Huisstijl
Gepubliceerd op: 15-12-2016
Geprint op: 18-10-2019
https://www.rotterdam.nl/bestuur-organisatie/huisstijl/
Spring naar het artikel
Foto: Peter Gooris (gemeente Rotterdam)

De gemeente Rotterdam treedt als één organisatie, met één gezicht en als één merk naar buiten: gemeente Rotterdam. Krachtig en herkenbaar. De Rotterdamse huisstijl heeft een sterke uitstraling in beeld en taalgebruik.

Met onze bouwstenen en vormgevingsrichtlijnen krijgen al onze producties een uitstraling die past bij de gemeente.

Bouwstenen

De huisstijl bestaat uit tien bouwstenen. Door bij de vormgeving van producties de bouwstenen te gebruiken, vormen zij een eenheid.

De gemeente Rotterdam heeft één logo. Dat logo bestaat uit het beeldmerk met de R waar de Maas doorheen stroomt en het woordmerk Gemeente Rotterdam. Het is samen een onlosmakelijk geheel. Voor de gemeentelijke onderdelen Griffie, GGD Rotterdam-Rijnmond en de Gemeenteraad is een uitzondering gemaakt. Zij gebruiken in plaats van het woordmerk Gemeente Rotterdam, een eigen woordmerk of aanvullend onderschrift.

Het logo mag zonder toestemming van de gemeente niet door andere partijen gebruikt worden. Alleen de coördinator huisstijl kan daarvoor toestemming geven.

De logobalk.
Foto: gemeente Rotterdam

De logobalk is de witte strook aan de boven- of onderkant met hierin een groene balk en het logo met vaste witruimte over de gehele breedte. In die logobalk mag geen tekst of beeld geplaatst worden. Gebruik de logobalk in de vormgeving van een schriftelijke en digitale productie, tenzij dit ten koste gaat van de leesbaarheid.

De kleurcodes van de basiskleuren
Foto: gemeente Rotterdam

De combinatie wit en groen is kenmerkend voor de stad Rotterdam. Het zijn dan ook de hoofdkleuren in de huisstijl Rotterdam. Gebruik altijd de 100 procent kleur groen.

  • Zwart
    Op printuitingen gebruiken we zwart alleen voor teksten. In online-uitingen is zwart wel toegestaan (bijvoorbeeld als footer), wit-groen blijven de hoofdkleuren.
  • Grijs
    Grijs is een neutrale, ondersteunende kleur voor tekstvlakken, tabellen en grafieken.
  • Aanvullende kleuren
    Om de groen-witte huisstijl te waarborgen zijn er geen vaste aanvullende kleuren. Beperk het gebruik van aanvullende kleuren en gebruik ze alleen om iets uit te lichten. Op covers en enkelzijdige uitingen (posters of banners) gebruiken we alleen de hoofdkleuren groen en wit.
    Een aanvullende kleur mag maximaal 20 procent van de gehele productie zijn en overheerst daarom niet.
De witte ondergrond.
Foto: gemeente Rotterdam

De basis van alle uitingen is altijd een witte ondergrond. Op deze witte ondergrond gebruiken we groene elementen, tekst en beeld.

We laten minimaal twee zijspiegelmarges wit (de logo balk maakt hier onderdeel van uit).

De vormentaal kent alleen vierkante en rechthoekige vormen. Andere vormen (cirkels, driehoeken enzovoort) komen niet voor.

Voorbeelden van een vierkant tekstvlak.
Foto: gemeente Rotterdam

Op iedere productie staat een groen vierkant tekstvlak met witte tekst. Als dat niet kan, door bijvoorbeeld een sterk afwijkend formaat of op driedimensionale producties, laten we het weg.

Lettertypes.
Foto: gemeente Rotterdam

Woorden, titels, kopregels of zinnen staan niet in hoofdletters. Tekstomlijning, tekstbalken of schaduwen gebruiken we niet. De tekst staat altijd links uitgelijnd en is niet uitgevuld.

  • Arial
    Arial is de huisstijlletter: Arial Bold, Arial Regular, Arial Light en de cursieve variant gebruiken we alleen voor quotes.
  • Proxima Nova
    Voor onlinemiddelen heeft het lettertype Proxima Nova de voorkeur. De licentie voor Proxima Nova moet wel gekocht worden. Is dit niet mogelijk? Gebruik dan de Arial.
Een voorbeeld van Arial for Rotterdam
Foto: gemeente Rotterdam

Arial for Rotterdam is een stoer lettertype. Deze letter geeft de huisstijl een kwinkslag en maakt de uitstraling toegankelijk en dynamisch. Arial for Rotterdam is geen leesletter, maar een decoratieve letter. Arial for Rotterdam is minimaal 28 punten groot. Kleiner is de letter niet goed leesbaar en gaat de herkenbaarheid verloren. Lees in het Handboek huisstijl (pdf) hoe deze letter gebruikt mag worden.

