Julianastraat en omgeving
De Julianastraat en omgeving in Rozenburg krijgen een nieuw riool, nieuwe drinkwaterleidingen, gasleidingen en elektriciteitskabels. Het werk aan het riool begint in het tweede kwartaal van 2026. Stedin en Evides starten in oktober 2025 met de werkzaamheden aan de kabels en leidingen en het vervangen van de huisaansluitingen. We werken in het gebied tussen de Emmastraat, Grote Stern, Gladiolenlaan en Anjerstraat.
Vragen en antwoorden over de werkzaamheden en planning
De belangrijkste reden is de verplichting tot gasvervanging 'broze leidingen' vóór 2028. Dit gaat om oude, kwetsbare leidingen. Ook is de energietransitie belangrijk voor Stedin. Daarnaast is de technische staat van het riool slecht en is er groot onderhoud nodig. Kijk voor meer informatie over de verplichting tot gasvervanging op de website van Stedin. Link opent een externe pagina. De projecten Rivierenbuurt en Julianastraat liggen ver genoeg uit elkaar. Ze hebben daardoor geen echte invloed op elkaar.
Voor het contact over de bereikbaarheid van percelen of bijvoorbeeld een verhuizing kunt u later contact opnemen met de omgevingsmanager. Wij proberen hier dan rekening mee te houden.
Ja, door gedetailleerde berekeningen om mogelijke effecten tijdens de werkzaamheden te beperken.
Deze uitritten worden ook meegenomen in de werkzaamheden. Waar nodig zal de bestrating op particulier terrein tot maximaal 1 meter verhoogd of verlaagd worden. Dit gebeurt met bestaand materiaal en de kosten hiervan betaalt de gemeente. Overige kosten voor het ophogen van particulier terrein zijn voor rekening van de eigenaar van de woning.
Als de straat opgehoogd wordt, is dat beperkt.
Meld schade direct via telefoonnummer 0900 0787. Dit storingsnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Vragen en antwoorden over huisaansluitingen
De aannemer doet dan een onderzoek. Als de aansluitingen in de tuinen onder bomen liggen, kunnen ze waar mogelijk blijven liggen en wordt er een nieuwe kabel of leiding gelegd om schade aan de bomen te voorkomen. Dit gaat in overleg met de bewoner.
Eerst wordt de oude aansluiting veilig losgekoppeld. Dan legt de aannemer een nieuwe leiding of kabel vanaf het hoofdnet naar de meterkast. Deze werkzaamheden worden vaak uitgevoerd met graafwerk in de stoep of tuin. De tuin wordt hersteld zoals het was voor de werkzaamheden.
Het uitgangspunt is om de bestaande huisaansluitingen in het openbare gebied te vervangen. Ligt het hoofdriool op particulier terrein? Dan legt de gemeente ook het stuk aan van het oude riool naar het openbare gebied. Zijn meerdere huizen aangesloten op één huisaansluiting? Dan kan op verzoek van bewoners/eigenaren een extra aansluiting op het riool gemaakt worden en zal deze tot aan de erfgrens gelegd worden. De kosten voor het leidingwerk op particulier terrein zijn voor de bewoners/eigenaren. Dit geldt ook voor het scheiden (afkoppelen) van hemelwater en afvalwater dat van particulier terrein afkomstig is. Lees meer op de pagina Hemelwater afkoppelen.
De huisaansluitingen in het achterpad of de brandgang blijven bestaan. De riolering daar wordt van binnenuit gerenoveerd met een speciale techniek (relinen). Daardoor is het niet nodig om de huisaansluitingen te vervangen.
Binnen dit project hoeft de riolering nauwelijks opgehoogd te worden. Huisaansluitingen in het openbaar gebied (gemeentelijke deel) worden door onze aannemer vervangen tot aan de tuin. We verwachten dat het hoofdriool aansluit op de bestaande huisaansluiting op de erfgrens (particuliere deel). Het kan zijn dat er toch een verzakking of defect wordt vastgesteld in het particuliere deel. In dat geval informeert de uitvoerder of de toezichthouder van de gemeente u tijdens de uitvoering.
De huisaansluiting in het openbaar gebied wordt door de gemeente vervangen. Als er een probleem vastgesteld wordt, wordt u in ieder geval aangesloten. Uw afvalwater zal dan weglopen. Er kan, vanwege het probleem dat vastgesteld is, op korte termijn alsnog een verstopping in de leiding komen. Het is daarom verstandig om zo snel mogelijk het stuk huisaansluiting in uw eigen tuin te (laten) vervangen.
Voor de werkzaamheden die tijdens het project kunnen worden uitgevoerd of meegenomen door de gemeente, is geen extra vergunning nodig. Wilt u later toch nog een extra huisaansluiting aanvragen? Dan is daar wél een vergunning voor nodig.
Lees er meer over op de pagina vergunning rioolaansluiting aanvragen.
