Huisstijl
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 14-12-2018
https://www.rotterdam.nl/bestuur-organisatie/huisstijl/
Spring naar het artikel

De gemeente wil als één organisatie, één geheel, één gezicht naar buiten treden. Dit vraagt om een sterke uitstraling, visueel en in taalgebruik. Een monolitische huisstijl is krachtig, snel herkenbaar en geeft duidelijkheid: één afzender.

Hoe? We houden ons aan het gebruik van de bouwstenen en aan de vormgevingsrichtlijnen. Hierdoor krijgen al onze communicatiemiddelen een uniforme uitstraling die past bij het DNA van Rotterdam. Dit versterkt de saamhorigheid en trots binnen de organisatie, onder partners, ondernemers en inwoners. Uitgebreidere richtlijnen vindt u in ons huisstijlhandboek:

Bouwstenen

De huisstijl bestaat uit tien bouwstenen. Door de bouwstenen juist toe te passen binnen de vormgeving van een middel, krijgen alle huisstijlmiddelen eenheid en is de afzender direct herkenbaar.

  1. het logo van gemeente Rotterdam
  2. de logobalk* (de groene balk wordt niet meer gebruikt voor contactgegevens)
  3. de kleur groen
  4. een witte drager (achtergrond) als basis
  5. rechthoekige vormentaal
  6. een vierkant*
  7. lettertype Arial
  8. lettertype Arial for Rotterdam**
  9. eenvoudige, platte, recht-toe-recht-aan vormgeving (geen gelaagdheid)
  10. functioneel wit en witruimtes tussen de losse onderdelen

* als er ruimte is op het middel
** als de copy leesbaar blijft (maximaal 5 woorden achter elkaar en 3 regels onder elkaar, minimale lettergrootte 28 pt.)

  • Gebruik het logo altijd compleet: het beeldmerk en woordmerk vormen een onlosmakelijk geheel. We gebruiken het losse beeldmerk alleen op een volgpagina en alleen als op de voorpagina het volledige logo gebruikt is. Gebruik bij voorkeur het basis logo; het brede logo met beeldmerk en de naam Gemeente Rotterdam naast elkaar.
  • We houden de opmaak fris. De drager (de achtergrond van het middel) blijft wit/onbedrukt. Foto's en vlakken lopen maximaal aan twee zijden af. Minimaal twee zijden van de zetspiegelmarges blijven wit. De logobalk telt mee als witmarge.
  • We gebruiken een groen, vierkant titelkader. Behalve als deze niet op de uiting past en/of ten koste gaat van de leesbaarheid. Het groene, vierkante titelkader met witte letter, in de Arial of Arial for Rotterdam, is een zeer kenmerkend element in de huisstijl van gemeente Rotterdam. Het geeft de huisstijl eenheid en herkenbaarheid in de middelen. Het tekstvlak plaatsen we altijd tegen een witmarge aan (boven, onder, links of rechts).
  • We gebruiken een rechthoekige vormentaal. Andere grafische vormen, zoals cirkels, sterren, driehoeken of patronen passen niet in de huisstijl. Heeft een ruimtelijk middel een kenmerkend onderdeel met een afwijkende vorm? Dan mag deze vorm geaccentueerd worden met de groene kleur. Ook al is de vorm van dit onderdeel niet rechthoekig (bijvoorbeeld een autodeur, segment van een paraplu of een pennendop).
  • We houden het simpel. We zorgen voor een eenvoudige, tweedimensionale, platte vormgeving (flat design). We gebruiken geen transparantie, verlopen en/of schaduwen. We houden de opmaak recht-toe-recht-aan. De elementen staan boven, naast en in elkaar, maar overlappen elkaar niet en staan niet schuin. We gebruiken liever één sprekend beeld op een cover of poster dan meerdere beelden. Less is more.

