Brieven toeslagenschandaal
U heeft een brief ontvangen van de gemeente over het toeslagenschandaal. U wilt deze brief nog eens nalezen. Kies hieronder de juiste brief voor uw situatie.
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
De Belastingdienst heeft bepaald dat u ex-toeslagpartner bent van de gedupeerde van het toeslagenschandaal. Daarom bekijkt de gemeente Rotterdam welke van uw schulden bij de gemeente helemaal, voor een deel of niet kwijtgescholden worden. U hoort dan van ons welke schuld u niet, niet helemaal of toch wel hoeft te betalen. Wij willen dit graag zo snel mogelijk voor u regelen, zodat u een nieuwe start kunt maken. U leest in deze brief wat wij gaan doen.
Welke schulden worden kwijtgescholden?
Alleen schulden die voor 1 januari 2021 bij de gemeente Rotterdam zijn ontstaan, mogen wij kwijtschelden. Het gaat dan over schulden die in 2020 of in eerdere jaren zijn ontstaan. Het kan zijn dat u ná 1 januari 2021 hierover een bericht heeft ontvangen dat deze betaald moeten worden.
Voor wie geldt dit?
De kwijtschelding bij de gemeente Rotterdam geldt voor de aanvrager van de kinderopvangtoeslag en voor de (ex-)toeslagpartner.
Hoe werkt het kwijtschelden?
Stap 1: De gemeente bekijkt of u recht heeft op kwijtschelding
De gemeente bepaalt welke schuld bij de gemeente u niet meer, voor een deel of toch wel moet betalen. Dit zetten wij in een brief of beschikking. Zo heet een besluit van de gemeente.
Stap 2: U kunt verschillende beschikkingen en/of brieven met informatie over kwijtschelding verwachten
Binnen 6 weken na ontvangst van deze brief ontvangt u één of meerdere beschikkingen en/of brieven over de schulden die u wel, gedeeltelijk of niet meer hoeft te betalen. Hoeveel beschikkingen en/of brieven u krijgt, hangt af van het aantal schulden dat u bij de gemeente heeft.
Stap 3: Bent u het eens met een beschikking en/of brief?
Dan hoeft u niets te doen. Wij regelen verder alles voor u. Bent u het niet eens met een beschikking en/of brief? Dan leest u in de beschikking en/of brief of u bezwaar kunt maken. En hoe u bezwaar maakt.
Stap 4: Heeft u private schulden?
U kunt schulden, die zijn ontstaan voor 1 juni 2021 als gevolg van de toeslagenaffaire, indienen bij het loket private schulden van SBN. Loketprivateschulden.nl. Link opent een externe pagina
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun (ex-) toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal. Op Gegevens delen - Toeslagen Herstel leest u hier meer over.
Heeft u hulp nodig of wilt u meer weten? Neem dan contact op met het Informatiepunt Toeslagen 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01
- U kunt mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
U heeft een brief ontvangen van het Hulpteam Toeslagen 010. De gemeente Rotterdam wil u graag helpen. U leest in deze brief wat we voor u doen.
Tijdelijke betaalpauze voor schulden
U hoeft uw schulden bij de gemeente Rotterdam tijdelijk niet te betalen. De betaalpauze geldt voor schulden die vóór 12 februari 2021 zijn ontstaan. De Belastingdienst onderzoekt en bepaalt of u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Tot dit duidelijk is, zijn uw schulden 'gepauzeerd'.
Wat moet ik doen?
U hoeft op dit moment niets te doen. Krijgt u toch nog berichten van de gemeente Rotterdam over het betalen van schulden die zijn ontstaan vóór 12 februari 2021? Dan hoeft u daar niks mee te doen. Bij vragen hierover kunt u met het Hulpteam Toeslagen 010 bellen.
Welke rekeningen moet ik nog wel betalen?
Schulden die ontstaan zijn na 12 februari 2021 vallen niet onder de betaalpauze. Die moet u wel betalen. U moet natuurlijk ook uw rekeningen blijven betalen voor bijvoorbeeld huur, hypotheek, belastingen en zorgverzekering.
Hoelang duurt de betaalpauze?
De betaalpauze duurt tot de Belastingdienst heeft besloten of u een gedupeerde bent of niet. U krijgt hierover bericht van de Belastingdienst. Vindt de Belastingdienst dat u een gedupeerde bent, dan ontvangt u van de Belastingdienst een vergoeding. Daarna blijft de betaalpauze nog 1 jaar geldig.
Vindt de Belastingdienst dat u geen gedupeerde bent, dan ontvangt u geen vergoeding en moet u eventuele schulden weer gaan afbetalen. De gemeente gaat u hierbij helpen. Samen vinden we een oplossing. En kijken we hoe wij u het beste kunnen helpen.
Vindt u dat het te lang duurt voordat u bericht krijgt of u gedupeerde bent, dan kunt u zelf contact opnemen met het Serviceteam Gedupeerden kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, telefoonnummer 0800 - 23 58 358 (gratis).
