Briefadres aanvragen
Hebt u tijdelijk geen woonplek? Verblijft u in een instelling? Of gaat u 1 keer korter dan 8 maanden naar het buitenland? Vraag dan een briefadres aan. Een briefadres is het adres van een ander persoon of van een instelling, waar uw post naartoe gestuurd kan worden.
U kunt een briefadres online of per post aanvragen. Voor de online aanvraag hebt u DigiD nodig. Lees eerst welk soort briefadres u nodig hebt. Maak daarna uw keus voor online of per post aanvragen. U leest dan welke documenten u nodig hebt. Online kunt u ook meteen uw aanvraag indienen.
Online aanvragenPer post aanvragenVoor wie is het
Als u in Nederland woont moet u zich als bewoner inschrijven op het adres waar u woont of vaker overnacht. Het maakt niet uit of dit uw eigen woning is of niet.
Als u geen woonadres hebt, kunt u zich inschrijven met een briefadres.
U moet dan aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen.
Wanneer u wel een briefadres kunt krijgen
- U bent dakloos of thuisloos.
U kunt een briefadres krijgen als er een instelling is die u begeleidt.
U vraagt het briefadres aan bij de instelling of de Vraagwijzer. - U woont nog niet op uw nieuwe adres, maar bent al wel weg van uw oude adres.
- U hebt een beroep zonder vaste werkplek.
- U woont korte tijd in het buitenland: maximaal 8 maanden tijdens 1 jaar.
- U bent korter dan 2 jaar in het buitenland en vaart op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft.
- U woont in een opvanghuis voor slachtoffers van geweld.
- U woont in een zorginstelling, een jeugdzorginstelling of een gevangenis.
- U woont op een adres dat om veiligheidsredenen beter niet opgenomen kan worden als woonadres.
- U woont in een opvanglocatie die door de gemeente is aangewezen.
Let op:
De gemeente controleert altijd of u echt een briefadres nodig hebt of dat u zich moet inschrijven met een woonadres.
Geen briefadres
U kunt geen briefadres krijgen op:
• een adres waarop niemand staat ingeschreven
• een adres dat niet voorkomt in de Basisregistratie Personen (BRP)
• een postbus
Vanuit het buitenland naar Nederland verhuizen
Verhuist u voor de eerste keer vanuit het buitenland naar Nederland? Maak dan een afspraak om u te laten inschrijven. Kijk op de pagina Eerste inschrijving om een afspraak te maken.
Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Nederland of bent u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan moet u zich opnieuw inschrijven. Maak hiervoor een afspraak via de pagina Hervestiging.
Briefadresgever
Wilt u iemand een briefadres op uw adres geven? Dan bent u de briefadresgever.
U zorgt ervoor dat post van de overheid terechtkomt bij de persoon die u een briefadres geeft. De gemeente kan u vragen om informatie te geven die nodig is om de Basisregistratie Personen (BRP) bij te houden. Het is verplicht om daaraan mee te werken.
Maximaal 2 personen
U mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt dan als 1 persoon.
Geen financiële gevolgen
Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner.
Als briefadresgever bent u niet verantwoordelijk voor eventuele schulden van degene aan wie u een briefadres geeft. Het heeft u ook geen invloed op uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huurtoeslag of zorgtoeslag.
Wat is een briefadres
Op een briefadres kunt u post ontvangen zoals brieven, belastingformulieren of een stempas. Zo blijft u zonder woonadres bereikbaar voor de overheid en andere instanties.
- U vraagt een briefadres aan bij de gemeente waar de persoon woont en ingeschreven staat van wie u het adres mag gebruiken.
- Een briefadres is een administratief adres. U woont er niet echt, maar u kunt wel post ontvangen.
- Het briefadres is meestal een tijdelijke oplossing.
- U kunt maar op 1 adres ingeschreven staan: of een woonadres, of een briefadres.
