Geboorteaangifte doen
Als u een kind heeft gekregen, moet u binnen 3 dagen geboorteaangifte doen. U doet de aangifte in de gemeente waar het kind geboren is.
Er zijn 3 manieren om geboorteaangifte te doen. 1. Online aangifte. Met DigiD. U heeft geen contact met een ambtenaar.
Online aangifte doen. Link opent een externe paginaAndere vormen van geboorte aangifte
2.Digitale balie. Met DigiD. U heeft contact met een ambtenaar via videobellen.
3. Bij een publiekslocatie. U doet aangifte bij de ambtenaar aan de balie.
Informatie voor online geboorteaangifte
Bij online aangifte wordt de aangifte helemaal digitaal afgehandeld. U heeft geen contact met een ambtenaar. U hoeft niet naar een publiekslocatie. Online aangifte doen kan op ieder moment van de dag.
Voor geboorteaangifte van een stil geboren kind is er een ander proces.
U belt 14 010 voor het maken van een afspraak. U heeft in deze situatie altijd contact met een ambtenaar. Daardoor kunt u de aangifte niet online doen.
Voorwaarden voor online geboorteaangifte
- 1 van de ouders heeft de Nederlandse nationaliteit.
- De ouder die aangifte doet heeft DigiD.
- De ouder die aangifte doet heeft een geldig identiteitsbewijs.
- De ouder die aangifte doet heeft een geboorteverklaring van het ziekenhuis of van de verloskundige.
Als het van toepassing is, stuurt de ouder die de aanvraag doet mee:
- een akte van naamskeuze
- een erkenningsakte
- een donorverklaring
Lees de uitleg in stappen bij de Veelgestelde vraag 'Hoe werkt de online geboorteaangifte?'
Voldoet u aan de voorwaarden? Klik dan op de knop 'Online aangifte doen'.
Als u de geboorteaangifte heeft afgerond ontvangt u per e-mail een bevestiging.
Informatie geboorte aangifte via Digitale Balie
Via de digitale balie doet u de geboorteaangifte online én u heeft contact met een ambtenaar. Het contact is via videobellen. U hoeft niet naar een publiekslocatie. Tijdens het videobellen kunt u de akte controleren en aanvragen. U kunt zich op ieder moment aanmelden. De afhandeling van de aangifte is altijd tijdens kantooruren.
Voorwaarden voor geboorte aangifte via de digitale balie
- De persoon die aangifte doet is de vader of moeder van het kind.
- De ouder die aangifte doet heeft DigiD.
- De ouder die aangifte doet heeft een telefoon, laptop of tablet met camera en microfoon.
- De ouder die aangifte doet heeft een geldig identiteitsbewijs.
- De ouder die aangifte doet heeft een geboorteverklaring van het ziekenhuis of van de verloskundige.
Als het van toepassing is, stuurt de ouder die de aanvraag doet mee:
- een akte van naamskeuze
- een erkenningsakte
- een donorverklaring
Lees eerst het antwoord bij de Veelgestelde vraag 'Hoe aangifte via de digitale balie werkt.
Aanmelden via e-mail
Meld u per email aan. Klik op de link geboorteaangifte via de digitale balie. Link opent een externe pagina.
Informatie geboorteaangifte aan de balie
Voor geboorteaangifte aan de balie maakt u een online een afspraak. Of u belt 14 010.
Voorwaarden voor geboorte aangifte via de balie
- De persoon die aangifte doet is bij de bevalling geweest en heeft het kind geboren zien worden.
- De persoon die aangifte doet is 18 jaar of ouder.
- De persoon die aangifte doet heeft een geldig identiteitsbewijs.
- De persoon die aangifte doet heeft een geboorteverklaring van het ziekenhuis of van de verloskundige.
- Baby en moeder hoeven niet aanwezig te zijn bij de geboorteaangifte.
De persoon die aangifte doet neemt het geldige identiteitsbewijs van de moeder mee.
Als het van toepassing is, neemt de ouder die de aanvraag doet mee:
- een akte van naamskeuze
- een erkenningsakte
- een donorverklaring
Afspraak maken
Maak online een afspraak voor Geboorteaangifte aan de balie.
