Aanpak Tussenwater
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 16-07-2019
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/aanpak-tussenwater/
Spring naar het artikel
Foto: gemeente Rotterdam

De gemeente heeft de verzakkingen in Tussenwater onderzocht om een goede en structurele oplossing te vinden. Er is een plan waarin staat wat de komende jaren gedaan moet worden en wat het gaat kosten.

Op 11 juni 2019 zijn de werkzaamheden hiervoor gestart.

De gemeenteraad besloot op 6 juli 2017 dat het plan ook uitgevoerd mag worden. Ze stelde daarvoor financiering beschikbaar. De eerste werkzaamheden, het vullen van de kruipruimtes, zijn half juni 2019 gestart. Een bewonersbrief daarover en over het materiaal waarmee gevuld wordt en de wijze van vullen, is inmiddels verstuurd.

In onderstaande bewonersbrief leest u meer over kostenclaims die niet tijdig ingediend konden worden, de aankondiging van de inzet van een tuincoach en informatie over de mogelijkheid om sinkholes en schade aan het riool op eigen terrein te laten herstellen.

Nieuws en achtergrondinformatie

Uitnodiging informatieavonden voor werkgebied 2 over vullen kruipruimtes en uitleg bij overeenkomst met gemeente.

Op deze avonden zijn bewoners geïnformeerd over het tekenen van de overeenkomst en het vullen van de kruipruimtes. Tijdens deze informatieavonden zijn ongeveer 70 overeenkomsten direct ingeleverd. Daarnaast zijn veel overeenkomsten via de mail opgestuurd en ingeleverd op de Platte Drogedijk 17 en in de Stadswinkel op het Rijkeeplein. In totaal zijn ongeveer 140 overeenkomsten ingeleverd (stand per 5 juli 2019).

De avonden zijn goed bezocht, ondanks het warme weer, een voetbalwedstrijd en een grote groep bewoners met huurwoningen. De sfeer was plezierig. Er zijn goede vragen gesteld en vrijwel elke kon beantwoord worden. Van de drie avonden wordt een verslag gemaakt, zodra deze klaar is kunt u het op deze pagina lezen. U kunt de presentaties en flyer per e-mail opvragen.

Op 9 en 16 mei 2019 zijn er inloop-informatieavonden georganiseerd.

Op deze avonden was informatie te vinden over de verbeteringen die in de wijk uitgevoerd worden tijdens de werkzaamheden in het kader van de aanpak van Tussenwater. Het gaat daarbij om het instellen van éénrichtingsverkeer in een aantal straten, het toevoegen van een aantal parkeerplaatsen en het groener maken van de wijk.

Binnenkort vindt u hier de Q&A van de inloop-informatieavonden met daarbij het definitieve ontwerp.

Eind februari 2019 was er een informatieavond voor de bewoners in werkgebied 1.

Op deze avond is uitgelegd waarom een overeenkomst nodig is voordat het werk aan de kruipruimtes eind april/begin mei kan starten. Tegelijkertijd is naar de rest van de wijk een informatiebrief gestuurd waarin dit ook gemeld werd. Tijdens de informatieavond zijn veel vragen gesteld, deze vragen kunt u binnenkort op deze pagina lezen.

Rioolhuisaansluiting ook op eigen terrein vervangen

Eind februari was nog niet duidelijk of ook de huisaansluiting op eigen terrein vervangen mocht worden op kosten van de gemeente. Dat is inmiddels wél duidelijk: ook op eigen terrein kan de huisaansluiting vervangen worden tot aan de gevel, maar alleen als de overeenkomst getekend is, en men met die werkzaamheden akkoord is.

Omdat nog niet alle overeenkomsten getekend zijn, hier een herinnering voor de bewoners van werkgebied 1 die een overeenkomst opgestuurd gekregen hebben:

De eigenaar/erfpachter verklaart in de overeenkomst dat hij/zij akkoord is met:

  • Het vullen van de kruipruimte onder de woning,
  • Het aanpassen van de rioolhuisaansluiting

En als dat van toepassing is:

  • Het ophogen van het achterpad en
  • Het vullen van de ruimte onder de schuur of garage. 

Opsturen:

  • (gescand) naar het mailadres Tussenwater@rotterdam.nl
  • afgeven bij het wekelijkse spreekuur of
  • in een groene box in de Stadswinkel aan de Rijkeeplein.

We zien uw overeenkomst graag tegemoet!

In december kwam een grote nieuwsbrief uit. Deze is groter dan gebruikelijk omdat er veel nieuws te melden valt.

Naar aanleiding van een storing in een elektriciteitsleiding is Stedin bezig geweest met reparaties, ook in 2018. Zie ook het artikel dat Stedin hierover plaatste.

De brief die Stedin daarover naar de bewoners aangrenzend aan het werkgebied heeft gestuurd kunt u hier nalezen.

Er zijn veel onderzoeken uitgevoerd om tot een goede aanpak van de verzakkingen te komen.

