Kwijtschelding afvalstoffenheffing aanvragen
Het kan langer duren voordat u een beslissing van ons krijgt. De huurtoeslag voor 2024 is gestegen. Hierdoor krijgt u misschien geen kwijtschelding meer. Terwijl u dat eerst wel kreeg. Het Rijk is bezig met een oplossing. En heeft de gemeente gevraagd om te wachten op die oplossing. De gemeente kijkt bij uw aanvraag of dit voor u van toepassing is en wacht dan met de beslissing.
U kunt vragen of u maar een deel van de afvalstoffenheffing hoeft te betalen. Dit heet: kwijtschelding aanvragen. U kunt kwijtschelding online, per e-mail of per post aanvragen.
Wilt u online kwijtschelding aanvragen, log dan in met uw DigiD of eHerkenning via de knop 'Online aanvragen'.
Via de knop 'Per post of per e-mail aanvragen' leest u wat u moet doen om de kwijtschelding per post of per e-mail aan te vragen.
Online aanvragen. Link opent een externe paginaPer post of e-mail aanvragenVoor wie is het
Inwoners met een laag inkomen kunnen kwijtschelding aanvragen.
Bijvoorbeeld mensen met een uitkering, of mensen met alleen AOW.
Hebt u geldzorgen? Mogelijk kan de gemeente meer voor u doen.
Lees hierover op de pagina Geldzorgen.- Zelfstandig ondernemers.
Zij moeten in het nieuwe jaar jaarcijfers aanleveren.
Bewijsstukken
U hoeft geen bewijsstukken mee te sturen. Bewaar wel bewijsstukken.
De gemeente kan later om kopieën vragen.
Bij uw aanvraag wordt gekeken naar uw situatie nu.
Bijvoorbeeld: U vraagt in 2024 kwijtschelding aan voor een aanslag uit 2023.
Dan kijkt Belastingen naar uw situatie in 2024.
Dan heeft de gemeente extra bewijsstukken nodig.
Voorwaarden
Hebt u de belastingaanslag al langer dan 3 maanden geleden betaald? Dan krijgt u geen kwijtschelding meer. U kunt tot 3 maanden na het betalen van uw belastingaanslag kwijtschelding aanvragen.
Als u een koopwoning hebt, telt de overwaarde van uw woning mee als vermogen voor kwijtschelding. U hebt met een koopwoning waarschijnlijk geen recht op kwijtschelding.
U mag 1 motorvoertuig hebben met een waarde tot € 3.350. Een tweede voertuig telt als vermogen. Als de waarde van uw tweede voertuig hoger is dan de belastingaanslag, krijgt u geen kwijtschelding.
U mag één motorvoertuig hebben met een waarde tot € 3.350. De waarde vindt u op de pagina van de Anwb. Link opent een externe pagina. Kijk naar de waarde bij 'Inruilen bij een Autobedrijf'.
Is uw motorvoertuig meer waard dan € 3.350? Dan moet het motorvoertuig onmisbaar zijn. Het voertuig is onmisbaar door ziekte of beperking van u of 1 van uw gezinsleden. Uw voertuig kan ook onmisbaar zijn voor uw werk. Bijvoorbeeld voor nachtdiensten of wanneer u niet met het openbaar vervoer op uw werk kunt komen.
Het totale saldo van al uw bankrekeningen en spaarrekeningen mag niet boven een bepaald bedrag uitkomen. Het maximale bedrag hangt af van uw woonsituatie en bepaalde vaste lasten. Het bedrag dat u ongeveer maximaal op uw bankrekeningen en spaarrekeningen mag hebben staan:
- Alleenstaand: € 3.400
- Alleenstaand ouder: € 4.400
- Echtgenoten: € 4.600
Hebt u net iets meer spaargeld? Vraag dan toch kwijtschelding aan, omdat u door een paar uitzonderingen mogelijk toch kwijtschelding kunt krijgen.
Bent u of is uw partner geboren voor 1 januari 1935? Dan mag u per persoon geboren voor 1 januari 1935 € 3.350 extra op uw bankrekening hebben.
Bent u zelfstandig ondernemer? Dan kijkt u naar het saldo op uw privérekeningen.
Recht op kwijtschelding hebt u bij een laag netto-inkomen op of rond bijstandsniveau. Hebt u bijvoorbeeld een bijstandsuitkering of alleen AOW? Dan kunt u met uw inkomen kwijtschelding aanvragen. Hebt u een partner? Dan telt het netto-inkomen van uw partner ook mee. De bijstandsnormen kunt u vinden op: www.rotterdam.nl/hoogte-bijstandsuitkering. Link opent een externe pagina. Voor pensioengerechtigden zijn de normen hoger.
Als uw netto-inkomen met vakantiegeld hoger is dan bijstandsniveau, hebt u waarschijnlijk geen recht op kwijtschelding. Als uw inkomen net boven bijstandsniveau ligt, adviseert de gemeente u om toch een verzoek om kwijtschelding te doen. Door bepaalde uitgaven hebt u mogelijk toch recht op kwijtschelding.