- Hebt u niemand die u kan helpen met een particulier briefadres? U kunt dan in aanmerking komen voor inschrijving op een gemeentelijk briefadres.
- Hebt u een woonadres gevonden? Geef dan uw verhuizing door.
Soorten briefadressen
Er zijn 3 verschillende soorten briefadressen: particulier, regulier en gemeentelijk.
- Een particulier briefadres vraagt u aan bij een familielid, vriend of kennis. U spreekt zelf met de briefadresgever af wanneer u de post ophaalt.
- Een regulier briefadres wordt aangevraagd bij een instelling die door de gemeente is aangewezen om briefadresgever te zijn.
Een regulier briefadres kunt u niet zelf aanvragen. De aanvraag gaat via de Vraagwijzer. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact op met een Vraagwijzer bij u in de buurt. - Een gemeentelijk briefadres vraagt u aan als u geen gebruik kunt maken van een particulier of regulier briefadres.
Voorwaarden:- U hebt een verblijfsvergunning of u hebt een aanvraag hiervoor gedaan.
- U haalt uw post regelmatig op tijdens de vaste openingstijden. U moet minimaal 1 keer in de 2 weken uw post ophalen.
Let op: op een gemeentelijk briefadres kunnen geen aangetekende brieven, pakketten of medicijnen aangenomen worden.
Kosten
Het aanvragen van een briefadres is gratis.
Hoelang duurt het
- U kunt pas 4 weken voordat u het nodig hebt, een briefadres aanvragen.
- Door technische problemen kan uw aanvraag langer duren dan 8 weken.
Als dat zo is, krijgt u bericht. Excuses voor het ongemak.
Stoppen briefadres
Inschrijving met een briefadres kan om verschillende redenen stoppen:
- U krijgt een woonadres.
U geeft uw nieuwe adres door via de pagina Verhuizing doorgeven. - U gaat wonen op het briefadres.
U laat uw briefadres omzetten naar een woonadres. U geeft dit door via de pagina Verhuizing doorgeven. - De briefadresgever vraagt aan u om een ander briefadres op te geven.
- De briefadresgever start een adresonderzoek tegen de inschrijving van uw briefadres.
- Er loopt een onderzoek naar de verblijfplaats van de briefadresgever.
- De briefadresgever is niet meer ingeschreven op het briefadres.
Niet eens met afwijzing
Is uw aanvraag voor een briefadres afgewezen en bent u het daar niet mee eens? U kunt binnen 6 weken bezwaar maken. Hoe u dat doet, leest u op de pagina Bezwaar maken.
Contact
Hebt u vragen, bel 14 010.
Veelgestelde vragen
Dit hangt af van uw persoonlijke situatie. Een briefadres is een tijdelijke oplossing. Elke bewoner van Nederland moet zich inschrijven met een woonadres. Hier zijn uitzonderingen voor. De gemeente controleert of u nog recht hebt op een briefadres.
Nee, dat is geen geldige reden om u in te schrijven met een briefadres. Als u op dat adres woont, moet u zich inschrijven met een woonadres.
U vraagt het briefadres aan in de gemeente waar het adres is.
Nee, dat kan niet. U woont niet op het adres. Als u een parkeervergunning hebt, dan trekt de gemeente de vergunning in.
Nee, dat kan niet. Een Persoonsgebonden Budget is alleen mogelijk als u als bewoner staat ingeschreven op een adres.
Wees voorzichtig als u zich niet in mag schrijven bij de verhuurder. Dit kan betekenen dat uw verhuurder de regels van kamerverhuur overtreedt. Meer informatie vindt u op Weet Wat je Huurt. Link opent een externe pagina. Als u twijfelt, neem dan contact op met de gemeente. Link opent een externe pagina.
Geef altijd uw woonplaats of verblijfsadres door aan de gemeente. Meer informatie leest u op de pagina Verhuizing doorgeven. Het is mogelijk dat er een huisbezoek komt.