Klik op de link Afspraak maken voor geboorteaangifte. Link opent een externe pagina.
Aangifte binnen 3 dagen
U doet aangifte binnen 3 dagen na de geboorte. U kunt ook aangifte doen op de geboortedag zelf, als dit op een werkdag is.
Als de laatste dag van de termijn in het weekend of op een feestdag valt, dan doet u de aangifte op de eerstvolgende werkdag. U heeft altijd tenminste 2 werkdagen om aangifte te doen.
Feestdagen tellen niet mee in de termijn van 3 werkdagen.
Feestdagen zijn: nieuwjaarsdag, Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, Koningsdag, Bevrijdingsdag en Kerstmis.
Dag van geboorte | Dag van aangifte |
---|---|
Maandag | Dinsdag, woensdag, donderdag |
Dinsdag | Woensdag, donderdag, vrijdag |
Woensdag | Donderdag, vrijdag, maandag |
Donderdag | Vrijdag, maandag |
Vrijdag | Maandag, dinsdag |
Zaterdag | Maandag, dinsdag |
Zondag | Maandag, dinsdag, woensdag |
Kosten
De geboorteaangifte zelf is gratis.
In 2023 kost een kopie van een geboorteakte € 15,70.
Kinderen met een niet-Nederlandse nationaliteit
Nadat uw kind is ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) kunt u als ouders online een een verblijfsvergunning aanvragen bij de IND. Kijk voor meer informatie op de pagina Kind in Nederland geboren. Link opent een externe pagina van de IND.
Inschrijving in woongemeente
Uw kind wordt ingeschreven in de woongemeente. Als uw kind gaat wonen in de gemeente Rotterdam, dan krijgt u een uittreksel van de persoonslijst mee. Of u ontvangt het uittreksel thuis per post.
Op de persoonslijst staat het Burgerservicenummer (BSN) van uw kind. Met het BSN kunt u uw kind aanmelden bij uw zorgverzekeraar.
Als uw kind in Rotterdam is geboren maar in een andere gemeente gaat wonen, dan stuurt de ambtenaar van de burgerlijke stand een kennisgeving van de geboorte naar de gemeente waar uw kind gaat wonen.
Na ontvangst van de kennisgeving maakt het gemeentebestuur waar uw kind gaat wonen de persoonslijst op. U krijgt het uittreksel van de persoonslijst per post toegestuurd.
De geboortegemeente stuurt ook altijd een kennisgeving van de geboorteaangifte naar:
- de Sociale Verzekeringsbank (SVB)
Deze instantie zorgt ervoor dat u kinderbijslag krijgt. - de Provinciale Entadministratie
Hoe lang duurt het
Bij aangifte online (totaal digitaal) en via de Digitale Balie
De geboorteaangifte wordt zo snel mogelijk verwerkt.
Bij aangifte aan de balie
De geboorteaangifte wordt gelijk verwerkt.
Als alle documenten in orde zijn, wordt de geboorteakte ook gelijk opgemaakt.
Contactinformatie
Heeft u nog vragen, bel dan 14 010.
Veelgestelde vragen
- Log in met uw DigiD.
- Vul de gegevens in, zoals de naam van uw kind, het tijdstip van de geboorte etc.
- Voeg de geboorteverklaring van het ziekenhuis of van de verloskundige toe.
Als het van toepassing is, stuurt de ouder die de aanvraag doet mee:
- een akte van naamskeuze
- een erkenningsakte
- een donorverklaring
Als u de geboorteaangifte heeft afgerond ontvangt u per e-mail een bevestiging.
De geboorteakte wordt zo snel mogelijk opgemaakt.
Uw kind wordt opgenomen in de Basisregistratie Personen van uw woongemeente.
Uitleg geboorteaangifte digitale balie in 3 stappen
Stap 1Aanmelden geboorte
Stuur een mail via de knop 'Geboorteaangifte doen via digitale balie'.
- Zet in de onderwerpbalk dat het om een geboorteaangifte gaat.
- Zet in de mail de voornamen en achternamen van de ouders en de geboortedatum van het kind of de kinderen bij een meerling.
