Vergoeding eigen bijdrage rechtshulp aanvragen
Als u hulp nodig heeft van een advocaat, maar de eigen bijdrage niet kan betalen, kunt u hiervoor bijzondere bijstand aanvragen. Bij uw aanvraag wordt er gekeken naar uw inkomen en uw vermogen. De gemeente kijkt dan of u alles vergoed krijgt of een gedeelte ervan.
Aanvragen in 4 stappen
1. Verzamel de volgende bewijsstukken en maak er een kopie van.
toevoeging van de Raad voor Rechtsbijstand
bankrekeningnummer van de advocaat
rekening van de advocaat
- rekening van het LDCR (in geval van griffiekosten)
2. Kopieer alle bewijsstukken van uw inkomen en uw bezittingen.
3. Vul het formulier ‘ Aanvraag bijzondere bijstand’ in.
4. Stuur alles naar het adres wat op het aanvraagformulier staat.
Hulp nodig bij het invullen?
Ga dan langs bij een van de Huizen van de Wijk bij u in de buurt.
Aanvragen door iemand anders
Iemand anders mag een aanvraag voor u doen als u toestemming geeft.
U geeft toestemming met het formulier 'Machtiging aanvraag uitkering.
Stuur het mee met de aanvraag.
Hoe lang duurt het
- Binnen 8 weken ontvangt u een brief
In de brief staat of u Bijzondere bijstand krijgt of niet.
Is uw aanvraag niet compleet, dan staat in de brief wat u nog moet sturen.
De aanvraag duurt dan langer. - Bent u het niet eens met de brief?
Maak dan bezwaar via de pagina Bezwaar tegen besluit van de gemeente. - Heeft u na 8 weken nog niets heeft gehoord?
Soms krijgt u geld als de gemeente te laat is.
Meer weten? Kijk op de pagina Melden van te late beslissing.
Contactinformatie
Heeft u nog vragen? Bel met 14 010.