Wat doe ik met betaalherinneringen van andere organisaties en bedrijven?
U hoeft schulden van voor 12 februari2021 niet te betalen tijdens de betaalpauze. Niemand mag tijdens de betaalpauze beslag leggen op uw eigendommen.
Wilt u meer weten over brieven en aanmaningen van incassobureaus en gerechtsdeurwaarders?
Type dan in Google de woorden: 'pauzeknop, schulden en aanmaningen'.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal.
Als u hulp nodig heeft, kunt u terecht bij het Hulpteam Toeslagen 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01
- U kunt mailen naar htt010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Veelgestelde vragen automatisch incasso
- Hoe kan ik automatische incasso’s van de gemeente stoppen? (het automatisch aflossen op schulden of betalen van aanslagen aan de gemeente Rotterdam)?
Heeft u eerder de gemeente toestemming gegeven om geldbedrag(en) van uw rekening af te halen en wilt u dit stoppen? Dan moet u uw bank de opdracht geven om deze automatische incasso te stoppen. De gemeente mag en kan dit niet voor u doen. Dit geldt ook wanneer iemand anders voor u of namens u betaalt. - Moet ik nog iets doen als ik stop met automatisch betalen?
Ja, u moet dit ook aan de gemeente Rotterdam melden bij het Hulpteam Toeslagen 010, omdat uw betalingsverplichting aan de gemeente niet automatisch wordt gepauzeerd als u de automatische incasso laat stoppen.
Veelgestelde vragen gemeentelijke belastingen
- Moet ik automatische incasso’s stopzetten of niet?
U kunt voor alle aanslagen van de gemeente van vóór 12 februari 2021 het automatisch betalen stopzetten. Houdt u er dan wel rekening mee dat u op een later moment voor iedere aanslag het hele bedrag in 1 keer moet betalen. U kunt er ook voor kiezen deze aanslagen gewoon automatisch in 12 keer van uw rekening af te laten schrijven, u hoeft dan niets te doen en heeft er geen omkijken meer naar.
Veelgestelde vragen Bedrijfskrediet: Bbz 2004
- Ik heb bedrijfskapitaal ontvangen vanuit het Bbz 2004. Wat moet ik doen?
Als u bedrijfskrediet heeft ontvangen uit deze regeling, dan nemen wij telefonisch contact met u op.
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
U heeft de Belastingdienst laten weten dat u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. De gemeente Rotterdam wil u graag helpen. U leest in deze brief wat we voor u doen. Als u in mei 2021 door de Kredietbank Rotterdam bent gebeld over het versneld aflossen van uw schulden door de gemeente, dan hoeft u niets met deze brief te doen.
Tijdelijke betaalpauze voor schulden
U hoeft uw schulden bij de gemeente Rotterdam tijdelijk niet te betalen. De betaalpauze geldt voor schulden die vóór 12 februari 2021 zijn ontstaan. De Belastingdienst onderzoekt en bepaalt of u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Tot dit duidelijk is, zijn uw schulden 'gepauzeerd'.
Wat moet ik doen?
U hoeft op dit moment niets te doen. Krijgt u toch nog berichten van de gemeente Rotterdam over het betalen van schulden die zijn ontstaan vóór 12 februari 2021? Dan hoeft u daar niks mee te doen. Bij vragen hierover kunt u met het Hulpteam Toeslagen 010 bellen.
Welke rekeningen moet ik nog wel betalen?
Schulden die ontstaan zijn na 12 februari 2021 vallen niet onder de betaalpauze. Die moet u wel betalen. U moet natuurlijk ook uw rekeningen blijven betalen voor bijvoorbeeld huur, hypotheek, belastingen en zorgverzekering.
Hoelang duurt de betaalpauze?
De betaalpauze duurt tot de Belastingdienst heeft besloten of u een gedupeerde bent of niet. U krijgt hierover bericht van de Belastingdienst. Vindt de Belastingdienst dat u een gedupeerde bent, dan ontvangt u van de Belastingdienst een vergoeding. Daarna blijft de betaalpauze nog 1 jaar geldig.
Vindt de Belastingdienst dat u geen gedupeerde bent, dan ontvangt u geen vergoeding en moet u eventuele schulden weer gaan afbetalen. De gemeente gaat u hierbij helpen. Samen vinden we een oplossing. En kijken we hoe wij u het beste kunnen helpen.
Vindt u dat het te lang duurt voordat u bericht krijgt of u gedupeerde bent, dan kunt u zelf contact opnemen met het Serviceteam Gedupeerden kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, telefoonnummer 0800 23 58 358 (gratis).
Wat doe ik met betaalherinneringen van andere organisaties en bedrijven?
U hoeft schulden van voor 12 februari2021 niet te betalen tijdens de betaalpauze. Niemand mag tijdens de betaalpauze beslag leggen op uw eigendommen.
Wilt u meer weten over brieven en aanmaningen van incassobureaus en gerechtsdeurwaarders?
Type dan in Google de woorden: 'pauzeknop, schulden en aanmaningen'.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal.
