Soetendaalseweg
De gemeente start In 2024 met groot onderhoud aan de Soetendaalseweg en enkele omliggende straten. De riolering én bestrating worden vervangen.
Het bestaande riool wordt bijna overal vervangen door een gescheiden rioolsysteem. Ook worden het groen en de verlichting opgeknapt. Net als in de rest van Rotterdam wordt er nieuwe LED-verlichting aangelegd.
Werkzaamheden
Stedin en Evides bekijken of ze gaan werken aan de kabels en leidingen in de grond. We zorgen dan dat het werk bij elkaar past. Zo duurt het werk niet langer dan nodig is. Meer informatie over de planning komt later. Het gaat om deze straten:
- Soetendaalseweg.
- Heer Kerstantstraat.
- Hildegardisstraat (tussen Heer Kerstantstraat en Soetendaalseweg).
- Ruivenstraat (tussen Hammerstraat en Soetendaalseweg).
- Ruivendwarsstraat.
- Zwaanshals (tussen Ruivenplantsoen en Soetendaalseweg).
Onderhoudsplan
Onderhoud betekent dat we repareren wat stuk is en vervangen wat versleten is. De inrichting van de straten verandert daarbij nauwelijks.
Maar er zijn wel mogelijkheden voor kleine verbeteringen, die we gelijk in het werk kunnen meenemen. We vroegen bewoners in de buurt daarom naar hun wensen en ideeën.
Definitief straatontwerp
Op het voorlopige ontwerp voor de straten zijn nog enkele reacties gekomen. Die zijn verwerkt in een definitief straatontwerp. U kunt daar niet meer op reageren.
Bekijk het definitieve straatontwerp en het ontwerp voor de speelplek Heer Kerstantstraat op Rotterdam aan de Slag!. Link opent een externe pagina onder het kopje 'actueel'.
Hieronder staat een overzicht van de aanpassingen in het definitieve straatontwerp.
- Er komt een verhoogd plateau op het kruispunt Zwaanshals – Soetendaalseweg. Zo wordt er minder hard gereden in de straat.
- De fietstrommel bij Soetendaalseweg 72/74 is verplaatst zodat die niet recht voor een raam staat.
- Het Zwaanshals is nu heel breed. Daardoor wordt er hard gereden én wordt regelmatig tegen het verkeer in gereden. Ook wordt er geparkeerd op plekken waar dat niet de bedoeling is. Door de rijbaan smaller te maken pakken we deze problemen aan. En ontstaat er ruimte voor extra planten en struiken in de straat.
- Op 4 plekken in de Soetendaalseweg komen er doorsteekjes tussen de parkeervakken. Zo is het makkelijker om vanaf de stoep met je fiets naar de straat te komen.
- Er komen 2 extra zitbanken voor de kinderopvang aan de Soetendaalseweg.
Voor de fietswinkel aan de Soetendaalseweg komen fietsnietjes in plaats van openbaar groen. Dit openbaar groen komt nu op een andere plek in de Soetendaalseweg. - De ontmoetingsplek op de hoek Soetendaalseweg – Ruivenstraat hebben we beter ingepast in de beschikbare ruimte.
- De ruimte voor de ingang van Het Klooster in de Ruivenstraat is meer ingericht als verblijfruimte.
- De locaties en het aantal fietsnietjes en parkeervakken blijven ongeveer gelijk.
- Er is wel meer balans gebracht in de hoeveelheid en locatie van fietsnietjes, parkeerplekken en openbaar groen.
- We hebben veel verzoeken voor geveltuinen ontvangen. Die zijn nog niet in het plan ingetekend. Dat gebeurt later, bij de verdere technische uitwerking van het straatplan. Geveltuinen kunnen nog tot de start van de werkzaamheden aangevraagd worden via SoetendaalsewegSB@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.
- Op de speelplek in de Heer Kerstantstraat komt een langwerpig, gevarieerd en uitdagend klimparcours met een glijbaan te staan. Dat was de keuze van de meeste bewoners.
Hoe nu verder?
Het definitieve straatplan werken we verder uit. Daarna bespreken we het met de aannemer en plannen we de werkzaamheden. De start van het werk staat voorlopig gepland voor september 2024. Over de exacte planning en werkvolgorde hoort u later meer. Ook komen we nog met een voorstel voor de nieuw te planten boomsoorten en planten.
Reactie op de ontvangen wensen en ideeën
Hieronder treft u een overzicht aan van de ontvangen wensen en ideeën, met daarbij een reactie. De wensen en reacties zijn per thema gebundeld, als vraag en antwoord.
Vragen en antwoorden over verkeer en (fiets)parkeren
- Een fietsstraat maken is hier niet wenselijk en veilig. Een voorwaarde is dat er meer fietsers zijn en minder auto’s. Dat is hier niet het geval.
