Schade en verzekeringszaken melden
Gepubliceerd op: 16-01-2017
Geprint op: 05-10-2022
https://www.rotterdam.nl/loket/schade-en-verzekeringszaken/
Ga naar de hoofdinhoud

Heeft u schade door een fout van de gemeente? Bijvoorbeeld door een losse stoeptegel? Meld dit bij de afdeling Schade en Verzekeringszaken.

  • Heeft u schade of nadeel door een beslissing van de gemeente? Bijvoorbeeld het afsluiten van een weg? Ga dan naar de pagina Nadeelcompensatie.

  • Voor schade of nadeel door een nieuwe omgevingsvergunning of een bestemmingsplan, gaat u naar de pagina Planschade.

Melden van schade door een fout van de gemeente

U kunt uw schade op 3 manieren melden:

1. Online

Via de knop 'Schade melden' gaat u naar het online formulier.
Het formulier wordt vaak gebruikt voor schade door een kapotte openbare weg.
Maar u kunt het ook voor andere schadezaken gebruiken.

2. E-mail

Lees eerst het veld Meesturen.
Daar staat wat voor het onderzoek belangrijk kan zijn.
Mail alle gegevens naar schadezaken@rotterdam.nl.

3. Post 

Lees eerst het veld Meesturen.
Stuur een brief met alle gegevens naar:

Gemeente Rotterdam
Afdeling Schade- en Verzekeringszaken
Postbus 6575
3002 AN Rotterdam

Schade kunt u vaak ook bij uw eigen verzekering melden.

  • u meldt de schade dan eerst bij uw verzekeringsmaatschappij
  • uw verzekeringsmaatschappij handelt dan alles af

Heeft u een rechtsbijstandverzekering, dan regelt die de verdere afhandeling van de schade met de gemeente.

In uw e-mail of brief moet u duidelijk alle gegevens noemen die voor het onderzoek belangrijk zijn, bijvoorbeeld:

  • wat is er gebeurd?
  • wat is de schade?
  • wanneer en hoe laat is de schade ontstaan?
  • heeft u lichamelijke en of psychische klachten door het ongeluk?
  • hoe was het weer? Was het glad of regende het heel hard, bijvoorbeeld?
  • waren er getuigen?
  • heeft u aangifte bij de politie gedaan?
  • is de schade al hersteld?
  • hoe hoog denkt u dat het herstellen van de schade is?
  • heeft u bonnetjes en facturen als u het herstel al heeft betaald?
  • heeft u foto's van de plek en van de schade?
  • na uw melding krijgt u binnen 1 week een bericht.
    In het bericht staat dat de gemeente uw melding heeft ontvangen.
  • na maximaal 4 weken na uw melding krijgt u nog een bericht.
    Daarin staat het standpunt van de gemeente over mogelijke verantwoordelijkheid van de gemeente.

Na uw melding krijgt u bericht of de gemeente hulp vraagt aan een schade-expert.
Deze schade-expert stelt hoe hoog het schadebedrag is.

De expert onderzoekt soms hoe de schade heeft kunnen gebeuren.
Soms doet de gemeente zelf een onderzoek.

Heeft u nog vragen, mail ons dan via schadezaken@rotterdam.nl.

Toegebrachte schade
Schade die per ongeluk is gemaakt, wordt meestal door een aansprakelijkheidsverzekering of door de motorrijtuigverzekering vergoed.

Gemaakte schade aan gemeentelijk eigendom meldt u:

  1. Online via het meldingsformulier
  2. Telefonisch via het gemeentelijk telefoonnummer 14 010

U kunt de afwijzing gratis sturen aan de onafhankelijke Rotterdamse regelrechter. De gemeente Rotterdam is samen met de gemeentelijke Ombudsman een proef gestart voor schadeverzoeken tot € 5.000,-.

De uitspraak na toetsing door de regelrechter is bindend voor beide partijen. Zie voor meer informatie op de website van Rechtspraak.nl.

Contactgegevens

Organisatie

Contactgegevens

Het ongeval of de gebeurtenis

Schade

Meer lezen over privacy en hoe gemeente Rotterdam met persoonsgegevens omgaat? Kijk op rotterdam.nl/privacy