Begeleiding en zorg
Begeleiding is hulp bij sociale redzaamheid. Dit betekent dat u bepaalde dingen moet kunnen doen om zelfstandig te kunnen leven en mee te doen in onze maatschappij. Denk aan omgaan met anderen, werk vinden en houden, dingen regelen en vrienden maken. Sommige mensen hebben daar moeite mee. Gaat dat bij u niet goed? Samen met u kunnen we kijken wat u hierbij zou kunnen helpen.
Wat kunt u zelf doen
Heeft u al gevraagd aan uw familie of vrienden of zij u kunnen helpen?
U kunt bij het Huis van de wijk vragen welke activiteiten bij u in de wijk te doen zijn. Bijvoorbeeld samen eten, bewegen en ook nieuwe dingen leren.
U kunt er ook hulp krijgen bij invullen van formulieren en allerlei aanvragen. En ook bij het regelen van uw geldzaken.
Wat kan de gemeente voor u doen
Is de hulp van uw familie, vrienden of kennissen of uit de wijk niet genoeg?
Vraag dan de gemeente om hulp.
Er zijn drie manieren waarop u uw vraag bij ons kunt melden:
- via 14 010.
- via de Vraagwijzer.
- via het contactformulier.
Een medewerker van de gemeente bespreekt uw situatie samen met u. Hierbij bespreken we onder meer :
- of u al eens eerder hulp heeft gezocht via de huisarts .
- of u al zorg ontvangt van een specialist of andere hulpverlener.
- wat uw familie en vrienden voor u kunnen doen. Kunt u bijvoorbeeld hen hulp vragen als u het moeilijk heeft?
- of u langdurige geestelijke problemen heeft of beginnende dementie.
- of u problemen heeft met het regelen van dagelijkse dingen. Zoals een dag- en nachtritme, uw huis schoonmaken, regelmatig en gezond eten.
- of u kunt lezen, bellen, mailen en hulp vragen aan de mensen om u heen.
- of u naar een Huis van de Wijk kunt gaan voor hulp en sociale activiteiten.
- of u afspraken kunt maken over wat te doen als het niet goed met u gaat.
Als de hulp van uw vrienden, familie of in de wijk niet voldoende is voor u, dan kunt u hulp vragen via de gemeente. Deze kunt u misschien krijgen als:
- U in de gemeente Rotterdam woont én ingeschreven staat.
- Uw partner of volwassen huisgenoten u niet kunnen helpen of taken van u kunnen overnemen.
- U geen zorg ontvangt uit de Wet langdurige zorg (Wlz).
U betaalt een eigen bijdrage per maand voor ondersteuning via een indicatie vanuit de gemeente.
- U betaalt de eigen bijdrage pas als de hulp start.
- U betaalt altijd dit vaste bedrag. Ook als de hulp maar 1 keer is geweest. Of maar 1 keer in de maand komt. Uw maandbedrag wordt dus niet lager als u minder vaak hulp krijgt.
U kunt de hulp krijgen op twee manieren
- Zorg in natura. Bij de gemeente kunt u aangeven welke zorgaanbieder u wilt. U hoeft dan verder niets meer te doen. De gemeente meldt u aan bij de zorgaanbieder.
- Persoonsgebonden Budget (Pgb). U koopt zelf de ondersteuning in bij een zorgaanbieder. Er vindt altijd een onderzoek door de gemeente of u in aanmerking kunt komen voor een Pgb.
Hulp en begeleiding
Tijdens een gesprek met de Wmo-adviseur van de gemeente kan blijken dat u hulp nodig heeft. U bespreekt dan welke doelen u wilt bereiken.
In dit gesprek vertelt de gemeente hoe de hulp er uitziet. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden of dagbesteding.
Het kan zijn dat u langere tijd hulp nodig heeft maar het kan ook voor een kortere periode zijn waarna u weer veel zaken zelf kunt doen.
Ook kan de gemeente een maatje uit de buurt voor u zoeken. Die kan samen met u een aantal zaken oppakken. Zoals samen naar de markt. Of naar het Huis van de Wijk om leuke activiteiten te gaan doen .
Heeft u al hulp van de gemeente?
Dan kan het zijn dat uw situatie inmiddels is veranderd.
