Hervestiging aanvragen
Verhuist u vanuit het buitenland terug naar Nederland voor langer dan 4 maanden of bent u uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP)? Dan moet u zich opnieuw in laten schrijven.
Afspraak
Voordat u een afspraak maakt, controleert u eerst of u een Huisvestingsvergunning nodig heeft. In de postcodechecker kunt u zien of u naar een woning verhuist waarvoor een Huisvestingsvergunning nodig is.
Als u een huisvestingsvergunning nodig heeft, maak dan een afspraak via de pagina Verhuizen naar gebied met huisvestingsvergunning.
Afspraak maken zonder huisvestigingsvergunning
Als u geen Huisvestingsvergunning nodig heeft, maak dan een afspraak maken via de knop 'Afspraak maken'. Of bel 14 010.
Uitschrijving vóór of ná 1 oktober 1994
- U laat zich opnieuw inschrijven in de BRP als u ná 1 oktober 1994 uit Nederland bent geëmigreerd. Of als u wegens 'Vertrek Onbekend' bent uitgeschreven.
- Bent u vóór 1 oktober 1994 uitgeschreven bij de gemeente vanwege emigratie of 'Vertrek Onbekend'? Dan schrijft u zich in voor eerste vestiging.
Verblijf korter dan 4 maanden
Komt u uit het buitenland en bent u van plan korter dan vier maanden in Nederland te werken of studeren? Dan maakt u een afspraak via de pagina Registratie niet-ingezetenen.
Weet wat je huurt
Gaat u een woning huren? Als huurder heeft u recht op een goed onderhouden woning voor een eerlijke prijs. Controleer of u een redelijke huurprijs betaalt op Weet Wat je Huurt. Link opent een externe pagina.
Meenemen
Personen
U komt persoonlijk langs bij de balie. Als de inschrijving ook voor uw gezinsleden is dan moeten zij meekomen naar de afspraak. Ook een baby.
- Voor kinderen tot 16 jaar is de wettelijke vertegenwoordiger verplicht om de kinderen te laten inschrijven.
- Inwonende minderjarige kinderen van 16 jaar en ouder mogen zichzelf inschrijven.
Documenten
- Het aangifteformulier hervestiging.
- Als u zich wilt inschrijven vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba of Sint Eustatius neemt u het origineel bewijs van uitschrijving mee.
- Een geldig identiteitsbewijs:
a. Heeft u de Nederlandse nationaliteit? Neem uw paspoort, identiteitskaart of Nederlands rijbewijs mee.
b. Heeft u de nationaliteit van een land binnen de EU of EER of van Zwitserland? Neem uw nationaal paspoort, diplomatiek paspoort of dienstpaspoort mee. Of een Europese identiteitskaart.
c. Heeft u een andere nationaliteit? U neemt mee: uw nationaal paspoort en ook uw verblijfsvergunning of beschikking van de IND of een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV-sticker).
Afhankelijk van uw woonsituatie heeft u ook de volgenden documenten nodig
Uw nieuwe woonsituatie | Deze documenten heeft u nodig |
---|---|
Huurder | Huurcontract of een verhuurdersverklaring*** |
Koper of eigenaar | Als u nog niet als eigenaar van de nieuwe woning ingeschreven bent in het Kadaster, voeg dan de kopie van de akte van levering ondertekend door de notaris toe óf voeg een kopie van het bewijs van eigendom ondertekend door de notaris toe |
Inwonen bij huurder | Een verklaring van inwoning*** |
Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van degene bij wie u gaat inwonen | |
Verhuurdersverklaring*** | |
Inwonend bij koper of eigenaar | Een verklaring van inwoning*** |
Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van degene bij wie u gaat inwonen | |
Kamerbewoning | Huurcontract of een verhuurdersverklaring*** |
***
Een huurcontract of verhuurdersverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden. Het contract of de verklaring moet ingevuld zijn door de eigenaar en beheerder. Gaat u inwonen bij uw gehuwde of geregistreerde partner, ouders, grootouders, kind, kleinkind, broer of zus? Dan heeft u geen verhuurdersverklaring nodig. Als u gaat inwonen heeft u altijd een verklaring van inwoning nodig. Deze mag niet ouder zijn dan 3 maanden. |
Voor wie is het
Iedereen die vanuit het buitenland naar Nederland komt, al een burgerservicenummer (BSN) heeft en langer dan 4 maanden in Rotterdam gaat wonen. Dit geldt ook voor de Nederlanders uit Caribisch Nederland (de landen Aruba, Curaçao en Sint-Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius).
Voorwaarden
- u heeft eerder in Nederland ingeschreven gestaan
- u heeft al een burgerservicenummer (BSN)
- u gaat langer dan 4 maanden in Rotterdam wonen
- u bent uitgeschreven uit de BRP
Hoelang duurt het
Dit hangt af van uw persoonlijke situatie en de documenten die nodig zijn. Meestal wordt uw inschrijving binnen 4 weken verwerkt nadat u alle documenten heeft ingeleverd. U krijgt hierover schriftelijk bericht.
Contactinformatie
Heeft u nog vragen, neem dan contact op.
Veelgestelde vragen
In deze basisregistratie worden ingezetenen en niet-ingezetenen die korter dan 4 maanden in Nederland werken of studeren (RNI) geregistreerd.
U moet altijd een verklaring van inwoning inleveren als u gaat wonen op een adres waar andere mensen staan ingeschreven. De huidige bewoners moeten namelijk aantonen dat ze op de hoogte zijn van uw inschrijving.