- Ook voor fietsstroken is het aantal fietsers te laag. Wel proberen we de snelheid van auto’s te verlagen. Daarvoor leggen we verhoogde 'plateaus' op de kruispunten van de Soetendaalseweg met de zijstraten. Hier werken deze verhogingen het best.
Nee, er komen geen extra parkeerplaatsen bij. Daar is geen ruimte voor, omdat er ook wensen zijn voor extra planten en bomen en extra fietsparkeerplekken. Het aantal parkeerplaatsen blijft bijna in alle straten gelijk.
De stoep is in het nieuwe ontwerp breder maken zou ten koste gaan van de grote bomen bij de speeltuin. Als de bomen de ophoging niet aan kunnen dan kunnen we de stoep wel iets breder maken. Ook komen er extra bomen in de Heer Kerstantstraat om meer schaduw te geven zodat het minder warm wordt. Dat kost enkele parkeerplaatsen. Ook wij vinden een bredere stoep belangrijk, maar alleen als dat niet ten koste gaat van waardevolle grote bomen. Extra bomen vinden we op deze plek ook belangrijk.
Dit is moeilijk op te lossen, omdat een mogelijke oplossing ten koste gaat van een parkeerplaats, fietsnietje(s) of openbaar groen. Wij kregen juist veel verzoeken om die uit te breiden.
In het nieuwe ontwerp hebben we de stoepen wel 'logischer' ingericht, waardoor de straat minder rommelig oogt. We plaatsen de groenvakken en fietsnieten op zo’n manier dat er genoeg ruimte is om in- en uit te stappen uit geparkeerde auto’s.
De bestaande fietstrommels komen terug in het nieuwe ontwerp. Bewoners hebben deze aangevraagd en ze zijn toegekend, dus die blijven.
In woonstraten plaatsen we verder alleen fietsnietjes bij en geen andere voorzieningen.
In het ontwerp zijn extra fietsnietjes opgenomen. Die komen op de plekken waar ze het meest nodig zijn. Zwerffietsen ('weesfietsen') zijn overal in de stad een probleem. We proberen het aantal zwerffietsen te verminderen door extra handhaving in te zetten in heel Rotterdam.
De laadpalen die er zijn, komen terug. Er komen geen extra laadpalen bij. Daarvoor moet u een officiële aanvraag indienen. De gemeente heeft hiervoor een aanvraagportaal.
Vragen en antwoorden over de speel- en ontmoetingsplek Heer Kerstantstraat
We hebben op de speelplek zelf de wensen van de kinderen opgehaald. Zij hadden de grootste voorkeur voor schommelen en klimmen. Deze speeltoestellen zijn opgenomen in het ontwerp.
Er is een nieuw ontwerp gemaakt voor deze speel- en ontmoetingsplek waarin deze wensen zijn meegenomen. Het wordt een meer open plek waar bewoners kunnen zitten en elkaar ontmoeten en waar kinderen kunnen spelen. Het hek gaat weg aan de voorkant en komt voor een deel terug rond het groenvak aan de oostkant van de plek.
> Bekijk het ontwerp voor de speelplek Heer Kerstantstraat. Link opent een externe pagina
Vragen en antwoorden over bomen en openbaar groen
In het ontwerp is ruimte voor de aanleg van geveltuinen. Een geveltuin is een strook met planten tegen de gevel van een woning.
Heeft u nog geen geveltuin? En vindt u het leuk om een geveltuin zelf te onderhouden? Dan horen wij dat graag van u! Wij zorgen er dan bij het bestraten voor dat er een strook voor uw gevel wordt aangelegd waarin u kunt tuinieren. De strook wordt leeg opgeleverd, u zorgt zelf voor beplanting en onderhoud.
Ja, deze bomen worden nog teruggeplant. Dat gebeurt als alle andere werkzaamheden in de straat klaar zijn.
Nee, de bloembakken komen niet terug. In het ontwerp zijn vaste vakken voor het openbaar groen opgenomen. De ligging hiervan is op elkaar afgestemd, zodat er een rustiger straatbeeld ontstaat.
Er is nog geen beplantingsplan. Dat gaan we na de zomervakantie maken. Er komen zeker planten die goed zijn voor bijen, vlinders en vogels. De gemeente wil dat zelf ook graag.
We heffen geen openbaar groen op.
Wel richten we vooral de stoepen in de Soetendaalseweg opnieuw in. Hierdoor komt het openbaar groen (en ook de fietsnieten) op logischere plekken en zijn deze plekken beter op elkaar afgestemd.
Al het openbaar groen wordt opnieuw aangebracht. We brengen biodiverse beplanting aan die goed op elkaar afgestemd is afgestemd, zodat deze beplanting bijdraagt aan de ecologische waarde die de Soetendaalseweg heeft.
