Adresonderzoek aanvragen
Staat iemand op een adres ingeschreven die er niet woont? Vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente. Het maakt niet uit of u bewoner, verhuurder of deurwaarder bent.
Bij het aanvragen van een adresonderzoek als persoon logt u in met DigiD. Als bedrijf kunt u met of zonder eHerkenning inloggen.
Aanvragen als persoon. Link opent een externe paginaAanvragen als bedrijf met eHerkenning. Link opent een externe paginaAanvragen als bedrijf zonder eHerkenning. Link opent een externe paginaPer post aanvragen
Kunt u de aanvraag niet online doen? Vraag dan het adresonderzoek per post aan.
- Print het formulier 'Verzoek onderzoek adresgegevens' en vul het in.
- Maak een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument.
- Stuur het ingevulde formulier en de kopie van het identiteitsbewijs naar het adres dat op het formulier staat.
Hoe het adresonderzoek werkt
De gemeente onderzoekt een adres als we twijfelen of er personen op een adres inschreven staan die er misschien niet wonen.
Bijvoorbeeld als u post krijgt van oude bewoners.
Of iemand heeft een briefadres op uw adres, maar u kunt die persoon niet meer bereiken.
Brief aan de persoon
De gemeente stuurt eerst een brief aan de persoon die er niet woont.
In de brief staat dat de gemeente die persoon kan uitschrijven op het adres.
Die persoon krijgt de kans om alsnog de verhuizing door te geven.
Of om aan te geven dat het woonadres wel klopt .
De gemeente kan dit controleren door op bezoek te gaan zonder eerst een afspraak te maken.
Beslissing
- Krijgt de gemeente geen antwoord? Dan wordt de persoon uitgeschreven. De datum van uitschrijving is de datum waarop de brief is gestuurd.
We registreren de persoon dan als 'vertrokken onbekend waarheen' (VOW). - Organisaties als de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Belastingdienst krijgen automatisch bericht.
Hebt u bericht gekregen dat we uw inschrijving onderzoeken?
U moet ingeschreven staan op het adres waar u woont en u bent verplicht om de gemeente daarover informatie te geven.
Ook bij een tijdelijk verblijf (4 maanden of langer) moet u uw verhuizing doorgeven.
Als u niet goed staat ingeschreven, kunt u een boete krijgen. De boete is maximaal € 325,-.
Andere gevolgen als u bent vetrokken zonder u uit te schrijven kunnen zijn:
- U krijgt geen huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag meer.
- Uw ziektekostenverzekering wordt stopgezet.
- U kunt geen paspoort, ID-kaart of rijbewijs meer aanvragen.
- U hebt geen recht meer op een uitkering en andere overheidsvoorzieningen.
- Uw DigiD wordt geblokkeerd.
Hoelang duurt het
Een adresonderzoek duurt 12 weken en soms wat langer.
Doe alstublieft niet nog een aanvraag voor dezelfde persoon.
Contact
Hebt u vragen? Bel 14 010.
Veelgestelde vragen
Bij de brief hebt u een formulier gekregen.
Vul het formulier in en stuur deze op.
Voeg een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument toe.
Zo weet de gemeente dat u nog op het adres woont.
U kunt deze papieren per post opsturen naar:
Gemeente Rotterdam
Team Kwaliteit BRP
Postbus 70013
3000 KR Rotterdam
Of u stuurt de papieren per mail naar: adresinonderzoekDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
U moet dan langskomen bij de gemeente.
U moet zich opnieuw laten inschrijven.
Lees op de pagina Hervestiging aanvragen hoe u dit doet.
Bent u het niet eens met de beslissing om u uit te schrijven?
U kunt bezwaar maken, binnen 6 weken nadat de beslissing is gepubliceerd.
Als u te laat bent, dan kunt u ook een aanvraag tot correctie doen.
De uitschrijving wordt gepubliceerd op de website Overheid.nl. Link opent een externe pagina.
Het staat ook op de publicatieborden in de publiekslocatie Centrum.