarom negen elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Het laadplein bevindt zich aan de Schiedamse Vesthof aan de zijde van de Schiedamse Vest.
Het laadplein aan de Stieltjesstraat heeft vier laadpalen, elk met twee laadpunten. Daarnaast staat er ook een DC lader, die toegankelijk is voor elektrische auto’s met een ChaDeMo stekker. Op dit laadplein kunnen daarom negen elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Het laadplein bevindt zich aan de Stieltjesstraat ter hoogte van Villa Zebra.
Het laadplein Veerkracht is gelegen aan de Veerhaven. Op dit plein staan 5 laadpalen, elk met twee laadpunten. Op dit laadplein kunnen 10 elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Zes van de tien parkeerplekken zijn speciaal voor elektrische auto’s. De andere 4 plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.
Snelladen in Rotterdam
Rotterdam heeft verschillende snellaadpalen in de stad. Momenteel komen er veel snellaadstations bij. Met laders met een laadsnelheid van 150kilowattuur tot ruim 400. Dit zijn “hyperchargers” waar bestel- en personenauto’s tot 300 kilowattuur kunnen laden. Zoek in de app van uw laadpasaanbieder naar laadstations met een snelheid hoger dan 50kW om deze snelladers te vinden.
Tip: De aanbieders bieden diverse vormen van abonnementen aan waarmee snel laden goedkoper kan.
Openbare laadpaal aanvragen
Heeft u behoefte aan een laadpaal? De gemeente speelt op deze vraag in met het aanvraagportaal laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina. Deze website is voor automobilisten die wonen of werken in Rotterdam en (binnenkort) een elektrisch of plug-in hybride voertuig hebben. Via de website kunnen zij eenvoudig een nieuwe openbare laadpaal in de buurt aanvragen. Ook toont laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina een overzicht van alle openbare laadpalen binnen de gemeente. Via laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina kunt u de voorwaarden bekijken. Ook kunt u gemakkelijk een nieuwe laadpaal in de buurt van uw woon- of werkadres aanvragen.
Laadpaal bij eigen parkeerplaats
Elektrisch rijders die in het bezit zijn van een eigen parkeerplaats bij de woning komen niet in aanmerking voor een openbare laadpaal. Bekijk de mogelijkheden:
Elektrisch rijders die in een Vereniging van Eigenaren (VvE) een eigen parkeerplaats hebben kunnen daar een laadpaal laten plaatsen. Om u op weg te helpen is er de brochure 'Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE'. Hierbij hoort ook een juridische toolkit. Download de brochure en toolkit op de website van VvE laden:
VvE laden | vveladen.nl. Link opent een externe pagina
Deze brochure biedt een handleiding voor een toekomstbestendige aanpak voor het plaatsen van laadinfrastructuur binnen een VvE. Wilt u meer weten over hoe de VvE laadpunten kan plaatsen voor haar eigenaren? Bezoek dan de pagina Elektrisch laden. Link opent een externe pagina op de website van VVE-010.
Elektrisch rijders met een eigen parkeerplaats zonder een Vereniging van Eigenaren (VvE) kunnen op verschillende manieren opladen. U kunt de elektrische auto aansluiten op de netaansluiting van de woning. Plaats hiervoor een gecertificeerd stopcontact. De andere mogelijkheid is het plaatsen van een laadpaal, bijvoorbeeld in uw voortuin. Neem contact op met een laadpaalleverancier om u te laten informeren over de mogelijkheden.
Storing
Werkt een openbare laadpaal niet? Bel het storingsnummer welke vermeld staat op de laadpaal. U krijgt dan een helpdeskmedewerker van EQUANS aan de telefoon die het laadpaalnummer aan u vraagt. Dit nummer staat op de paal. In veel gevallen kan de medewerker de storing op afstand verhelpen. Kan het niet op afstand dan komt een monteur zo snel mogelijk naar de laadpaal.
Let op
- Niet iedere laadpaal heeft hetzelfde storingsnummer. Kijkt u dan ook op de laadpaal voor het juiste nummer.
- Voor een storing bij het snellaadstation van Fastned aan de Stadionweg belt u het storingsnummer van Fastned: 020 705 53 00 (dit telefoonnummer vindt u ook op de laadpaal)
Werkt een privélaadpaal niet? Neem dan contact op met uw laadpuntleverancier.
