Spring naar het artikel

Bent u leerkracht van een vmbo, havo/vwo, mbo of hbo school? Dan kunt u zich nu (gratis) inschrijven voor activiteiten over keuzevrijheid en thema’s zoals huwelijksdwang, achterlating en eergerelateerd geweld.

Huwelijksdwang en achterlating zijn schadelijke traditionele praktijken, zoals vormen van huiselijk geweld, verminking en onderdrukking. Ze komen voort uit orthodoxe of conservatieve tradities en strikte opvattingen over seksualiteit en man/vrouwrollen. Om het gesprek aan te gaan met jongeren over deze belangrijke onderwerpen biedt de gemeente Rotterdam diverse activiteiten aan die op school georganiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld een theatervoorstelling en achteraf een interactief gesprek met de klas(sen).

Deze activiteiten kunnen door alle Rotterdamse scholen (vmbo, havo/vwo, mbo en hbo) worden ingepland voor het schooljaar 2017-2018.

Aanmelden voor activiteiten

Bent u leerkracht van een vmbo, havo/vwo, mbo of hbo school? Dan kunt u zich nu (gratis) inschrijven voor onderstaande activiteiten. De activiteiten gaan over keuzevrijheid en thema’s zoals huwelijksdwang en achterlating en eergerelateerd geweld. U kunt een mail sturen naar de organisatie die de activiteit organiseert. De organisatie van de desbetreffende activiteit neemt contact met u op om een afspraak te maken.

Aanbod voor havo/vwo

‘Kiezpijn’ is een interactieve theatervoorstelling om huwelijksdwang, weerbaarheid en keuzevrijheid onder de jongeren aan te kaarten.

De theatervoorstellingen zullen in opdracht van de gemeente Rotterdam gehouden worden op middelbare- en ROC scholen. Aansluitend zal er met de leerlingen in dialoog gegaan worden over de aangekaarte onderwerpen. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.

Aanmelden

Wil je je aanmelden? Dan kan je contact opnemen met Lieke de Haan, 06 - 38 27 44 05.

Elk jaar komen er jonge vrouwen, en soms jonge mannen, niet terug van vakantie. Ze zijn achtergelaten en vaak gedwongen door hun ouders om te trouwen. Het waargebeurde verhaal van Leyla staat symbool voor een van hen.

In de video gebaseerd op het toneelstuk 'Ik blijf hier' vertelt zij wat er met haar gebeurde. Dit toneelstuk wordt gespeeld op scholen.

Aanmelden: mail@halimedesign.nl.

Download de film op trouwentegenjewil.nl onder 'Ik blijf hier'.

Aanbod voor vmbo

‘Kiezpijn’ is een interactieve theatervoorstelling om huwelijksdwang, weerbaarheid en keuzevrijheid onder de jongeren aan te kaarten.

De theatervoorstellingen zullen in opdracht van de gemeente Rotterdam gehouden worden op middelbare- en ROC scholen. Aansluitend zal er met de leerlingen in dialoog gegaan worden over de aangekaarte onderwerpen. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.

Aanmelden

Wil je je aanmelden? Dan kan je contact opnemen met Lieke de Haan, 06 - 38 27 44 05.

Elk jaar komen er jonge vrouwen, en soms jonge mannen, niet terug van vakantie. Ze zijn achtergelaten en vaak gedwongen door hun ouders om te trouwen. Het waargebeurde verhaal van Leyla staat symbool voor een van hen.

In de video gebaseerd op het toneelstuk 'Ik blijf hier' vertelt zij wat er met haar gebeurde. Dit toneelstuk wordt gespeeld op scholen.

Aanmelden: mail@halimedesign.nl.

Download de film op trouwentegenjewil.nl onder 'Ik blijf hier'.

In het project Vision of their Future, hebben jonge vrouwen ontdekt welke keuzes zij hebben voor de toekomst en of ze deze zelf kunnen en mogen maken.

Welke invloeden, zoals thuissituatie, traditie en vrienden, spelen er die hun keuzes kunnen beïnvloeden? Hoe kunnen de meiden zich empoweren om erachter te komen wat zij zelf willen? Deze jonge vrouwen vertellen nu hun verhaal door middel van eigen gemaakte foto’s. Deze foto’s zijn samengevoegd tot een reizende tentoonstelling: Vision of their Future.

