Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 4 min

Hervestiging aanvragen

Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Nederland voor langer dan 4 maanden of bent u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan moet u zich opnieuw in laten schrijven.

Voordat u de inschrijving doet

Als u vanuit het buitenland in Rotterdam komt wonen, zijn er verschillende manieren om uzelf in te schrijven. Om u goed te kunnen helpen, gaat u eerst langs de 3 stappen. 

Stap 1. Controle huisvestingsvergunning

Controleer of u een Huisvestingsvergunning nodig heeft. In de postcodechecker ziet u of u naar een woning verhuist waarvoor een Huisvestingsvergunning nodig is.
Als u een huisvestingsvergunning nodig hebt, maak dan een afspraak via de pagina Verhuizen naar gebied met huisvestingsvergunning.

Stap 2. De datum van uw vertrek

  • U laat zich opnieuw inschrijven als u ná 1 oktober 1994 uit Nederland bent geëmigreerd. Of als u door 'Vertrek Onbekend' bent uitgeschreven.
  • Bent u vóór 1 oktober 1994 uitgeschreven bij de gemeente omdat u bent geëmigreerd of door 'Vertrek Onbekend'? Dan schrijft u zich in voor eerste vestiging.

Stap 3. De duur van uw verblijf

Komt u uit het buitenland en bent u van plan korter dan 4 maanden in Nederland te werken of studeren? Dan maakt u een afspraak via de pagina Registratie niet-ingezetenen.

Afspraak maken voor hervestiging 

Om u in te schrijven komt u langs bij de gemeente. Maak een afspraak via de knop 'Afspraak maken'. Of bel 14 010.

Wat heeft u nodig bij de afspraak

Personen

U komt persoonlijk langs bij de balie. Als de inschrijving ook voor uw gezinsleden is dan moeten zij ook meekomen naar de afspraak. Ook een baby.

  • Voor kinderen tot 16 jaar is de wettelijke vertegenwoordiger verplicht om de kinderen te laten inschrijven.
  • Inwonende minderjarige kinderen van 16 jaar en ouder mogen zichzelf inschrijven.

Documenten

  • Het aangifteformulier hervestiging.
  • Als u zich wilt inschrijven vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba of Sint Eustatius neemt u het originele bewijs van uitschrijving mee.
  • Een geldig identiteitsbewijs:

A. Heeft u de Nederlandse nationaliteit? Neem uw paspoort, identiteitskaart of Nederlands rijbewijs mee.

B. Heeft u de nationaliteit van een land binnen de EU of EER of van Zwitserland? Neem uw nationaal paspoort, diplomatiek paspoort of dienstpaspoort mee. Of een Europese identiteitskaart.

C. Heeft u een andere nationaliteit? U neemt mee: uw nationaal paspoort en ook uw verblijfsvergunning of beschikking van de IND of een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV-sticker).

Kijk in de tabel bij uw woonsituatie om te zien welke documenten u nodig hebt.

Uw nieuwe woonsituatieDeze documenten heeft u nodig
HuurderHuurcontract of een verhuurdersverklaring***
Koper of eigenaarAls u nog niet als eigenaar van de nieuwe woning ingeschreven bent in het Kadaster, voeg dan de kopie van de akte van levering ondertekend door de notaris toe óf voeg een kopie van het bewijs van eigendom ondertekend door de notaris toe
Inwonen bij huurderEen verklaring van inwoning***
Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van degene bij wie u gaat inwonen
Verhuurdersverklaring***
Inwonend bij koper of eigenaarEen verklaring van inwoning***
Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon bij wie u gaat inwonen
KamerbewoningHuurcontract of een verhuurdersverklaring***
***

Een huurcontract of verhuurdersverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Het contract of de verklaring moet ingevuld zijn door de eigenaar en beheerder.

Gaat u inwonen bij uw getrouwde of geregistreerde partner, ouders, grootouders, kind, kleinkind, broer of zus? Dan heeft u geen verhuurdersverklaring nodig.

Als u gaat inwonen heeft u altijd een verklaring van inwoning nodig. De verklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

Voor wie is het

Iedereen die vanuit het buitenland naar Nederland komt, al een burgerservicenummer (BSN) heeft en langer dan 4 maanden in Rotterdam gaat wonen.

Dit geldt ook voor de Nederlanders uit Caribisch Nederland (de landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius).

Voorwaarden

  • u hebt eerder in Nederland ingeschreven gestaan
  • u hebt al een burgerservicenummer (BSN)
  • u gaat langer dan 4 maanden in Rotterdam wonen
  • u bent uitgeschreven uit de BRP

Hoelang duurt het

Dit hangt af van uw persoonlijke situatie en de documenten die nodig zijn. Meestal wordt uw inschrijving binnen 4 weken in de Basisregistratie Personen (BRP) gezet als u alle documenten heeft ingeleverd. U krijgt hierover schriftelijk bericht.

Contact

Heeft u vragen, bel dan 14 010.

Veelgestelde vragen