Ga naar de hoofdinhoud

Leestijd: 3 min

Toegankelijke stad

Toegankelijkheid is voor iedereen. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet.

Sinds de invoering van het VN-verdrag in 2016 voor personen met een beperking of een chronische ziekte werken wij als gemeente hard aan het toegankelijk maken van de stad.

Met elkaar willen en moeten we ervoor zorgen dat iedereen in Rotterdam mee kan doen. Dus ook mensen met een fysieke, intellectuele, zintuiglijke of psychische beperking en/of een chronische ziekte. Daarom houden we rekening met toegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Een toegankelijk Rotterdam voor iedereen is namelijk een aantrekkelijk Rotterdam voor iedereen.

Accepteer de cookies om deze inhoud te kunnen zien

We verdelen toegankelijkheid in 3 groepen: fysiek, sociaal en informatie.

Fysieke toegankelijkheid

  • Iemand kan ergens veilig (in of uit) komen.
  • Iemand kan bij calamiteiten snel weg komen. Dus ook mensen die slecht ter been zijn of mensen die het alarm niet horen of zien.
  • De faciliteiten zijn toegankelijk. Er is bijvoorbeeld een toegankelijk toilet.
  • Uitgangen en nooduitgangen zijn vrij van obstakels en drempels die hoger zijn dan 20 millimeter.
  • De route naar of binnen een locatie is duidelijk aangegeven.
  • Iemand kan deelnemen. (Denk hierbij aan meubilair, aan mobiele pinautomaten, rietjes en lage tafels bij de catering.)

Sociale toegankelijkheid

  • Besteed aandacht aan hoe je mensen benadert zodat zij zich welkom en veilig voelen.
  • Assistentiehonden mogen altijd mee naar binnen, dat is wettelijk verplicht.
  • Het aanbod is toegankelijk; iedereen kan deelnemen aan het programma.

Informatietoegankelijkheid

  • Deelnemen of communiceren kan via sociale media, email of chat.
  • Deelnemen kan door bijvoorbeeld een tolk gebarentaal, schrijftolk of ringleiding.
  • Er is informatie over de toegankelijkheid van bijvoorbeeld een product, een dienst of een locatie.
  • De informatie is leesbaar en begrijpelijk voor iedereen (duidelijke taal op b1 niveau en bij voorkeur aangevuld met beeldtaal).
  • De informatie is toegankelijk en kan bijvoorbeeld worden voorgelezen.
  • Een website of app kan ook zonder muis/beeldscherm worden bediend.

Wilt u als professionals meer lezen over wat toegankelijkheid is? Vraag de gratis factsheet aan via onbeperkt@rotterdam.nl.

Toegankelijkheid gaat niet alleen over fysieke toegankelijkheid, maar ook over sociale en informatietoegankelijkheid. Is de informatie begrijpelijk en leesbaar? Is er een tolk gebarentaal? Is de locatie bereikbaar en kun je er naar het toilet. Voel je je welkom en kun je meedoen? Zo maar een paar voorbeelden die mensen met een beperking vrijwel dagelijks ervaren en waar wij als stad rekening mee moeten houden. Niet alleen bij het maken van beleid. Ook bij evenementen, onderwijs, vervoer, dienstverlening en in horeca of bijvoorbeeld bij het aanpassen van trottoirs. Zo werken we samen aan een toegankelijke stad voor iedereen.

Wilt u meer weten over toegankelijk sporten en bewegen? Tips voor het organiseren van een toegankelijk festival of evenement of wilt u vrijwilligerswerk toegankelijker maken voor mensen met een beperking? Vraag dan de gratis checklists aan via onbeperkt@rotterdam.nl.

De Brede Raad 010 is een onafhankelijk adviesorgaan van het college van B en W van Rotterdam. De Brede Raad 010 adviseert het Rotterdams college van B en W gevraagd en ongevraagd over wet- en regelgeving.

010Toegankelijk wil graag dat wat ontworpen en gebouwd wordt, direct voor iedereen ontworpen en gebouwd wordt. 010Toegankelijk adviseert over de toegankelijkheid en aanpasbaarheid van woningen, openbare gebouwen en buitenruimte.

Meer informatie

Heeft u meer vragen? Neem dan contact op met Rotterdam Onbeperkt, stuur een e-mail naar onbeperkt@rotterdam.nl.