Bezwaar maken tegen parkeerbon
U krijgt een parkeerbon als u niet hebt betaald voor parkeren. Of niet genoeg hebt betaald. Hebt u een parkeerbon gekregen, maar bent u het daar niet mee eens? Maak dan bezwaar.
Wanneer heeft bezwaar maken zin?
U hebt wel parkeergeld betaald.
Stuur uw bewijs van betaling mee met uw bezwaar.U hebt een vergunning voor de straat die op de parkeerbon staat.
Meld het contractnummer van uw vergunning.- U hebt per ongeluk voor een verkeerd kenteken betaald in uw app.
Stuur uw bewijs van betaling mee.
Wanneer heeft bezwaar geen zin?
- De parkeerautomaat was kapot, maar toch parkeerde u zonder te betalen.
U had naar een andere parkeerautomaat moeten gaan die het wel doet.
Of betalen via een parkeerapp. - U bent vergeten uw gehandicaptenkaart neer te leggen.
Alleen met een gehandicaptenkaart mag u op een gehandicaptenparkeerplaats staan. - U heeft een gehandicaptenkaart en staat op een plaats die geen gehandicaptenparkeerplaats is.
Dan moet u parkeergeld betalen. - U wist niet dat u moest betalen.
Overal waar u moet betalen voor parkeren staan borden. - U hebt een parkeervergunning voor een ander gebied.
Via Mijn Loket kunt u lezen waar u kunt parkeren met uw vergunning.
U heeft hiervoor DigiD nodig. - U hebt er maar even gestaan en daarom geen parkeergeld betaald.
Ook als u er een paar minuten staat moet u parkeergeld betalen.
Bezwaar maken
U kunt op 2 manieren bezwaar maken: online en per brief.
Maakt u na 6 weken bezwaar, dan kan dat alleen per brief.
Via de knop 'Bezwaar maken' stuurt u online uw bezwaar.
Log in met uw DigiD of eHerkenning.
Bezwaar per brief
Kunt u niet digitaal bezwaar maken? Dan kunt u per brief bezwaar maken.
De brief moet in het Nederlands zijn. Zet in uw brief:
- Uw naam en adres
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- Het vorderingsnummer (dit nummer staat op de brief)
- De datum
- De reden van uw bezwaar. Bijvoorbeeld dat u wel betaald heeft.
- Stuur bewijs mee. Bijvoorbeeld een schermafbeelding van uw betaling.
Zorg ervoor dat het kenteken, tijd en plaats te zien is op uw document. - Uw handtekening
Stuur uw brief naar:
Gemeente Rotterdam, afdeling Belastingen
Postbus 924
3000 AX Rotterdam
Na uw bezwaar
U hebt bezwaar gemaakt. Hoe nu verder?
- Hebben wij uw bezwaar ontvangen?
U krijgt van ons een brief waarin staat dat we uw bezwaar hebben gekregen.
Heeft u geen brief gekregen? Bel dan met 14 010. - Als u bezwaar heeft gemaakt, hoeft u uw parkeerbon nog niet te betalen.
Wij behandelen uw bezwaar zo snel mogelijk.
Volgens de wet moeten wij binnen een bepaalde tijd een beslissing nemen.
- Maakt u vóór 20 november bezwaar?
Dan krijgt u hetzelfde jaar de beslissing.
Als we meer tijd nodig hebben, mogen we het met 6 weken verlengen. - Maakt u bezwaar tussen 20 november en 31 december?
Dan krijgt u een beslissing binnen 6 weken na uw bezwaar.
Als we meer tijd nodig hebben, mogen we het met 6 weken verlengen.
Beslist de gemeente laat?
Dan heeft u misschien recht op een geldbedrag.
U leest er meer over op de pagina 'Melden van te laat beslissen'.
Als u gelijk hebt
- Hebt u gelijk gekregen? Dan hoeft u niet te betalen.
- Hebt u uw parkeerbon al betaald? Dan krijgt u geld terug.
Dit kan op 2 manieren:
- Hebt u nog een ander bedrag bij ons openstaan?
Dan verrekenen wij de parkeerbon met het openstaande bedrag. - Hebt u geen ander bedrag bij ons openstaan?
Dan storten wij het betaalde bedrag terug op de rekening van de kentekenhouder.
Als u geen gelijk hebt
- Heeft u geen gelijk en is uw bezwaar afgewezen?
Dan moet u de parkeerbon betalen. Ook als u in beroep gaat.
Let op: heeft u na 6 weken bezwaar gemaakt?
Dan kunt u niet meer naar de rechter. - Kunt u de parkeerbon niet in één keer betalen?
Vraag dan een betalingsregeling aan. Log dan in via Mijn Loket. Link opent een externe pagina.