Abonnement parkeergarages
Gepubliceerd op: 31-01-2017
Geprint op: 11-12-2018
https://www.rotterdam.nl/loket/abonnement-parkeergarages/
Spring naar het artikel

Met een abonnement voor een parkeergarage of -terrein kunt u uw auto in een beschermde omgeving parkeren.

Online
Via de oranje knop kunt u een abonnement aanvragen of een bestaand abonnement online inzien, wijzigen of opzeggen. U heeft hier DigiD voor nodig.

Post/e-mail
U kunt ook een formulier downloaden, invullen en opsturen naar het adres rechtsboven op het formulier of e-mailen:

Als u opzegt, stuurt u de passen op samen met het opzeggingsformulier met uw naam, adres, postcode, woonplaats en uw BSN of KvK-/vestigingsnummer. Er is een opzegtermijn van een maand. De maand opzegtermijn gaat in op de eerste dag van de maand.
U kunt ook tijdens de openingstijden van de stadswinkels de passen zonder afspraak inleveren.

Als uw aanvraag voor een wijkstallingsgarage of -terrein wordt afgewezen, kunt u een abonnement in een openbare parkeergarage aanvragen.

Langskomen
Als u wilt langskomen, dan kunt u online een afspraak maken of telefonisch via het gemeentelijk servicenummer 14 010. Een afspraak is niet nodig voor het inleveren van opgezegde passen.

Per maand in 2018 Garage Terrein
Stalling bewoner € 27,25 € 22,03
*Stalling bedrijf beperkt (ma. t/m vr. 7u - 19u) € 61,31 € 33,06
*Stalling bedrijf onbeperkt  (7 dagen/week, 24u/dag) € 81,75 € 44,07
*Stadsgarages beperkt (ma. t/m vr. 7u - 19u) € 174,93  
*Stadsgarages onbeperkt  (7 dagen/week, 24u/dag) € 226,39  

Het garagetarief voor een motor is 50% van het geldende abonnementstarief voor een auto, als de parkeerplaats als motorplaats is ingericht.
Vervangingskosten abonnementspassen: € 50,00 per keer. Op de pagina betaald parkeren vindt u ook de tarieven van vorig jaar.

Kijk op de lijst van wijk / stallingsgarages om te zien waar deze tarieven gelden.

Op elk formulier staat welke documenten u mee moet sturen.

  • Online: enkele werkdagen
  • Balie:   op de dag van de afspraak direct online ingevuld
  • Post:     niet precies aan te geven.

De abonnementen voor wijkstallingsgarages en -terreinen zijn in principe bedoeld voor bewoners of bedrijven in de directe omgeving van de garage of het terrein. Zolang er voldoende plaats is, kunnen ook anderen gebruik maken van een stallingsabonnement.

Wanneer er een wachtlijst ontstaat, wordt de capaciteit als volgt verdeeld:

  1. bewoners en bedrijven uit het complex van de garage
  2. bewoners en/of bedrijven uit de omgeving
  3. ieder ander.

 Heeft u nog vragen, neem dan contact op.

Ja, dat mag. Wanneer u de garage met de pas binnen rijdt, staat de pas op 'aangemeld'. U moet daarna eerst naar buiten rijden zodat de pas wordt 'afgemeld'.

U krijgt een rekening voor de overschrijding van de parkeertijd.

Mijn pas doet het niet. Wat nu?

Als de garage niet direct open gaat als u aan komt rijden, kunt u proberen de pas op een andere plek van uw voorruit te bevestigen of de pas in uw hand houden (zie de gebruiksvoorschriften). Werkt de pas nog steeds niet, dan kunt u de storing doorgeven aan Stadsbeheer 010-413 05 05 (zie ook de gebruiksvoorschriften).

Ik wil een tweede dunne voetgangerspas bestellen. Kan dat?
Bent u houder van het abonnement dan kan dat niet. De voetgangerspas is gekoppeld aan de autopas.
Bent u eigenaar van een kelderbox, dan kunt u (per kelderbox) twee voetgangerspassen krijgen. Deze kunt u aanvragen via uw woningbouwvereniging.

Mag ik met de voetgangerspas meerdere keren de garage in- en uit lopen?
Ja, u kunt vrij naar binnen of naar buiten lopen. Deze pas werkt als een sleutel.

Ik rijd op een motor. Waar moet ik de autopas plaatsen?
De pas kunt u in uw hand houden. Het elektronische ‘oog’ op de garagedeur herkent uw pas en de slagboom gaat automatisch open.

Ik ben mijn voetgangerspas en/of autopas kwijt, wat nu?
Verlies of diefstal van de auto- of voetgangerspas kunt u online doorgeven via Mijn Loket.

U kunt ook gebruik maken van het wijzigingsformulier.
Het ingevulde formulier kunt u :
- scannen en e-mailen naar: parkerendv@rotterdam.nl
- opsturen naar: Gemeente Rotterdam
                         Publiekszaken
                         Postbus 70013
                         3000 KR Rotterdam.

Na de aanvraag wordt er contact met u opgenomen als de passen klaar zijn. Uw oude passen worden geblokkeerd. Voor de nieuwe passenset betaalt u € 50,-.

U vindt een overzicht van alle vragen over het betalen van uw parkeerproducten op de pagina vergunningen en abonnementen.

U komt alleen in aanmerking voor een tijdelijke parkeervergunning als de garage van uw woningcomplex vol is. Ook moet u bewijzen dat u op de wachtlijst staat voor een plaats in de garage hiervan.

Staat u op de wachtlijst voor een wijkstallingsgarage van Stadsbeheer? Vraag dan online een tijdelijke vergunning aan via Mijn Loket en de knop "Tijdelijke vergunning" die aanwezig is in de aanvraag van uw abonnement. Dan worden de gegevens overgenomen en de vergunning automatisch opgezegd als uw abonnement ingaat.

Stallingsabonnementen zijn er voor de stallingsgarages van de gemeente Rotterdam en enkele gemengde parkeergarages.

In gemengde parkeergarages is een deel toegewezen aan stalling en een deel voor bezoekers/kort parkeerders. Hier worden zowel stallingsabonnementen als commerciële abonnementen uitgegeven.

  • een stallingstarief is een gereduceerd tarief voor bewoners en bedrijven in de omgeving van de parkeervoorziening
  • commerciële tarieven zijn marktconform en gelden in de gemengde en openbare parkeergarages