Innovatieve projecten
De gemeente maakt een dekkend netwerk van laadinfrastructuur. Ze doet ook mee met innovatieve projecten en experimenten voor elektrisch rijden en opladen. Bijvoorbeeld aan een batterij om duurzame energie op te slaan. Of een app om uitgesteld en draadloos laden mogelijk te maken.
Ook neemt de gemeente deel aan Living Lab Smart Charging. Link opent een externe pagina. Dit is een samenwerkingsverband gericht op slim laden en verschonen we het eigen wagenpark. En wil de gemeente nieuwbouw 'EV-ready' maken dan houdt ze vanaf de bouw rekening met toekomstig gebruik van elektrisch vervoer.
Vragen en antwoorden over elektrisch rijden
Kijk op oplaadpalen.nl. Link opent een externe pagina om te zien waar de laadpalen staan, of download de app van uw laadpasaanbieder.
De laadpalen in uw omgeving kunt u op verschillende manieren vinden. Bijvoorbeeld via laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina, RotterdamOnderweg.nl. Link opent een externe pagina of via de app van uw laaddienstverlener. Het streven van de gemeente is dat de laadpalen maximaal worden gebruikt. Gebruikers van elektrische voertuigen kunnen met elkaar communiceren over het gebruik en de beschikbaarheid van een laadpaal. Bijvoorbeeld via de Social Charging App.
Plekken van laadpalen buiten gemeente Rotterdam kunt u vinden op oplaadpalen.nl. Link opent een externe pagina.
Laadpunten in parkeergarages en op P&R-terreinen
In 10 van de 17 openbare stadsgarages vindt u 50 laadpunten. Op vier van de vijf P&R-terreinen zijn er 22 laadpunten. Meer informatie over parkeergarages. Link opent een externe pagina.
Het parkeren en laden van elektrische voertuigen in (ondergrondse) parkeergarages brengt andere risico’s met zich mee dan het parkeren van fossiel aangedreven voertuigen. Om de veiligheid te waarborgen zijn de nodige maatregelen getroffen in de gemeentelijke parkeergarages. Zo zijn de laadpunten gekoppeld aan de aanwezige brandmeldinstallatie en zijn ze geplaatst door ervaren, gecertificeerde installateurs. Bij calamiteiten in de parkeergarage wordt de stroom automatisch van de laadpunten afgehaald. De laadpalen en de systematiek zijn in overleg met de brandweer geplaatst.
De openbare laadpalen werken met een laadpas. Er zijn verschillende bedrijven die laadpassen en -abonnementen leveren.
In Rotterdam beheert EQUANS de openbare laadpalen. EQUANS biedt ook een laadpas. Link opent een externe pagina aan. Met de laadpas van EQUANS laadt u op het publieke netwerk voor het tarief zoals vermeld op de specifieke laadpaal. U vindt het tarief door de QR-code op de laadpaal te scannen. Gebruik ook de Easy Charging app om gemakkelijk het tarief per laadpaal te zien.
Wanneer u gebruik maakt van een EQUANS laadpas betaalt u geen bijkomende servicekosten. Een andere serviceprovider brengt deze kosten (zoals start- of transactiekosten) mogelijk wel in rekening. U kunt daar ook een ander laadtarief betalen, afhankelijk van uw laadpasaanbieder.
Kijk voor de verschillende laadpassen op laadpastop10.nl. Link opent een externe pagina.
Kijk op oplaadpalen.nl. Link opent een externe pagina om te zien waar de snelladers staan, of download de app van uw laadpasaanbieder.
Waarom plaatst de gemeente niet overal snelladers in plaats van gewone laadpunten?
Nog niet alle (gedeeltelijk) elektrische auto’s kunnen snelladen. Ook zijn snelladers voor gebruikers relatief duur in vergelijk met gewone laadpunten (hogere prijs per kWh). Dit komt door de hoge beheerkosten.
Om elektrisch rijders te ondersteunen bij het afleggen van grotere afstanden (vergroten actieradius) is een aantal snelladers geplaatst in de stad, op strategische locaties in de buurt van uitvalswegen. Daarnaast is er langs de snelwegen rondom Rotterdam ook een aantal snelladers.
In woonwijken zien we dat gebruikers over het algemeen langer op de laadplek staan (wonen of werken in de buurt). Dat maakt een snellader op zo’n plek minder efficiënt. Het doorgaand verkeer dat gebruik wil maken van snelladers willen we dan ook niet een woonwijk inleiden, maar bedienen langs voor hen logische en efficiënte routes de stad in en uit.
