Maastunnelgebouwen
De restauratie van de monumentale Maastunnelgebouwen start vanaf eind november 2025. Het gaat om de ventilatie- en roltrapgebouwen aan weerszijden van de Nieuwe Maas. De eerste werkzaamheden starten op de zuidoever.
Vragen en antwoorden
Rondom het werkterrein komen bouwhekken en keten te staan. Verder komen er steigers langs de gebouwen.
De omgeving zal vooral zien dat er rond de gebouwen bouwhekken staan en werkzaamheden plaatsvinden. Verder kan er af en toe wat geluid te horen zijn als er aan de gevel gewerkt wordt, in de ventilatieschachten of aan het dak.
De roltrappen kunnen gewoon gebruikt worden. Ook de hal blijft zoveel mogelijk toegankelijk. Soms zal er een deel van de hal zijn afgezet, zoals bij het schuren van de vloeren. En mogelijk zijn er (korte) momenten waarop de roltrap helemaal niet toegankelijk is. Dan kunnen de liften wel gebruikt worden.
Na ruim 80 jaar is er dringend onderhoud nodig. De monumentale waarden worden door de restauratie hersteld en zo in stand gehouden. Sinds 2014 is het Maastunnelcomplex een Rijksmonument.
De gebouwen krijgen een grootschalig onderhoud en worden waar technisch mogelijk gerestaureerd naar het beeld en de kleuren zoals bij de oplevering in 1942.
- De witte kleur van de ventilatiegebouwen wordt weer betonkleurig. Zoals nu al te zien is bij eerder gerenoveerde garagegebouwen van de Maastunnel, die hebben al de juiste kleur.
- Verder krijgen de kozijnen weer de bronzen kleur. Ook dit is te zien bij deze garagegebouwen.
- De verlichting gaat waar mogelijk terug naar het beeld van net na de oplevering. Oorspronkelijk was het pendelverlichting. Dat is voor tegenwoordig te weinig vandalismebestendig. Daarom kiezen we voor plafonnières die lijken op een ontwerpschets van de oorspronkelijke architect.
- Het koper op het dak wordt ook vernieuwd. Dat zal net als destijds weer verkleuren naar een groene kleur, maar daar gaat zeker wel 10 tot 15 jaar overheen voor de eerste plekjes groen verschijnen. Het gaat nu minder snel omdat er nu minder zwavel in de lucht zit, waardoor het oxideren langer duurt. Er is wel koper dat gelijk/sneller groen wordt, maar dat is behandeld met salpeterzuur, maar heeft een minder lange levensduur. Vergelijk het met een biscuitje dat je om iets bols wilt buigen. Dat breekt gelijk. Dit behandelde koper is ook minder slijtvast. Het zou dus jammer zijn om dat te gebruiken, want we vervangen nu juist de daken zodat ze daarna weer een groot aantal jaren mee kunnen.
De bruine tegels aan de buitenkant van de gebouwen blijven voor een deel behouden, alleen degenen met breukschade en die door vocht zijn aangetast worden vervangen. Dat zijn er zo’n 5.000. Daarvoor zijn nieuwe gemaakt die heel veel lijken op de originelen. Het zijn dus replica’s. Maar wel 90% lijkend op de oorspronkelijke tegel. Beter lukt niet vanwege veranderde productieprocessen. Door veranderde milieuregels en wetgeving mogen we de oorspronkelijke glazuren niet meer gebruiken en ook niet meer laten maken. Toch is het met proeven en in samenwerking met de fabriek gelukt om de oorspronkelijke kleur, glans en het vlammerige effect van de kleur heel goed na te maken.
Ook de terrazzovloeren in de roltrapgebouwen worden hersteld naar hoe het was. Daar is de oude receptuur voor teruggevonden.
De kunstwerken worden hersteld en het vlak erachter geschilderd. Ook zullen ze passend worden aangelicht met nieuwe verlichting.
Dit zijn mozaïek kunstwerken, gemaakt door Jaap Gidding (1887-1955). Ze laten op speelse en symbolische manier de functie zien van de Maastunnel en de oversteek van de Maas. De mozaïeken geven de verbinding weer tussen de onderwereld (de tunnel) en de bovenwereld (stad en water). Te zien zijn auto's, fietsers en voetgangers (onder), golven, vissen, Neptunusfiguren en Maasnimfen (midden) en bovenin schepen en boten (op de Maas) en vogels in de lucht. De decoratieve elementen en gestileerde vormen passen bij de architectuur van de ventilatie- en toegangsgebouwen.
Informatie over de werkzaamheden actualiseren we op deze pagina. Meer informatie staat ook op de gratis app Rotterdam Aan De Slag.
Vragen of meldingen kunt u stellen of doen op de volgende manieren:
- Bellen: 14010
- Mailen: maastunnelgebouwen@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
- App Rotterdam aan de Slag
Apple Store - RADS app. Link opent een externe pagina
Google Playstore -RADS app. Link opent een externe pagina