Welstand
Hoe de stad eruitziet is belangrijk. Rotterdam moet steeds aantrekkelijker worden voor bewoners, bedrijven en bezoekers. Om de kwaliteit van de stad te bewaken, heeft het gemeentebestuur de Welstandsnota gemaakt. De Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed toetst aanvragen aan deze Welstandsnota.
Algemeen
In de Welstandsnota staan onder andere regels voor bouwen en verbouwen. Iedereen die wil bouwen of verbouwen in Rotterdam heeft met deze regels te maken. Als u (ver)bouwplannen heeft kunt u via de Zelftoets. Link opent een externe pagina snel te weten komen welke regels en voorwaarden op een bepaald adres gelden. Én of u voor uw plan een vergunning nodig heeft.
Bij grotere bouwaanvragen kijkt de Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed of ze passen bij het welstandsbeleid van de gemeente. Daarbij is de Welstandsnota Rotterdam het uitgangspunt.
Ook reclame in de stad moet voldoen aan regels. Via de Zelftoets. Link opent een externe pagina komt u snel te weten wat voor uw (winkel)gebied de regels en voorwaarden zijn. Meer informatie vindt u verder op deze pagina bij Reclame.
Bij gebiedsontwikkeling en intensieve projecten kan de gemeente voor een bepaalde periode een zogenaamde subcommissie instellen. Hierin zitten ten minste drie leden van de commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed. Samen met andere deskundigen. Rotterdam heeft op dit moment één subcommissie: het Quality-team Feyenoord City.
Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed
Nieuwe voorzitter
Mevrouw dr. Sofie De Caigny is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam, voor een periode van drie jaar vanaf 23 juni 2024. Haar aanstelling volgt op het vertrek van mevrouw drs. E.M. Agricola, die drie jaar lang deze rol bekleedde. De Caigny wordt gekozen vanwege haar expertise in ruimtelijke kwaliteit en stedelijke ontwikkeling. Ze is tot begin juli directeur van het Vlaams Architectuurinstituut, daarnaast is zij gastprofessor Architectuurkritiek en Architectuuractualia aan de Universiteit van Antwerpen. Haar leiderschapsstijl en vermogen om complexe processen te doorgronden, zullen naar verwachting bijdragen aan de versterking van de commissie.
De gemeenteraad stelt leden van de commissie aan voor een periode van drie jaar. Dit kan eenmaal met drie jaar worden verlengd.
Commissieleden
dr. Sofie de Caigny - voorzitter
ir. Nicholas Clarke – architectuurhistorie en cultuurhistorie
ir. Marjolein van Eig - architectuur
ir. Rudolph Eilander - architectuur
Evert Kolpa MSc - architectuur
ir. Job Roos - restauratie architectuur
ir. Steven Slabbers - landschap en stedenbouw
ir. Marcel van der Meijs - landschap en stedenbouw
De commissie krijgt ondersteuning van het ambtelijk secretariaat. Dit is onderdeel van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van Stadsontwikkeling.
De commissie toetst alleen grote en ingewikkelde bouwplannen. De kleinere en minder ingewikkelde plannen worden namens de commissie door ambtenaren getoetst.
Openbare vergadering
De commissievergaderingen zijn iedere twee weken op woensdag en zijn openbaar. Iedereen die geïnteresseerd is, kan erbij zijn. Zie hiervoor de spelregels.
Als een plan op de agenda van een openbare vergadering staat, worden de aanvragers altijd uitgenodigd om aanwezig te zijn. En om een toelichting te geven. Op basis daarvan formuleert de commissie haar advies.
Als toehoorder kunt u digitaal bij de vergadering zijn.
- Meld u zich dan aan via een e-mail naar cie_oce@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina (uiterlijk twee dagen voor de vergadering).
- Vermeld in uw mail uw volledige naam, e-mailadres en telefoonnummer.
- Voor de publieke tribune gebruiken we het programma Microsoft Teams.
- U kunt alleen luisteren. De microfoon van toehoorders blijft tijdens de vergadering gesloten.
- U neemt deel aan de vergadering met uw voor- en achternaam. Zo weten we welke aangemelde bezoekers bij de vergadering zijn.
- Alleen aangemelde bezoekers kunnen bij de vergadering zijn. Daarom heeft het geen zin de vergaderlink door te sturen naar anderen.
- U mag van de vergaderingen geen film- en geluidsopnames maken. Dit is in verband met de privacy.