Als u hulp nodig heeft, kunt u terecht bij het Hulpteam Toeslagen 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01
- U kunt mailen naar htt010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Veelgestelde vragen automatisch incasso
- Hoe kan ik automatische incasso’s van de gemeente stoppen? (het automatisch aflossen op schulden of betalen van aanslagen aan de gemeente Rotterdam)?
Heeft u eerder de gemeente toestemming gegeven om geldbedrag(en) van uw rekening af te halen en wilt u dit stoppen? Dan moet u uw bank de opdracht geven om deze automatische incasso te stoppen. De gemeente mag en kan dit niet voor u doen. Dit geldt ook wanneer iemand anders voor u of namens u betaalt. - Moet ik nog iets doen als ik stop met automatisch betalen?
Ja, u moet dit ook aan de gemeente Rotterdam melden bij het Hulpteam Toeslagen 010, omdat uw betalingsverplichting aan de gemeente niet automatisch wordt gepauzeerd als u de automatische incasso laat stoppen.
Veelgestelde vragen gemeentelijke belastingen
- Moet ik automatische incasso’s stopzetten of niet?
U kunt voor alle aanslagen van de gemeente van vóór 12 februari 2021 het automatisch betalen stopzetten. Houdt u er dan wel rekening mee dat u op een later moment voor iedere aanslag het hele bedrag in 1 keer moet betalen. U kunt er ook voor kiezen deze aanslagen gewoon automatisch in 10 keer van uw rekening af te laten schrijven, u hoeft dan niets te doen en heeft er geen omkijken meer naar.
Veelgestelde vragen Bedrijfskrediet: Bbz 2004
- Ik heb bedrijfskapitaal ontvangen vanuit het Bbz 2004. Wat moet ik doen?
Als u bedrijfskrediet heeft ontvangen uit deze regeling, dan nemen wij telefonisch contact met u op.
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
U ontvangt deze brief omdat u in de gemeente Rotterdam heeft gewoond. U heeft de Belastingdienst laten weten dat u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Mogelijk heeft u nog schulden bij de gemeente Rotterdam. De gemeente Rotterdam wil u graag helpen. U leest in deze brief wat we voor u doen.
Tijdelijke betaalpauze voor schulden
U hoeft uw schulden bij de gemeente Rotterdam tijdelijk niet te betalen. De betaalpauze geldt voor schulden die vóór 12 februari 2021 zijn ontstaan. De Belastingdienst onderzoekt en bepaalt of u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Tot dit duidelijk is, zijn uw schulden 'gepauzeerd'.
Wat moet ik doen?
U hoeft op dit moment niets te doen. Krijgt u toch nog berichten van de gemeente Rotterdam over het betalen van schulden die zijn ontstaan vóór 12 februari 2021? Dan hoeft u daar niks mee te doen. Bij vragen hierover kunt u met het Hulpteam Toeslagen 010 bellen.
Welke rekeningen moet ik nog wel betalen?
Schulden die ontstaan zijn na 12 februari 2021 vallen niet onder de betaalpauze. Die moet u wel betalen. U moet natuurlijk ook uw rekeningen blijven betalen voor bijvoorbeeld huur, hypotheek, belastingen en zorgverzekering.
Hoelang duurt de betaalpauze?
De betaalpauze duurt tot de Belastingdienst heeft besloten of u een gedupeerde bent of niet. U krijgt hierover bericht van de Belastingdienst. Vindt de Belastingdienst dat u een gedupeerde bent, dan ontvangt u van de Belastingdienst een vergoeding. Daarna blijft de betaalpauze nog 1 jaar geldig.
Vindt de Belastingdienst dat u geen gedupeerde bent, dan ontvangt u geen vergoeding en moet u eventuele schulden weer gaan afbetalen. De gemeente gaat u hierbij helpen. Samen vinden we een oplossing. En kijken we hoe wij u het beste kunnen helpen.
Vindt u dat het te lang duurt voordat u bericht krijgt of u gedupeerde bent, dan kunt u zelf contact opnemen met het Serviceteam Gedupeerden kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, telefoonnummer 0800 - 23 58 358 (gratis).
Wat doe ik met betaalherinneringen van andere organisaties en bedrijven?
U hoeft schulden van voor 12 februari2021 niet te betalen tijdens de betaalpauze. Niemand mag tijdens de betaalpauze beslag leggen op uw eigendommen.
Wilt u meer weten over brieven en aanmaningen van incassobureaus en gerechtsdeurwaarders?
Type dan in Google de woorden: 'pauzeknop, schulden en aanmaningen'.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal. Op Gegevens delen - Toeslagen Herstel (Belastingdienst.nl) leest u hier meer over.
