Spring naar het artikel

Iedere Rotterdammer moet zich welkom en veilig thuis voelen in zijn eigen huis en buurt. Een prettige woonomgeving speelt hierbij een grote rol. Soms ervaren bewoners woonoverlast door hun buren of omgeving.

Vaak wordt deze overlast onderling opgelost maar het kan ook voorkomen dat de gemeente maatregelen moet treffen om deze woonoverlast op te lossen.

Voorbeelden van woonoverlast:

  • Geluidsoverlast
  • Burenruzie
  • Agressie en intimidatie
  • Vervuiling en stankoverlast vanuit de woning
  • Pesterijen
  • Asociaal gedrag
  • Drugsoverlast

Last van woonoverlast?

Als u woonoverlast ervaart dan kunt u het volgende doen:

  • Laat uw buren weten dat u overlast van hen ervaart en waar deze overlast uit bestaat. Als uw buren niet weten wat er mis is, kunnen zij het ook niet oplossen. Spreek uw buren op een rustig moment vriendelijk aan op hun gedrag. Ruzie maakt de situatie alleen maar vervelender en de overlast wordt daarmee niet verholpen.
  • Spreek uw buurman of buurvrouw op een correcte manier aan. Doe dat zo snel mogelijk nadat u de overlast hebt ervaren. Geef  zo duidelijk mogelijk aan waar u precies last van heeft.

Woonoverlast melden

Als de overlast aanhoudt dan kunt u dit melden bij:

  1. Uw woningbouwcorporatie of huiseigenaar:
    • Vestia
      (088) 124 24 24 (maandag-vrijdag 8.30-16.30 uur)
    • Woonstad
      (010) 440 88 00 (maandag-vrijdag 8.30-16.30 uur)
    • Havensteder
      (010) 890 25 25 (maandag-vrijdag 8.30-17.00 uur)
    • Woonbron
      (088) 966 00 00 (maandag-vrijdag 8.00-17.00 uur, info@woonbron.nl
    • Onze Woning
      (010) 422 80 60 (maandag-vrijdag 8.30-12.30 uur), info@bvow.nl
    • Hoek van Holland
      (0174) 38 99 40, info@wvhwonen.nl
    • Vereniging Van Eigenaren (VVE)
      Wanneer u met meerdere woningen onder één dak zit dan bent u automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). De naam zegt het al: de vereniging wordt gevormd door alle eigenaren. Deze vereniging komt op voor de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. De VvE is verantwoordelijk voor het (groot) onderhoud van uw pand maar daarbij is zij ook verantwoordelijk voor het woongenot binnen het pand. Bekijk de website van VVE010.

  2. de gemeente via telefoonnummer 14 010 of via het online formulier om overlast te melden

  3. de politie, wanneer er sprake is van agressie of ernstige woonoverlast via het telefoonnummer 0900- 8844 of bij spoed 112.

  4. buurtbemiddeling
    Deze vorm van bemiddeling bestaat uit mensen die getraind zijn om u te helpen het contact met uw buren te herstellen. Samen met u bedenken zij een oplossing voor het conflict. De bemiddelaars gaan stap voor stap te werk. Eerst wordt afzonderlijk met beide buren gesproken. Als beide instemmen met een gezamenlijk gesprek, zal onder begeleiding van deze bemiddelaars een bemiddelingsgesprek plaatsvinden op een neutrale locatie. Tijdens dit gesprek worden oplossingen gezocht die beide buren tevreden stemmen. De buurtbemiddelaars nemen hierin een neutrale en onpartijdige rol in. Deelname is kosteloos, de bemiddelaars zetten zich belangeloos in. Kijk voor meer informatie op Dock.nl.