Rol van de gemeente Rotterdam

De gemeente Rotterdam kan in communicatie twee rollen hebben: gezagsdrager en partner.  De partnerrol kan ook stadspromotie als doel hebben. Zodra je gaat communiceren vraag je je als eerste af in welke rol je zit.

Gemeente Rotterdam kent twee rollen: gezagsdragerrol en partnerrol. Het doel van de rolverdeling is om zo efficiënt en effectief mogelijk te communiceren. De boodschap te versterken. En de doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.

  • We kiezen voor de gezagsdragerrol bij uitingen over bepalen, wijzen, wet- en regelgeving, handhaving en bevoegdheden van de gemeente. De overheid oefent haar gezag uit. De doelgroep moet iets doen of laten of wordt ergens op gewezen. De doelgroep moet meedoen..., heeft recht op... De toon is formeel. We gebruiken alleen corporate kleuren (wit, groen, grijs en zwart voor tekst). De afzender is duidelijk en de uitstraling zakelijk. Eenvoudige en directe communicatie schept vertrouwen, ontzag en duidelijkheid.
  • In de partnerrol informeren we, kweken we goodwill, vragen we medewerking of zorg in belang van Rotterdammers of ambtenaren. We adviseren, attenderen, spreken aan op verantwoordelijkheid, doen een beroep op de burger of ambtenaar om deel te nemen, mee te denken, mee te doen.  In de partnerrol mogen we in het binnenwerk kleur toevoegen ter ondersteuning of om iets uit te lichten. Bijvoorbeeld in een magazine of in een grafiek. Groen blijft altijd wel de boventoon voeren. In de tekst trekt gemeente Rotterdam samen met de lezer op voor een uitnodigende boodschap.
  • Het label van de payoff 'Rotterdam. Make it Happen.' kan binnen de huisstijl van de gemeente Rotterdam toegepast worden. Dit doen we op het moment dat een communicatiemiddel tot extra doel heeft de stad te promoten én gemeente Rotterdam de enige afzender is. We gebruiken het label en de payoff alleen in de partnerrol.

Soms heeft de gemeente een rol die niet helemaal binnen de huisstijl van de gemeente Rotterdam past. Als bijvoorbeeld de stad meer centraal staat dan onze organisatie en als de afzender wel gemeente is maar stadspromotie de boodschap is. In dat geval kunt u in overleg met huisstijlmanagement en citymarketing bekijken of u de stadspromotiestijl kunt toepassen. Dit is maatwerk en in overleg met elkaar bepalen we hoe de vormgeving eruit komt te zien.

Logo en stramienen

Het logo van de gemeente Rotterdam is het belangrijkste element voor duidelijk afzenderschap. Stramienen zorgen ervoor dat het logo en andere elementen een vaste plek krijgen op een uiting.

Het logo is opgebouwd uit het beeldmerk (de 'R') en woordmerk ('Gemeente Rotterdam') en vormen een onlosmakelijk geheel.

  • We gebruiken het losse beeldmerk alleen als het volledige logo ook ergens anders op het document gebruikt wordt. Gebruik bij voorkeur het basis logo. Het gebruik van het logo is voorbehouden aan de gemeente zelf. Bedrijven die samenwerken met de gemeente of die subsidie ontvangen mogen het logo plaatsen met een omschrijving erbij. Bijvoorbeeld 'dit project is ook tot stand gekomen door subsidie van gemeente Rotterdam'. Gebruik van het logo zonder toestemming van de gemeente is onrechtmatig.
  • De logoset bevat de varianten van de logo's in cmyk (full colour), rgb, PMS-kleuren, wit en zwart als EPS bestand. Neem contact op voor andere bestanden.
  • We gebruiken altijd het logo in een logobalk, behalve als het ten koste gaat van de leesbaarheid. Bijvoorbeeld als de logobalk te klein wordt door ruimtegebrek. De logobalk is een witte strook aan de boven- of onderzijde van een uiting, met hierin de groene balk en het logo met vaste witruimte.