Als u hulp nodig heeft, kunt u terecht bij het Hulpteam Toeslagen 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01
- U kunt mailen naar htt010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
De Belastingdienst heeft bepaald dat u een gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Daarom bekijkt de gemeente Rotterdam welke van uw schulden bij de gemeente helemaal, voor een deel of niet kwijtgescholden worden. U hoort dan van ons welke schuld u niet, niet helemaal of toch wel hoeft te betalen. Wij willen dit graag zo snel mogelijk voor u regelen, zodat u een nieuwe start kunt maken. U leest in deze brief wat wij gaan doen.
Welke schulden worden kwijtgescholden?
Alleen schulden die voor 1 januari 2021 bij de gemeente Rotterdam zijn ontstaan, mogen wij kwijtschelden. Dit geldt ook voor schulden die gaan over het jaar 2020 of eerder maar waarvoor u na 1 januari 2021 bericht krijgt dat u deze moet betalen.
Voor wie geldt dit?
De kwijtschelding bij de gemeente Rotterdam geldt voor de aanvrager van de kinderopvangtoeslag en voor de toeslagpartner.
Hoe werkt het kwijtschelden?
- Stap 1: De gemeente bepaalt welke schuld bij de gemeente u niet meer, voor een deel of toch wel moet betalen. Dit zetten wij in een brief of beschikking. Zo heet een besluit van de gemeente.
- Stap 2: U kunt verschillende beschikkingen en/of brieven met informatie over kwijtschelding verwachten.Binnen 6 weken na ontvangst van deze brief ontvangt u één of meerdere beschikkingen en/of brieven over welke schulden u wel of niet meer (helemaal) hoeft te betalen. Hoeveel beschikkingen en/of brieven u krijgt, hangt af van het aantal schulden dat u bij de gemeente heeft.
- Stap 3: Bent u het eens met de beschikking en/of brief?Dan hoeft u niets te doen. Wij regelen verder alles voor u. Bent u het niet eens met een beschikking en/of brief? Dan leest u in de beschikking en/of brief of u bezwaar kunt maken. En hoe u bezwaar maakt.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal. Op Gegevens delen - Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl) leest u hier meer over. Heeft u hulp nodig of wilt u meer weten? Neem dan contact op met het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010.
Heeft u hulp nodig of wilt u meer weten? Neem dan contact op met het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010.
- U kunt bellen naar 010 - 267 00 01
- U kunt mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
De Belastingdienst heeft bepaald dat u een gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Daarom bekijkt de gemeente Rotterdam welke van uw schulden bij de gemeente helemaal, voor een deel of niet kwijtgescholden worden. U hoort dan van ons welke schuld u niet, niet helemaal of toch wel hoeft te betalen. Wij willen dit graag zo snel mogelijk voor u regelen. U leest in deze brief wat wij gaan doen en al hebben gedaan zodat u een snel een nieuwe start kunt maken.
Welke schulden worden kwijtgescholden?
Alleen schulden die voor 1 januari 2021 bij de gemeente Rotterdam zijn ontstaan, mogen wij kwijtschelden. Dit geldt ook voor schulden die gaan over het jaar 2020 of eerder maar waarvoor u na 1 januari 2021 bericht krijgt dat u deze moet betalen.
Voor wie geldt dit?
De kwijtschelding bij de gemeente Rotterdam geldt voor de aanvrager van de kinderopvangtoeslag en voor de toeslagpartner.
Schulden Kredietbank Rotterdam al kwijtgescholden
Omdat wij u zo snel mogelijk willen helpen, heeft de Kredietbank van de gemeente Rotterdam uw schulden al kwijtgescholden. U heeft hierover een brief van de Kredietbank Rotterdam ontvangen. Momenteel bekijkt de gemeente Rotterdam of u nog andere schulden heeft bij de gemeente die u niet meer, voor een deel of toch wel moet betalen.
Hoe werkt het kwijtschelden?
- Stap 1: De gemeente bekijkt of u recht heeft op kwijtschelding.
- De gemeente bepaalt welke schuld bij de gemeente u niet meer, voor een deel of toch wel moet betalen. Dit zetten wij in een brief of beschikking. Zo heet een besluit van de gemeente.
- Stap 2: U kunt verschillende beschikkingen en/of brieven met informatie over kwijtschelding verwachten.
- Binnen 6 weken na ontvangst van deze brief ontvangt u één of meerdere beschikkingen en/of brieven over welke schulden u wel of niet meer (helemaal) hoeft te betalen. Hoeveel beschikkingen en/of brieven u krijgt, hangt af van het aantal schulden dat u bij de gemeente heeft.
- Stap 3: Bent u het eens met een beschikking en/of brief?
- Dan hoeft u niets te doen. Wij regelen verder alles voor u. Bent u het niet eens met een beschikking en/of brief? Dan leest u in de beschikking en/of brief of u bezwaar kunt maken. En hoe u bezwaar maakt.
Hulp en informatie
Heeft u hulp nodig of wilt u meer weten? Neem dan contact op met het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01.
- U kunt mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
In deze brief laten wij u weten dat het versturen van de besluiten (beschikkingen) over kwijtschelding van uw schulden bij de gemeente Rotterdam, langer duurt dan toegezegd.