Het Timmerhuis, Halvemaanpassage 90, 3011 DL, Rotterdam.
Voor de toegang tot het gebouw heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig (paspoort of rijbewijs).
Wordt in de vergadering een bouwplan besproken waar u belang bij hebt? Dan kunt u tijdens de vergadering inspreken. U kunt zich hiervoor tot uiterlijk twee dagen voor vergadering aanmelden via cie_oce@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Voor meer informatie: de regels rond spreekrecht staan in de Verordening Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam hoofdstuk 11.
- woensdag 4 december
- woensdag 18 december
- woensdag 8 januari
- woensdag 22 januari
- woensdag 5 februari
- woensdag 19 februari
- woensdag 5 maart
- woensdag 19 maart
- woensdag 2 april
- woensdag 16 april
- woensdag 14 mei
- woensdag 28 mei
- woensdag 11 juni
- woensdag 25 juni
- woensdag 9 juli
- woensdag 23 juli
- woensdag 3 september
- woensdag 17 september
- woensdag 1 oktober
- woensdag 15 oktober
- woensdag 29 oktober
- woensdag 12 november
- woensdag 26 november
- woensdag 10 december
Verslagen
2024
- Verslag 6 november 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 23 oktober 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 9 oktober 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 24 september 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 11 september 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 28 augustus 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 17 juli 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 3 juli 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 19 juni 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 5 juni 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 22 mei 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 8 mei 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 17 april 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 3 april 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 20 maart 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 6 maart 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 14 februari 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 31 januari 2024. Link opent een externe pagina
- Verslag 17 januari 2024. Link opent een externe pagina
2023
- Verslag 20 december 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 6 december 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 22 november 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 8 november 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 25 oktober 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 4 oktober 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 20 september 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 6 september 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 23 augustus 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 12 juli 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 5 juli 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 21 juni 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 7 juni 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 24 mei 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 10 mei 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 19 april 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 5 april 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 22 maart 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 8 maart 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 22 februari 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 8 februari 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 25 januari 2023. Link opent een externe pagina
- Verslag 11 januari 2023. Link opent een externe pagina
2022
- Verslag woensdag 21 december 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 14 december 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 30 november 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 2 november 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 19 oktober 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 5 oktober 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 21 september 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 7 september 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 24 augustus 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 13 juli 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 6 juli 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 22 juni 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 8 juni 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 25 mei 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 11 mei 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 20 april 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 6 april 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 23 maart 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 9 maart 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 23 februari 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 9 februari 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 26 januari 2022. Link opent een externe pagina
- Verslag woensdag 12 januari 2022. Link opent een externe pagina
In het jaarverslag brengt de commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed een verslag uit over haar werkzaamheden.
- Jaarverslag 2023. Link opent een externe pagina
- Jaarverslag 2022. Link opent een externe pagina
- Jaarverslag 2021. Link opent een externe pagina
- Jaarverslag 2019-2020. Link opent een externe pagina
- Jaarverslag 2018. Link opent een externe pagina
- Jaarverslag 2017. Link opent een externe pagina
- Jaarverslag 2016. Link opent een externe pagina
- Jaarverslag 2015. Link opent een externe pagina
- Jaarverslag 2012-2014. Link opent een externe pagina
Vragen en antwoorden
Er zijn twee manieren waarop een plan aan de commissie kan worden voorgelegd:
- Als conceptaanvraag. Dan gaat het om vooroverleg. De indiener krijgt aandachtspunten mee voor de verdere uitwerking van zijn of haar plan. Kijk op de pagina Omgevingsvergunning vooroverleg voor informatie over het indienen van een conceptaanvraag.
- Als aanvraag omgevingsvergunning. Kijk voor meer informatie hierover op de pagina Omgevingsvergunning voor informatie over het aanvragen van een omgevingsvergunning.
De commissie kan op een aanvraag omgevingsvergunning positief of negatief advies geven.
Positief advies
Een positief advies houdt in dat een aanvraag voldoet aan de welstandsnota. Bij positieve adviezen schrijft de commissie geen toelichting waarom het plan voldoet. Alleen als het stadsbestuur daarom vraagt, schrijft de commissie een toelichting. Dat gebeurt bijvoorbeeld als er beroep tegen een plan is ingediend.
De commissie kan aan positieve adviezen voorwaarden verbinden. Die kunnen alleen gaan over kleine onderdelen van een plan, zoals een kleur of het materiaal.
