Hervestiging
Gepubliceerd op: 16-01-2017
Geprint op: 15-12-2018
https://www.rotterdam.nl/loket/hervestiging/
Spring naar het artikel

Bent u uitgeschreven uit de bevolkingsadministratie? Dan moet u zich binnen 5 dagen inschrijven bij de gemeente Rotterdam.

Maak hiervoor online een afspraak via de oranje knop of bel het algemene telefoonnummer 14 010 om een afspraak te maken om langs te komen in de stadswinkel.

U bent uitgeschreven omdat u bijvoorbeeld naar het buitenland was verhuisd. Als u zich weer vestigt in Rotterdam, dan schrijft u zich in voor hervestiging bij een stadswinkel. Dit kan ook in stadswinkel Hoek van Holland, maar daar kunt u geen afspraak voor hervestiging met huisvestingsvergunning maken.

  • u komt tijdens de afspraak persoonlijk langs
  • bij de inschrijving van een minderjarige (dus ook een baby) moet hij of zij zelf ook aanwezig zijn
  • voor kinderen tot 16 jaar is de wettelijke vertegenwoordiger verplicht om de kinderen te laten inschrijven
  • inwonende minderjarige kinderen van 16 jaar en ouder mogen dat zelf doen

Let op! De gemeente Rotterdam kan u een boete geven als u bewust zorgt voor onjuiste informatie in de BRP. Deze boete is om ervoor te zorgen dat iedereen zich correct inschrijft en op tijd de juiste informatie doorgeeft.

De hervestiging is gratis.

Als u een woning heeft gekocht, gaat huren of gaat inwonen, dan moet u in ieder geval altijd het volgende meenemen:

  • een aangifteformulier hervestiging
  • een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, Nederlands rijbewijs, verblijfsvergunning, W-document, EU-reisdocument)
  • originele akten van geboorte, huwelijk, echtscheiding et cetera, die in het buitenland hebben plaatsgevonden. Akten die al bekend zijn of al zijn ingeleverd, zijn niet nodig. Documenten die niet in het Nederlands of Engels zijn opgemaakt, moeten worden vertaald door een beëdigd vertaler. In de meeste gevallen moeten de documenten een legalisatie of apostille hebben.
  • als u zich wilt inschrijven vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba of Sint Eustatius neemt u een bewijs van uitschrijving (origineel) mee.

Staat u nog niet ingeschreven in het kadaster als eigenaar van de nieuwe woning, neemt u dan ook mee:

  • de akte van levering, ondertekend door de notaris; óf
  • het bewijs van eigendom, ondertekend door de notaris

Als u gaat huren, heeft u naast bovenstaande documenten ook nodig:

  • een huurcontract of een verhuurdersverklaring, beide niet ouder dan 3 maanden.
  • gaat u wonen in een gebied waar u een huisvestingsvergunning nodig heeft, dan gelden er andere regels

Als u gaat inwonen, heeft u naast bovenstaande documenten ook nodig:

  • een verklaring van inwoning van degene bij wie u gaat inwonen
  • een kopie van een geldig identiteitsbewijs van degene bij wie u gaat inwonen
  • als u gaat inwonen bij een huurder een verhuurdersverklaring, niet ouder dan 3 maanden
  • gaat u inwonen bij een huurder in een gebied waar u een huisvestingsvergunning nodig heeft, dan gelden er andere regels

Dit hangt af van uw persoonlijke situatie en de documenten die nodig zijn. Meestal wordt uw inschrijving binnen 4 weken verwerkt nadat u alle documenten heeft ingeleverd. U krijgt hierover schriftelijk bericht.

Personen die eerder ingeschreven zijn geweest in de bevolkingsadministratie en zich in Rotterdam willen vestigen, moeten langskomen voor de herinschrijving.

Bent u voor 1 oktober 1994 uitgeschreven uit de bevolkingsadministratie? Dan maakt u een afspraak voor de eerste inschrijving.

Sommige aanvragen bij de gemeente (zoals een paspoort, uittreksel BRP, parkeervergunning en bezoekersparkeren) zijn alleen mogelijk als u bent ingeschreven in de BRP (Basis Registratie Personen). U moet zich dus eerst inschrijven.
 

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen.

In deze basisregistratie worden ingezetenen en niet-ingezetenen die korter dan 4 maanden in Nederland werken of studeren (RNI) geregistreerd.

U moet altijd een verklaring van inwoning inleveren als u gaat wonen op een adres waar andere mensen staan ingeschreven. De huidige bewoners moeten namelijk aantonen dat ze op de hoogte zijn van uw inschrijving.