Voor u als gedupeerde heeft dit geen gevolgen omdat uw schulden bij de gemeente Rotterdam zijn gepauzeerd.
Versturen besluiten kwijtschelding schulden duurt langer
U heeft eerder een brief ontvangen over welke van uw schulden bij de gemeente Rotterdam helemaal, voor een deel of niet kwijtgescholden worden. Binnen 6 weken na ontvangst van die brief zou u de besluiten over uw kwijtschelding ontvangen.
Helaas is het ons niet gelukt om u binnen deze 6 weken alle besluiten toe te sturen. U ontvangt daarom binnen uiterlijk 6 weken na ontvangst van deze brief, nog een aantal besluiten.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal. Op Gegevens delen - Toeslagen Herstel (Belastingdienst.nl) leest u hier meer over.
Heeft u hulp nodig of wilt u meer weten? Neem dan contact op met het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01.
- U kunt mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
Wij hebben uw schulden bij de gemeente Rotterdam die u niet meer hoeft te betalen, kwijtgescholden. Hierover heeft u vanuit de gemeente aparte brieven ontvangen.
Betaalpauze
Voor de schulden die u nog wel of voor een deel aan de gemeente moet betalen, heeft u een betaalpauze. Deze duurt tot 1 jaar na de datum waarop u als gedupeerde van de Belastingdienst geld hebt ontvangen. Na afloop van de betaalpauze moet u openstaande schulden weer gaan betalen.
U kunt er ook voor kiezen deze openstaande schulden bij de gemeente Rotterdam eerder te betalen. Dat kan in één keer of met een betalingsregeling. U kunt hiervoor contact opnemen met het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010.
Welke schulden moet ik nu wel betalen?
De pauzeknop geldt niet voor nieuwe schulden. Nieuwe schulden zijn schulden die zijn ontstaan na de datum waarop u geld heeft ontvangen van de Belastingdienst. Deze moet u wel betalen. U moet natuurlijk ook uw rekeningen blijven betalen voor bijvoorbeeld huur, hypotheek, belastingen en zorgverzekering.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal. Op Gegevens delen - Toeslagen Herstel (Belastingdienst.nl) leest u hier meer over.
Heeft u geldzorgen of wilt u meer weten? Neem dan contact op met het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010. De gemeente wil u graag helpen. Ook bij kleine geldproblemen, zodat die niet groter worden. Wij zoeken dan samen met u naar een oplossing.
- U kunt bellen naar 010 - 267 00 01.
- U kunt mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
U heeft de Belastingdienst laten weten dat u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. De gemeente Rotterdam wil u graag helpen. U leest in deze brief wat we voor u doen. Als u in mei 2021 door de Kredietbank Rotterdam bent gebeld over het versneld aflossen van uw schulden door de gemeente, dan hoeft u niets met deze brief te doen.
Tijdelijke betaalpauze voor schulden
U hoeft uw schulden bij de gemeente Rotterdam tijdelijk niet te betalen. De betaalpauze geldt voor schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld. De Belastingdienst onderzoekt en bepaalt of u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Tot dit duidelijk is, zijn uw schulden 'gepauzeerd'.
Wat moet ik doen?
U hoeft op dit moment niets te doen. Krijgt u toch nog berichten van de gemeente Rotterdam over het betalen van schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld? Dan hoeft u daar niks mee te doen. Bij vragen hierover kunt u het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010 bellen.
Welke rekeningen moet ik nog wel betalen?
Schulden die ontstaan zijn na de datum waarop u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld, vallen niet onder de betaalpauze. Die moet u wel betalen. U moet natuurlijk ook uw rekeningen blijven betalen voor bijvoorbeeld huur, hypotheek, belastingen en zorgverzekering.
Hoelang duurt de betaalpauze?
De betaalpauze duurt tot de Belastingdienst heeft besloten of u een gedupeerde bent of niet. U krijgt hierover bericht van de Belastingdienst. Vindt de Belastingdienst dat u een gedupeerde bent, dan ontvangt u van de Belastingdienst een bedrag. Daarna blijft de betaalpauze nog 1 jaar geldig.
Vindt de Belastingdienst dat u geen gedupeerde bent, dan ontvangt u geen bedrag en moet u eventuele schulden weer gaan afbetalen. De gemeente gaat u hierbij helpen. Samen vinden we een oplossing. En kijken we hoe wij u het beste kunnen helpen.
Vindt u dat het te lang duurt voordat u bericht krijgt of u gedupeerde bent, dan kunt u zelf contact opnemen met het Serviceteam Gedupeerden kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, telefoonnummer 0800 - 235 83 58 (gratis)
Wat doe ik met betaalherinneringen van andere organisaties en bedrijven?
U hoeft schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld, niet te betalen tijdens de betaalpauze. Niemand mag tijdens de betaalpauze beslag leggen op uw eigendommen.
Wilt u meer weten over brieven en aanmaningen van incassobureaus en gerechtsdeurwaarders?