De Rotterdamse huisstijl is eenvoudig, tweedimensionaal en plat (flat design). Zonder gelaagdheid, transparantie, verlopen en/of schaduwen in vlakken, teksten, beelden, pictogrammen, grafieken en tabellen. Overbodige elementen of versieringen worden niet gebruikt en vlakken en afbeeldingen staan nooit schuin.

Vormentaal

De vormentaal is een belangrijk kenmerk van de huisstijl van gemeente Rotterdam. De vormentaal bestaat uit vierkante en rechthoekige vlakken en beelden. Een groen, vierkant tekstvlak is de meest herkenbare vorm binnen de huisstijl. Dit vlak vergroot de herkenbaarheid en geeft lijn in alle uitingen.

We gebruiken de vormentaal om:

  • samenhang te creëren tussen alle uitingen (herkenbaarheid)
  • teksten te benadrukken
  • beelden te plaatsen
  • de kleur groen te communiceren
  • teksten te accentueren

Stramien

Een stramien is de basis van de vormgeving. Het zorgt voor een sterke, eenduidige uitstraling in alle informatie- en communicatiemiddelen van gemeente Rotterdam. De gemeente is daardoor altijd direct herkenbaar als afzender.

Een voorbeeld van wit tussen de losse onderdelen (goed en fout).
Foto: gemeente Rotterdam

Om de basis van de vormgeving wit te houden staan vlakken, teksten en beelden niet tegen elkaar aan. Er is altijd witruimte rondom beeld. Een vlak op een foto is wel toegestaan zonder witmarge, mits het vlak volledig op de foto past. Zo is een foto op een vlak ook mogelijk.

De tien bouwstenen zijn beknopt omschreven. De vormgevingsrichtlijnen worden volledig uitgelegd in het Handboek huisstijl (pdf).

Label stadspromotie

Rotterdam. Make it happen.
Foto: gemeente Rotterdam

De gemeente is een betrouwbare en serieuze partner en wil dit dan ook uitstralen. Heeft een productie ook een stadspromotionele boodschap? Hiervoor is het label ‘Rotterdam. Make it Happen’ ontwikkeld dat binnen de Rotterdamse huisstijl kan worden gebruikt. Het Rotterdam. Make it Happen label mag in elke kleur toegepast worden. 

Fotografie

  • Foto's zijn direct, begrijpelijk en rechtdoorzee
  • Gebruik rauwe, echte, eerlijke beelden. Echte mensen in echte situaties. Geen gelikte of geënsceneerde beelden
  • Mensen staan centraal. Op de foto's staan daarom altijd mensen
  • Foto’s hebben een uitstraling die past bij de gemeente Rotterdam
  • Op social media (Facebook, Instagram) hoeven beelden niet te voldoen aan de fotografierichtlijnen van de huisstijl. De foto's passen wel bij de uitstraling van de gemeente Rotterdam, mogen niet aanstootgevend zijn en hebben een positieve uitstraling

Illustraties

Illustraties gebruiken we om abstracte, gelaagde onderwerpen of onderwerpen met tijdsverloop te verduidelijken en te communiceren. Illustraties kunnen zware onderwerpen luchtiger maken. Voor infographics gelden strakke en sobere richtlijnen (nog in ontwikkeling).

Beeld

Een goedgekozen beeld maakt het onderwerp in één oogopslag duidelijk. Beeld kan een emotie losmaken of aandachttrekken in de groen-witte huisstijl. Het geeft kleur aan de uiting. En het is naast tekst dé manier om een boodschap op te laten vallen.

Taal

Eenduidig woordgebruik versterkt de kracht van Rotterdam. Heldere en duidelijke taal die de Rotterdammer begrijpt. Geen ruis, beeldspraak of vraagtekens: direct en kort van stof, begrijpelijk, eerlijk (no-nonsense), actief en eenvoudig.

Team Beeld

Beeld speelt een grote rol binnen communicatie. Mensen zijn visueel ingesteld en daar weten onze huisstijladviseurs alles van. Communicatiebureaus en communicatieadviseurs kunnen bij het team beeld van de gemeente Rotterdam terecht met al hun vragen op het gebied van huisstijl, (conceptuele) beeldconcepten, fotografie en audiovisuele (AV) producties.

Elk cluster kan beroep doen op een huisstijladviseur voor ondersteuning.

Meer informatie

Algemeen
Heeft u een algemene vraag of een opmerking? Of wilt u meer weten over de huisstijl, beeldredactie of audiovisuele producties? Neem dan per e-mail contact op via beeld@rotterdam.nl.