Vragen en antwoorden over bereikbaarheid en overlast
Ja, dit is onvermijdelijk. We zullen echter wel proberen de overlast beheersbaar te houden.
We verdelen het werk in verschillende fases. Daardoor proberen we het gebied zo goed mogelijk bereikbaar te houden. We leggen loopplanken over de opgebroken stoep en waar nodig worden dubbele loopschotten of tijdelijke loopbrug over een sleuf gelegd.
We gaan in de hele wijk de kruispunten duidelijker aangeven door een verkeersplateau (grote drempel) aan te leggen. Deze plateaus remmen het verkeer en geven aan weggebruikers aan dat zij een gelijkwaardig kruispunt naderen. Hierdoor wordt de voorrangssituatie op de Koninginnelaan ook duidelijker.
We weten dat sommige bewoners last hebben van trillingen. Trillingen kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan liggen aan het soort materiaal van de weg, zoals asfalt of stenen. Maar ook de fundering onder de weg speelt een grote rol. Als verschillende materialen achter elkaar worden gebruikt, kan dat ook trillingen veroorzaken.
Daarom verbeteren we niet alleen het ontwerp van het plateau, maar vervangen we ook de hele wegconstructie van de Koninginnelaan. De fundering wordt sterker gemaakt, zodat deze geschikt is voor zwaar verkeer zoals bussen. De nieuwe opbouw van de weg zorgt ervoor dat trillingen door busverkeer minder worden. Ook het nieuwe ontwerp van het plateau is busvriendelijker en helpt om overlast te verminderen. Dit plateau wordt minder steil dan het nu is, zodat het prettiger is voor verkeer, vooral voor bussen.
Drempels of plateaus mogen niet te dicht op elkaar liggen, omdat er dan een grotere kans is op schade aan voertuigen of woningen. De afstand moet tussen de 60 en 90 meter afstand zijn. Afwijken kan, maar moet wel gemotiveerd. De lengte van het plateau (ca. 50m in totaal) is niet lang genoeg om stevig gas te geven, maar de zorg is wel begrijpelijk. Er wordt gekeken of het niet toch mogelijk is om de plateaus ‘los te knippen’. Een versmalling is hier erg lastig, de twee kruisingen zijn gelijkwaardig. Voorrang moeten verlenen terwijl je je in een versmalling begeeft zorgt voor vreemde situaties.
De kruizen op de Koninginnelaan komen terug zoals in de huidige situatie.
De huidige wegversmallingen met zwart-witte paaltjes verdwijnen. Er komt een wegversmalling terug tussen de Clematislaan en de Julianastraat.Helemaal geen snelheidsremmers plaatsen is ook geen goede oplossing, auto’s gaan dan nog sneller gaan rijden.
Er zal los van dit project gekeken worden hoe we met het vrachtverkeer omgaan op de Clematislaan. We gaan in gesprek met de politie, handhaving en wijknetwerker om te kijken of hier wellicht een vrachtverkeerverbod kan komen, of dat er andere manieren zijn om de overlast te beperken.
Nee, dit kan helaas niet worden tegengegaan. Een vrachtwagenverbod betekent dat vrachtwagens een andere weg moeten nemen om ergens te komen. Dat is in deze wijk geen mogelijkheid, omdat de omliggende straten ook niet geschikt zijn voor vrachtverkeer.
Het plan is om de werkzaamheden zo snel mogelijk weer dicht te maken, zodat de opritten niet langer dan nodig onbereikbaar zijn. Dit wordt vooraf goed afgestemd. De brandweer en andere hulpdiensten moet er ook altijd bij kunnen. Eventueel soms met tijdelijke voorzieningen.
Natuur en groen
Bomen worden tijdens het project zoveel mogelijk behouden. Bomen zijn beschermd en mogen alleen met een vergunning en op gegronde gronden worden verwijderd. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij bomen die direct op of te dicht bij de rioolleiding staan, of bij bomen die niet meer gezond zijn. Voor meer informatie kunt u terecht op de pagina’s over groenonderhoud en bomen.
Het verzoek of de grasveldjes tussen de bloesembomen aan de Bernhardstraat vervangen kunnen worden door struiken of parkeervakken wordt besproken met ontwerpers en andere deskundigen.
Als er veel verschillende soorten planten in één plantvak staan, wordt het onderhoud te ingewikkeld en moeilijk uitvoerbaar. Daarom is het niet mogelijk verschillende soorten planten te plaatsen. Het is wel mogelijk om in dit plantvak een andere soort plant te planten dan in de omringende plantvakken.
Er is gekeken of zelfbeheer wellicht een optie is, maar dat is voor dit vak niet mogelijk. De Koninginnelaan ligt aan een hoofdgroenstructuur. Gemeente Rotterdam heeft het beleid dat aan zo'n hoofdstructuur geen zelfbeheervakken wordt toegestaan.