Type dan in Google de woorden: 'pauzeknop, schulden en aanmaningen'.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal. Op Gegevens delen - Toeslagen Herstel (Belastingdienst.nl) leest u hier meer over.
Als u hulp nodig heeft, kunt u terecht bij het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01
- U kunt mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Bijlage: vragen en antwoorden over automatische incasso en bedrijfskrediet
- Automatische incasso (= automatisch betalen)
- Hoe kan ik automatische incasso’s van de gemeente stoppen? (het automatisch aflossen op schulden of betalen van aanslagen aan de gemeente Rotterdam)
Heeft u eerder de gemeente toestemming gegeven om geldbedrag(en) van uw rekening af te halen en wilt u dit stoppen? Dan moet u uw bank de opdracht geven om deze automatische incasso te stoppen. De gemeente mag en kan dit niet voor u doen. Dit geldt ook wanneer iemand anders voor u of namens u betaalt.
- Hoe kan ik automatische incasso’s van de gemeente stoppen? (het automatisch aflossen op schulden of betalen van aanslagen aan de gemeente Rotterdam)
- Gemeentelijke belastingen
- Moet ik automatische incasso’s stopzetten of niet?
U kunt voor alle aanslagen van de gemeente die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld het automatisch betalen stopzetten. Houd er dan wel rekening mee dat u op een later moment voor iedere aanslag het hele bedrag in 1 keer moet betalen.
U kunt er ook voor kiezen deze aanslagen gewoon automatisch in 10 keer van uw rekening af te laten schrijven, u hoeft dan niets te doen en heeft er geen omkijken meer naar. - Moet ik nog iets doen als ik stop met automatisch betalen?
Ja, u moet dit ook aan de gemeente Rotterdam melden bij het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010, omdat uw betalingsverplichting aan de gemeente niet automatisch wordt gepauzeerd als u de automatische incasso laat stoppen.
- Moet ik automatische incasso’s stopzetten of niet?
- Bedrijfskrediet: Bbz 2004
- Ik heb bedrijfskapitaal ontvangen vanuit het Bbz 2004. Wat moet ik doen?
Als u bedrijfskrediet hebt ontvangen uit deze regeling, dan nemen wij telefonisch contact met u op.
- Ik heb bedrijfskapitaal ontvangen vanuit het Bbz 2004. Wat moet ik doen?
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
U heeft een brief ontvangen van het Hulpteam Toeslagen 010. De gemeente Rotterdam wil u graag helpen. U leest in deze brief wat we voor u doen.
Tijdelijke betaalpauze voor schulden
U hoeft uw schulden bij de gemeente Rotterdam tijdelijk niet te betalen. De betaalpauze geldt voor schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld. De Belastingdienst onderzoekt en bepaalt of u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Tot dit duidelijk is, zijn uw schulden 'gepauzeerd'.
Wat moet ik doen?
U hoeft op dit moment niets te doen. Krijgt u toch nog berichten van de gemeente Rotterdam over het betalen van schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld? Dan hoeft u daar niks mee te doen. Bij vragen hierover kunt u het Hulpteam Toeslagen 010 bellen.
Welke rekeningen moet ik nog wel betalen?
Schulden die ontstaan zijn na de datum waarop u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld, vallen niet onder de betaalpauze. Die moet u wel betalen. U moet natuurlijk ook uw rekeningen blijven betalen voor bijvoorbeeld huur, hypotheek, belastingen en zorgverzekering.
Hoe lang duurt de betaalpauze?
De betaalpauze duurt tot de Belastingdienst heeft besloten of u een gedupeerde bent of niet. U krijgt hierover bericht van de Belastingdienst. Vindt de Belastingdienst dat u een gedupeerde bent, dan ontvangt u van de Belastingdienst een bedrag. Daarna blijft de betaalpauze nog 1 jaar geldig.
Vindt de Belastingdienst dat u geen gedupeerde bent, dan ontvangt u geen bedrag en moet u eventuele schulden weer gaan afbetalen. De gemeente gaat u hierbij helpen. Samen vinden we een oplossing. En kijken we hoe wij u het beste kunnen helpen.
Vindt u dat het te lang duurt voordat u bericht krijgt of u gedupeerde bent, dan kunt u zelf contact opnemen met het Serviceteam Gedupeerden kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, telefoonnummer 0800 - 235 83 58 (gratis)
Wat doe ik met betaalherinneringen van andere organisaties en bedrijven?
U hoeft schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld, niet te betalen tijdens de betaalpauze. Niemand mag tijdens de betaalpauze beslag leggen op uw eigendommen
Wilt u meer weten over brieven en aanmaningen van incassobureaus en gerechtsdeurwaarders?
Type dan in Google de woorden: 'pauzeknop, schulden en aanmaningen'.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal.