Deze tentoonstelling op uw school? Dat kan. De 10 meest spraakmakende foto’s worden meegenomen om de discussie rondom keuzevrijheid en zelfbeschikking bespreekbaar te maken en taboes te doorbreken.

Vraag de tentoonstelling nu aan via info@meandsociety.com of 06 - 51 99 58 07.

Aanbod voor mbo

‘Kiezpijn’ is een interactieve theatervoorstelling om huwelijksdwang, weerbaarheid en keuzevrijheid onder de jongeren aan te kaarten.

De theatervoorstellingen zullen in opdracht van de gemeente Rotterdam gehouden worden op middelbare- en ROC scholen. Aansluitend zal er met de leerlingen in dialoog gegaan worden over de aangekaarte onderwerpen. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.

Aanmelden

Wil je je aanmelden? Dan kan je contact opnemen met Lieke de Haan, 06 - 38 27 44 05.

Elk jaar komen er jonge vrouwen, en soms jonge mannen, niet terug van vakantie. Ze zijn achtergelaten en vaak gedwongen door hun ouders om te trouwen. Het waargebeurde verhaal van Leyla staat symbool voor een van hen.

In de video gebaseerd op het toneelstuk 'Ik blijf hier' vertelt zij wat er met haar gebeurde. Dit toneelstuk wordt gespeeld op scholen.

Aanmelden: mail@halimedesign.nl.

Download de film op trouwentegenjewil.nl onder 'Ik blijf hier'.

In het project Vision of their Future, hebben jonge vrouwen ontdekt welke keuzes zij hebben voor de toekomst en of ze deze zelf kunnen en mogen maken.

Welke invloeden, zoals thuissituatie, traditie en vrienden, spelen er die hun keuzes kunnen beïnvloeden? Hoe kunnen de meiden zich empoweren om erachter te komen wat zij zelf willen? Deze jonge vrouwen vertellen nu hun verhaal door middel van eigen gemaakte foto’s. Deze foto’s zijn samengevoegd tot een reizende tentoonstelling: Vision of their Future.

Deze tentoonstelling op uw school? Dat kan. De 10 meest spraakmakende foto’s worden meegenomen om de discussie rondom keuzevrijheid en zelfbeschikking bespreekbaar te maken en taboes te doorbreken.

Vraag de tentoonstelling nu aan via info@meandsociety.com of 06 - 51 99 58 07.

Bureau Moetd organiseert workshops over huwelijksdwang en achterlating. Deze workshops (in de vorm van een gastles) zijn bedoeld voor studenten van mbo en hbo-opleidingen.

Naast uitleg over huwelijksdwang en achterlating in het land van herkomst worden ook de achtergronden en gevolgen van huwelijksdwang besproken en de mogelijke stappen bij (dreiging van) huwelijksdwang. Daarnaast wordt er uitleg gegeven over het noodplan en Veilig Thuis.

Lees meer informatie op de website van Bureau Moetd.

Aanmelden: mail@moetd.nl

Bureau Moetd heeft een handleiding voor docenten ontwikkeld om onderwerpen die gerelateerd zijn aan keuzevrijheid, zoals huwelijksdwang en gedwongen achterlating bespreekbaar te maken.

Het doel van deze handleiding is docenten te informeren en ondersteunen in het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen in de klas. Docenten kunnen hiervoor gebruik maken van verschillende werkvormen die in de handleiding zijn uitgewerkt.

Om het lesmateriaal te kunnen aanvragen, moeten docenten eerst de training Schadelijke Tradities en Keuzevrijheid hebben gevolgd. Kijk voor meer informatie onder het kopje ‘Trainingsaanbod voor docenten’.

Aanvragen: mail@moetd.nl

Werkvormen

Miss Mengelmoes is dé movement die jong Rotterdam inspireert met de kracht van diversiteit. Dit doet zij door met online video's, straatexperimenten en events een inkijkje te geven in het leven van ‘de ander’. Binnen het project Liefde Kiezen zijn er vier video's ontwikkeld waarin ouders, gemengde koppels én singles met allerlei achtergronden en geloofsovertuigingen in gesprek gaan over (vrije) partnerkeuze. Welke uitdagingen én verrijkingen in een gemengde relatie zien ze? Hoe staat de familie tegenover het hebben van een relatie met iemand met een andere achtergrond of hetzelfde geslacht? En veel meer! Deze video's kunnen gebruikt worden ter ondersteuning van het bespreekbaar maken van vrije partnerkeuze op scholen.