Negatief advies
Een negatief advies betekent dat een aanvraag niet voldoet aan de welstandsnota. Bij negatieve adviezen schrijft de commissie altijd een toelichting waarom het plan niet voldoet. Hierover neemt de commissie ook contact op met de aanvrager. Deze kan het plan dan eventueel aanpassen, als dat nog lukt binnen de termijnen van een aanvraag omgevingsvergunning.
Niet elke afwijking van het beleid leidt tot een negatief advies. De commissie kan met uitleg afwijken van de welstandsnota. Dit kan bijvoorbeeld bij nieuwe ontwikkelingen en concepten die niet helemaal voldoen aan de welstandsnota. Of bij plannen die van hoge of bijzondere kwaliteit zijn.
De commissie adviseert ook bij handhaving. Behalve bij conceptaanvragen en aanvragen omgevingsvergunning voor bouw- en/of monumentenplannen.
Bij handhaving gaat het om illegale bouw, excessen maar ook projectmatige buurtverbetering of straatverbetering, uitgevoerd in opdracht van het stadsbestuur.
Een exces is een ‘duidelijke, ook voor niet-deskundigen herkenbare buitensporigheid van het uiterlijk van een bouwwerk’.
Supervisie- en kwaliteitsteams en de rol van Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed
In sommige gebieden zijn supervisie- of kwaliteitsteams actief. Deze teams bestaan uit ambtelijke experts, soms aangevuld met een extern adviseur. Deze gemeentelijke supervisie- en kwaliteitsteams zijn betrokken bij de planvorming in de afstemming tussen initiatiefnemers en gemeente. Zij richten zich met name op de stedenbouwkundige inpassing en inrichting van de openbare ruimte.
In tegenstelling tot de Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed, die een publiekrechtelijke adviesrol heeft, hebben de supervisie- of kwaliteitsteams een informele rol. Deze supervisie- of kwaliteitsteams kunnen niet in de plaats treden van de Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed, dat kan alleen in de vorm van een officieel door het college ingestelde subcommissie. Het Q-team Feyenoord City is een voorbeeld van zo'n subcommissie.
Meer informatie
Secretariaat Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed
De Rotterdam, Wilhelminakade 179
Postbus 6575, 3002 AN Rotterdam
cie_oce@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Beleid
Welstandsnota Rotterdam
Rotterdam moet steeds aantrekkelijker worden voor bewoners, bedrijven en bezoekers. Om de kwaliteit van de stad te kunnen bewaken, heeft het gemeentebestuur de Welstandsnota gemaakt.
De welstandsnota bestaat uit twee delen. In het eerste deel staan het welstandsbeleid, de regels en voorwaarden. In het tweede deel staat hoe alle delen van Rotterdam eruit zien.
Met dit beleid kan de gemeente invloed hebben op de manier van bouwen bij nieuwbouw en verbouwingen. Met dit beleid kan de gemeente ook straffen opleggen als dat bouwen niet volgens de regels gebeurt.
De Welstandsnota Rotterdam is vastgesteld door de gemeenteraad en geldt sinds 11 oktober 2012. Hieronder staan links naar de verschillende onderdelen van de nota.
Doe de Zelftoets!
Met de Zelftoets. Link opent een externe pagina komt u snel te weten welke regels en voorwaarden er op een bepaald adres gelden.
Sneltoetscriteria
Voor een aantal kleine aanvragen die vaak voorkomen, zijn aparte regels gemaakt: de sneltoetscriteria. In de welstandsnota kunt u deze regels op de volgende pagina’s vinden:
- Kozijn- of gevelwijzigingen pagina 82.
- Dakkapellen pagina 83.
- Dakterrassen pagina 84.
- Zonnecollectoren en zonnepanelen. (zie Folder Sneltoetscriteria 4 | Energieopwekkende panelen hieronder)
- Erfafscheidingen pagina 86.
- Rolhekken, luiken en rolluiken bij niet-woongebouwen pagina 87.
- Terrasschermen, zonneschermen en markiezen bij (horeca)inrichtingen pagina 88.
Op 4 april 2024 heeft de gemeenteraad van Rotterdam nieuwe criteria voor energieopwekkende panelen in rijksbeschermde stadsgezichten en op monumenten vastgesteld.
Met energieopwekkende panelen worden zonnepanelen, zonnecollectoren en andere energieopwekkende velden bedoeld.