Als u hulp nodig heeft, kunt u terecht bij het Hulpteam Toeslagen 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01
- U kunt mailen naar htt010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Bijlage: vragen en antwoorden over automatische incasso en bedrijfskrediet
- Automatische incasso (= automatisch betalen)
- Hoe kan ik automatische incasso’s van de gemeente stoppen? (het automatisch aflossen op schulden of betalen van aanslagen aan de gemeente Rotterdam)
Heeft u eerder de gemeente toestemming gegeven om geldbedrag(en) van uw rekening af te halen en wilt u dit stoppen? Dan moet u uw bank de opdracht geven om deze automatische incasso te stoppen. De gemeente mag en kan dit niet voor u doen. Dit geldt ook wanneer iemand anders voor u of namens u betaalt.
- Hoe kan ik automatische incasso’s van de gemeente stoppen? (het automatisch aflossen op schulden of betalen van aanslagen aan de gemeente Rotterdam)
- Gemeentelijke belastingen
- Moet ik automatische incasso’s stopzetten of niet?
U kunt voor alle aanslagen van de gemeente die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld het automatisch betalen stopzetten. Houd er dan wel rekening mee dat u op een later moment voor iedere aanslag het hele bedrag in 1 keer moet betalen.
U kunt er ook voor kiezen deze aanslagen gewoon automatisch in 10 keer van uw rekening af te laten schrijven, u hoeft dan niets te doen en heeft er geen omkijken meer naar. - Moet ik nog iets doen als ik stop met automatisch betalen?
Ja, u moet dit ook aan de gemeente Rotterdam melden bij het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010, omdat uw betalingsverplichting aan de gemeente niet automatisch wordt gepauzeerd als u de automatische incasso laat stoppen.
- Moet ik automatische incasso’s stopzetten of niet?
- Bedrijfskrediet: Bbz 2004
- Ik heb bedrijfskapitaal ontvangen vanuit het Bbz 2004. Wat moet ik doen?
Als u bedrijfskrediet hebt ontvangen uit deze regeling, dan nemen wij telefonisch contact met u op.
- Ik heb bedrijfskapitaal ontvangen vanuit het Bbz 2004. Wat moet ik doen?
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
U ontvangt deze brief omdat u in de gemeente Rotterdam heeft gewoond. U heeft de Belastingdienst laten weten dat u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Mogelijk heeft u nog schulden bij de gemeente Rotterdam. De gemeente Rotterdam wil u graag helpen. U leest in deze brief wat we voor u doen.
Tijdelijke betaalpauze voor schulden
U hoeft uw schulden bij de gemeente Rotterdam tijdelijk niet te betalen. De betaalpauze geldt voor schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld. De Belastingdienst onderzoekt en bepaalt of u gedupeerde bent van de toeslagenaffaire. Tot dit duidelijk is, zijn uw schulden 'gepauzeerd'.
Wat moet ik doen?
U hoeft op dit moment niets te doen. Krijgt u toch nog berichten van de gemeente Rotterdam over het betalen van schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld? Dan hoeft u daar niks mee te doen. Bij vragen hierover kunt u het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010 bellen.
Welke rekeningen moet ik nog wel betalen?
Schulden die ontstaan zijn na de datum waarop u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld, vallen niet onder de betaalpauze. Die moet u wel betalen. U moet natuurlijk ook uw rekeningen blijven betalen voor bijvoorbeeld huur, hypotheek, belastingen en zorgverzekering.
Hoelang duurt de betaalpauze?
De betaalpauze duurt tot de Belastingdienst heeft besloten of u een gedupeerde bent of niet. U krijgt hierover bericht van de Belastingdienst. Vindt de Belastingdienst dat u een gedupeerde bent, dan ontvangt u van de Belastingdienst een bedrag. Daarna blijft de betaalpauze nog 1 jaar geldig.
Vindt de Belastingdienst dat u geen gedupeerde bent, dan ontvangt u geen bedrag en moet u eventuele schulden weer gaan afbetalen. De gemeente gaat u hierbij helpen. Samen vinden we een oplossing. En kijken we hoe wij u het beste kunnen helpen.
Vindt u dat het te lang duurt voordat u bericht krijgt of u gedupeerde bent, dan kunt u zelf contact opnemen met het Serviceteam Gedupeerden kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, telefoonnummer 0800 - 235 83 58 (gratis)
Wat doe ik met betaalherinneringen van andere organisaties en bedrijven?
U hoeft schulden die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld, niet te betalen tijdens de betaalpauze. Niemand mag tijdens de betaalpauze beslag leggen op uw eigendommen.
Wilt u meer weten over brieven en aanmaningen van incassobureaus en gerechtsdeurwaarders?
Type dan in Google de woorden: 'pauzeknop, schulden en aanmaningen'.
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal.
Als u hulp nodig heeft, kunt u terecht bij het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010.
- U kunt bellen naar 010 267 00 01
- U kunt mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Bijlage: vragen en antwoorden over automatische incasso en bedrijfskrediet
- Automatische incasso (= automatisch betalen)
- Hoe kan ik automatische incasso’s van de gemeente stoppen? (het automatisch aflossen op schulden of betalen van aanslagen aan de gemeente Rotterdam)
Heeft u eerder de gemeente toestemming gegeven om geldbedrag(en) van uw rekening af te halen en wilt u dit stoppen? Dan moet u uw bank de opdracht geven om deze automatische incasso te stoppen. De gemeente mag en kan dit niet voor u doen. Dit geldt ook wanneer iemand anders voor u of namens u betaalt.