U kunt een laadpaal aanvragen via laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina. Het onafhankelijke aanvraagportaal laadpaalnodig.nl is ontwikkeld door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. De gemeente is opdrachtgever voor de uitbreiding van het openbare laadnetwerk. Ze werkt hierbij samen met diverse partijen zoals de netbeheerder. Op dit moment levert, onderhoudt en beheert ENGIE de openbare laadpalen op straat.
Voor het aanvragen van een openbare laadpaal moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- u woont of werkt in Rotterdam
- u heeft geen eigen (bedrijfs)parkeerterrein waar u kunt opladen
- er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u gebruik van kunt maken
- u bezit (of heeft een aankoop-/leasecontract voor) een volledig elektrische auto of plug-in hybride voertuig (vierwielig)
- u heeft een parkeervergunning als de plek waarvoor u de aanvraag indient een betaald parkeren gebied is
- u rijdt minimaal 10.000 km per jaar elektrisch (dit is ongeveer 2.000 kWh geladen stroom per jaar)
Na het plaatsen van de laadpaal wordt het gebruik gemonitord. Het is mogelijk dat een laadpaal wordt weggehaald of verplaatst als er per jaar minder dan 2.000 kWh wordt geladen.
Equans (voorheen Engie) maakt, in overleg met de gemeente, een voorstel voor een plek voor de laadpaal. De netbeheerder (bv Stedin) doet een netcheck.
De gemeente maakt daarna een verkeersbesluit, waar een reactie-/bezwaartermijn van 6 weken aan verbonden is.
Daarna maakt de netbeheerder een planning voor plaatsing en aansluiting van de laadpaal. Tot slot plaatst Equans de laadpaal.
Een laadpaal zelf is vergunningsvrij, net als een bankje of een prullenbak in de buitenruimte.
Bij het voorstel voor de plek wordt onder andere rekening gehouden met:
- verkeersveiligheid
- de zichtbaarheid van de laadlocatie
- de aanwezigheid van laagspanningskabel
- de breedte van de stoep:
een vrije breedte van 1,50 meter, maar bij bijvoorbeeld een lantaarnpaal mag dit ook 90 centimeter zijn. - het ontbreken van boomwortels.
De tijd van aanvraag tot plaatsen van een laadpaal is ongeveer zes tot negen maanden. Alle partijen proberen dit zo snel mogelijk te doen.
Bezwaar
Tegen het verkeersbesluit kan bezwaar worden aangetekend binnen 6 weken na publicatie op Zoeken in alle documenten | officielebekendmakingen.nl. Link opent een externe pagina.
Alle informatie die nodig is om bezwaar aan tekenen staat in Gemeenteblad 2023, 188102 | officielebekendmakingen.nl. Link opent een externe pagina.
U vraagt een laadpas aan bij ENGIE, uw autodealer of een andere dienstverlener van elektrisch vervoer. Met deze laadpas kunt u uw elektrische voertuig opladen bij alle openbare laadpunten in Nederland. Om op te laden houdt u uw laadpas voor het scan-oog van het laadpunt en volgt vervolgens de instructies. Het scherm geeft aan dat u de stekker kunt aansluiten op het stopcontact van het laadpunt. Nadat de stekker is vergrendeld verschijnt de tekst ‘opladen bezig’ op het scherm.
Bij het laadplein aan de Veerhaven kunt u met de 'laadpaal app' (van Last Mile Solutions) de laadsessie starten en beëindigen.
Dat hangt af van veel factoren, maar in heel veel gevallen wel.
Met een elektrische auto ben je volgens de consumentenbond bijna altijd goedkoper uit dan met een brandstofauto. Kijk op Elektrisch rijden | consumentenbond.nl. Link opent een externe pagina.
Op dit moment is de aanschafprijs van een elektrische auto nog hoger dan die van een benzineauto. Maar de verwachting is dat deze komende jaren snel gaat dalen. Dit komt door de toenemende vraag en door het toenemend aanbod van tweedehands elektrische auto’s.
Nee, voor laadpunten is geen landelijke subsidie beschikbaar. Wel kunnen er financiële (belasting)voordelen zijn voor de aanschaf en het gebruik van een elektrische auto. Uw dealer kan u hierover adviseren.