Aanbod voor hbo

Elk jaar komen er jonge vrouwen, en soms jonge mannen, niet terug van vakantie. Ze zijn achtergelaten en vaak gedwongen door hun ouders om te trouwen. Het waargebeurde verhaal van Leyla staat symbool voor een van hen.

In de video gebaseerd op het toneelstuk 'Ik blijf hier' vertelt zij wat er met haar gebeurde. Dit toneelstuk wordt gespeeld op scholen.

Aanmelden: mail@halimedesign.nl.

Download de film op trouwentegenjewil.nl onder 'Ik blijf hier'.

‘Kiezpijn’ is een interactieve theatervoorstelling om huwelijksdwang, weerbaarheid en keuzevrijheid onder de jongeren aan te kaarten.

De theatervoorstellingen zullen in opdracht van de gemeente Rotterdam gehouden worden op middelbare- en ROC scholen. Aansluitend zal er met de leerlingen in dialoog gegaan worden over de aangekaarte onderwerpen. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.

Aanmelden

Wil je je aanmelden? Dan kan je contact opnemen met Lieke de Haan, 06 - 38 27 44 05.

Bureau Moetd organiseert workshops over huwelijksdwang en achterlating. Deze workshops (in de vorm van een gastles) zijn bedoeld voor studenten van mbo en hbo-opleidingen.

Naast uitleg over huwelijksdwang en achterlating in het land van herkomst worden ook de achtergronden en gevolgen van huwelijksdwang besproken en de mogelijke stappen bij (dreiging van) huwelijksdwang. Daarnaast wordt er uitleg gegeven over het noodplan en Veilig Thuis.

Lees meer informatie op de website van Bureau Moetd.

Aanmelden: mail@moetd.nl

Bureau Moetd heeft een handleiding voor docenten ontwikkeld om onderwerpen die gerelateerd zijn aan keuzevrijheid, zoals huwelijksdwang en gedwongen achterlating bespreekbaar te maken.

Het doel van deze handleiding is docenten te informeren en ondersteunen in het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen in de klas. Docenten kunnen hiervoor gebruik maken van verschillende werkvormen die in de handleiding zijn uitgewerkt.

Om het lesmateriaal te kunnen aanvragen, moeten docenten eerst de training Schadelijke Tradities en Keuzevrijheid hebben gevolgd. Kijk voor meer informatie onder het kopje ‘Trainingsaanbod voor docenten’.

Aanvragen: mail@moetd.nl.

Werkvormen

Miss Mengelmoes is dé movement die jong Rotterdam inspireert met de kracht van diversiteit. Dit doet zij door met online video's, straatexperimenten en events een inkijkje te geven in het leven van ‘de ander’. Binnen het project Liefde Kiezen zijn er vier video's ontwikkeld waarin ouders, gemengde koppels én singles met allerlei achtergronden en geloofsovertuigingen in gesprek gaan over (vrije) partnerkeuze. Welke uitdagingen én verrijkingen in een gemengde relatie zien ze? Hoe staat de familie tegenover het hebben van een relatie met iemand met een andere achtergrond of hetzelfde geslacht? En veel meer! Deze video's kunnen gebruikt worden ter ondersteuning van het bespreekbaar maken van vrije partnerkeuze op scholen.

Trainingsaanbod voor docenten

Jaarlijks maken we mee dat jongens en meisjes niet meer naar school kunnen/mogen, omdat zij moeten trouwen of gedwongen worden achtergelaten in een ander land. Dit kan erg ingrijpend zijn, ook voor medestudenten en docenten.

Bureau Moetd organiseert een training over schadelijke tradities en keuzevrijheid voor docenten in het onderwijs. In deze training wordt nadruk gelegd op huwelijksdwang en achterlating. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Achtergrondinformatie over schadelijke traditionele praktijken
  • Vormen en signalen van schadelijke traditionele praktijken aan de hand van casuïstiek
  • Bewustwording eigen normen en waarden ten aanzien van schadelijke traditionele praktijken
  • Hoe te handelen als docent: het gebruik van de meldcode en noodplan
  • Bespreekbaar maken van gevoelige onderwerpen in de klas

Lees meer informatie op de website van Bureau Moetd.