Er wordt eerst gekeken naar uw privébezittingen.
- Hebt u privébezittingen (woning, motorvoertuig, privé banksaldo)?
Dan wordt uw aanvraag afgewezen. - Hebt u geen privébezittingen? Dan wordt uw inkomen berekend. Dit kan pas als de jaarcijfers bekend zijn. U krijgt het jaar na uw aanvraag bericht om jaarcijfers van het bedrijf en andere documenten aan te leveren.
Kwijtschelding van zakelijke belastingaanslagen kan alleen als er een schuldenakkoord met alle schuldeisers wordt afgesproken. U kunt hiervoor per e-mail een voorstel voor finale kwijting sturen naar dwanginvorderingDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Meer informatie leest u in de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2024. Link opent een externe pagina.
Tarieven
U kunt voor 76,5% kwijtschelding aanvragen. 23,5% moet u wel betalen.
Eenheid | Totaal aanslag | Bedrag kwijtschelding | Te betalen |
---|---|---|---|
Eenpersoonshuishouden | € 337,10 | € 257,88 | € 79,22 |
Tweepersoonshuishouden | € 403,90 | € 308,98 | € 94,92 |
Driepersoonshuishouden of meer | € 437,30 | € 334,53 | € 102,77 |
In de brief van de gemeente staat welk bedrag u moet betalen.
Uitstel van betaling
U krijgt alleen uitstel voor het bedrag dat bij 'bedrag kwijtschelding' staat.
Betaal zo snel mogelijk het bedrag wat bij 'Te betalen' staat.
Want als de vervaldatum voorbij is, moet u ook rente betalen.
Automatische incasso en kwijtschelding
Uw automatische incasso stopt tijdelijk tijdens de behandeling van uw aanvraag.
Na de uitspraak wordt uw automatische incasso weer gestart voor het bedrag dat overblijft. U hoeft zelf niets te doen.
Na uw online aanvraag: vermogenstoets
De gemeente stuurt u een brief of u kwijtschelding kunt krijgen.
Is uw aanvraag compleet?
Als u online kwijtschelding aangevraagd hebt, vult u nog de vermogenstoets in.
Hoelang duurt het
U ontvangt binnen 3 maanden een brief.
Hierin staat of u de kwijtschelding krijgt of niet.
Het kan dat de gemeente meer gegevens nodig heeft. Dan staat dat in de brief.
Dan ontvangt u binnen 6 maanden bericht nadat de bewijsstukken zijn ontvangen.
Voor welk bedrag u deze periode uitstel hebt, leest u bij het kopje 'Tarieven'.
Contact
Hebt u vragen? Bel 14 010.
Veelgestelde vragen
Als u een brief hebt gehad waarin staat dat u geen automatische kwijtschelding krijgt, dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn.
Een aantal voorbeelden:
- U hebt een te hoog inkomen.
- U hebt te veel geld op uw rekening.
- U hebt of had een auto van minder dan 9 jaar oud.
- U hebt een auto van een bijzonder merk.
Krijgt u geen automatische kwijtschelding, dan kunt u altijd nog zelf kwijtschelding aanvragen.
Als u wilt weten waarom u geen automatische kwijtschelding krijgt, dan kunt u een
e-mail sturen naar kwijtscheldinggbr@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
De gemeente heeft verschillende redenen voor het afwijzen van een aanvraag. De reden van de afwijzing staat altijd in de afwijsbrief. De afwijzing hangt af van uw persoonlijke situatie.
U krijgt in ieder geval geen kwijtschelding als uw aanvraag niet compleet is. Of niet goed is ingevuld.
- Hebt u een afwijzing gekregen omdat de bewijsstukken niet op tijd zijn opgestuurd? Dan kunt u schriftelijk een beroepschrift indienen waarbij u alsnog de gevraagde bewijsstukken meestuurt. Schrijf in het beroepschrift waarom u het niet eens bent met de afwijzing. Onderaan de afwijsbrief staat hoe en waar u in beroep kunt gaan.
- Hebt u een afwijzing gekregen omdat u de vermogenstoets niet op tijd heeft ingevuld? Dan kunt u een nieuw verzoek indienen en daarna alsnog de vermogenstoets invullen.
- Hebt u een machtiging gegeven voor automatische incasso? Dan worden de termijnen die al voorbij zijn in 1 keer van uw rekening afgeschreven. Hierna gaat de automatische incasso weer verder voor de overgebleven termijnen.
- Hebt u geen automatische incasso? Dan kunt u de aanslag in 1 keer betalen of een betalingsregeling aanvragen.
De gemeente controleert een aantal gegevens over de inkomsten en uitgaven van u en uw eventuele partner of medebewoner. Hiervoor zijn bewijsstukken nodig. U stuurt de bewijsstukken samen met het originele retourformulier binnen 14 dagen op.