Ja, in principe kunt u hier elke laadpas voor gebruiken. Het kan wel zijn dat u naast uw 'gewone' laadabonnement nog apart een abonnement bij een andere aanbieder moet afsluiten.
U mag zolang u laadt bij een laadpaal geparkeerd staan. Is uw accu vol? Verplaats dan uw auto zodat een volgende elektrisch rijder gebruik kan maken van de laadpaal.
In Rotterdam gelden twee tarieven voor openbare laadpunten.
Op alle laadpalen is een QR-code te vinden. Deze kan gescand worden voor het meest actuele laadtarief op de betreffende laadpaal.
Daarnaast is het mogelijk om via verschillende apps en online tools de laadtarieven van de laadpalen in Rotterdam te vinden. Bijvoorbeeld via de Easy Charging app, waar met behulp van een kaart voor elke laadpaal in Rotterdam te zien is welk laadtarief geldt.
Door gebruik te maken van een laadpas van Equans of de Easy Charging app betaalt u geen aanvullende servicekosten. U kunt ook betalen met andere laadpassen, maar deze brengen mogelijk andere kosten (zoals start- of transactiekosten) in rekening voor uw laadsessie. Bekijk hiervoor de app of website van uw laadpasaanbieder.
Elektrisch rijders die in een Vereniging van Eigenaren (VvE) een eigen parkeerplaats hebben kunnen daar (een) laadpunt(en) laten plaatsen. Om u op weg te helpen is er de brochure 'Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE'. Hierbij hoort ook een juridische toolkit. Download de brochure en toolkit op de website van VvE laden:
VvE laden | vveladen.nl. Link opent een externe pagina
Deze brochure biedt een handleiding voor een toekomstbestendige aanpak voor het plaatsen van laadinfrastructuur binnen een VvE. Wilt u meer weten over hoe de VvE laadpunten kan plaatsen voor haar eigenaren? Bezoek dan de pagina Elektrisch laden op de website van VVE-010.
Als gebruiker van een elektrische auto mag u met een laadpas openbare laadpalen
- op straat
- in parkeergarages
- op P+R terreinen
in Rotterdam gebruiken. Ook niet-Rotterdammers.
Goed om te weten; de laadpaal die u aanvraagt is geen 'eigen' laadpaal, maar voor iedereen toegankelijk.
Een openbaar toegankelijk laadpunt op privaat terrein van bijvoorbeeld een bedrijf of instelling. Denk aan parkeergarages op parkeerterreinen van bedrijven. De laadpunten zijn te gebruiken tijdens de openingstijden van het bedrijf of de instelling.
Voor elektrisch vervoer betekent interoperabiliteit dat elke laadpas bij elk openbaar laadpunt werkt. Zo heeft u voor heel Nederland, en straks misschien ook wel daarbuiten, maar één pas nodig.
Ja. Het gebruik van groene energie is een van de voorwaarden die de gemeente Rotterdam stelt aan de elektriciteitsleverancier van laadpalen. Het gaat dan om gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen, zoals:
- zon
- wind
- biomassa
- waterkracht
- stortgas afkomstig uit Nederland.
Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het laadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten is. Als de kabel is aangesloten, vergrendelt de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat de stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus erg veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.
Een uitbreiding van het openbaar laadnetwerk met een laadpaal bij u in de buurt kost u niets. De gemeente stimuleert het gebruik van elektrisch vervoer. Maar het is niet de bedoeling om zonder opgaaf van reden uw aanvraag voor een laadpaal te annuleren. Of om geen gebruik te maken van de laadpaal. De uitbreiding van het laadnetwerk kost de gemeente wel geld en daarom moet de laadpaal ook gebruikt worden.
De laadpassen van laaddienstverleners in Nederland zijn met elkaar uitwisselbaar (interoperabel). Dat betekent dat u met elke pas bij elk openbaar laadpunt kunt laden. Lukt dit niet, neem dan contact op met de aanbieder van uw laadpas.
Elektrische voertuigen helpen mee aan een gezonde luchtkwaliteit en zijn stil in gebruik. Door elektrisch vervoer te stimuleren werken we aan een aantrekkelijk en gezond Rotterdam. Als we het elektriciteitsnet ontlasten en maximaal profiteren van zelfopgewekte, duurzame energie helpen we mee aan de energietransitie. De verwachting is dat elektrisch vervoer ook veel nieuwe werkgelegenheid maakt.