Bijvoorbeeld dat u bent gaan samenwonen of getrouwd. Of dat uw partner overleden is.
Deze wijzigingen moet u doorgeven aan de gemeente. Dan kan het zijn dat de gemeente opnieuw met u in gesprek gaat over uw situatie en de hulp die u krijgt.
Heeft u nog langer of meer ondersteuning nodig?
Dien dan een nieuwe melding in:
- via 14 010.
- via de Vraagwijzer.
- via het contactformulier.
Een medewerker van de gemeente onderzoekt samen met u welke doelen u al heeft bereikt. Ook bespreekt u waar u nog aan moet werken om zo zelfstandig mogelijk te leven.
Heeft u langer dan 4 weken minder ondersteuning nodig?
Bijvoorbeeld door een ziekenhuis opname. Dan moet u dat aan de gemeente doorgeven.
Na een kort onderzoek door een medewerker wordt uw indicatie mogelijk ( tijdelijk) aangepast.
Bent u het niet eens met de hulp die u krijgt?
Of heeft u een klacht over de hulp?
Neem dan eerst contact op met de zorgaanbieder die bij u thuiskomt.
Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met de gemeente.
Vragen en antwoorden
U ontvangt de hulp in de vorm van begeleiding bij leven, wonen en relaties. De ondersteuning van de gemeente kan een dagbesteding programma of huishoudelijke hulp zijn maar ook begeleiding aan huis.
Net wat in uw situatie nodig is.
De zorgaanbieder maakt met u afspraken hoe vaak u ondersteuning krijgt.
Heeft u gekozen voor Zorg in natura?
Dan meldt de gemeente u aan bij de zorgaanbieder van uw keuze. Deze neemt met u contact op. Houdt u rekening met een mogelijke wachttijd.
Heeft u gekozen voor Pgb?
Nadat u een beschikking met een toekenning heeft ontvangen, meldt u of uw Pgb-vertegenwoordiger zich bij de Sociale verzekeringsbank (SVB).
U maakt dan eerst een zorgovereenkomst op met de zorgaanbieder van uw keuze. Deze zorgovereenkomst moet zowel door de SVB als door de gemeente worden goedgekeurd.
Is uw zorgovereenkomst goedgekeurd? Dan kunt u met uw zorgaanbieder afspraken maken voor het leveren van de hulp.
Daarna kunt u of uw Pgb-vertegenwoordiger de ondersteuning declareren bij de SVB.
Uw zorgaanbieder heeft een emailadres en telefoonnummer. Deze vindt u online en staat ook op de pagina Vind uw zorgaanbieder.
Ja, helaas zijn er vaak wachttijden. Dit is per zorgaanbieder verschillend.
Neem hiervoor contact op met de zorgaanbieder.
U mag van de zorgaanbieder verwachten dat deze de gemaakte afspraken over de doelen die u wil gaan halen nakomt.
Deze afspraken staan in het ondersteuningsverslag en besluit die u van de gemeente heeft ontvangen.
Ook worden er samen met u afspraken gemaakt wanneer en hoe vaak de ondersteuning of hulp komt.
De gemeente kan u helpen de juiste ondersteuning te krijgen.
Wilt u weten of u in aanmerking komt voor deze hulp?
Stel uw vraag bij ons:
- via 14 010.
- via de Vraagwijzer.
- via het contactformulier.
U heeft iemand nodig die u helpt.
Kunt u dit zelf niet? En is er niemand in uw omgeving die u daarbij kan helpen? Dan kunt u bij de gemeente terecht.
Vergeet u soms schone kleren aan te trekken? Of om u te scheren of te wassen? Vergeet u afspraken met de dokter of uw medicijnen in te nemen?
Misschien zit u meer thuis dan u zou willen en voelt u zich soms eenzaam.
Kan niemand in uw omgeving u helpen?
Stel uw vraag via:
- via 14 010.
- via de Vraagwijzer.
- via het contactformulier.
Medewerkers van de Vraagwijzer zoeken samen met u naar oplossingen. Is het nodig, dan verwijst Vraagwijzer u naar andere organisaties in de wijk. Bijvoorbeeld het wijkteam of een hulpverlener van een zorgorganisatie.