Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 2 min

Mogelijke fraude met uitkering doorgeven

Een uitkering is alleen bedoeld voor mensen die er recht op hebben. Als iemand wel een uitkering ontvangt, maar niet eerlijk is over zijn of haar situatie, dan heet dit: Fraude. Vermoedt u dat iemand er geen recht op heeft? Bijvoorbeeld omdat die persoon werkt of samenwoont, zonder dat de gemeente dit weet? U kunt dit melden. Dat kan ook zonder uw naam op te geven.

Hoe u vermoeden van fraude kunt doorgeven

Online vermoeden van fraude doorgeven

U kunt online melden via de knop 'Vermoeden van fraude doorgeven'.

Telefonisch

U kunt bellen naar telefoonnummer 010 498 43 33.
Dit nummer is bereikbaar tussen 8.30 uur en 16.00 uur,
op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.

Aan de balie

U mag tussen 8.30 uur en 16.00 uur langskomen op adres Librijesteeg 2.
Het kantoor is open op maandag tot en met vrijdag.

Na uw melding

De gemeente neemt elke melding serieus.
Er moeten bewijzen zijn dat iemand niet eerlijk is.
Daar is soms veel tijd voor nodig.
Het is daarom moeilijk te zeggen hoe lang het duurt.

Als de gemeente klaar is, krijgt u geen reactie.
Want de gemeente mag u niets vertellen over andere personen.
De gemeente vertelt anderen ook niets over u.

Wat de gemeente doet bij fraude

  1. De uitkering wordt gestopt.
  2. Er wordt gekeken hoeveel teveel uitkering die persoon heeft gekregen.
  3. Die persoon moet het geld terugbetalen.
  4. Ook kan die persoon een extra boete krijgen van de gemeente. 
    De hoogte van de boete hangt af van de omstandigheden van de persoon:
    - hoe ernstig was de fraude
    - wat kon de fraudeur er zelf aan doen
    - wie vaker fraudeert, krijgt een hogere boete
  5. De gemeente meldt de fraude soms ook bij de politie.

Voorkom fraude als u zelf een uitkering heeft

Geef veranderingen in uw persoonlijke en gezinssituatie direct door.
Denk hierbij aan inkomsten, maar ook verhuizen of wie er bij u woont.
Doe dit in ieder geval binnen 2 weken.
Meer hierover staat op de pagina Wijzigingen doorgeven.

Controle van gegevens en informatie

De gemeente controleert mensen met een bijstandsuitkering.
Hebben zij nog steeds recht op een uitkering? Klopt het bedrag nog?
 Ook controleert de gemeente gegevens ook bij andere organisaties,
zoals Burgerzaken, werkgevers, UWV en Belastingdienst.

Soms controleert de gemeente uw situatie door een huisbezoek. Medewerkers van de gemeente komen bij u aan huis.
Zij kijken of de informatie die de gemeente van u heeft klopt.
Kijk voor meer informatie op de pagina Huisbezoek en bijstand.

Contactinformatie

Heeft u vragen, bel dan 010 498 4333.