Omdat in het verleden ook met de beste intenties gewerkt is, maar er desondanks verzakkingen bleven optreden in de openbare gebieden, is door de gemeente aan een ander, goed gekwalificeerd, ingenieursbureau gevraagd de plannen kritisch door te nemen en een zogenaamde ‘review’ uit te voeren. Dit is inmiddels gebeurd, zie de samenvatting van de oude rapportages en de review van Haskoning.

Inloopuur

Vanaf dinsdag 8 januari 2019 is er een wekelijks inloopuur van 9.00 tot 10.00 uur, vooralsnog in de basisschool ’t Prisma, Heersdijk 15. Tijdens de schoolvakanties is er geen inloopuur. Zodra er een bouwkeet op het werk is, zal het inloopuur daar plaatsvinden. Vanaf 22 juli 2019 is het inloopuur in de projectwoning op Platte Drogedijk 17.

Overleg

Sinds begin 2018 vindt er overleg plaats met een aantal bewoners in de Klankbordgroep Tussenwater. Vanuit de klankbordgroep zijn twee bewoners aanwezig in het gemeentelijke planteamoverleg. Zij leveren goede input voor de aanpak van alle aspecten van dit project.

Vullen kruipruimtes

  • Bij een aantal panden staat structureel water in de kruipruimte. Daar wordt eerst een drainagebuis aangelegd en de kruipruimte leeggepompt, zodat die overlast niet meer optreedt.
  • De kruipruimtes worden vervolgens (waar nodig) gevuld met grofkorrelig materiaal (Argex, de gebakken kleikorrels die ook wel in plantenbakken toegepast worden) en vervolgens wordt er een lichte betonlaag van ongeveer 15 tot 20 centimeter aangebracht (zogenaamd Belbeton). Het lichte beton zorgt voor een hard oppervlak, dat dampwerend en isolerend is.
  • Het grofkorrelige materiaal komt ook op die plaatsen waar leidingen bereikt moeten kunnen worden die niet boven de vulling gebracht kunnen worden. Denk daarbij aan de nutsleidingen die onder de funderingsbalk door lopen.
  • Voordat de vulling aangebracht wordt, krijgt de pandeigenaar een opnamedocument van de kruipruimte waarin staat welke aanpassingen nodig zijn voordat de ruimte gevuld kan worden.

Deze aanpassingen vinden plaats in overleg met de eigenaar van het pand. Nadat deze zijn uitgevoerd wordt de kruipruimte gevuld. Na afloop van de werkzaamheden krijgt de eigenaar een opleverdocument waarin staat wat er in de kruipruimte is aangebracht.

Van Dijk Maasland BV is verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden in de kruipruimtes.

Meldingen kostenclaims

Hoe gaat het met de kostenclaims die bewoners van Tussenwater hebben gedaan naar aanleiding van de verzakkingen? Wie is waarvoor verantwoordelijk en welke acties neemt de gemeente?

Naar aanleiding van de raadscommissievergadering waarin wethouder Wijbenga een aantal toezeggingen deed zijn de volgende acties uitgezet:

  • Voor diegenen die te laat waren met het indienen van een kostenclaim: In de nieuwsbrief van mei 2019 is aangegeven dat alsnog gereageerd kan worden door iedereen die aannemelijk kan maken dat niet vóór 28 februari 2018 op de oproep voor het invullen van het kosten formulier gereageerd kon worden.
  • Voor diegenen die na beoordeling van hun claim menen dat de regeling voor hen onredelijk uitgepakt is: zij kunnen dat met een concrete onderbouwing aangeven bij de wijkregisseur en vragen die claim opnieuw te laten beoordelen. Het mailadres daarvoor is heroverwegintussenwater@rotterdam.nl. Dit kan tot 1 juli. Daarna zullen de claims opnieuw beoordeeld worden.

De coulanceregeling: niet verantwoordelijk, wel een tegemoetkoming

De bewoners van Tussenwater konden van 1 december 2017 tot en met 28 februari 2018 een melding van een kostenclaim indienen bij het schadeloket. Daarna beoordeelde Dekra Experts de ingediende meldingen. Over elke afzonderlijke melding werd een advies uitgebracht aan de gemeente Rotterdam. De gemeente en Dekra Experts hebben de verdere behandeling van de meldingen gezamenlijk opgepakt. De afhandeling is door diverse oorzaken vertraagd.

De gemeentelijke regeling heeft alleen betrekking op financiële schade die als gevolg van de verzakkingen is ontstaan. Eventuele andere schade die niet te relateren is aan de verzakkingen als gevolg van onvoldoende voorbelasting (bijvoorbeeld als gevolg van bouwkundige gebreken of andere oorzaken) komt niet voor vergoeding in aanmerking. Deze wordt dus niet in behandeling genomen. Dat geldt ook voor de kosten van regulier onderhoud.