De criteria zijn het toetsingskader voor aanvragen voor energieopwekkende panelen. De nieuwe criteria:
Welstandsparagrafen
Voor gebieden waar op grote schaal wijzigingen plaatsvinden, stelt de gemeente welstandsparagrafen op. Hierin staat hoe het gebied er straks uitziet. Een welstandsparagraaf is een aanvulling op de welstandsnota. De gemeenteraad stelt welstandsparagrafen vast. In Rotterdam zijn de volgende welstandsparagrafen vastgesteld: (pdf, Notubiz of Archiefweb):
- Welstandsparagraaf Rijnhaven. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf voor Rotterdam Central District. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Parkhaven. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Oranjebonnen. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Nieuw Kralingen. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf A16r Rotterdam/Lansingerland. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Campus Erasmus Woudestein. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Central District. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf De Strip. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Dirk van den Burgweg. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Het Nieuwe Dorp. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Hoboken Erasmus MC. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Katendrecht - ECC. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Katendrecht - Laankwartier. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Katendrecht - Parkkwartier. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Katendrecht - Pols Zuidzijde. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Lijnbaan en Korte Lijnbaan. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Lloydkwartier. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf MCRZ. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Motorstraatgebied. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Nieuw-Crooswijk. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Park Zestienhoven. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf RDM. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Transformatiezone. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Waterwegcentrum Oost. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Wielewaal Oost. Link opent een externe pagina
- Welstandsparagraaf Zomerhofkwartier (ZOHO). Link opent een externe pagina
Reclame
Reclame hoort bij de dynamiek van de stad maar er zijn wel spelregels nodig om wildgroei te voorkomen. In het 'Hoofdstuk Reclame' onderdeel van de Welstandsnota Rotterdam Koepelnota Welstand staan regels die gelden voor reclame op gebouwen en in de openbare ruimte. Het 'Hoofdstuk Reclame' is vastgesteld door de gemeenteraad en geldt sinds 27 december 2007.
Kaart reclameniveaus per gebied
Deze kaart geeft een indeling in reclamegebieden. Er zijn reclamezones, reclame-arme zones en welstandsvrije gebieden. Per gebied zijn er regels voor reclame. Een beschrijving van de kenmerken en de regels voor reclame staan in het 'Hoofdstuk Reclame'.
Doe de Zelftoets!
Met de Zelftoets. Link opent een externe pagina komt u snel te weten welke regels er op een bepaald adres gelden voor buitenreclame waar een vergunning voor nodig is.
Vergunningvrije reclame-uitingen
Speciaal voor ondernemers en vastgoedeigenaren is er de Praktische Reclamegids voor Rotterdam, met daarin regels en voorbeelden voor vergunningvrije reclame-uitingen. De reclamegids laat stap voor stap zien hoe in Rotterdam reclame op winkels en bedrijfspanden moet worden aangebracht.
NB: Als een reclame past binnen de regels uit de Praktische Reclamegids, dan is er geen vergunning nodig. Als een reclame niet voldoet aan de regels uit deze gids, dan is een omgevingsvergunning verplicht. De aanvraag moet dan voldoen aan de regels zoals die staan vermeld in het 'Hoofdstuk Reclame'.
Regels over reclame met verlichting
Rotterdam bouwt aan een aantrekkelijke en schone stad met een rustig straatbeeld. Een schone stad betekent dat de stad ook ‘voor het oog’ schoon en opgeruimd is en dat er rust in de openbare ruimte is. Om lichthinder en een verkeersonveilige situatie te voorkomen, zijn er speciale regels voor reclame met verlichting. Deze regels en voorwaarden staan in de ‘Nadere Regels Reclame met Verlichting 2020.’
Voor grote digitale reclames is het verplicht om een omgevingsvergunning aan te vragen. De aanvraag omgevingsvergunning bestaat dan uit de activiteit 'bouwen' en de activiteit 'reclame'. Het is belangrijk dat de reclame op het pand gaat over de activiteiten van het bedrijf in het pand zelf. Via digitale schermen reclame maken voor andere bedrijven en organisaties mag niet meer. In de brief van het College van B en W leest u hier meer over.
Ga voor meer informatie over de activiteiten 'bouwen' en 'reclame' naar de pagina Omgevingsvergunning reclame-uiting. Bekijk de pagina Omgevingsvergunning voor informatie over het aanvragen van een omgevingsvergunning.