Abonnement parkeergarages
Gepubliceerd op: 31-01-2017
Geprint op: 31-07-2021
https://www.rotterdam.nl/loket/abonnement-parkeergarages/
Ga naar de hoofdinhoud

Met een abonnement voor een parkeergarage of parkeerterrein kunt u uw auto in een beschermde omgeving parkeren.

U kunt een abonnement op twee manieren aanvragen, opzeggen of wijzigen:

1. Online

Via de knop 'Abonnement aanvragen' kunt u een abonnement aanvragen of online inzien, wijzigen of opzeggen. U heeft hier DigiD voor nodig.

2. Per post

U kunt ook een formulier downloaden, invullen en opsturen naar het adres rechtsboven op het formulier.

Opzeggen abonnement

Er is een opzegtermijn van een maand. De maand opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de maand.

Afwijzing aanvraag

Als uw aanvraag voor een wijkstallingsgarage of wijkstallingsterrein wordt afgewezen, kunt u een abonnement in een van de openbare parkeergarages aanvragen.

Meer informatie over abonnement parkeergarages en parkeerterreinen

Komt u er niet uit? Neem contact op via 14 010.

Per maand in 2021 Garage Terrein
Stalling bewoner € 28,77 € 23,27
Stalling bedrijf beperkt (maandag tot en met vrijdag 7 uur - 19 uur) € 64,75 € 34,91
Stalling bedrijf onbeperkt  (7 dagen per week, 24 uur per dag) € 86,32 € 46,54
Beperkt (maandag tot en met vrijdag van 07.00 – 19.00 uur) € 184,72  
Beperkt (maandag tot en met zondag van 07.00 – 19.00 uur) € 196,79  
Beperkt (5x24) € 214,92  
Stadsgarages onbeperkt  (7 dagen per week, 24 uur per dag) € 239,07  

Bewoners Centrum (die een permanente parkeervergunning voor het centrum hebben)

€ 28,77  

Voor een motor betaalt u de helft van de abonnementskosten voor een auto, als de parkeerplaats als motorplaats is ingericht.

Kijk op de kaart voor alle wijkstallingsgarages en wijkstallingsterreinen om te zien waar deze tarieven gelden.

Op elk formulier staat welke documenten u mee moet sturen.

U kunt op dit moment alleen online en per post een abonnement aanvragen, verlengen of opzeggen.

  • Online: maximaal 2 werkweken
  • Per post: maximaal 4 werkweken ná ontvangst van de poststukken

Abonnementen voor wijkstallingsgarages en wijkstallingsterreinen zijn bedoeld voor bewoners of bedrijven in de directe omgeving van de garage of het terrein. Zolang er voldoende plaats is, kunnen ook anderen een abonnement krijgen voor de parkeerplaats.

Wanneer er een wachtlijst is, worden de parkeerplaatsen als volgt verdeeld:

  1. bewoners of bedrijven uit de bij de parkeergarage horende gebouwen
  2. bewoners of bedrijven uit de omgeving
  3. bewoners en bedrijven binnen Rotterdam (niet uit het gebouw of de omgeving)
  4. bewoners en bedrijven buiten Rotterdam

 Heeft u nog vragen, neem dan contact op.

Ja, dat mag. Wanneer u de garage met de pas binnen rijdt, staat de pas op 'aangemeld'. U moet daarna eerst naar buiten rijden zodat de pas wordt 'afgemeld'.

U krijgt een rekening voor de overschrijding van de parkeertijd.

Mijn pas doet het niet. Wat nu?

Als de garage niet direct open gaat als u aan komt rijden, kunt u proberen de pas op een andere plek op uw voorruit te plaatsen of de pas in uw hand houden (zie de gebruiksvoorschriften). Werkt de pas nog steeds niet, dan kunt u de storing doorgeven aan Stadsbeheer via telefoonnummer 14 010 (zie ook de gebruiksvoorschriften).

Ik wil een tweede voetgangerspas bestellen. Kan dat?

Bent u houder van het abonnement dan kan dat niet. De voetgangerspas is gekoppeld aan de autopas.
Bent u eigenaar van een kelderbox, dan kunt u (per kelderbox) twee voetgangerspassen krijgen. Deze kunt u aanvragen via uw woningbouwvereniging.

Mag ik met de voetgangerspas meerdere keren de garage in en uit lopen?

Ja, u kunt vrij naar binnen of naar buiten lopen. Deze pas werkt als een sleutel.

Ik rijd op een motor. Waar moet ik de autopas plaatsen?

De pas kunt u in uw hand houden. Het elektronische ‘oog’ op de garagedeur herkent uw pas en de slagboom gaat automatisch open.

Ik ben mijn voetgangerspas of autopas kwijt, wat nu?

Verlies of diefstal van de autopas of voetgangerspas kunt u online doorgeven via Mijn Loket.

U kunt ook het wijzigingsformulier gebruiken.
Het ingevulde formulier kunt u :

  • scannen en e-mailen naar: parkerendv@rotterdam.nl
  • opsturen naar:
    Gemeente Rotterdam
    Publiekszaken
    Postbus 70013
    3000 KR Rotterdam.

Na de aanvraag wordt er contact met u opgenomen als de passen klaar zijn. Uw oude passen zijn niet meer geldig.

U vindt een overzicht van alle vragen over het betalen van uw parkeerproducten op de pagina vergunningen en abonnementen.

U komt alleen in aanmerking voor een tijdelijke parkeervergunning als de garage van uw woongebouw vol is. U moet u bewijzen dat u op de wachtlijst staat.

Staat u op de wachtlijst voor een wijkstallingsgarage van Stadsbeheer? Vraag dan online een tijdelijke vergunning aan via Mijn Loket en de knop "Tijdelijke vergunning" in de aanvraag van uw abonnement. Dan worden de gegevens overgenomen en stopt de vergunning automatisch als uw abonnement ingaat.

Stallingsabonnementen zijn er voor de stallingsgarages van de gemeente Rotterdam en enkele gemengde parkeergarages.

In gemengde parkeergarages is een deel voor stalling en een deel voor bezoekers of kort parkeren. Hier worden zowel stallingsabonnementen uitgegeven als abonnementen waar winst op wordt gemaakt (net als in openbare parkeergarages). Het stallingstarief is lager en bedoeld voor bewoners en bedrijven in de omgeving van de parkeerplaats.