Veel bewoners vinden dat de gemeente verantwoordelijk is voor de verzakkingen op de particulier terreinen en dat de gemeente daarom volledig moet opdraaien voor de herstelkosten. Dat is echter niet juist. De projectontwikkelaars van destijds waren verantwoordelijk voor het bouwrijp en woonrijp maken van de particuliere percelen. Zij hebben de grond ‘niet-voorbelast’ overgenomen van de gemeente. Het is dus niet redelijk om te verwachten dat de gemeente bij particuliere percelen opdraait voor de herstelkosten. Desondanks meende de gemeente toch de bewoners van Tussenwater tegemoet te komen met een aparte regeling, een coulanceregeling. Deze regeling bestaat uit de volgende acties:

Wat doet de gemeente wel:

  • Zorgt voor een goede rioolhuisaansluiting tot aan de gevel.
  • Hoogt de achterpaden van de bewoners op, inclusief het riool en andere kabels en leidingen die daar onder liggen. De paden zijn gezamenlijk eigendom van de aangrenzende huiseigenaren, dus moeten wel álle aangrenzende eigenaren getekend hebben.
  • Vult de kruipruimtes van de woningen op met licht ophoogmateriaal (Argex en Belbeton).
  • Zorgt ervoor dat bewoners zand en grond krijgen waarmee zij zelf hun tuinen en toegangen kunnen verhogen. Dit gebeurt nadat de gemeente de kruipruimtes heeft gevuld en nadat de werkzaamheden aan de buitenruimte zijn gedaan.
  • Heeft van 1 december 2017 tot en met 28 februari 2018 een schadeloket geopend.

Wat doet de gemeente niet:

  • Niet op alle adressen is het vullen van de kruipruimte en herstellen van de rioolhuisaansluiting nodig
  • Extra verlichting in de groenstroken of buiten het plangebied
  • Grote aanpassingen in de buitenruimte
  • Het kruispunt bij het metrostation
  • Beschoeiing grenzend aan particuliere tuinen
  • Vervanging bebouwing
  • Vervanging erfafscheiding
  • Kolken achtertuin
  • Herstel (achter)tuin, nadat het riool is vervangen
  • Gescheurde muren, fundering
  • Binnen installatie (gas, water, licht en data)

(Partieel) voorbelasten

Uit vragen en opmerkingen van bewoners blijkt dat nog niet iedereen weet wat partieel voorbelasten is. Lees de toelichting:

Voorbelasten is het tijdelijk, gedurende een half jaar of soms zelfs langer, extra ophogen van zachte grond zoals klei en veen met een dikke laag zand. De zachte grond wordt zo van tevoren belast (voor-belast), waardoor hij wordt uitgeknepen en samengedrukt. Hierdoor wordt de grond steviger en compacter. De grond zal dan later niet veel meer inklinken wanneer daarop wegen, trottoirs, tuinen, speelplaatsen en dergelijke aangelegd worden.

In Tussenwater is er partieel (deels) voorbelast. Dat was toen een vrij gebruikelijke manier van werken. Hiermee werd tegemoet gekomen aan de wens van ontwikkelaars en bouwers om snel te kunnen bouwen. Daarbij werd de voorbelasting van bouwgrond aan de ontwikkelaars en aannemers overgelaten. De gemeente zorgde voor de voorbelasting van de openbare ruimte.

Uit latere onderzoeken bleek dat, door de tijdsdruk door de snelle woningbouw, de meeste openbare ruimte te kort is voorbelast. De combinatie van het (deels slecht) voorbelasten van de openbare ruimte en het niet voorbelasten van de bouwgronden was geen gelukkige keuze.

Overlast

Het kost tijd voordat de structurele aanpak voor Tussenwater geheel is uitgevoerd. Heeft u in de tussentijd overlast door de verzakkingen? Valt bijvoorbeeld de stoep weg of loopt het riool over? Dan kunt u de contactpersoon bellen zoals hieronder vermeld, of mailen met calamiteittussenwater@rotterdam.nl.

Waarschuwing!

Een aantal bewoners kreeg een brief van een bedrijf. Hierin staat dat het nodig is om eigen grond aan te passen voordat de gemeente gaat werken. Dat bedrijf biedt korting aan. Krijgt u zo’n brief? Vraag ons dan eerst of wij bij u in de straat werkzaamheden gaan verrichten, voordat u een offerte vraagt.

Veelgestelde vragen

Tijdens de voorbereiding van het werk in Tussenwater zijn door de gemeente veel vragen en antwoorden op een rij gezet. Deze zijn in dit overzicht in rubrieken ingedeeld:

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de aanpak verzakkingen Tussenwater?

  • Voor snel herstel, neem contact op met wijkregisseur Nanda Jonker, telefoon 06 - 306 315 08, e-mail calamiteittussenwater@rotterdam.nl.
  • Voor het plan van aanpak kunt u contact opnemen met Sjoerd Ennenga, telefoon 06 - 538 028 28 e-mail calamiteittussenwater@rotterdam.nl.
  • Het inloopuur bij basisschool ’t Prisma, Heersdijk 15. Deze vindt wekelijks plaats op dinsdag tussen 9.00 en 10.00 uur. Vanaf 22 juli vindt het inloopuur plaats in de woning op Platte Drogedijk 17.

Bekijk hier het contactenlijstje voor Tussenwater (pdf).

Is er op straat iets kapot of vuil? Dan kunt u dit altijd melden via telefoon 14 010 of via de pagina Melding over de buitenruimte.