Let op: u hoeft alleen bewijsstukken op te sturen van van het moment van de aanvraag. Deze dag staat in de brief vermeld. Het is belangrijk dat u de documenten van deze dag opstuurt.
Hebt u de bewijsstukken al opgestuurd of ingeleverd? Dan moet u dit nog een keer doen zodra deze brief is ontvangen. Ook als u vaker een brief ontvangt met het verzoek de bewijsstukken op te sturen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de stukken onleesbaar zijn of de naam op een bankafschrift ontbreekt.
Nee, u kunt geen bezwaar maken.
U krijgt geen kwijtschelding voor het gehele bedrag van de heffing.
De gemeenteraad heeft besloten dat u de kwijtschelding nog maar voor een deel van de aanslag krijgt. Tegen een besluit van de gemeenteraad kunt u geen bezwaar maken. Een bezwaar hiertegen wordt altijd afgewezen.
Hebt u tijdelijk onvoldoende geld en komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding? Dan kunt u misschien een betalingsregeling afspreken met de gemeente. Die regeling kan inhouden dat u meer tijd krijgt om de belastingschuld te betalen.
Op de pagina Gemeentelijke belasting betalen staat hoe u de betalingsregeling aanvraagt.
Op de website bereken uw recht. Link opent een externe pagina ziet u in een paar stappen waar u misschien recht op hebt. U ziet of u in aanmerking kan komen voor bepaalde toeslagen en of u kans hebt op kwijtschelding.
Tijdens de behandeling van uw aanvraag hebt u alleen uitstel voor het bedrag dat vermeld staat bij 'bedrag kwijtschelding'.
Als de datum waarop u de aanslag betaald moet hebben voorbij is en u heeft nog niet betaald, moet u invorderingsrente betalen.
U kunt het bedrag bij 'te betalen' het beste zo snel mogelijk betalen.
Een automatische incasso wordt tijdens de behandeling van uw aanvraag tijdelijk gestopt. Na de uitspraak gaat uw automatische incasso weer verder voor het bedrag dat overblijft. U hoeft zelf niets te doen.
Als het totale saldo op al uw bankrekeningen samen te hoog is, wordt uw verzoek tot kwijtschelding afgewezen.
Het bedrag dat u ongeveer per huishouden op uw bankrekeningen mag hebben is:
- bij een alleenstaande: € 3.400
- bij een alleenstaande ouder: € 4.400
- bij samenwonenden of echtgenoten: € 4.600
Bent u of is uw partner geboren vóór 1 januari 1935? Dan mag u per persoon geboren voor 1 januari 1935 € 3.350 extra op uw bankrekening hebben.
- U kunt kwijtschelding aanvragen tot 3 maanden na uw betaling van de gemeentelijke belastingaanslag.
Is de laatste betaling langer dan 3 maanden geleden? Dan neemt de gemeente uw verzoek niet meer in behandeling. - Hebt u nog niet betaald, maar wel al eerder een afwijzing kwijtschelding gekregen? Dan krijgt u bericht dat de gemeente uw verzoek niet opnieuw behandelt.
Het bedrag dat u als gedupeerde hebt ontvangen telt mee bij uw vermogen. Het Rijk heeft dit besloten. Gemeenten moeten zich hieraan houden.
U moet de aanslag afvalstoffenheffing helemaal betalen, omdat u niet meer voor kwijtschelding in aanmerking komt.
Deze belasting is er voor het ophalen van het afval. Het afval wordt van iedereen opgehaald en iedereen die dat kan, moet hieraan meebetalen.
U kunt wel in delen betalen. Kijk voor meer informatie op de pagina Gemeentelijke belasting betalen.
Als u kunt bewijzen dat uw saldo te hoog was omdat u energietoeslag had gekregen, dan wordt er opnieuw naar uw aanvraag gekeken.
Mail uw bewijs naar kwijtscheldinggbr@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Vermeld daarbij uw volledige naam en adres.
Bewijsstukken die kunnen worden opgevraagd zijn:
Inkomsten
- loon, pensioen of uitkering
- zorgtoeslag
- huurtoeslag
- energietoeslag
Let op: Energietoeslag telt NIET mee als inkomsten.
Door het aan de gemeente door te geven, kan de gemeente hier rekening mee houden. - teruggave Belastingdienst: meestal maandelijks op de 15e dag van de maand
- ontvangen alimentatie, kinderalimentatie of partneralimentatie of beiden
- inkomsten uit verhuur
Uitgaven
- premie zorgverzekering
- huurspecificatie
- betalingsregeling Belastingdienst
- betalingsregeling Waterschap
- afschrijving hypotheekbedrag
- alimentatiebetalingen
Bezittingen
- afschriften alle betaalrekeningen en spaarrekeningen
- bewijs onmisbaarheid auto
- gehandicaptenparkeerkaart
- jaaroverzicht hypotheek