Het rendement van een elektrische aandrijving over de gehele keten is 30-60 procent. Bij een conventionele aandrijving is dat 15-20 procent is. De CO2-winst van elektrische auto's is 30-55 procent vergeleken met niet-elektrische auto's. Hierbij gaan we uit van de huidige Nederlandse stroomopwekking. Dit is bij duurzame stroom dus nog hoger. De gemeente biedt uitsluitend groene stroom aan op haar laadpunten.
De gemiddelde afstand die een auto in Nederland jaarlijks aflegt is 20.000 kilometer. Om die afstand te rijden is 13.000 kilowattuur nodig (benzine omgerekend in stroom). Een elektrisch aangedreven auto heeft voor dezelfde afstand genoeg aan 4.000 kilowattuur. Elektrische voertuigen veroorzaken bovendien geen lokale uitstoot van fijnstof en NOx. Ze dragen daarmee bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad.
De gemeente doet mee aan innovatieve projecten voor elektrisch rijden en opladen. Denk hierbij aan vernieuwingen in techniek, vormgeving, plaatsingsmethodiek, communicatie enzovoort. Ook neemt de gemeente deel aan Living Lab Smart Charging. Link opent een externe pagina. Dit is een samenwerkingsverband met andere (markt)partijen gericht op slim laden.
Zowel een waterstofauto als een elektrische auto rijdt op elektriciteit. Het verschil zit hem in de energiedrager. Elektrische auto’s halen de elektriciteit uit de opgeladen batterij. Waterstofauto’s halen dezelfde elektriciteit uit het omzetten van waterstof in elektriciteit en water. Dit water komt als reststof uit de uitlaat. Bij de één rijd je met een pakket batterijen rond, bij de ander met een tank waterstof. De aandrijving komt in beide gevallen uit een elektromotor.
Waterstof levert lokaal geen uitstoot op. We verwachten op lange termijn dat waterstof zorgt voor het vergroten van de actieradius van zwaardere elektrische voertuigen. Voor personenvervoer wordt verwacht dat we allemaal overstappen op elektrisch rijden (wel of niet met waterstof aangedreven). Vanaf 2030 wil het kabinet dat alle nieuwe auto’s die verkocht worden elektrisch rijden.
Op de pagina Luchtkwaliteit leest u meer informatie over de maatregelen die de gemeente Rotterdam neemt om de luchtkwaliteit te verbeteren. Eén van de maatregelen is het stimuleren van elektrisch vervoer. Met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en te zorgen voor geluidsvermindering door verkeer. ENGIE plaatst daarom laadpalen op straat voor elektrische voertuigen wanneer daar om gevraagd wordt.
Bent u in bezit van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken en heeft u een elektrische auto? Of krijgt u een elektrische auto?
U kunt hier een laadpaal aanvragen bij uw GPP-vak, ga naar de website Laadpaal Nodig. Link opent een externe pagina.
Laadpaal niet overal mogelijk
Er zal geprobeerd worden bij het gehandicaptenparkeervak op kenteken een laadpaal te realiseren. Dit is niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld door afwezigheid van een geschikte stroomkabel. Of juist doordat er te veel andere kabels en buizen in de grond zitten. Mogelijk moet uw parkeerplek verplaatst worden. Als dit zo is dan nemen wij contact met u op. Voor vragen of overleg kunt u mailen naar rotterdamelektrisch@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Ja dat is mogelijk, als u zelf een parkeerplaats heeft met een eigen laadpaal. Goed om te weten dat het niet is toegestaan om een kabel over de gemeentelijke stoep of straat te leggen om uw auto op te laden. Dit is omdat gemeentelijke parkeerplekken op dat moment als 'eigen' gezien kunnen worden en om struikelgevaar te voorkomen.
Leuk feitje, de stroom die u teruglevert aan het net gaat naar gebruikers bij u in de buurt. Als er op dat moment een elektrische auto laadt, dan wordt uw stroom daar gebruikt.
Komt er in uw straat of buurt een laadpaal en bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken tegen het besluit dat er een laadpaal wordt geplaatst.
Dit kun u doen op deze pagina. Link opent een externe pagina.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie en een overzicht van laadpalen bij u in de buurt op laadpaalnodig.nl. Link opent een externe pagina.