- Zet in de mail uw telefoonnummer.
Stap 2Identificatie en documenten
Zodra wij uw mail hebben ontvangen, krijgt u van ons een mail terug met daarin een link. Via deze link kunt u zich identificeren met uw DigiD.
Daarna stuurt u online documenten op in de beveiligde omgeving van de gemeente.
- een foto of scan van uw paspoort
- een foto of scan van de geboorteverklaring van het ziekenhuis of van de verloskundige
Als het van toepassing is, stuurt de ouder die de aanvraag doet mee:
- een foto of scan van de akte van naamskeuze
- een foto of scan van de erkenningsakte
- een foto of scan van de donorverklaring
Stap 3Controle van de aangifte en doornemen van de akte
Als de documenten in orde zijn, dan krijgt u een uitnodiging per email voor de online aangifte via videobellen. In de email staan de datum en het tijdstip van uw afspraak met daarin een link. Open de link maximaal 10 minuten voordat de afspraak begint.
Tijdens het videobellen identificeert u zich via DigiD.
Geldige identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken voor de geboorteaangifte:
- paspoort
- Nederlandse identiteitskaart
- Nederlands rijbewijs
- verblijfsvergunning
- vreemdelingendocument
Het Burgerlijk Wetboek is gewijzigd als gevolg van nieuwe ontwikkelingen.
Na de invoering van de duomoeder en de gelijkstelling van het geregistreerd partnerschap aan het huwelijk is het Burgerlijk Wetboek gewijzigd. De belangrijkste veranderingen als gevolg van deze wetswijzigingen zijn:
- De vrouwelijke echtgenote /partner van de moeder, de zogenaamde duomoeder, kan zonder een gerechtelijke procedure de juridische ouder van een kind worden.
Voorwaarde: het moederschap van de duomoeder ontstaat van rechtswege als bij de geboorteaangifte aangetoond wordt dat het kind is verwekt door kunstmatige bevruchting van een onbekende zaaddonor. - Het juridisch ouderschap van de duomoeder kan ook ontstaan door erkenning (ongeboren vrucht) of gerechtelijke vaststelling ouderschap.
- Huwelijk en geregistreerd partnerschap worden aan elkaar gelijk gesteld in die zin dat de geregistreerd partner van de moeder van rechtswege de juridische ouder is van het kind.
- Bij de vrouwelijke geregistreerd partner geldt als extra voorwaarde dat zij bij de geboorteaangifte aantoont dat het kind is verwekt door kunstmatige bevruchting van een onbekende zaaddonor.
- Een gehuwde erkenner kan het kind erkennen van een andere vrouw dan zijn/haar echtgenote/partner. De rechter hoeft niet meer vast te stellen dat tussen de erkenner en het kind een nauwe persoonlijke betrekking bestaat.
Wanneer uw kindje vóór de geboorte is overleden kan een akte opgemaakt worden van geboorte(levenloos) in de gemeente waar uw kindje is geboren. Het maakt daarbij niet uit of het kindje binnen of na een zwangerschap van 24 weken is geboren. U kunt in de akte voor- en achternamen laten opnemen. Ook is het mogelijk om een levenloos geboren kindje bij aangifte te erkennen.
Voor het opmaken van een akte van geboorte (levenloos) kunt u een afspraak maken via het telefoonnummer 14 010. Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u ook een email sturen naar kcc2@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina. De ambtenaar zal u informeren over de benodigde documenten.
Gezinsuitbreiding kan gevolgen hebben voor uw financiële situatie.
- Op de website Wijzer in geldzaken. Link opent een externe pagina vindt u informatie over geldzaken.
- Met de handige tool Bereken uw recht. Link opent een externe pagina op de website Nibud.nl ziet u in een paar stappen op welke tegemoetkomingen u mogelijk recht heeft. Ook ziet u waar u deze kunt aanvragen.
Komt u er niet uit of heeft u andere vragen? Maak een afspraak bij de VraagWijzer in uw buurt.
Meer informatie over naamkeuze vindt u op de webpagina Welke achternaam kan ik voor mijn kind kiezen. Link opent een externe pagina van de Rijksoverheid.