- Hoe kan ik automatische incasso’s van de gemeente stoppen? (het automatisch aflossen op schulden of betalen van aanslagen aan de gemeente Rotterdam)
- Gemeentelijke belastingen
- Moet ik automatische incasso’s stopzetten of niet?
U kunt voor alle aanslagen van de gemeente die zijn ontstaan voordat u zich als gedupeerde bij de Belastingdienst heeft gemeld het automatisch betalen stopzetten. Houd er dan wel rekening mee dat u op een later moment voor iedere aanslag het hele bedrag in 1 keer moet betalen.
U kunt er ook voor kiezen deze aanslagen gewoon automatisch in 10 keer van uw rekening af te laten schrijven, u hoeft dan niets te doen en heeft er geen omkijken meer naar. - Moet ik nog iets doen als ik stop met automatisch betalen?
Ja, u moet dit ook aan de gemeente Rotterdam melden bij het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010, omdat uw betalingsverplichting aan de gemeente niet automatisch wordt gepauzeerd als u de automatische incasso laat stoppen.
- Moet ik automatische incasso’s stopzetten of niet?
- Bedrijfskrediet: Bbz 2004
- Ik heb bedrijfskapitaal ontvangen vanuit het Bbz 2004. Wat moet ik doen?
Als u bedrijfskrediet hebt ontvangen uit deze regeling, dan nemen wij telefonisch contact met u op.
- Ik heb bedrijfskapitaal ontvangen vanuit het Bbz 2004. Wat moet ik doen?
Beste mevrouw, meneer [achternaam],
De Belastingdienst heeft bepaald dat u toeslagpartner bent van de gedupeerde van de toeslagenaffaire. Daarom bekijkt de gemeente Rotterdam welke van uw schulden bij de gemeente helemaal, voor een deel of niet kwijtgescholden worden. U hoort dan van ons welke schuld u niet, niet helemaal of toch wel hoeft te betalen. Wij willen dit graag zo snel mogelijk voor u regelen, zodat u een nieuwe start kunt maken. U leest in deze brief wat wij gaan doen.
Welke schulden worden kwijtgescholden?
Alleen schulden die voor 1 januari 2021 bij de gemeente Rotterdam zijn ontstaan, mogen wij kwijtschelden. Het gaat dan over schulden die in 2020 of in eerdere jaren zijn ontstaan. Het kan zijn dat u ná 1 januari 2021 hierover een bericht heeft ontvangen dat deze betaald moeten worden.
Voor wie geldt dit?
De kwijtschelding bij de gemeente Rotterdam geldt voor de aanvrager van de kinderopvangtoeslag en voor de toeslagpartner.
Hoe werkt het kwijtschelden?
- Stap 1: De gemeente bekijkt of u recht heeft op kwijtschelding.
De gemeente bepaalt welke schuld bij de gemeente u niet meer, voor een deel of toch wel moet betalen. Dit zetten wij in een brief of beschikking. Zo heet een besluit van de gemeente. - Stap 2: U kunt verschillende beschikkingen en/of brieven met informatie over kwijtschelding verwachten.
Binnen 6 weken na ontvangst van deze brief ontvangt u één of meerdere beschikkingen en/of brieven over de schulden die u wel, gedeeltelijk of niet meer hoeft te betalen. Hoeveel beschikkingen en/of brieven u krijgt, hangt af van het aantal schulden dat u bij de gemeente heeft. - Stap 3: Bent u het eens met een beschikking en/of brief?
Dan hoeft u niets te doen. Wij regelen verder alles voor u. Bent u het niet eens met een beschikking en/of brief? Dan leest u in de beschikking en/of brief of u bezwaar kunt maken. En hoe u bezwaar maakt. - Stap 4: Heeft u private schulden?
U kunt schulden, die zijn ontstaan voor 1 juni 2021 als gevolg van de toeslagenaffaire, indienen bij het loket private schulden van SBN. https://loketprivateschulden.nl/. Link opent een externe pagina
Hulp en informatie
Om schulden te kunnen pauzeren of kwijtschelden, moeten wij als gemeente Rotterdam wel weten bij welke ouders we dat moeten doen. Daarom deelt de Belastingdienst de gegevens van mogelijk gedupeerde ouders die zich bij ons gemeld hebben. En van hun toeslagpartners. Dat doen ze via een beveiligd portaal. Op Gegevens delen - Toeslagen Herstel (belastingdienst.nl) leest u hier meer over.
Heeft u hulp nodig of wilt u meer weten? Neem dan contact op met het Informatiepunt Toeslagenaffaire 010.
U kunt bellen naar 010 267 00 01.
U kunt mailen naar infopunttoeslagen010@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina
Met vriendelijke groet,