Logoset downloaden

Een stramien vormt de basis van vormgeving van een uiting. Het geeft ruimte voor creativiteit en flexibiliteit in vormgeving. Tegelijkertijd zorgt het voor een sterke, eenduidige uitstraling in alle communicatiemiddelen van gemeente Rotterdam. De gemeente is daardoor altijd in één oogopslag herkenbaar als afzender.

We gaan uit van A-formaten omdat dit gangbare en praktische maten zijn. Deze zijn beschikbaar in A5-, A4- en A3-formaat. Ze zijn te gebruiken voor al het standaard drukwerk (folders, brochures, leaflets, flyers enzovoort).

Er is een apart stramien beschikbaar voor posters. De logobalk mag zowel onderin als bovenin worden toegepast. We kiezen de optie waarin de boodschap het beste naar voren komt en dat het meest geschikt is voor de lay-out of afbeelding. Of het meest geschikt is voor het middel (zichtbaarheid).

Er zijn ook stramienen ontwikkeld voor middelen met afwijkende formaten, zoals bouwborden, online banners en audiovisuele middelen.

Stramienen downloaden

Kleur

Onze basiskleuren zijn groen en wit. Net als de vlag van Rotterdam. Andere kleuren gebruiken? Dat doe je alleen in de partnerrol.

Al sinds Rotterdam zijn stadsrechten kreeg, heeft het wapen van Rotterdam een groen vlak. Dit wordt doorsneden door een witte band die de Rotte symboliseert. Nu nog heeft de vlag van Rotterdam dezelfde herkenbare kleuren groen-wit-groen. Wit en groen zijn onlosmakelijke verbonden met Rotterdam en daarom ook de primaire kleuren in de huisstijl van gemeente Rotterdam.

  • Wit is altijd de achtergrondkleur in alle uitingen, de drager. Afbeeldingen, teksten en vlakken staan altijd op een witte achtergrond. Het gebruik van functioneel wit maakt de huisstijl fris en modern. Groen staat in de huisstijl altijd op een witte achtergrond. Om de huisstijl krachtig te houden, gebruiken we altijd de volle kleur groen, honderd procent kleur. Enige uitzondering: gebruik in grafieken en tabellen.
  • We gebruiken zwart in printuitingen alleen voor teksten. In online uitingen (zoals een website, app of banner) is gebruik van een zwart vlak wel toegestaan. Maar alleen als de kleuren wit-groen blijven overheersen.
  • We gebruiken grijs als neutrale, ondersteunende kleur voor een tekstkader of gebruik in tabellen en grafieken.
  • In de partnerrol kun je een andere kleur gebruiken. U bent vrij in de keuze van deze kleur, zolang de kleur die u kiest bij het overig beeld past. Bijvoorbeeld in de fotografie terugkomt. Ook hierbij geldt dat de kleur groen moet blijven overheersen.

Typografie

We gebruiken eenvoudige, nuchtere typografie zonder poespas. Arial is onze huisstijlletter. Een letter die past in de recht-toe-recht-aan huisstijl van gemeente Rotterdam.

  • We zetten geen woorden, titels, kopregels of zinnen in kapitalen. We passen geen tekst­omlijning, tekstbalken of schaduwen toe. We zetten tekst altijd linkslijnend.
  • Arial is de huisstijlletter. Een stoere, neutrale, no-nonsense letter die past in de recht-toe-recht-aan huisstijl van gemeente Rotterdam. We gebruiken Arial Bold, Arial Regular, Arial Light en de cursieve varianten.
  • Arial for Rotterdam is een stoere kistletter: jeugdig, rauw en straalt lef en kracht uit. Hij past goed bij het DNA van Rotterdam. Arial for Rotterdam is een decoratieve letter. Deze letter is in de basis minder goed leesbaar dan de Arial. We gebruiken Arial for Rotterdam daarom alleen voor titels van een magazine, rubriekstitels, korte kop, themawoorden. Minimaal 28 punten groot en maximaal vijf woorden, drie regels onder elkaar. De Arial for Rotterdam is op aanvraag beschikbaar bij huisstijlmanager Sanne Hendrikx.
  • Voor online middelen gebruiken we bij voorkeur het lettertype Proxima Nova. Beschikt u niet over de Proxima Nova, gebruik dan de Arial.