Op een aantal plekken vergroten we de 'boomspiegels', de ruimte rond de stam van een boom. Dat kan niet overal, omdat het dan ten koste gaat van bijvoorbeeld parkeerplaatsen. Ook gaan we bodem waar de bomen in staan verbeteren, zodat de boomwortels meer voeding krijgen.
De planten en struiken in het Ruivenplantsoen worden vernieuwd. We gaan na de zomervakantie een beplantingsplan opstellen en nemen deze wens hierbij mee.
Vragen en antwoorden over verlichting
In heel Rotterdam wordt er LED-verlichting aangebracht omdat LED veel minder stroom verbruikt en we als Rotterdam duurzamer willen worden. Voor deze straten maken we geen uitzondering.
We hebben deze locatie bekeken en er staan hier voldoende lichtmasten. Op elke plek in deze straat valt voldoende licht. Doordat het een smalle straat is met hoge bebouwing, voelt deze straat misschien donkerder aan. Door de nieuwe LED-verlichting zal de situatie iets verbeteren.
Vragen en antwoorden over afvalcontainers
Nee, de locaties van de containers veranderen niet. Daarover zijn in het verleden formele besluiten genomen en die respecteren we. Er komen geen extra containers of bakken bij. In deze wijk staan voldoende glas- en papierbakken. Die hebben een vulgraadsensor, waardoor we ze op tijd kunnen legen.
Nee, de beschikbare ruimte om deze container is erg klein. Er is geen plek om extra groen te planten.
Vragen en antwoorden over de uitvoering van de werkzaamheden
Dat kunnen we nog niet precies zeggen, maar we willen halverwege 2024 beginnen. Wij starten onze werkzaamheden nadat de werkzaamheden in de Blommersdijkselaan klaar zijn.
Onze aannemer heeft ervaring met het uitvoeren van deze werkzaamheden in Rotterdam. Voor het werk begint, laat de gemeente een 0-meting uitvoeren aan de woningen. Als er schade ontstaat tijdens de werkzaamheden kunnen we dit vergelijken met deze 0-meting.
Sparkjes zijn stoepparkjes. Dit zijn groene straatmeubels waarop bewoners elkaar ontmoeten. De 4 sparkjes zijn door de bewoners aangebracht in samenwerking met de gemeente. Op 3 van de 4 plekken komt er een voorziening terug. 1 locatie is niet geschikt en wordt ook niet veel gebruikt. In het ontwerp is een ontmoetingsplek op deze plek opgenomen met materialen die we ook op andere plekken toepassen in Rotterdam.
In het midden van de straat wordt er een infiltratieriool in de grond gelegd. In de stoepen komen geen waterbergingen. Ook komen er straatstenen in de straat die makkelijk regenwater doorlaten. Zo is er minder kans op wateroverlast en zorgen we voor een stabielere grondwaterstand. Er zijn peilbuizen geplaatst om de huidige grondwaterstanden te meten. En er is grondonderzoek uitgevoerd zodat we de grondopbouw weten. Hierdoor kunnen we een goed plan voor deze straten opstellen.
Gescheiden rioolsysteem
In 2019 hebben we bewoners in het Oude Noorden gevraagd naar hun beleving van de wijk. Daaruit kwam onder andere dat bewoners zich zorgen maken over wateroverlast. Die proberen we te verminderen met een gescheiden rioolsysteem.
Dus als we de riolering vervangen, leggen we niet 1 maar 2 nieuwe rioolbuizen terug in de ondergrond. Daarmee vangen we het (schone) regenwater apart van het (vuile) rioolwater op. Zo hoeft er minder water naar de afvalzuivering.
Het nieuwe rioolsysteem kan dan ook meer water opvangen bij een hevige regenbui. Zo komt er minder wateroverlast op straat en in tuinen. Ook werkt het systeem beter in de droge periodes die we steeds vaker meemaken. De nieuwe rioolbuis voor het regenwater heeft namelijk gaatjes, zodat het regenwater uit de buis in de ondergrond kan zakken.
Een nieuwe riolering kan gevolgen voor de woningen hebben. Dat komt door de verandering van de grondwaterstand in de bodem. Houten funderingen kunnen aangetast worden. Souterrains en kelders kunnen nat worden. Daarom hebben we technisch onderzoek laten doen, en is een plan gemaakt waarbij met die zaken rekening is gehouden. Op een informatiebijeenkomst informeren we u hier graag verder over.
Wilt u nu alvast meer weten over wat er gebeurt bij rioolvervanging? Bekijk dan het filmpje.
Meer informatie
Heeft u vragen over het groot onderhoud? Stuur dan een e-mail naar SoetendaalsewegSB@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina.