Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 3 min

Bezwaar maken tegen parkeerbon

U krijgt een parkeerbon als u niet hebt betaald voor parkeren. Of niet genoeg hebt betaald. Hebt u een parkeerbon gekregen, maar bent u het daar niet mee eens? Maak dan bezwaar.

Wanneer heeft bezwaar maken zin?

  • U hebt wel parkeergeld betaald.
    Stuur uw bewijs van betaling mee met uw bezwaar.

  • U hebt een vergunning voor de straat die op de parkeerbon staat.
    Meld het contractnummer van uw vergunning.

  • U hebt per ongeluk voor een verkeerd kenteken betaald in uw app.
    Stuur uw bewijs van betaling mee.

Wanneer heeft bezwaar geen zin?

  • De parkeerautomaat was kapot, maar toch parkeerde u zonder te betalen.
    U had naar een andere parkeerautomaat moeten gaan die het wel doet.
    Of betalen via een parkeerapp.
  • U bent vergeten uw gehandicaptenkaart neer te leggen.
    Alleen met een gehandicaptenkaart mag u op een gehandicaptenparkeerplaats staan.
  • U heeft een gehandicaptenkaart en staat op een plaats die geen gehandicaptenparkeerplaats is.
    Dan moet u parkeergeld betalen.
  • U wist niet dat u moest betalen.
    Overal waar u moet betalen voor parkeren staan borden.
  • U hebt een parkeervergunning voor een ander gebied.
    Via Mijn Loket kunt u lezen waar u kunt parkeren met uw vergunning.
    U heeft hiervoor DigiD nodig.
  • U hebt er maar even gestaan en daarom geen parkeergeld betaald.
    Ook als u er een paar minuten staat moet u parkeergeld betalen.

Bezwaar maken

U kunt op 2 manieren bezwaar maken: online en per brief.
Maakt u na 6 weken bezwaar, dan kan dat alleen per brief.

Via de knop 'Bezwaar maken' stuurt u online uw bezwaar.
Log in met uw DigiD of eHerkenning.

Bezwaar per brief

Kunt u niet digitaal bezwaar maken? Dan kunt u per brief bezwaar maken.
De brief moet in het Nederlands zijn. Zet in uw brief:

  • Uw naam en adres
  • Uw burgerservicenummer (BSN)
  • Het vorderingsnummer (dit nummer staat op de brief)
  • De datum
  • De reden van uw bezwaar. Bijvoorbeeld dat u wel betaald heeft.
  • Stuur bewijs mee. Bijvoorbeeld een schermafbeelding van uw betaling.
    Zorg ervoor dat het kenteken, tijd en plaats te zien is op uw document.
  • Uw handtekening

Stuur uw brief naar:
Gemeente Rotterdam, afdeling Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam

Na uw bezwaar

U hebt bezwaar gemaakt. Hoe nu verder?

  • Hebben wij uw bezwaar ontvangen?
    U krijgt van ons een brief waarin staat dat we uw bezwaar hebben gekregen.
    Heeft u geen brief gekregen? Bel dan met 14 010.
  • Als u bezwaar heeft gemaakt, hoeft u uw parkeerbon nog niet te betalen.

Wij behandelen uw bezwaar zo snel mogelijk.
Volgens de wet moeten wij binnen een bepaalde tijd een beslissing nemen.

  • Maakt u vóór 20 november bezwaar?
    Dan krijgt u hetzelfde jaar de beslissing.
    Als we meer tijd nodig hebben, mogen we het met 6 weken verlengen.
  • Maakt u bezwaar tussen 20 november en 31 december?
    Dan krijgt u een beslissing binnen 6 weken na uw bezwaar.
    Als we meer tijd nodig hebben, mogen we het met 6 weken verlengen.

Beslist de gemeente laat?

Dan heeft u misschien recht op een geldbedrag.
U leest er meer over op de pagina 'Melden van te laat beslissen'.

Als u gelijk hebt

  • Hebt u gelijk gekregen? Dan hoeft u niet te betalen.
  • Hebt u uw parkeerbon al betaald? Dan krijgt u geld terug.
    Dit kan op 2 manieren:
  1. Hebt u nog een ander bedrag bij ons openstaan?
    Dan verrekenen wij de parkeerbon met het openstaande bedrag.
  2. Hebt u geen ander bedrag bij ons openstaan?
    Dan storten wij het betaalde bedrag terug op de rekening van de kentekenhouder.

Als u geen gelijk hebt

  • Heeft u geen gelijk en is uw bezwaar afgewezen?
    Dan moet u de parkeerbon betalen. Ook als u in beroep gaat.
    Let op: heeft u na 6 weken bezwaar gemaakt?
    Dan kunt u niet meer naar de rechter.
  • Kunt u de parkeerbon niet in één keer betalen?
    Vraag dan een betalingsregeling aan. Log dan in via Mijn Loket. Link opent een externe pagina.