Vormentaal

De vormentaal is een belangrijk kenmerk van de huisstijl van gemeente Rotterdam. De vormentaal bestaat uit vierkante en rechthoekige vlakken en beelden.

Binnen de huisstijl van de gemeente Rotterdam gebruiken we alleen hoekige vormen. Geen ronde vormen of afwijkende vormen. We plaatsen op ieder middel een groen, vierkant tekstblok met witte tekst. Behalve als dit echt niet mogelijk is door bijvoorbeeld een sterk afwijkend formaat van het middel. We gebruiken alleen hoekige vormen.

Een groen, vierkant tekstblok is de meest herkenbare vorm binnen de huisstijl. Dit blok vergroot de herkenbaarheid en geeft consistentie in alle uitingen.

Beeld

Een goedgekozen beeld maakt het onderwerp in één oogopslag duidelijk. We gebruiken beeld om een emotie los te maken of aandacht te trekken in de groen-witte omgeving van de huisstijl. Het geeft kleur aan de uiting. En is naast tekst dé manier om uw boodschap op te laten vallen.

Fotografie richtlijnen

  • Foto's zijn direct, begrijpelijk en recht-door-zee.
  • We gebruiken rauwe, echte, eerlijke beelden. What you see, is what you get. Echte mensen in echte situaties. Geen gelikte of geënsceneerde beelden.
  • Mensen staan centraal. In de foto's staan daarom altijd mensen.
  • Foto's passen en tonen het DNA van Rotterdam (internationaal, ondernemend en rauw). Multicultureel, beweging, actieve houding, innovatie, creativiteit, bijzondere locaties (in ontwikkeling), eigenzinnige mensen, doeners, jong, trots, ambitieus, positief.
  • Op social media (Facebook, Instagram) hoeven beelden niet te voldoen aan de fotografierichtlijnen van de huisstijl. De foto's passen wel bij het DNA van Rotterdam, mogen niet aanstootgevend zijn en hebben een positieve uitstraling.

Illustraties kunnen worden gebruikt om abstracte, gelaagde onderwerpen of onderwerpen met tijdsverloop te verduidelijken en te communiceren. Illustraties kunnen ook zware onderwerpen luchtiger maken, bijvoorbeeld bij wenselijk en onwenselijk gedrag, privacygevoelige zaken en emotionele onderwerpen. We gebruiken alleen illustraties wanneer het een duidelijk doel dient. We hebben het hier over illustraties die voortvloeien uit een creatief concept. Voor infographics gelden strakkere en sobere richtlijnen. Deze zijn in ontwikkeling. Neem voor het ontwikkelen van een infographic contact op met de huisstijlmanager.

Taal

Door eenduidig woordgebruik dragen we het DNA uit en versterken we in woorden de kracht van Rotterdam.

  • We zijn direct en kort van stof. We houden per zin een gemiddelde van vijftien woorden aan. Dat leest het prettigst.
  • We houden het begrijpelijk. Niet iedereen kent elke afkorting en strooien met onnodige hoofdletters maakt teksten onrustig. We schrijven afkortingen en uitdrukkingen voluit.
  • We zijn eerlijk (no-nonsense). We laten zo snel en eerlijk mogelijk weten waar we naartoe willen. Ook als de boodschap minder leuk is. We omschrijven duidelijk wat we van de lezer verwachten.
  • We houden het actief. Actieve zinnen lezen vlot en prettig. Ze zijn concreet en brengen de boodschap kort en krachtig over.
  • We houden woorden eenvoudig. We vertalen jargon en moeilijke of ouderwetse woorden zoveel mogelijk naar dagelijks taalgebruik.

Meer informatie