Aanmelden: mail@moetd.nl

De Fier Academy verzorgt deskundigheidsbevordering van docenten en zorgprofessionals binnen het vo, mbo en hbo. De thema’s die aan bod komen zijn huwelijksdwang, achterlating en eergerelateerd geweld.

Het doel is om professioneel handelen te trainen bij mogelijke gevallen van huwelijksdwang, achterlating en eergerelateerd geweld. Denk hierbij aan het herkennen van signalen, bespreekbaar maken en adequaat handelen.

Dit aanbod is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en wordt kosteloos aangeboden aan professionals in het onderwijs. U kunt tot aan de zomer van 2018 een trainingsmodule samenstellen en inplannen.

Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met de Fier Academy via fieracademy@fier.nl of via het algemene nummer van Fier (058) 215 70 84.

Nazorg na de (theater)voorstellingen

De organisatie Mixed Matters is gespecialiseerd in cultuur sensitieve zorg op gebied van hulpverlening. Zij zullen na de theatervoorstellingen de nazorg voor leerlingen, ouders en docenten bieden en begeleiden.

Van 12 tot 16 juni vond de kick-off-week van het aanbod VrijHeden plaats op verschillende onderwijslocaties in Rotterdam. De week is afgesloten met een expertmeeting op het stadhuis in de vorm van een Living Library. Bij een 'Living Library' kunnen mensen in gesprek raken met een ander (een levend boek). Centraal staat de ontmoeting met een niet voor de hand liggend persoon. De verhalen in de boeken worden niet voorgedragen, de boeken zijn zelf personen.

De 'levende boeken' bestonden 16 juni uit ervaringsdeskundigen van schadelijke traditionele praktijken (huwelijksdwang, achterlating, eergerelateerd geweld en vrouwelijke genitale verminking) en aanbieders van het aanbod VrijHeden. De 'leners van de boeken' bestonden uit professionals uit het onderwijs en welzijn. In een bijzonder intieme setting werd naar elkaar geluisterd en leerde men elkaars waarheid kennen zonder oordeel. Ook droegen leerlingen van de Hildegardis Mavo een eigen geschreven verhaal over een 'verboden liefde' voor en werd de middag afgesloten met spoken word van Tomashii.

Bekijk de foto's van de expertmeeting en een filmpje:

Ik ben een vrouw van nu, door de vrouwen van toen

Column van Shantie Jagmohansingh, projectleider actielijn schadelijke traditionele praktijken

Op Internationale Vrouwendag 2018 werkte ik samen met acht andere Hindoestaans-Nederlandse vrouwen mee aan de campagne #IkBenEenVrouwVanNu. In een korte video kaarten we door persoonlijke boodschappen maatschappelijke thema’s aan, die nog taboe kunnen zijn: als getrouwde vrouw geen kinderwens hebben, het recht op het kiezen van je eigen partner zonder enige vorm van dwang, zelf bepalen wanneer en of je gaat trouwen. Maar ook: vrij willen zijn van vooroordelen, je kleden zoals jij dat wilt, je eigen pad kiezen.

Mijn boodschap ging over de kracht van je stem. Om via je pen of mondeling anderen een stem te geven, die zich nog niet kunnen uitspreken, of die normaal niet worden gehoord. Het is mijn drijfveer in al mijn werk.

Mijn eigen familiegeschiedenis leert mij dat je stem van onschatbare waarde is. In staat zijn je verhaal te kunnen doen. Je uit kunnen spreken. En als je daartoe niet in staat bent, als je stelselmatig niet wordt gehoord, hoe krachtig en belangrijk het is om via een andere manier wel een stem te krijgen.

Samen met de acht Hindoestaans-Nederlandse vrouwen uit het campagnefilmpje ben ik een nazaat van bijzonder sterke vrouwen. Als contractarbeiders kwamen deze voormoeders aan het einde van de 19de eeuw vanuit India naar Suriname in de koloniale tijd. Dit was vaak onder dwang. Zonder te weten waar zij aan begonnen.  

Na een lange en uitputtende reis per schip kwamen zij als contractarbeidsters aan in Suriname.  Jong, sterk en avontuurlijk, maar dat moesten ze ook wel zijn om te overleven. Net na de afschaffing van de slavernij, betekende werken op de plantages of in de fabrieken dat ontberingen de regel waren. De vrouwen werden zwaar onderbetaald. Ze werkten door tijdens zwangerschappen en gingen na de bevalling snel weer aan de slag, voordat je werd opgepakt wegens werkweigering. Vrouwelijke contractarbeiders waren schaars. Risico’s op seksuele intimidatie of mishandeling lagen steeds op de loer. Huwelijken werden vooral gesloten uit strategie: het betekende een grotere kans om te overleven. Liefde was een luxe.

