Adresonderzoek aanvragen
Staat iemand op een adres ingeschreven die er niet woont? Vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente. Het maakt niet uit of u bewoner, verhuurder of deurwaarder bent.
Vraag als burger een adresonderzoek aan via de knop 'Adresonderzoek aanvragen met DigiD'. Als bedrijf gebruikt u de knop 'Adresonderzoek aanvragen met eHerkenning' of 'Adresonderzoek aanvragen zonder eHerkenning'.
Adresonderzoek aanvragen met DigiD. Link opent een externe paginaAdresonderzoek aanvragen met eHerkenning. Link opent een externe paginaAdresonderzoek aanvragen zonder eHerkenning. Link opent een externe paginaPer post aanvragen
Kunt u de aanvraag niet online doen? Vraag dan het adresonderzoek per post aan.
1. Print het formulier 'Verzoek onderzoek adresgegevens' en vul het in.
2. Maak een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument.
3. Stuur het formulier en de kopie naar het adres dat op het formulier staat.
Hoelang duurt het
De gemeente probeert binnen 15 weken het adresonderzoek af te ronden.
Hebt u na die 15 weken nog geen bericht? Bel 14 010.
Doe alstublieft niet nóg een aanvraag voor dezelfde persoon.
Hoe het adresonderzoek werkt
De gemeente onderzoekt een adres als er twijfel is over het adres van personen. Bijvoorbeeld als u post krijgt van oude bewoners.
Of iemand heeft een briefadres op uw adres, maar u kunt die persoon niet meer bereiken.
Brief aan de persoon
De gemeente stuurt eerst een brief aan de persoon die er niet woont.
In de brief staat dat de gemeente die persoon gaat uitschrijven op het adres.
Die persoon krijgt de kans om alsnog de verhuizing door te geven.
Of om aan te geven dat het woonadres wel klopt .
De gemeente kan dit controleren door op bezoek te gaan.
Beslissing
- Krijgt de gemeente geen antwoord?
Dan wordt de persoon uitgeschreven.
De datum van uitschrijving is de datum waarop de brief is gestuurd. - Organisaties als de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Belastingdienst krijgen automatisch bericht.
Contact
Hebt u vragen? Bel 14 010.
Veelgestelde vragen
Bij de brief hebt u een bijlage gekregen. Vul de bijlage in en stuur deze op met een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument. Zo weet de gemeente dat u nog op het adres woont. U kunt deze papieren opsturen naar:
Gemeente Rotterdam
t.a.v. Team Kwaliteit BRP
Postbus 70013
3000 KR Rotterdam
U kunt ook een scan maken van de ingevulde bijlage en van uw paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument en dit via e-mail sturen naar adresinonderzoekDV@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
U kunt zich bij een paar publiekslocaties opnieuw laten inschrijven op het adres waar u woont. Hiervoor moet u een afspraak maken. U hebt nodig:
- een geldig paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument
- uw huurovereenkomst, koopcontract of verklaring inwoning
Bent u het niet eens met de beslissing om u uit te schrijven? U kunt bezwaar maken bij de Algemene Bezwaarschriftencommissie. Dit moet u doen binnen 6 weken nadat de beslissing is gepubliceerd. Als u te laat bent, dan kunt u ook een aanvraag tot correctie doen.
De uitschrijving wordt gepubliceerd op de website Overheid.nl. Link opent een externe pagina.
Het staat ook op de publicatieborden in de publiekslocatie Centrum.