Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 8 min

Kwijtschelding afvalstoffenheffing aanvragen

U kunt vragen of u maar een deel van de afvalstoffenheffing hoeft te betalen. Dit heet: kwijtschelding aanvragen. U kunt kwijtschelding online, per e-mail of per post aanvragen.

Wilt u online kwijtschelding aanvragen, log dan in met uw DigiD of eHerkenning via de knop 'Online aanvragen'.

Online aanvragen. Link opent een externe paginaPer post of e-mail aanvragen

Voor wie is het

  • Inwoners met een laag inkomen kunnen kwijtschelding aanvragen.
    Bijvoorbeeld mensen met een uitkering, of mensen met alleen AOW.
    Hebt u geldzorgen? Mogelijk kan de gemeente meer voor u doen.
    Lees hierover op de pagina Geldzorgen.
  • Zelfstandig ondernemers.
    Zij moeten in het nieuwe jaar jaarcijfers aanleveren.

Bewijsstukken

U hoeft geen bewijsstukken mee te sturen. Bewaar wel bewijsstukken.
De gemeente kan later om kopieën vragen.

Bij uw aanvraag wordt gekeken naar uw situatie nu.
Bijvoorbeeld: U vraagt in 2024 kwijtschelding aan voor een aanslag uit 2023.
Dan kijkt Belastingen naar uw situatie in 2024.
Dan heeft de gemeente extra bewijsstukken nodig.

Voorwaarden

Tarieven

U kunt voor 76,5% kwijtschelding aanvragen. 23,5% moet u wel betalen.

EenheidTotaal aanslagBedrag kwijtscheldingTe betalen
Eenpersoonshuishouden€ 337,10€ 257,88€ 79,22
Tweepersoonshuishouden€ 403,90€ 308,98€ 94,92
Driepersoonshuishouden of meer€ 437,30€ 334,53€ 102,77

In de brief van de gemeente staat welk bedrag u moet betalen.

Uitstel van betaling

U krijgt alleen uitstel voor het bedrag dat vermeld staat bij 'bedrag kwijtschelding'.
Betaal het bedrag dat staat bij 'bedrag kwijtschelding' zo snel mogelijk.
Want als de vervaldatum voorbij is, moet u ook rente betalen.

Automatische incasso en kwijtschelding

Uw automatische incasso stopt tijdelijk tijdens de behandeling van uw aanvraag.
Na de uitspraak wordt uw automatische incasso weer gestart voor het bedrag dat overblijft. U hoeft zelf niets te doen.

Na uw online aanvraag: vermogenstoets

De gemeente stuurt u een brief of u kwijtschelding kunt krijgen.
Is uw aanvraag compleet?
Als u online kwijtschelding aangevraagd hebt, vult u nog de vermogenstoets in.

    Hoelang duurt het

    U ontvangt binnen 3 maanden een brief.
    Hierin staat of u de kwijtschelding krijgt of niet.

    Het kan dat de gemeente meer gegevens nodig heeft. Dan staat dat in de brief.
    Dan ontvangt u binnen 6 maanden bericht nadat de bewijsstukken zijn ontvangen.

    Voor welk bedrag u deze periode uitstel hebt, leest u bij het kopje 'Tarieven'.

    Contact

    Hebt u vragen? Bel 14 010.

    Veelgestelde vragen