Na vijf jaar was het contract uitgediend. Op een stuk kaal en onbewerkte grond was het daarna keihard werken om er iets van te maken. Je was verlost van de wurggreep van het contract, maar niets kreeg je cadeau. Alles hing van jezelf af. Je stond er alleen voor.

De eerste en tweede generatie vrouwen hadden een wonderlijke positie. Aan de ene kant ondergingen zij alle ‘hardships’ van het contractarbeidster zijn. Het volledig opnieuw moeten beginnen, en hun schaarse positie. Maar juist die schaarsheid gaf ook macht. De vrouwen hadden de mannen voor het uitkiezen. Ook bracht de combinatie van zelfstandig je eigen geld verdienen en ver weg zijn van het moederland met vastgeroeste en beperkende sociale structuren, de vrijheid om je leven zelf vorm te geven. Vrouwen zongen, soms zelfs in een vrouwenband, discussieerden in het openbaar, konden meerdere relaties/huwelijken hebben zonder gevolgen. De status van een gescheiden vrouw was dezelfde als van een jonge maagd.

De generatie vrouwen daarna kregen het moeilijker. Vrijheid werd ingeperkt door de komst van orthodoxie. Opeens werden zij geacht de eer van de familie hoog te houden. Ze kregen vele kinderen. Het werd de nieuwe norm om binnen de blijven. Scholing voor dochters was onbelangrijk. Een belangrijk machtsmiddel raakten zij kwijt: hun inkomsten. Maar zij werkten niet minder hard. Voor het runnen van een gezin met een tiental kinderen, het beplanten van rijstvelden, en manieren verzinnen om genoeg geld te verdienen, hadden zij capaciteiten die menig directeur van nu niet zou misstaan.

Van India naar Suriname hield de reis niet op. Bij een deel van hen begon het in de jaren zeventig weer te kriebelen. Een klein landje overzee lonkte. Zij gingen weer de grenzen over naar een ander continent. Een van hen was een jonge vrouw die op achttienjarige leeftijd in 1977 landde op Schiphol. Ze kwam terecht in Almelo. Eenzaamheid kenmerkte haar eerste jaren daar. Maar ze wendde alles aan er iets van te maken. Zwanger van haar eerste kind, was de heimwee haast ondraaglijk. Maar toen ze de baby voor het eerst vasthield, een dochter, schoof ze dit subiet aan de kant. Deze dochter, en ik ben erg dankbaar dat ik dit schrijven mag, ben ik.

Het was een hard bestaan. Van India, naar Suriname, naar Nederland. Toch wisten de vrouwen against all odds door te zetten en de basis te leggen voor de volgende generaties. Deze moeders, oma's en grootoma’s hebben gestreden voor een toekomst voor hun kinderen. Met de moeilijkheden moesten zij dealen. Erover praten kon niet.

Er is veel verbeterd door de jaren heen. Maar nog steeds zijn er vele vrouwen en meisjes, maar ook mannen en jongens, wiens stem en verhaal ook in 2018 niet wordt gehoord. Niet alleen bij Hindoestaans-Nederlandse vrouwen. Het is veel breder.

Als je goed luistert op de Rotterdamse scholen, hoor je ze ook. De mooie verhalen, maar ook de gevangen verhalen waarvan je stiekem hoopt dat ze niet waar zijn. Onderdrukking, mishandeling, huwelijksdwang en achterlating. Jongeren die niemand hebben om mee te praten. Jongeren die vast zitten in gesloten systemen. Of een parallelle werkelijkheid waarin je niet wordt beoordeeld op wat waar is, maar wat waar lijkt.

Door VrijHeden zetten we megafoons op al die verdrukte stemmen. En bij ieder gedeeld verhaal, iedere jongere die zich ge-empowered voelt de situatie te doorbreken, het anders te doen voor de volgende generatie, die erin slaagt een leven te leiden met meer vrijheden, is het alsof de echo’s van vroeger hoorbaar zijn. Want ik besef heel goed: ik ben een vrouw met alle vrijheden van nu, door de vrouwen van toen.