Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 3 min

EDINA

Het EDINA project brengt beleidsmakers, scholen en onderzoekers uit Finland, België en Nederland samen. In Finland de stad Helsinki, in België de stad Gent en Nederland de steden Rotterdam en Utrecht.

EDINA helpt gemeenten, scholen en leerkrachten. Dat is het belangrijkste doel. EDINA helpt bij het ontvangen en integreren van NAMS. NAMS is de afkorting voor Newly Arrived Migrant pupilS. Dat zijn leerlingen die migrant zijn en net zijn aangekomen en naar school gaan.

Er komen steeds meer NAMS in en binnen Europa. Scholen krijgen daarom veel nieuwe leerlingen die de schooltaal nog niet spreken. Dit is een enorme uitdaging voor het Europese schoolsysteem. Om deze leerlingen zo goed mogelijk te laten integreren is het belangrijk dat zij succesvol worden ontvangen.

Betere kansen voor de leerling in de toekomst

De drie landen verzorgen onderwijs voor kinderen en adolescenten. Het maakt niet uit wat hun verblijfstatus is. Er is een groot verschil binnen en tussen landen hoe ze werken. Het gaat om de eisen voor de:

  • ontvangst.
  • duur van eventueel speciaal onderwijs.
  • overgang naar regulier of naar het voortgezet onderwijs.
  • vormgeven van leeromgevingen.
  • onderwijsachtergrond van leerkrachten.

Aan het begin van het project in 2015 was het onbekend welke manier van onderwijs aan NAMS het beste werkt. Daarom is het belangrijk om te onderzoeken wat het beste werkt en hoe we die manier van werken weer kunnen verbeteren. En om deze kennis beschikbaar te maken aan scholen in Europa. Zo worden deze scholen versterkt. Hierdoor verbeteren de kansen van deze kwetsbare groep leerlingen.

Multi-modulair programma

Het EDINA project volgt een multi-modulair programma. Een programma met verschillende onderdelen.

  • Een module om specifieke leerkrachtvaardigheden te ontwikkelen.
  • Een module om actieve differentiatie binnen het klaslokaal aan te moedigen.
  • Een toolset en hulpbronnen om de ontvangst, observatie en transitieprocessen van NAMS te optimaliseren.

De modules gemaakt worden door een team die kennis heeft over veel verschillende onderwerpen. Dat is een bijzondere kracht van dit programma. Het team bestaat uit leerkrachten, schoolbesturen, gemeenten en onderzoekers. Zij zijn deskundig op gebied van pedagogiek, didactiek, interculturele communicatie en tweede taalverwerving.

Het programma wordt gebruikt door leerkrachten, scholen, gemeenten en beleidsmakers. Het is gebaseerd op een grondige kwalitatieve analyse van de situatie van NAMS (in de leeftijd van 6 tot 18 jaar) in de schoolsystemen van de drie betrokken landen.

Doelen van het EDINA-project

  1. Zorgen dat er minder onder- of oververwijzing naar speciale hulp is. En goedwerkende manieren van onderwijs en activiteiten voorstellen, om leerkrachten, scholen en gemeenten te helpen deze kinderen te ondersteunen.
  2. Zorgen dat het geld voor het onderwijs aan NAMS zo goed mogelijk wordt gebruikt.
  3. De opleiding en trainingspaden van schoolmedewerkers te versterken. Zorgen dat scholen, gemeenten en onderzoekers nationaal en internationaal steeds meer samenwerken.

Met dit programma wil het project ervoor zorgen dat NAMS toegang krijgen tot het onderwijsniveau dat aansluit bij hun cognitieve mogelijkheden. Hiermee verkleinen we het aantal vroege schoolverlaters.

Subsidie via Erasmus+

Als ondersteuning van transnationale partnerschappen tussen onderwijs-, opleidings- en jeugdinstellingen en -organisaties krijgt het project subsidie via Erasmus+. Sergio en Marie van de Universiteit Utrecht vertellen hun verhaal: Betere vooruitzichten voor pas aangekomen migrantenkinderen | Erasmus+. Link opent een externe pagina.

Conferenties EDINA

Conferenties lezen en bekijken. Link opent een externe pagina

Meer informatie

Programma: Eramus+ KA2
Nummer: 2015-1-NL01-KA201-00889
Projectwebsite: edinaplatform.eu. Link opent een externe pagina
Budget: 440.224 euro