Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 3 min

Vertrek naar buitenland doorgeven

Verhuist u voor meer dan 8 maanden naar het buitenland? Schrijf u uit bij de gemeente.

Geef uw vertrek door via de knop 'Online doorgeven'. U logt in met DigiD. Hebt u geen DigiD? Geef uw vertrek door via de knop ‘Per post doorgeven’.

Online doorgeven. Link opent een externe paginaPer post doorgeven

Voor wie is het

  • U blijft langer dan 8 maanden in een periode van 12 maanden in het buitenland. Deze 8 maanden hoeven niet op elkaar aan te sluiten.
    Gaat u korter dan 8 maanden naar het buitenland?
    Ga dan naar de pagina Tijdelijk vertrek buitenland doorgeven.
  • U staat ingeschreven in de gemeente Rotterdam.
  • U bent 16 jaar of ouder.

Als u curator bent van de persoon die naar het buitenland vertrekt, kunt u het vertrek doorgeven.

Meer informatie

  • U kunt van meerdere personen het vertrek doorgeven.
    De anderen moeten wel bij u op hetzelfde adres staan ingeschreven.
    Het gaat om:
    • uw partner
    • uw kinderen
    • uw ouders 

Hebt u een samenlevingscontract? Dan geven u en uw partner ieder apart het vertrek naar het buitenland door.

  • Lees wat u zoal moet regelen voor uw vertrek op de pagina Checklist verhuizen naar het buitenland. Link opent een externe pagina.
  • Wilt u een bewijs van uitschrijving? Die vraagt u aan als uw vertrek naar het buitenland in het systeem is gezet. Een uitschrijfbewijs vraagt u aan op de pagina Uittreksel registratie niet-ingezetenen (RNI) aanvragen
  • Geef uw adres in het buitenland zo compleet mogelijk door bij uw aangifte. Is uw nieuwe adres nog niet bekend? Dan geeft u in ieder geval door naar welk land u verhuist.
  • Maximaal 28 dagen vóór uw vertrek mag u uw vertrek doorgeven. U wordt uitgeschreven als inwoner en staat niet meer ingeschreven in Rotterdam.
  • Soms wil de gemeente toch dat u naar de balie komt.
    Als dat nodig is, neemt de gemeente contact met u op.
  • De gemeente kan een boete geven als u expres verkeerde informatie geeft.
  • Neem zo snel mogelijk contact op als uw vertrek is uitgesteld, maar u uw vertrek wel al hebt doorgegeven.
    Stuur een e-mail naar vertrekbuitenlandDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
    Zet in de mail uw naam, het zaaknummer, uw telefoonnummer en eventueel een uitleg.

Hoelang duurt het

Binnen 2 weken staat uw vertrek in de Basisregistratie Personen (BRP).
Uw aanvraag moet dan wel compleet zijn.

De vertrekdatum is de datum waarop de gemeente de aanvraag kreeg.
Vertrekt u later? Dan wordt uw vertrek pas op die latere datum in de Basisregistratie (BRP) gezet.

Contact

Hebt u vragen? Bel 14 010.

Veelgestelde vragen