Ongewenst verhuurgedrag melden
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Het maakt daarbij niet uit voor hoe lang u huurt, of dat u arbeidsmigrant bent, of nog een woning zoekt.
Wat u kunt melden
Woon-discriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.
Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren.
Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract.
Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
3 maanden borg of meer
Per 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen.
Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten, dan 3 maanden borg.
Geen huurovereenkomst op papier
Een huurcontract moet altijd op papier staan.
Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder.
Te hoge servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn.
Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.
Extra regels bij arbeidsmigrant
- Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten.
- Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.
Wat u hier niet kunt melden
Sommige zaken meldt u niet via deze pagina.
Maar de gemeente kan u misschien wel verder helpen.
- Huurt u een woning in Rotterdam en betaalt u teveel huur?
Ga naar de website Huurteam Rotterdam. Link opent een externe pagina. - Moet de verhuurder een kapot raam repareren maar doet dit niet?
Of moet er ander onderhoud worden gedaan?
Ga naar de pagina Achterstallig woningonderhoud melden.
Melden
Wilt u een melding doen als burger, log in via de knop 'Melden met DigiD'.
Als bedrijf logt u in via de knop 'Melden met eHerkenning'.
Hoelang duurt het
U krijgt binnen 5 werkdagen een reactie.
Misschien bellen we u, als we meer uitleg van u nodig hebben.
Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt,
dan gaat de gemeente daar iets aan doen.
De gemeente probeert klachten binnen 4 weken op te lossen.
Contact
Hebt u nog vragen, bel dan het gemeentenummer 14 010.